Problemer med lys-styrke på panasonic tx32px10f

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med lys-styrke på panasonic tx32px10f

Har problemer med lysstyrken på min panasonic, da hvis jeg øker lysstyrken til "normalt synlig" blir det lyse felter på hver side av skjermen.

Reduserer jeg lysstyrken til "altfor mørkt" forsvinner dette.

Noen som har hatt det samme problemet, eller vet hva som kan løse dette?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det samme på min Sony. Tror dette er ganske vanlig. Haddet det også min min gamle sony, men da i topp av bildet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. Så det er ikke sikkert at det vil bli bedre hvis jeg bytter til en annen px10?

Er jo ganske latterlig, da kan jo ikke tv'en brukes til å se skikkelig film på da jo. Og har aldri hatt problemet før på rimeligere tv'er..

Hva er årsaken til problemet? (Overscan som du kalte det? Men jeg vet ikke hva det er for noe da..)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Standardproblem på CRT... Selv på kostbare CRT-projektorer ser en ofte denne streken... Er ikke sikker på "overscan" forklaringen, for problemet ser en også på 50+ Khz signaler.

Her skulle vi hatt inn Per Johnny, han har garantert både et svar og kanskje også en "solve".

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den streken jeg hadde der før, nederst i venstre hjørne, fikk jeg fjernet.
    Strakk bildet i servicemenyen så dette ikke lenger intraff. (Men det rare er at det problemet bare artet seg på venstre side av skjermen, da denne stripen lå helt intill selve bildet, mens på høyre siden må det ha ligget et stykke utenfor, da jeg ikke fikk det frem ved å flytte bildet. Resultatet av det er av bildet på tv nå er sentrert mot venstre)

Kanskje det var denne lille lys-fliken som kunne forklares av overscan?
    (Og forklar gjerne meg det også)

Synes bare det er rart at jeg bare opplever det problemet nå, og ikke har gjort det før. Virker som om man må opp i en øvre prisklasse for å oppleve det. Justering av lysstyrken burde jo bare gjøre bildet lysere, ikke kantene!

Hvordan kan vi få tak i per jonny? Hvis det er et geni hadde nok det lønt seg!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Har det samme på min Sony. Tror dette er ganske vanlig. Haddet det også min min gamle sony, men da i topp av bildet.
    Har du det i like stor grad som meg, eller arter det seg mindre hos deg?

Hadde det vært et mindre problem kunne jeg ha oversett det, men skal ned til elkjøp i morgen å høre hva de har og si.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den streken bare var i venstre hjørne har nok med horisontal sentrering å gjøre. Opplevde selv på min forrige Sony at jeg hadde en slik strek på NTSC utgivelser, men ikke PAL. Justerte bare horisontal størrelse slik at den forsvant.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Strekene kan som oftest flyttes, slik at en kun har en av de synlig... Har imidlertid selv ikke funnet ut noen metode for å totalt fjerne begge på de CRT-apparater av ymse typer jeg har benyttet opp gjennom.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lille stripen i hjørnet fikk jeg fjernet, måtte utvide "bildet" så det fylte hele skjermen. SKal sjekke i morgen om andre apparater, eller utstillingsmodellen av px10 har det samme problemet.

Kan testes i dagslys ved å skru opp lysstyrken til maks og se om noen deler av skjermen får lyse flekker, fant jeg ut når jeg drev og plundret..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært på elkjøp i dag før skolen, og selger mente at de lyse feltene ikke burde være der. Jeg skal da ta med meg tv'en ned dit, så de får se på den, men regner med at jeg ikke returnerer med det samme apparatet.

Jeg kan heve kjøpet hvis jeg vil, og da reiser det følgende spørsmål:

Jeg tittet etter det samme problemet på utstillingsmodellen av px10, og så ikke noen antydninger til det samme på den. Skal jeg velge en ny px10, eller skal jeg vurdere fq86 eller 8719, som også er på kampanje til henholdsvis 6995,- og 8995,-

Selger anbefalte px10 fremfor fq86, da panasonic har bedre billedrør. Rent designmessig liker jeg begge tv'ene. så det eneste måtte ha vært hvis det var noen forskjell i ytelsen.

Holde meg til px10?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig om at PX10 er bedre enn FQ86 og 8719. (har selv FQ86 og irriterer meg over etterslep, men jeg trengte en sort TV)

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FQ86 er vel den TV`en med "minst" etterslep etter min mening i disse dager. Mye bedre enn 8719 og hakket bedre enn PX10. Men bortsett fra ettserslep er PX10 og FQ86 veldig like. Dog 2 tunere på FQ86 om du skulle ha bruk for det.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er desverre ikke to tunere på FQ86.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger hos min forhandler, samme som solgte meg px10, skal skru av alle lys etter stengetid og teste min tv, for så å ringe meg i kveld.

Han yter kjempemessig service! Alternaltivet var første selger jeg hadde der, som ville sende den til reperasjon for 2 uker..

Er forskjell på folk ja.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhandleren ringte, sier han ikke så noen som helst antydning til problemet med lyse striper...

Jeg derimot ser de hele tiden, og enhver annen som ikke er blind hadde sett det samme hos meg i min stue.

Kan dvd spilleren ha noe med problemet å gjøre?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Velger du da å justere lysstyrken ned, eller å leve med det?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Kan dvd spilleren ha noe med problemet å gjøre?
    Tvilsomt. Jeg har samme tv som deg, og de samme lysfeltene... Om enn kanskje ikke fullt så kraftige.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant.

Jeg har kontaktet forhandlerens kundesenter om saken, da jeg mener det er for mye lys i hjørnene, mens de på butikken ikke er eninge, etter å ha testet tv'en i fult dagslys...

Men på din tv, hvor tydelige er disse stripene? Jeg justerer etter thx-bilde oppsett, og justerer da til jeg så vidt kan se thx-bokstavene i bakgrunnen. Da er tv'en stilit til å vise et minimum av detaljer i det mørke.

Når jeg da ser film i helt mørkt rom med en helt mørk scene, er det svært tydelige lys striper på sidene.

Er de like tydelige hos deg, eller kan de oversees? Og har du stilt lysstyrken annet enn fabrikkinnstillingene?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er temmelig grønn når det gjelder tv-er, så jeg har ikke justert noe som helst. Har DVE på tur i posten, regner med at den kan brukes?
    Men uansett, stripene mine er litt påtrengende i mørke scener, men ikke så kraftige som det ser ut til at du har (ihvertfall på det bildet ditt).
    Hvis DVE kan brukes til å justere tv-en, så kan jeg godt poste et bilde av hvordan min ser ut etter litt justering hvis du vil?

edit:
    (...) mens de på butikken ikke er eninge, etter å ha testet tv'en i fult dagslys...
    Ja å lete etter lysstripene i fullt dagslys er jo veldig smart da... :? IQ er en fin bil osv... :roll:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    post gjerne et bilde av hvordan tv'en ser da,det hadde vært flott!

Mens du venter på dve kan du, hvis du har en film med thx godkjenning, og hvis du tar deg bryet, bruke thx oppsettet som ligger på den. Da kan du stille inn lysstyrken, og evnt poste et bilde av hvordan tv'en din ser ut i en helt mørk scene da.

Så har vi et helt konkret sammenligningsgrunnlag.

I mellomtiden er iq tydeligvis en veldig fin bil.. Inntil elkjøp kundesenter ringer tilbake med respons på klagen min.. Venter venter, kjemper og kjemper..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •