Sagem Axium HD-D45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sagem Axium HD-D45

Jeg har nettopp kjøpt denne TV´en og opplever bildene som glimrende på DVD-avspilling. Imidlertid er det et problem. Jeg kan til tider observere noe etterslep på bildene (ansikter i rask bevegelse) og dette gjelder spesielt enkelte TV-sendinger, men også høykvalitets DVD-filmer. Er dette noe man må forvente på en DLP-TV? Er plasma bedre på dette området? Dette er litt irriterende. Jeg bruker Denon 2910 DVD-spiller og Kimber DVI-kabel. Håper på svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sagem Axium HD-D45

Sitat Opprinnelig postet av rubio
    Jeg har nettopp kjøpt denne TV´en og opplever bildene som glimrende på DVD-avspilling. Imidlertid er det et problem. Jeg kan til tider observere noe etterslep på bildene (ansikter i rask bevegelse) og dette gjelder spesielt enkelte TV-sendinger, men også høykvalitets DVD-filmer. Er dette noe man må forvente på en DLP-TV? Er plasma bedre på dette området? Dette er litt irriterende. Jeg bruker Denon 2910 DVD-spiller og Kimber DVI-kabel. Håper på svar.

Har en tråd på dette jeg også. Men har funnet ut at det rett og slett er signalet som er for dårlig for apparatet. Svigerfar har en HD-plasma og har akkurat det samme problemet. Har testet med HD1 kanal i 720p og 1080i nå og her er det overhodet ikke etterslep eller "hakking" på sagem'en. Særlig hud i bevegelse der det er mange fargetoner sliter store skjermer med skarpt bilde på. Men etter mine vurderinger er det altså ikke nok informasjon i sendingen som gjør at det blir slep.... Men er ikke akkkurat noen guru selv, får satse på noen som har peil av gutta her har en teknisk forklaring til oss...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøver å kjøre 1080i via DVI kabel fra quali-tv paraboltuner, går ikke dette på sagem? Får kun signal på 720p. Eller sender HD1 kun i denne oppløsningen?

Vet ikke om det blir noe bedre med 1080i men... på programmet som går der nå er det veldig skarpt bilde på enkelte områder. F.eks nå er det motevisning og damene er knall-detaljerte, mens publikum får fargegraderinger og hakking. Er det mulig opptaket er komprimert?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sagem kjører vel bare med en oppløsning opp til 1280 x 720, mens 1080i krever vel en oppløsning på 1920 x 1080.

Eller er jeg helt på bærtur nå? :?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tven skalerer det ned til sin oppløsning. også mulig at enhetene snakker sammen siden det kommer opp med 720p
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skvaldre
    prøver å kjøre 1080i via DVI kabel fra quali-tv paraboltuner, går ikke dette på sagem? Får kun signal på 720p. Eller sender HD1 kun i denne oppløsningen?

...
    Sender ikkje HD1 720p da? Synes å ha lest at det bare er i USA dei holder på 1080i, mens i Europa satses det på 720p.. Det er diskusjon om ka som gir best bilde her..

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jasså

Jeg tror ikke det har med hva som gir best bilde å gjøre.

Det går heller på at amerikanere fyller sine store hjem med 60+ tommere, mens europeere ligger litt etter der. Derfor er det mer hensiktsmessig med høye oppløsninger, og vil antakelig ikke være fruktbart å satse på den høyeste oppløsningen her i Europa.

men det er nå bare min oppfatning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sagem Axium HD-D45

Har nettopp skaffet meg Sagem HD.D45 og er godt fornøyd. Har ingen problem med etterslep, har harman kardon dvd 25, og kjører komponent kabler i progressiv scan. Fungerer dritbra! Har også koblet pc'en min til på dvi inngangen. HD sendinger og spill er helt enormt! Har bare et spørsmål: Hvilken pris må du opp i får å få tilsvarende tv med samme spesifikasjoner og muligheter?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg en slik en her om dagen jeg også og er ganske fornøyd.
    Et par skår i gleden:

Litt for mye støy fra viften(e). Merkes ikke når man ser film med litt lyd på, men hvis man sløver foran kopekassa med lavt volum er den merkbar. Hjalp heldigvis endel å sette noe under den, så det er mulig at jeg hadde litt resonans i tv-bordet mitt.

Det som er verre er at midt under Lord of the Rings, så jeg plutselig den såkalte regnbue effekten. Jeg så den heldigvis bare i noen scener, så det er ikke sikkert at det er så ille(må få testet den skikkelig til helga).

Men, det jeg lurte på da, var om noen vet hva slags projekter den har? Og hva slags fargehjul er det? Trodde det var 5x, 6 segmenter?

Ellers synes jeg tv'n var verdt pengene. Pent design(spesielt uten sidehøyttalerne) og veldig bra innsynsvinkel. Smilte godt da jeg så at det fulgte med to par hvite hansker...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunner
    Fikk meg en slik en her om dagen jeg også og er ganske fornøyd.
    Et par skår i gleden:

Litt for mye støy fra viften(e). Merkes ikke når man ser film med litt lyd på, men hvis man sløver foran kopekassa med lavt volum er den merkbar. Hjalp heldigvis endel å sette noe under den, så det er mulig at jeg hadde litt resonans i tv-bordet mitt.

Det som er verre er at midt under Lord of the Rings, så jeg plutselig den såkalte regnbue effekten. Jeg så den heldigvis bare i noen scener, så det er ikke sikkert at det er så ille(må få testet den skikkelig til helga).

Men, det jeg lurte på da, var om noen vet hva slags projekter den har? Og hva slags fargehjul er det? Trodde det var 5x, 6 segmenter?

Ellers synes jeg tv'n var verdt pengene. Pent design(spesielt uten sidehøyttalerne) og veldig bra innsynsvinkel. Smilte godt da jeg så at det fulgte med to par hvite hansker...
    Hvor handlet du? Erfaring med forhandler?
    Er ute etter ny TV jeg også og vurderer Sagem 45". Meget fin TV

Newcomer cfi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer sterkt en slik jeg også i forhold til 42" plasma.

Meget pen design (uten ht på siden). Jeg fikk en demo i butikk i dag, og sitter igjen med et godt inntrykk av bildet.

Er det bedre å gå for denne, eller plasma i samme prisklasse. (Lg/Panasonic)?

Fint om noen kan komme med flere erfaringer.
    2 X SVS PB13 Ultra - The Bass Authority

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av logic
    Hvor handlet du? Erfaring med forhandler?
    Er ute etter ny TV jeg også og vurderer Sagem 45". Meget fin TV
    Jeg kjøpte den "brukt" av en kar som jobber for Otonor As i Rana.
    Han var veldig seriøs, så jeg har ingenting å klage på.

http://www.flat-tv.no/

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ojojoj

Jeg vet ikke om jeg tilfører forumet en døyt, men kan ikke dy meg.

På vei hjem fra byen idag, hadde jeg en... epiphany, åpenbaring.

Gikk nemlig innom Hifiklubben, og så LG px12x for første gang.
    Deretter gikk jeg tilfeldigvis forbi et butikkvindu.

Og hva fikk jeg se?

For første gang i mitt liv så jeg Sagem Axium HD-D45.
    Den stod der og lyste ut mot gaten. Og viste HD-tv klipp fra en HTPC, via DVI.

Steike svelå.

Det var et liiite obs. Jeg syntes å bli litt småkvalm av å se på den. Som om det var en bevegelse i bildet jeg reagerte på.
    Men jeg gikk også ned i kjelleren på demo-rommet, og så en Optoma DLP prosjektor til 14000 kr. som viste film. Jeg skulle vel reagert på samme måte ettersom det er en optoma prosjektor tech i begge?

Kanskje det var et bedrag. Tilfeldig. Hvem vet? Noen som har en forklaring?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cfi
    Vurderer sterkt en slik jeg også i forhold til 42" plasma.

Meget pen design (uten ht på siden). Jeg fikk en demo i butikk i dag, og sitter igjen med et godt inntrykk av bildet.

Er det bedre å gå for denne, eller plasma i samme prisklasse. (Lg/Panasonic)?

Fint om noen kan komme med flere erfaringer.

Jeg gikk selv for sagem 45". Vurderte først pioneer plasma, men når jeg fikk orientert meg en del og fant sagem - var jeg ikke i tvil. Sparte mye penger og fikk et apparat som slår pioneer skikkelig på sortnivå(noe jeg virkelig savner på lcd og plasma). Greit, panasonic har sortnivået i orden -men da på bekostning av mye annet... Så for meg var Sagem helt klart rett valg. Nå har jeg også fått finjustert den skikkelig og er utrolig fornøyd. Syns faktisk bilde blir bedre og bedre.. akkurat som den har gått seg til - gjelder særlig på panorering og nærbilde av hud.. der jeg synes den hakket og ikke var noe særlig i starten. Klart - på dårlig/komprimerte program og kanaler kommer dette frem... men slik er på det store og bra skjermer... koble til et HD-signal og vips så flyter bildene som det skal...

Newcomer cfi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble en Sagem HD-D45 på meg også, etter nøye vurdering opp mot plasma.

Fikk den i hus i dag, og koblet opp i hjemmekinoen. Meget godt fornøyd med bildet, særlig med progressiv scan fra Yamaha DVD S550. Har kabel (analog) fra UPC så der er det mer å hente, men det er et helt akseptabelt bilde på de fleste kanalene.

Jeg har ikke fått finjustert enda, så det går vel endel av morgendagen til det. Uannsett er det morro med nytt utstyr, og tror ikke jeg vil angre på dette kjøpet.

Skvaldre: Kunne du ha postet (eller pm) innstillingene dine, så kunne jeg testet og sett hvordan det blir her...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også denne tv og er meget fornøyd.

Men når jeg kobler opp med progressiv scan via komponent kabler fra min Denon 1910 dvd spiller blir bilde veldig mørkt. Da må jeg stille lys styrken opp fra midtstilling 50% til ca 65% for at bilde skal bli bra.

Synes bildet er best når jeg kjører progressive interlaced fra dvd spiller.

Skal det være slik?

Når jeg derimot bruker DVI kabel ble det veldig bra.

men signal gjennom dvi virket desverre bare en dag (servicemann kommer snart og skal fikse dette, forhåpentligvis)

Newcomer cfi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser også at bildet blir endel mørkere når progressiv scan kjøres fra DVD, i forhold til vanlig tvsignal. Har ikke testet DVI enda siden ikke DVD S550 har den koblingen. Skal teste DVI fra pc snart.

Vet ikke hvorfor det skjer med progressiv scan, men jeg ser at "nattsenene" i filmen blir litt mørke, mens "dagsener" blir lyse og veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kobler DVI kabelen tror jeg det er lurt å slå av tv'n.
    Har en følelse at det var det som gjorde at det sluttet å virke hos meg. jeg hadde både pc og tv på når jeg koblet til kabelen.
    Det står i bruksanvisningen at tv må stå av når man kobler til.

Ellers fungerte dvi fra pc til tv veldig bra så lenge det varte.

Det fungerer også veldig bra å koble pc til tv'n via vga kontakten.

Oppløsning på tv'n er 1280x720

Om du ikke kan velge akkurat denne oppløsningen fra skjkermkortdriveren på pc'n (der har du kanskje kun 1280x1024) og velger du den vil du ikke få bilde tror jeg.
    Men da innstaler du powerstrip og legger til denne oppløsningen derifra. Etter at du har gjort det vil du få denne oppløsningen opp som valg i skjermdriverne.

Dette står beskrevet her: http://www.sagem.com/support/site/mo...se&faq=164

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cfi
    Det ble en Sagem HD-D45 på meg også, etter nøye vurdering opp mot plasma.

Fikk den i hus i dag, og koblet opp i hjemmekinoen. Meget godt fornøyd med bildet, særlig med progressiv scan fra Yamaha DVD S550. Har kabel (analog) fra UPC så der er det mer å hente, men det er et helt akseptabelt bilde på de fleste kanalene.

Jeg har ikke fått finjustert enda, så det går vel endel av morgendagen til det. Uannsett er det morro med nytt utstyr, og tror ikke jeg vil angre på dette kjøpet.

Skvaldre: Kunne du ha postet (eller pm) innstillingene dine, så kunne jeg testet og sett hvordan det blir her...?

Ja, skal gjøre dette når jeg kommer hjem! Men jeg anbefaler deg absolutt å kjøpe DVE (digital video essentials) og justere etter denne. Kjøp den og ta en titt på "tweaking" her på forumet, der er en "lett guide" hvordan du skal justere lysstyrke, kontrast, skarphet osv.

Er du ekstra ivrig kan du jo investere i en DVDO iscan, der du kan lagre instillinger på hver AV-inngang - i tillegg oppskalerer den vanlige signaler til HD(blir ihvertfall mye bedre - om ikke ekte HD... vil ikke tro du får den dybden i bilde du får av ekte HD men....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regnbue effekt

Jeg har nylig gått til innkjøp av denne tv'en, men har funnet ut at jeg plages av regnbue effekten(som jeg ikke har sett før).
    Når det er flere "fokuspunkt" i bildet ser jeg basefargene og ved raske panoreringer, ser jeg at bildet henger en del etter.
    Dette er veldig irriterende, spesielt siden jeg er fornøyd med bildekvaliteten og tv'n ellers(støyer litt, men det ble jeg fort vant med).

Det er vel ingenting å gjøre med dette annet enn å bytte den med en LCD bakprojeksjon eller eventuelt en plasma?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •