DLP-TV et godt alternativ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP-TV et godt alternativ?

Hei,

har lyst på stor tv, men er skeptisk til plasma med tanke på innbrenning, levetid, bildekvalitet, pris etc. Lurte derfor på om dette er et bra alternativ. Altså mer TV for pengene. Bortsett fra at man ikke kan henge den på veggen, hva er bakdelene med denne i forhold til plasma i samme prisklasse?

Sagem HDD45 45" DLP-TV

Noen som har testet eller har erfaring?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakdelen med denne er at du kan se regnbuer hvis du er følsom. Jeg har ikke sett den selv så det er det eneste jeg kan si . Vet ikke hvordan det er med støy men jeg tror ikke det er noe problem.

Uansett så tror jeg det er et veldig bra alternativ til plasma

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror den tv'en du nevner der er en god dlp-tv.
    mener at lygren har skrevet en test på avnytt..

hva med en QPvision plasma.. har ikke testet noen av disse, men den plasmaen har i hvertfall fått mye skryt.

edit: var jo ikke akkurat den da, men men.. http://www.avforum.no/avnytt/showpro.../cat/11/page/1

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at den får 10 av 10 poeng her, men alt står på Fransk så da er det ikke så lett, men bra må det jo være.

http://www.fnac.com/Shelf/comments_l...p;PRID=1612909

Har også sett her på forumet at mange skryter veldig av den tidligere modellen som var en 50'.
    Den nye 45' er enda bedre og ikke minst mer stilig å se på.

Jeg skulle i utgangspunktet kjøpe meg en plasma tv, men etter å ha lest mye på forumet og andre steder om denne tv fant jeg ut at dette måtte være bedre.
    Her får man HDTV, høy oppløsning, dvi, 45' skjerm, ikke fare for innbrenning, osv for 25 000kr.
    De fleste sier den har et fantastisk bilde så da må det være noe i det også.
    Jeg fant ut at jeg heller kjøper plasma neste gang.

Flere linker om denne tv:
    http://www.homecinemas.at/axium45.htm
    http://www.sagem.com/en/produits-en/.../hd-d45-en.htm
    http://www.uk-plasma-tv.co.uk/produc...products_id=91
    http://www.homecinemas.at/frames2.htm
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15695
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14375

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg fikk min Axium 50" i desember. Er kjempefornøyd med den. Supert bilde fra Sat-tuner og DVD. Litt dårligere fra kabelnett, men går godt an å se på det også.
    Har endelig fått min PC til å kjører 1280x720 på DVI. Supert. Nå går det an å surfe på nettet med skikkelig stor skjerm. Har også lastet ned noen HD demoer (WMV) som jeg kjører fra PC - utrolig flott bilde.
    Kan ikke si at jeg hører viftestøy. Har hatt gjester som har regnet med at det skulle være mye støy fra vifta, men de har vært nødt til å kline seg opp i TVen for å høre noe.

Eneste jeg nå lurer på er hvordan jeg skal få oppgradert firmware/sw. I min Axium er det ver. 49, men de som nå leveres trolig har ver. 63.

mvh
    Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DLP-TV et godt alternativ?

Sitat Opprinnelig postet av OddIvar
    Hei,

har lyst på stor tv, men er skeptisk til plasma med tanke på innbrenning, levetid, bildekvalitet, pris etc. Lurte derfor på om dette er et bra alternativ. Altså mer TV for pengene. Bortsett fra at man ikke kan henge den på veggen, hva er bakdelene med denne i forhold til plasma i samme prisklasse?

Sagem HDD45 45" DLP-TV

Noen som har testet eller har erfaring?

Fikk min i hus for et par dager siden. Er storfornøyd!!! Men må skaffe meg den DVE-skiva for å få justert den skikkelig. Merker særlig hvitnyanser blir feil, blir liksom altfor hvitt, bare lys liksom. Hjelper om jeg justerer på kontrast, lysstyrke og farger, men da blir plutselig en annen kanal dårlig igjen.. så den krever en del finjustering, vet ikke om det går ann å finne en innstilling som er overall bra men... så akkurat Troya på nytt nå, en helt annen verden! Har projektor også -(ptae700), men må innrømme at heller rå bildekvalitetet og 45" enn greit bilde og 110"!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DLP-TV et godt alternativ?

Legger ved et bilde av gromsaken satt opp i stua også, må bare få rydda litt ledninger og få tak i en HTPC nå!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo veldig lovende ut det her. Hvilke andre merker/modeller av dlp-tv'er konkurerer med denne?

Skvaldre: Kan du ta et bilde fra siden også slik at vi kan se profilen på den? Vet du målene på selve foten, den i sølv? (den følger med ikke sant?)

Har veeeldig lyst på en sånn nå ass. Problemet er at kona er absolutt ikke enig. Hun driver og mumler noe om å betale ned lån og at tv'en vi har er fin nok i massevis.. sukk...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="OddIvar"]Høres jo veldig lovende ut det her. Hvilke andre merker/modeller av dlp-tv'er konkurerer med denne?

Skvaldre: Kan du ta et bilde fra siden også slik at vi kan se profilen på den? Vet du målene på selve foten, den i sølv? (den følger med ikke sant?)

Har veeeldig lyst på en sånn nå ass. Problemet er at kona er absolutt ikke enig. Hun driver og mumler noe om å betale ned lån og at tv'en vi har er fin nok i massevis.. sukk...[/quot

Her kommer et!

Foten er nødvendigvis med ja! Lampen og slikt er der. Størrelse fot: Bredde 65 cm, dybde 27 cm og høyde er 16 cm.

Samgsung er jo en konkurrent, endog noe dyrere(ca. 35000). Thomson er på trappene med noe finere design på sine modeller. Den DLP'n de er ute på nå(som jeg har sett) er altfor dybe mener jeg, så ut som en gammeldags CRT bakproj. Axium'en er kun ca. 35 cm dyb. Den gamle 32" min var 58 cm!

Kjøp den hos en forhandler med bytterett (om hun slår seg helt i vranglås, sikker på dama blir overbevist når du får den i stua. Min halvdel var veldig skeptisk, men nå er hun ikke i tvil lenger!

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... går det ann å plukke av høyttalerne eller er de faststøpt i kabinettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Hmmm... går det ann å plukke av høyttalerne eller er de faststøpt i kabinettet?

De må du skru på selv! Ser kanskje hakket råere ut uten høyttalerne... veldig bra lyd også faktsik, sitter sub i foten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den Skvaldre! Er veldig misunnelig nå ass.. God ide med en forhandler med returrett. Den ser jo absolutt ikke avskrekkende stor ut fra siden selv om det er en 45".

Hører du noe støy fra den da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den Skvaldre! Er veldig misunnelig nå ass.. God ide med Elkjøp, men jeg kan ikke se at de selger sånne (www.elkjop.no). Den ser jo absolutt ikke avskrekkende stor ut fra siden selv om det er en 45".

Hører du noe støy fra den da?

Hvor i landet bor du? De har den her hvertfall, kan sikkert skaffe den om du hører med de.

Trodde den ville bråke mer når jeg fikk den i stua, men ble positivt overrasket! Klart, skrur du av volumet og sitter musestille hører du den jo, men slett ikke sjenerende.

Eneste jeg må utsette er at det kan bli for mye hvitfarge, syns det er vanskelig å justere- jeg får vekk den sterke hvitfargen, men da kan en annen kanal igjen bli dårlig.

En annen ting gjelder panorering - antydninger på hakking, dette er mer fremtredende på parabol enn dvd har jeg lagt merke til. Jeg så en fotballkamp på HD1 kanalen i butikken og da hakket den ikke. Noen som vet om dette rett og slett kan være kvaliteten på materialet som gjør at det blir hakking?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Oslo, så jeg får svinge innom en forhandler en dag og sjekke. Hva menes med "DVE-skiva" forresten?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en dvd med materiale for kalibrering av bilde og lyd. Full tittel er vel digital video essentials. Absolutt et verktøy for oss som liker hjemmekinotweaking.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skvaldre
    Eneste jeg må utsette er at det kan bli for mye hvitfarge, syns det er vanskelig å justere- jeg får vekk den sterke hvitfargen, men da kan en annen kanal igjen bli dårlig.
    Er det ikke sånn at man kan justere ned styrken på pæra? Men det hjelper kanskje ikke? Har ikke så mye peil på det her...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om kontrasten er stilt for høyt. Dette gir utbrenning i lyse partier.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skvaldre
    Er det ikke sånn at man kan justere ned styrken på pæra? Men det hjelper kanskje ikke? Har ikke så mye peil på det her...

Jeg funnet en "eco mode", om jeg setter "ja" her blir bildet mindre lyssterkt ,men problemet er ikke helt borte.

Justert ned kontrasten også, da blir f.eks TV2 bra, mens tv3 sliter med den samme innstillingen.. er vel slikt man må leve med kanskje? Skulle vært en funksjon for å lagre ulike kalibreringer på hver kanal på en slik TV! På DVD gjelder ikke dette problemet, har testet med sikkert 10-15 filmer siden igår og her trengs det ikke endringer mellom de ulike filmene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra, DVD og HTPC er jo viktigst! Har du HTPC så du kan teste litt High Definition da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra, DVD og HTPC er jo viktigst! Har du HTPC så du kan teste litt High Definition da?

Nei, men skal skaffe meg det! Må bare få spart litt først.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •