50 hertz vs 100 hertz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

50 hertz vs 100 hertz

Hei. Dette har sikkert vært nevnt før, men jeg fant ikke ved søk eller da jeg kikka gjennom.
    Hva anbefales av 50 hertz og 100 hertz, og hvorfor? Har dette noe med bruken, evt film/nyheter/spill å gjøre?

Jeg kjøpte et 100 hertz tv til 12.500 for et år eller to sia, og fikk en stripe øverst, i tillegg til en ganske diffus vertikal stripe ca 3/4 til høyre på skjermen. Jeg nevnte denne feilen da jeg sendte tv'en inn til justering. Reparatøren sa han hadde fiksa justeringen, men den andre streken hadde han ikke sett, så etter ei stund fikk jeg ham også til å se den. (den var diffus som sagt ) Han visste ikke hva dette var.
    Etter samtale med JVC, som laget tv'en, fikk jeg vite at dette var en "100 hertz strek", som var en følge av teknologien bak 100hertz tv'er. Han hadde ikke fått tilbakemelding på at noen hadde sett denne streken før, men godtok at den var der, for det var den visserligen. Siden jeg hadde bedt spesielt om en tv for bruk til dvd fikk jeg faktisk bytta tv'en, og sjefen der anbefalte da en 50 hertz, hvis det var dvd jeg skulle se på. Mannen var ikke i tvil om at 50 hertz tv'er var bedre enn 100 hertz til samme pris. Fikk da en 50 hertz til 15.000 (fikk velge selv), og bildet er fantastisk bra på dette også, faktisk mye bedre enn noe annet tv jeg har sett blant 50/100 hertz både før og etter. Philips kan få slenge seg i veggen, men det tar vi en annen gang

Så... trodde liksom jeg var safe med å velge den nyeste teknologien, men det stemte altså ikke. Noen som har noen synspunkter på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det ikke var Triniton-striper det du så? Har aldri hørt om noen striper grunnet 100 Hz. Betydningen av 100 Hz vs 50 Hz er jo enkelt og greit bare at tven oppdaterer bildet på skjermen dobbelt så fort.

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Nei, tror nok ikke det var det jeg så, det var bare en stripe som var gjennomsiktig, men mørkere enn resten av bildet. Reparatøren hadde ikke sett denne før, og det var ikke noe å gjøre med det. JVC sa at det SKULLE være en stripe der, ikke bare hos jvc men hos alle merkene, siden dette var et fenomen med 100 hertz teknologien, men at denne ikke ble lagt merke til. Akkurat det hjelper jo ikke meg når jeg veit den er der.

Trinitron-striper, hva er det?

Newcomer Afseth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en venninne som plages med en strek på sin 100hz Panasonic TV. Personlig plages jeg med at tv-bildet henger noe ekstremt på min Toshiba 100hz tv. I butikken sa de at dette ikke skulle være et problem, og at jeg må levere den inn til service. Jaja... 60 kg ned og opp trappen en gang til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har virkelig ikke opplevd noen striper på 100 Hz apparatet mitt og kan aldri tenkte meg at det er noe som skal være der PGA 100 Hz teknikken.

De eneste stripene jeg vet om som skyldes konstruksjonen av billedrør og som alltid vil være der er Trinitron-billedrørene levert av Sony. Det kan sees som to svarte horisontale striper som går over skjermen, men likvel ganske usynlige på litt avstand. Dette gjelder altså TVer med billedrør levert fra Sony, hva slags billedrør JVC benytter aner jeg ikke noe om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •