TV-kanaler og widescreen format.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-kanaler og widescreen format.

Jeg har jo fått meg widescreen og har registrert at tilsynelatende sender NRK1, NRK2, TV2, TV4, SVT1 & 2 enkelte programmer i widescreen, spesielt på kveldstid. Men TVn "tar" kun programmer fra NRK2 og TV2 som widescreen. Alle de andre nevnte kanalene virker det som ikke sender anamorft, og jeg må kjøre i instillingen "Zoom 16:9", med sånn passe bildekvalitet. Er det bare min TV eller mitt kabel-tv som har dette "problemet"?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av skylden må nok kabel-selskapet ta. Svensk tv1&2 sender ekte anamorf i utgangspunktet og har minst like høy teknisk kvalitet som NRK.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du digital dekoder?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Analog kabel-tv fra Canal Digital og 32PW8609.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting ble i hvertfall mye bedre for meg da jeg stilte inn den digitale dekoderen på 16:9 i stedet for 4:3 som den sto på opprinnelig.

Da blir 16:9 sendinger sendt i 16:9 og 4:3 som 4:3

Men det dukker opp problemer når filmene er anamorf eller kinoformat. Da blir det er lite bilde i midten med svarte felt til alle kanter. Men har ikke giddet å bry meg i og med at jeg aldri ser film på tv'en.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stiansaint
    Det er nok rett og slett utstyret til kabel TV leveandøren som er skyld i det.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Men det dukker opp problemer når filmene er anamorf eller kinoformat. Da blir det er lite bilde i midten med svarte felt til alle kanter. Men har ikke giddet å bry meg i og med at jeg aldri ser film på tv'en.
    Du mener sikker letteboks isteden for anamorf.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stiansaint
    Det er nok rett og slett utstyret til kabel TV leveandøren som er skyld i det.
    Det rare er at før jeg fikk den nye TVn mener jeg å huske at bilde ble "trykket sammen" akkurat som om det var anamorft, i alle fall på NRK1, men nå er det kun NRK2 & TV2 som vises anamorft. Det er ergelig. TVNorge og TV3 sender jo ingenting anamorft i alle fall.. :/

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener sikker letteboks isteden for anamorf.
    ja..hehe det gjør jeg helt sikkert...vet ikke forskjell jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor holder du hus? Canal Digital i Trondheim sender iallefall ikke noe i anamorf video :( Vel og merke, de skalerer ned signalet til letterbox, men de fjerner ikke 16:9 signalet fra bildet (slik at en ws tv vil skvisje bildet enda mer)... av en eller annen grunn skjønner min Panasonic TV at den skal ignorere dette og viser bildet slik det skal være...! Meen... skifter jeg manuelt til 4:3 modus ser jeg jo at det kun er letterbox som kommer over lufta... (ser det forresten på bildet også... det er ikke så voldsom kvalitet :D)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Hvor holder du hus? Canal Digital i Trondheim sender iallefall ikke noe i anamorf video Vel og merke, de skalerer ned signalet til letterbox, men de fjerner ikke 16:9 signalet fra bildet (slik at en ws tv vil skvisje bildet enda mer)... av en eller annen grunn skjønner min Panasonic TV at den skal ignorere dette og viser bildet slik det skal være...! Meen... skifter jeg manuelt til 4:3 modus ser jeg jo at det kun er letterbox som kommer over lufta... (ser det forresten på bildet også... det er ikke så voldsom kvalitet )
    Narvik, Nordland. De sender som sagt NRK2 og TV2 anamorft. De andre får jeg ofte tykke stolper rundt hele bilde (vertikalt og horisontalt) så da sitter jeg igjen med et bittelite bilde så fremst jeg ikke velger Zoom 16:9 modus.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil vel være et overgangsproblem på det analoge nettet frem til 2010 eller når det digitale nettet tar over. Har du mulighet til å plugge inn en digital dekoder så gjør det i stedet. "Ingen" tør å gå over til anamorfe bilder på det analoge nettet virker det som, pensjonistene med et tv-apparat eldre en meg selv er vel kjappe på telefonen om bildet deres skulle bli presset sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan nesten ikke tenke meg noe mer irriterende enn å se tv-sendinger i 4:3 på en 16:9 skjerm. Grusomt!

Ser veeeldig frem til at sendingene blir 16:9. Da jeg kjøpte en tv for åtte år siden, var beskjeden fra tv-pusheren at:
    "16:9 sendinger, ja det er like om hjørnet......."

Lurer på hva han egentlig mente med det.......???

edit:leif

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det slik at noen kanaler sender skikkelige 16:9 signaler, slik at de sklir rett inn på en 16:9 tv??

Slik ståa er nå ser jeg ofte filmer fra nrk2 som "ser ut som widescreen" men som da blir for brede når visningen er widescreen.

Eneste løsning da er forskjellige zoom varianter..

Er det da den lokale kabel-leverandøren som er skyld i dette??

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelleverandøren kan hvis de vil sende ut "ekte" 16:9 men da vil det som brannslange nevner være mange gamlinger som syns at bildet blir strukket i høyden. Dermed blir det sendt ut letterboks og man må bruke zoom funksjon for å fylle hele skjermen.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja disse gamle..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Dette vil vel være et overgangsproblem på det analoge nettet frem til 2010 eller når det digitale nettet tar over. Har du mulighet til å plugge inn en digital dekoder så gjør det i stedet. "Ingen" tør å gå over til anamorfe bilder på det analoge nettet virker det som, pensjonistene med et tv-apparat eldre en meg selv er vel kjappe på telefonen om bildet deres skulle bli presset sammen.
    Ikke f* om jeg gir CD/Telenor mer penger ved å bruke en digital dekoder... hadde de brukt teknologien fornuftig så kanskje men...

Det jeg vil ha er VALGFRIHET, dvs. kunne kjøpe de kanalene JEG vil ha... og ikke noe grunnpakke med 18 kanaler jeg aldri ser på... i tillegg vil jo en digital dekoder gjør det nær sagt umulig for meg å se på flere kanaler samtidig (eks. to-tv'er, video etc.)

Nei, da bruker jeg heller XBMC og BT. Da får jeg iallefall sett HVA jeg vil, NÅR jeg vil...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk testet i går CD-sin nye kabeltv-dekoder,Force 315c. Mye bedre en den gamle. Med det som er iriterende er at denne kan du ikke leie. Den er bare til salgs, 1990,-kr. Hva skal man med en slik dekoder når du ikke har noen valgfrihet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zoom hjelper litte når det er tekstet på den nederste svarte

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Edi
    Fikk testet i går CD-sin nye kabeltv-dekoder,Force 315c. Mye bedre en den gamle. Med det som er iriterende er at denne kan du ikke leie. Den er bare til salgs, 1990,-kr. Hva skal man med en slik dekoder når du ikke har noen valgfrihet.
    Jeg er meget int. i å høre hvordan du fikk tak i denne... Har vært i kontakt med dem flere ganger nå angående denne, alle gir forskjellige svar på når den skal komme og om den blir til leie eller kjøpe dekoder.
    En sa at det skulle komme 2 nye typer, en med harddisk og denne du har prøvd. En sa at det ikke ville skje før i 2006 en sa i Januar i år...

CD har litt av en kundeservice!! :lol: Der snakker de stort sett bare tull og ingen ting stemmer... <<<<<<<<hufff!!
    Noen som vet noe mere fakta om dette???

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •