Ny tv. DLP, eller plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv. DLP, eller plasma?

Jeg skal kjøpe en ny tv i løpet av våren.

Har støvsugd markedet grundig for info, og har noen spørsmål.

Er det noen her, særlig Samsung-mannen, som har mer info om
    SP-46L3DLPen til Samsung? Hva med regnbue-effekt? Støynivå? (forum ryktes om mye viftestøy). Er bildet veldig matt, hvis man liker skarpheten i en plasma? Hva med Hitachi 4200 modellen? Noen som har sett den?

Bygger HD3 chip'en i L3 på HD2+? Eller er det en HD2 med flere speil og mer svart?

Det virker litt pussig at man i 2005 har tver med spinnende fargehjul, vifte, og en stor lampe som du kanskje må bytte ut etter 3 uker om du er uheldig, og må punge ut med 25000 kroner PLUSS 4000 for ny lampe.

En tv til 25k bør nesten kunne hente avisen, og trakte kaffe.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ny tv. DLP, eller plasma?

Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Det virker litt pussig at man i 2005 har tver med spinnende fargehjul, vifte, og en stor lampe som du kanskje må bytte ut etter 3 uker om du er uheldig, og må punge ut med 25000 kroner PLUSS 4000 for ny lampe.
    Siste skrik kommer alltid til å være dyrt og ha barnesykdommer. Du kan jo alltids kjøpe en billig CRT.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joda...

enig i det.

men har idag en Panasonic 32¨100Hz widescreen, og denne har bra bilde.

Men. Den er sabla stor og tung. 66,7 kilo, og 66 cm dyp.

Flere forslag der ute?

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og man kjøper seg bil til 300000 som man bruker 30 minutt hver dag.. en TV til 30.000 som man har glede av 8 timer hver dag er jo rett og slett BILLIG... (og den bilen koster langt mer enn 4000 kr. på service hver 8000 timer den har blitt brukt )

Men fra spøk til revolver.. De fleste bakprojeksjonstv`er (kanskje alle) må ha en vifte, og i de nyeste apparatene er selvsagt dette en relativt stillegående vifte. Støyen varierer litt fra apparat til apparat og merke til merke, men et moderne tv apparat skal ikke være til irritasjon. Jeg hører at den går når jeg ikke har lyd på, men hos meg er det altid lyd fra ett eller annet sted, så jeg hadde ikke lagt merke til dette.

Regnbuer vil du kunne se dersom du er sensitivt for slikt. Er du først plaget med dette, finnes det vel knapt noen dlp-tv i dag som du bør kjøpe. De fleste av oss er ikke sensitive på dette, og personlig har jeg aldri sett antydning til regnbue i noen dlp baserte produkter (proj. / proj. tv) De som er virkelig sensitive kan se dette selv på SP50L7 som jeg tror (correct me if I`m wrong) er den dlp TV`en i salg i dag som er minst plaget av dette)

Med godt bildesignal blir dlp svært skarpe.. sylskarpe, synes jeg, men de er ikke like intense som en plasma kan være.. om det er en fordel eller en bakdel kan hverenkelt avgjøre. Jeg ønsker meg en dlp :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Og man kjøper seg bil til 300000 som man bruker 30 minutt hver dag.. en TV til 30.000 som man har glede av 8 timer hver dag er jo rett og slett BILLIG... (og den bilen koster langt mer enn 4000 kr. på service hver 8000 timer den har blitt brukt )
    Men hva om pæra ryker etter 3 uker som nevnt her, er det noe garanti på pæra? På avshop.no står det ofte en garanti på 300timer/6mnd. Jeg går ikke å klager når lyspæra som kosta 10kr ryker etter noen uker, men hvis det samme skjer med en pære til 4000kr så stiller saken seg litt anderledes.

Jeg har aldri sett dette med 300timer/6mnd noen andre steder. Hvordan forholder forbrukerkjøpsloven seg til dette? Hvis man spør en selger om pæra normalt vil vare vesentlig lenger enn 2 år, så regner jeg med at de fleste sier ja med forbehold om vanlig tv-titting. Og da er det jo 5års reklamasjonsrett. Hvis da f.eks. pæra ryker etter 3 år og man kan dokumentere 3000 timers bruk (via servicemeny i tv?) og pæra normalt skal vare i 8000 timer så har man jo en god sak?

Er det forskjeller mellom leverandører på garanti på pære ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kay
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Men hva om pæra ryker etter 3 uker som nevnt her, er det noe garanti på pæra? På avshop.no står det ofte en garanti på 300timer/6mnd. Jeg går ikke å klager når lyspæra som kosta 10kr ryker etter noen uker, men hvis det samme skjer med en pære til 4000kr så stiller saken seg litt anderledes.

Jeg har aldri sett dette med 300timer/6mnd noen andre steder. Hvordan forholder forbrukerkjøpsloven seg til dette? Hvis man spør en selger om pæra normalt vil vare vesentlig lenger enn 2 år, så regner jeg med at de fleste sier ja med forbehold om vanlig tv-titting. Og da er det jo 5års reklamasjonsrett. Hvis da f.eks. pæra ryker etter 3 år og man kan dokumentere 3000 timers bruk (via servicemeny i tv?) og pæra normalt skal vare i 8000 timer så har man jo en god sak?

Er det forskjeller mellom leverandører på garanti på pære ?
    ¨

De fleste produsentene tar et visst forbehold med garanti på pærer, som jo er en siltedel, som kan måtte byttes før reklamasjonstiden er gått ut.

Det med 6 mnd er vel en grense for hvor lenge pæren holder men helt ekstremt bruk. Sitter man konstant å spiller playstation med massevis av farger, ikke kjøler ned apparatet etter bruk men slå den tvert av, flytter på apparatet mens det står på etc. etc.

Er nok vanskelig å bevise den ene eller andre veien, så om pæren ryker og du har kjøpt apparatet i en noenlunde oppegående butikk og sverger på et helt vanlig bruk så vil du trolig få ny pære om den ryker etter et par tusen timer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •