Jeg klinte til og kjøpte en Pioneer PDP-435HDE...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg klinte til og kjøpte en Pioneer PDP-435HDE...

Etter å brukt utallige timer på å lese om oppløsning, LCD vs. plasma, fargedybde, HDMI og alt det andre, klinte jeg til og kjøpte en Pioneer PDP-435HDE... :P Noen vil sikkert synes at dette er helt tullete med tanke på at prisene sikkert vil droppe som en stein det neste året. Men hvem vil sitte og vente mens de andre hygger seg med 43 lekre tommer?

Er det noen andre der ute som har samme TV, så er jeg veldig interessert i å høre om erfaringer, tips for optimalisere bildet og hva jeg bør gjøre for å få mest mulig utbytte av investeringen.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et forslag er å slå av pure cinema pro i bildemenyen.

Gratulerer med en flott TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Gratulerer! Du har kjøpt deg en av de aller beste skjermene på markedet. Jeg har selv en 505, men forskjellen ligger bare i de få ekstra tommene.

Noen tips:
    -Får å få det beste TV-bildet anbefaler jeg parabol. Det er veldig stor forskjell fra det til vanlig analog. Hvis du ikke har muligheten, funker det greit med analogt, men husk....

-Å slå av alle digitale "hjelpemidler" i menyene. De forverrer bildekvaliteten med støy og digitale artefakter. Slå av PureCinema, eller sett den på standard. Ikke på Advanced.

Det viktigste er å kalibrere, eller stille inn skjermen riktig. Det kan du gjøre ved bruk av bl.a THX innstillingene som bl. er på Star Wars DVD-ene, eller...

-Kjøp DVE (Digital Video Essential), som er en kalibrerings DVD som får det beste ut av skjermen. Samme prinsipp som THX, men mye mer avansert.

Noe som er spesielt med Pioneer skjermene er at bildekvaliteten blir ganske mye bedre etter ca. 200 timer. Da skjer det mye med sortnivået og bildet blir mer naturlig.

Lykke til!

C

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Risiko for innbrenning?

Hei C,

Takk for gode råd!

Et lite tilleggspørsmål om innbrenning/innkjøring:

Jeg har digital parabol (Force 535s) med harddisk. Denne er så viselig innrettet at den fryser det siste bildet i et opptak i stedet for å gå helt i svart når opptaket er ferdig avspilt. Det er ikke spesielt hyggelig hvis gutten min på 3 år har sett Brannmann Sam uten tilsyn og går for å leke videre med noe annet uten å slå av TVen. Hvor stor er risikoen for innbrenning av slike bilder? Hvor lang tid tar det før det skjer, og er i så fall skjermen ødelagt for alltid?

Har ellers fulgt rådet ditt om DVE. Sendte bestillingen for to minutter siden...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Innbrenning er sterkt overdrevet av visse forumsmedlemmer.
    Jeg har ennå ikke sett en tendens til det på noen skjermer jeg selv har hatt. Plasmaen står ofte på en kanal en hel kveld uten tegn til innbrenning. Jeg vil tro det tar noen dager før et bilde er brent inn på skjermen. Stiller man inn skjermen etter DVE vil det være ennå mindre sjanse for innbrenning også, fordi da har man riktig kontrastinnstillinger.

C

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pio434
    Jeg har selv en 505, men forskjellen ligger bare i de få ekstra tommene.
    Og oppløsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har selv en 505, men forskjellen ligger bare i de få ekstra tommene.
    Og oppløsningen.
    Selvfølgelig, men den generelle bildekvaliteten er den samme

C

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men noe som irriterer meg med plasma-skjermer og spesielt Pioneer, er at primærfargene er så dårlige, spesielt rødt, som er ganske mye oransj. Dette gjør at hele fargespekteret blir ganske feil.

Men jeg antar at det ikke betyr noe for folk, fordi de vet jo ikke hva som er riktig heller galt likevel. :roll:

Per Johnny

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange lykkelige uvitende rundt omkring ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig uenig...

Fargene er veldig mettede og separerte og har man problemer kan man stille dem helt korrekt etter DVE, fordi skjermen har individuelle instillinger for hver farge under "advanced" menyen.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en litt sterk påstand å hevde at primærfargene generelt er så dårlige på plasaskjermer.

For det første er persepsjonen av farger sterkt avhengig av fargetemperaturen i omgivelsene (og dermded det dine øyne har vent seg til i den spesielle situasjonen). Det er ikke uten grunn at grafiske bedrifter har tunge gardiner og lamper med høytralt lys på 3200 grader kelvin i taket... Hvis de ikke gjorde det på denne måten, ville de som jobbet der oppfatte fargene forskjellig fra dag til dag, avhengig av om størlyset fra vinduene hadde høy eller lav fargetemperatur, og det blir det ikke gode trykksaker av. :wink:

For det andre vil en skjerm som gir full anledning til å justere fargebalansen i regelen også gi anledning til å justere inn fargene slik at de blir riktige i de omgivelsene de skal fungere i. Men om du justerer til du blir gul og blå, så vil du likevel kunne oppleve at skjermen ser ut om om den har gulstikk om formiddagen og blåstikk om ettermiddagen hvis du f.eks. har store stuevinduer som slipper inn mye strølys.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. Det var da voldsomt mange faktorer og ta hensyn til! Eneste løsningen er vel nesten å kjøpe en Bang-Olufsen tv som stiller inn alle mulige bildeinnstillinger automatisk etter omgivelsene :wink:

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke kjøpe B&O for å få auto innstillinger,Panasonic kan også settes til Auto.Regner med at flere produsenter har dette også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. Det var da voldsomt mange faktorer og ta hensyn til! :wink:
    Tja... Utgangspunktet var jo en påstand om at mange lever i lykkelig uvitenhet, og det er det jo ikke alle som gjør... :wink:

Eneste løsningen er vel nesten å kjøpe en Bang-Olufsen tv som stiller inn alle mulige bildeinnstillinger automatisk etter omgivelsene
    Det kan jo være en løsning, men for de som ikke har denne typen funksjonalitet er det jo strengt tatt bare å fargekalibrere skjermen i omgivelser som representerer en normalsituasjon (f.eks. på kveldstid med vanlig belysning i rommet). Når solen skinner om formiddagen kan man jo saktens heller dra på fisketur...

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Slå av PureCinema, eller sett den på standard. Ikke på Advanced.

C
    Jeg vil anbefale å ha PureCinema av når du ser på vanlig TV sendinger og på Advanced når du ser på DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RulleRask
    Det er en litt sterk påstand å hevde at primærfargene generelt er så dårlige på plasaskjermer.

For det første er persepsjonen av farger sterkt avhengig av fargetemperaturen i omgivelsene (og dermded det dine øyne har vent seg til i den spesielle situasjonen). Det er ikke uten grunn at grafiske bedrifter har tunge gardiner og lamper med høytralt lys på 3200 grader kelvin i taket... Hvis de ikke gjorde det på denne måten, ville de som jobbet der oppfatte fargene forskjellig fra dag til dag, avhengig av om størlyset fra vinduene hadde høy eller lav fargetemperatur, og det blir det ikke gode trykksaker av. :wink:

For det andre vil en skjerm som gir full anledning til å justere fargebalansen i regelen også gi anledning til å justere inn fargene slik at de blir riktige i de omgivelsene de skal fungere i. Men om du justerer til du blir gul og blå, så vil du likevel kunne oppleve at skjermen ser ut om om den har gulstikk om formiddagen og blåstikk om ettermiddagen hvis du f.eks. har store stuevinduer som slipper inn mye strølys.
    Her avslører du at du ikke kan altfor mye. Primærfargen er den dypeste av f.eks. grønn, rødt og blått den kan produsere. Du kan da ikke stille på noe som helst som forandrer det. Men du kan stille på mye som endrer fargetemperatur og fargemetning av komplementærfarger.

Men etter EBU standarden så skal primærfargene ha spesielle krav, og primærfargene i mange plasmaer ligger langt unna disse og spesielt Pioneer. Jeg har farge-analysator og stor erfaring fra kalibrering av over 1000 installasjoner.

(PS! Og jeg vurderer ikke en skjerm med sky-lapper eller direkte sol-lys, som du antyder, men i totalt blendet og mørke omgivelser med så nøytrale omgivelser som mulig.)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny tv

Oppgradering av dvd'spillern som står for tur nå da? Husk for all del på å kjøpe en med HDMi/DVi-utganger i tilfellet

PS! Ikke hør på de negative trollene...theyre just jealous ...nyt skjermen din du...

Jeg er i hvertfall MEGET fornøyd med min 435HDE!

@lpher

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alpher
    Grattis med ny tv

Oppgradering av dvd'spillern som står for tur nå da? Husk for all del på å kjøpe en med HDMi/DVi-utganger i tilfellet

@lpher
    DVD-spiller er selvfølgelig på ønskelisten, men jeg vurderer å vente litt for å se utviklingen an med tanke på HD-formatkrigen som raser nå. Det hadde jo vært fryktelig gøy å få en spiller som er i stand til å benytte hele oppløsningen på en god måte 8)

Grattis med ny tv
    PS! Ikke hør på de negative trollene...theyre just jealous ...nyt skjermen din du...

Jeg er i hvertfall MEGET fornøyd med min 435HDE!

@lpher
    hehe. Jeg kan leve med å bli beskyldt for at jeg ikke har peiling på grunnfarger når TVen jeg ser på hver eneste dag er så utrolig god som jeg synes Pioneeren er. Selv på helt vanlige TV-signaler fra (parabol, digital) synes jeg bildene blir helt supre. Vel og merke etter at jeg hadde skrudd av de digitale filtrene som skal "forbedre" bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-spiller er selvfølgelig på ønskelisten, men jeg vurderer å vente litt for å se utviklingen an med tanke på HD-formatkrigen som raser nå. Det hadde jo vært fryktelig gøy å få en spiller som er i stand til å benytte hele oppløsningen på en god måte 8)
    Tenkte det samma selv...men fant ut at jeg kom til å sprekke uansett..så jeg kjøpte likesågodt værsting spillern til Pioneer Det at jeg fikk ett "offer i couldnt refuse" gjorde nok utslaget kan man vel si Jeg betalte en MEGET fin pris for min DV868

hehe. Jeg kan leve med å bli beskyldt for at jeg ikke har peiling på grunnfarger når TVen jeg ser på hver eneste dag er så utrolig god som jeg synes Pioneeren er. Selv på helt vanlige TV-signaler fra (parabol, digital) synes jeg bildene blir helt supre.
    Enig Kobla foresten opp pc'n til plasman for første gang i dag (via VGA-kabel)....og mysa såvidt på The Matrix i 1080p.... Åh inni helv....!!! For ett detaljert bilde! Det er godt mulig at ganske mange her inne er vant til slik kvalitet...MEN...jeg kan ikke få beskrevet det skikkelig engang! ...det MÅ bare oppleves! Slo over på tv-tunern etterpå....og det var som å se på grus-mossaik i forhold jo!!!

Vel og merke etter at jeg hadde skrudd av de digitale filtrene som skal "forbedre" bildet.
    Merkelige greier det der ja

@lpher

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Kobla foresten opp pc'n til plasman for første gang i dag (via VGA-kabel)....og mysa såvidt på The Matrix i 1080p.... Åh inni helv....!!! For ett detaljert bilde! Det er godt mulig at ganske mange her inne er vant til slik kvalitet...MEN...jeg kan ikke få beskrevet det skikkelig engang! ...det MÅ bare oppleves! Slo over på tv-tunern etterpå....og det var som å se på grus-mossaik i forhold jo!!!
    @lpher
    Jeg har også koblet til PC og spilt av en del av klippene med 720p-oppløsning som Microsoft har lagt ut på denne siden. Rett og slett helt fantastisk!!! Jeg gleder meg som en hund til denne kvaliteten kan kjøpes i videosjappa på hjørnet..

Har også tenkt på DVD-spilleren med HDMI, men sitter litt på gjerdet ennå. Er det veldig mye bedre kvalitet enn på en normalt god DVD-spiller med komponent?

Prisen er selvsagt også et tema. Er det lov å spørre hvor mye du måtte betale?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •