QPVision lcd eller Panasonic plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

QPVision lcd eller Panasonic plasma

Er det noen som har noe erfaringer med denne skjermen eller hørt noe om den?
    http://www.hjemmekino.no/database/tv...x?katalognr=84

Bildet på en plasma har alltid vært mye bedre enn bildet på en lcd når det gjelder film. Folk har hele tiden anbefalt å vente med lcd fordi teknologien har kommet så kort. Men er tiden inne nå til å hoppe over fra plasma til lcd?

Jeg har nå en Panasonic TH37PA30P plasma skjerm. Jeg er veldig fornøyd med den, men den egner seg ikke mye sammen med HTPC bruk. Siden min hverdag dreier seg mer og mer om HTPC bruk, vurderer jeg å hoppe over til denne 40" lcd fra qvision. Tror dere at jeg vil merke at bildet (med DVD uten HD og digital kabelTV) blir mye dårligere etter jeg eventuelt gjør et slikt bytte?

Dette ble en litt rotete post, men jeg er veldig glad for å høre deres synspunkter på dette? Takk...

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået er ihvertfall latterlig dårlig....

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    responstiden var grusom egentlig. det nyeste er 8ms respons, denne hadde 23ms respons.
    Velkommen til forumet forresten
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snakket med teknikkeren på Qpvision og han mener at både responstiden og kontrasten er målt på en helt annen måte. Responstiden var like bra som Philips'ene og kontrasten påsto han var desto bedre. Sortfargen vil alltid være litt dårligere på en lcd enn på en plasma, men han sa at bildet på denne var det beste han hadde sett på en lcd skjerm.

Han inviterte meg også til å komme til Tønsberg på et demorom å se på den. Det virket som om han mente det han sa. Han var helt sikker på at jeg ville like bildet veldig godt. Jeg tar vel meg en tur snart. Men den er ikke tilgjengelig før om ca en månede.

Jeg gleder meg til å lese noe tester av den. Da får jeg sett hvor mye jeg virkelig kan stole på denne karen og på Qpvision...

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perarne
    Jeg har snakket med teknikkeren på Qpvision og han mener at både responstiden og kontrasten er målt på en helt annen måte.
    Hmm... er det så mange måter å måle responstid og kontrast på?? Høres ut som en dårlig bilselger som forsøker å selge en undermotorisert bil ved å si at "Her måler vi hestene på en annen måte, skjønner du. Den er minst like rask som de med dobbelt så mye hester". Makan!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant det som Askeln sier. Det er sikkert et dårlig salgs triks, men noe sant er det faktiskt. Hvis man måler kontrast f.eks, så måler man lysforskjellen fra det mørkeste punktet til det lyseste. At sort er alltid det mørkeste sier vel seg selv. Men lyseste punktet er ikke alltid hvit. Blander man litt blått inn i det hvite blir det enda lysere. Slike små ting kan man gjøre, men de store forskjellene får man vel ikke. Lcd er jo kjent for å ha en dårligere kontrast enn plasma. Gleder meg til å se hvor fantastisk bilde en skjerm med 600:1 i kontrast kan ha...
    The time will show...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk mange luremåter å måle respons tid på. Det er mange som ikke måler full syklus, fra "rise til fall" som det så pent kalles. Er mye surr med det, og har så vidt jeg ikke vet blitt satt noen standard ennå, for hvordan det skal måles.

sakser dette fra en lcd artikkel på hardware.no

Hva er bra responstid?
    Først regner vi ut (teoretisk) hvor mange bilder i sekundet skjermen er i stand til å vise. Formelen er enkel: Vi tar ett sekund (1000 ms) og deler med responstiden (12 ms) og ganger svaret med 2 (dette fordi den har både "rise and fall" i responstiden). Teoretisk vil dette gi 166,666 bilder i sekundet. Og siden vi snakker om at bare deler av responstiden benyttes, kan den i teorien være enda høyere!

Så poenget var at det er ikke nødvendigvis noen bløff det selgern snakker om, det kan hende han snakker om reel målt responstid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •