Erfaringer med forsterkning av TV signal fra antenne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med forsterkning av TV signal fra antenne?

Hei

Hvordan kan jeg best mulig forsterke TV signalet fra tak montert antenne?

Når jeg kjører signalet inn i en TV er det ok, mens hvis jeg prøver å splitte til flere TV'er så blir det endel dårligere..

Har sett at f.eks. Clas Ohlson har forsterkere, både for montering på tak og rett i stikkontakt. Noen som har noen erfaringer å dele her??

Takk

Tom

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det bare er dårlig kvalitet på splitteren. Endel forskjell på de.
    På forsterkerene er det også mye å velge blandt. Fra billig til dyrt..Kanskje klarer du deg helt fint med en billig en fra clas ohlson.

De som Clas'en har som settes rett i veggen fungerer "greit", men ikke forvent det helt store..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man isåfall tak i splittere med god kvalitet og eventuelt innebygd forsterker?

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde en slik forsterker en gang, en billig modell.

Den forsterket støyen (snøen) i bildet såpass at jeg satt igjen med et bilde som ikke var særlig bedre, kanskje dårligere enn utgangspunktet.

En forsterker med støyfjerner, eller noe slikt kan sikkert fungere, hvis det er å få tak i. (sikkert hvis man legger en del penger i det)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få signaltap i en splitter uansett. De som Avidi bruker har (hvis jeg ikke husker feil) et signaltap på ca 2.5dB på en 2 veis splitter, 4.5dB på en 3 veis, og 7.5dB på en 4 veis. (ikke bare tvinn\lodd coax kablene sammen for å slippe å bruke splitter, det fører bare til svakere signal og mye støy)

Du kan få et greit signal med å bruke en splitter så fremt det er stor nok forsterkning i antenna du bruker, hvis ikke må du nok kjøpe en forsterker. Finn en med et godt signal\støy forhold, og pass også på at den ikke har for stor forsterkning, for sterkt signal vil skape støy på bilde.

Det finnes også forsterkere med innebygd splitter slik at du slipper å kjøpe en forsterker og en splitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slegge
    Det finnes også forsterkere med innebygd splitter slik at du slipper å kjøpe en forsterker og en splitter.
    Vet du eventuelt hvor jeg kan få tak i disse?

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Langt kabelstrekk...

Hei!

Faren min har koblet til en splitter til antenneuttaket i veggen hjemme hos han. Han har en tv i 2.etg. som er like ved siden av antenneuttaket, videre har han en 8-10 meter lang antennekabel ned til tv'n i kjellerstua. Han har akkurat fått seg ny tv nede, en Philips widescreen 32 tommer, ganske bra tv igrunnen. Har testet dvd på den, og bildet var helt sinnsykt bra, klart bedre enn min Philips PW8807, som også er en bra TV. Men på kabelsignalet så blir det dårlige greier.... mye støy og forstyrrelser.

Dette kan da ikke være TV'n sin skyld...? Den gamle 4:3 tv'n i 2. etg. viser MYE mindre støy....

Jeg mistenker at det er det lange kabelstrekket ned til 1. etg. som er synderen, men jeg vet jo ikke. Hva tror dere??? Kan splitteren også gi dårligere signal, men da ville jo det måtte gjelde begge tv'ene..?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk beskjed av mitt lokale kabel-tv selskap om å bruke coax RG6, til nød RG59, men ikke noe dårligere, feks RG58.
    Med dårlig kabel/splitter kan du hvist nok få inn støy fra bakkesendingene og annet. Husk også termineringsmotstand i alle kontaktene som er i enden av en kabel (dvs, det bør kun være en kontak pr kabel, så da må alle ha termineringsmotstand)

Fikk også kjøp ordentlige koblingsplugger ("alt annet er dårlig") som skal klipes fast med ett spesialverktøy, men vet at det går med to tenger.

Kjøpte en 8-veis splitter og en forsterker hos de, kostet meg ca 1200,- til sammen, + plugger og bokser. De sa de solgte omtrent uten fortjeneste, sjekket prisene opp mot Nexans (grossist) og det stemte.

Håper dette var forståelig..........

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0