Progressive scan og flimmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Progressive scan og flimmer

Hei

Jeg har sett i andre postinger at det blir nevnt flimmer ved bruk av progressive scan og TV.

Jeg har en Thomson 52" (52jw642s) med en Sony RDR-HX900 som DVD-spiller.

Når jeg kobler dette sammen via RGB ut/inngangene så blir jeg plaget med typisk 50Hz flimmer. Meget bra kvalitet på bildene i seg selv, men altså med typisk 50Hz flimmer.

Er det noen som har en åpenbar grunn og en ordentlig forklaring til dette?
    Evt noen tips for å fikse på problemet?

Min oppfattning når jeg kjøpte sakene var jo selvsagt at ved å bruke RGB-kabler osv så ville jeg få de feteste bildene... Jeje. tenker jeg nå

Mvh
    Petter

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn om du skrur av progressive scan?

Jeg er intet geni på tv'er og slikt, men har hørt (tror jeg) at progressive scan er 50 hz, altså 50 helbilder i sekundet. Hvis du skrur av dette vil du kunne returnere til 100 hz eller 75 hz (hva enn tv'en har og bruker) og noe av problemet ville kanskje forsvinne?

Correct me if i'm wrong

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir litt forvirret av begrepene du bruker. Såvidt jeg vet så er det ikke egene RGB utganger eller innganger på disse produktene. Du trenger en SCART for å overføre RGB.

Når du bruker progressiv komponent så blir all billedbehandlig som reglel utkoblet (inkludert 100Hz funksjonen) og dermed blir det 50Hz. Teoretisk er det fint mulig å lage en TV som kjører 100Hz billedoppdateringsfrekvens, men den vil da bli noe dyrere for det som skjer ved progressiv komponent er at linjefrekvensen dobbles i forhold til vanlig 50Hz og skal du kjøre 100Hz i tillegg så må du 4 doble i forhold til 50HZ.

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Jeg bruker en komponent-kabel (3 plugger med rød, grønn og blå farge i hver ende...) mellom produktene. Og begge produktene har støtte for å sende og motta komponent-signaler via RGB ut/innganger. (Litt fersk på begrepene, så jeg beklager hvis jeg blander terminologien her

Og ja... hvis jeg slår av progressive scan (Sony'en kan disable dette ved et knappetrykk) så blir bildene helt rolige og fine, men jeg er tilbake på utgangspunktet mht kvalitet.

Mvh
    Petter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •