Problemer med lys-styrke på panasonic tx32px10f - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Zyon, under bildeinstillinger, har du AI funksjonen av eller på?

Når AI er på ser jeg en merkbar forbedring i skarpheten, men skjermen bilr samtidig en del mørkere. Jeg, med det problemet jeg har, må du skru opp lysstyrken ytterligere, så jeg har nå AI av..

Spennende å høre om du har denne av eller på...

Og videre, du sier at du ikke har justert noe fra farbrikkinnstillingene; hvis dette er tilfelle, opplever du bildene som for mørke grunnet for lav lysstyrke, eller mener du dette er passe?

Bedret sortnivå pga bedre billedrør i px10 kan kanskje gjøre at mørke områder blir vel mørke.. Muligens..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Har det samme på min Sony. Tror dette er ganske vanlig. Haddet det også min min gamle sony, men da i topp av bildet.
    Ettersom forhandleren ikke er veldig samarbeidsvillige i denne situasjonen, begynner jeg å få tendenser til noe panic... Du sier du har det samme på din sony. Er dette tilfelle, og i like stor grad? Jeg må nå ha lysstyrken på noe for lavt, noe som irriterer meg..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så fremtredene som bildet ditt viste, og min er spredt over større deler av skjermen. På min forrige Sony så jeg det veldig godt i toppen av bildet i hvert hjørne. La godt merke til det på 2:35:1 filmer.

Men det vises vel ikke lenger hos deg? Har ikke du justert overscan? En av grunnene til overscan er jo å kvitte seg med alle problemer i kanten.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, jeg hadde to problemer.

Jeg hadde en veldig liten lys stripe i venstre nedre hjørne av bildet, som jeg fjernet ved å flytte og strekke bildet så denne stripen ble dekket. Dog kommer hele denne stripen i hele bildets høyde "frem igjen" hvis bildet flyttes mot høyre, og derfor er bildet forskøvet en del mot venstre, men ikke særlig merkbart.

Når det gjelder de lyse feltene på hver side av skjermen, som jeg har vist med bilder, har jeg ikke fått gjort noe med dette.
    Jeg har ikke funnet noen justeringsmulighet for overscan, hvis det var det som kunne være årsaken.

Jeg har funnet ut at øking av lysstyrken gir disse feltene, da det virker som spredningen av lyset er mest fremtredende på sidene av skjermen.
    Må derfor ha bildet mørkere enn det skal være, slik at disse lyse stripene ikke vises. Blir plagsomt å se på i lengden, og blir ikke enklere av at elkjøp ikke mener noe er galt.

Så hvis du vet hvordan jeg kan justere overscan er jeg svært svært taknemmelig. Jeg kan justere de forskjellige rgb fargene, men vet ikke om det vil hjelpe.

Hadde jeg fått justert tv'en slik at jeg kunne bli kvitt de lyse feltene, hvertfall redusert dem, når jeg økte lysstyrken kunne jeg har fått igjen nettesøvnen, for det plager meg stort å ha et produkt jeg har brukt en mye penger på (for meg) men som ikke fungerer som det skal.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vel egentlig forklart overscan, men overscan er ikke annet enn at horisontal og vertikal størrelse er justert slik at litt av bildet forsvinner. Det er med andre ord ikke noe justering som heter overscan.

Når jeg kjøpte min forrige Sony (som kostet 24k da) la jeg med en gang merke til disse lyse områdene. Jeg snakket med Sony og de sa de aldri hadde hørt om dette. Men etter en butikkrunde fant jeg ut at alle de som var utstilt hadde akkurat samme problemene. Mulig det bare er jeg som er kresen. Vil vel ikke kalle det en feil, men en svakhet. Fant aldri ut hvorfor disse lyse områdene oppstår. Som TV repratør så fikk jeg aldri klage på slike ting, selv om jeg har sett tilsvarende på en rekke modeller.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig da. Men det som er mer merkelig er hvorfor jeg ikke har sett noe til det tidligere.

Det være seg på philips apparater, samsung, sony.

Er det en større sjans for at dette kan gjelde 100hz apparater, og gjelder det noen merker mer enn andre?

Og er det fordi du er tv reperatør at du har så peil?!

Er det med andre ord ingen ting jeg kan gjøre med dette? Ansatte hos elkjøp mener det ikke er noe feil, men på den annen side sa de at de ikke så noe til problemet heller. Det som er frustrerende er at en lager ansatt hos elkøp bar apparatet mitt inn i butikken, og knakk av dekselet foran i prosessen.

Jeg trodde dette var min feil, grunnet feil transportering, men fant i ettertid ut at eneste mulighet var at den ansatte forårsaket dette selv, da han bar tv'en med skjermen mot magen, og at dekselet fant jeg utenfor bilen, i slapset.. Det falt med andre ord av da han plasserte apparatet med skjermen mot magen.

Jeg forklarte dette til selger dagen etterpå, men han trodde ikke på meg.

Som et resultat av det har jeg nå klaget til elkjøp kundeserivce per telefon og epost, fordi elkjøp lillehammer ikke vil la meg returnere mitt apparat innen 30 dager.. Pga skaden som en av deres ansatte forårsaket.

Skal purre på saken i morgen, så får vi se hva som skjer. Elkjøp tolker vel dette som at jeg bare vil lage bry, men det er jo ikke min mening.

Jeg mener dette problemet KAN være mindre fremtredende på en annen tv, og vil da gjerne bytte for å finne det ut..

Men mener du peakman, at dette problemet vil være der uansett? For var ikke der på min 6518, og den var jo ganske så bra, synes jeg da.. Har som sagt aldri sett dette problemet før..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er utdannet reperatør og har jobbet som repratør på TV i 3 år til jeg fant ut at 160k året ikke var noe å bli rik av.

Jeg tror nok problemet vil være der på andre PX10. Jeg har ikke sett dette selv da jeg kun har sett denne i sterkt opplyste butikker.

At det lyser opp tyder på at det går litt strøm i elektronkanonene, men hvorfor dette varierer alt etter hvor strålen er på skjermen er ikke helt lett å forstå. Jeg mener jeg snakket med Sony sine egne reperatører uten at de hadde noen forklaring. Neste gang jeg er innom en butikk så skal jeg prøve å se etter dette.

Har du forresten justert sortnivå etter DVE?

Det er ikke alle apparater som har disse problemene slik at Philips 6658 kan godt være konstruert på en slik måte at dette ikke er et problem. Håper det ordner seg med retur. Jeg lærte meg iallfall å leve med problemet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke DVE, men justerer etter thx video-test. Kan ikke ha det så lyst at jeg så vidt ser den 7. firkanten, men har det såpass at ejg kan se thx-bokstavene..

ER dve annerledes?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd å kalibrere tv-en med THX-menyen i "The Signs", og bildet ble dårligere enn utgangspunktet... Hverken kontrast, lysstyrke eller skarphet kunne justeres tilfredsstillende etter den testen. På prosjektoren går den greit an å bruke, men jeg fant den for dårlig til tv-en. Ny kalibrering blir gjort så snart DVE dumper ned i postkassa.

AI-funksjonen er slått på, bildet blir merkbart dårligere uten (ser ut som bildet fra en tv fra 80-tallet da :wink: ).

Kameraet mitt står til lading nå, så jeg regner med å få tatt bilde iløpet av natten.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesning.

Jeg har som sagt min Ai funksjon av, men etter å ha vært i service menyen er alle innstillinger nullstilt, og litt lett justering med thx testen har gjrot at bildet uten ai funksjon er relativt geit, og relativt skarpt. Skrur jeg på ai med de innstillingene jeg har nå blir resultatet vel kornete og grovt, men skarpere da..

Takk for tilbakemelding, og for at du tok deg bryet med å sjekke!

Er det stor forskjell på dve og thx testen, særlig hva lysstyrke angår?

Uansett føler jeg at fabrikkinstilt lysstyrke er for mørkt, da jeg ikke ser feks mønstre på mørke skjorter, nyanser i mørke områder etc slik det er nå.

Hvis du tar bilder av din skjerm, og hvordan stripene arter seg hos deg er det et klart pluss, men jeg vil nødig stresse deg til noe.

Takk for hjelpen!

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Hvis du tar bilder av din skjerm, og hvordan stripene arter seg hos deg er det et klart pluss, men jeg vil nødig stresse deg til noe.
    Kameraet mitt (Olympus Mju 300 Digital) viste seg selvfølgelig å ikke være bra nok til å ta bilde i et mørkt rom...

Men som sagt, jeg kan prøve å kalibrere på nytt med DVE, om ikke annet enn for å se om det blir noe forskjell. Skal også prøve å få lånt meg et bedre kamera til den tid.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har en fra elkjøp vært hos meg, for at jeg virkelig skulle få vist problemet. Han kom i ett tiden, mens sola stod rett mot vinduet, men med diverse dyner, sengeteppe, jakker etc etc fikk jeg dempet lyset såpass at problemet var tydelig.

Han var enig i at det var lyst, men syntes tv'en virket helt fint, ergo at det ikke var noe problem. Når jeg i tillegg fikk grundig forklart at det må ha vært en elkjøp ansatt som knakk av dekselet, kan det hende at returen går bra. Jeg skal ned dit og snakke med avdelingsleder i morgen.

Men hvis jeg da bytter, vil jeg ikke ha en panasonic, da det virker som om de lyser opp skjermen fra sidene, og ikke bakfra, noe som gir det problemet.

Da står jeg igjen med en Philips 8719 som ikke er så dyr for tiden, koster vel 5995,- da kan jeg i tillegg få igjen 2500,- kr

Videre står det da mulig mellom:

THOMSON 32WE612B
    JVC AV32X4B
    SONY KV32FQ86 (muligens, er på kampanje, men da blir det fortsatt dyrt (for meg))

Mange tråder om dette nå, så skal lese litt der også.

Men retter meg særlig til peakman her; vet du om det er noen merker som har dette lysproblemet?

Panasonic har det, i følge deg peakman har sony det også.

Jeg vet ikke om thompson, men så det ikke på min forrige philips, som også hadde flatt billedrør (kunne hende det spredde seg mer utover skjermen når røret var flatt)

Tips?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo selvfølgelig fått meg til å henge meg opp i lyset på min egen Sony. Jeg innser egentlig at jeg har samme problem i toppen som på sidene, men jeg tror kanskje jeg har litt mindre enn deg.

Det som jeg syns er dårlig med min Sony er uskaprheten og den generelle slørheten på bilde ved TV titting. Ved DVD via RGB er bildet helt topp. (bortsett at det er alt for skarpt, men jeg har vendt meg litt til det)

8719 har ett skarpt bilde, men jeg syns forsatt den flimrer litt. Da er JVC med 3 scart et bedre valg. Tør ikke å si om dette lyset på disse modellene da butikkene har flombelysning. Ikke akkurat bare å slå av lyset heller. JVC koster vel rundt 8k nå. 8719 koster vel 6k på nett, men det er nok mulig å få samme pris i butikk kanskje.

Hva hvis jeg skulle velge på nytt. Jo da ville jeg valgt sony grunnet utseende og at jeg er litt som AK på forumet at jeg skal ha Sony uansett hvor enormt dårlig det er :-)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager for opphengingen, ikke med vilje!

Men hvis du ser bort fra at du digger sony, hva ville du ha valgt da? Og er thompson tv'en bare å avskrive?

Jeg føler en heng mot philips, da 6518 ikke hadde noe lys i det hele tatt, derfor er det jo en sjans for at 8719 ikke har det heller.
    Jvc vet jeg heller ingen ting om.

Har en kamerat som er sony fan, og der skal alt være sony uanset.. Smittsomme saker det der!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men px10 og panasonic har et flimmer-r system som skal redusere flimmeret. Jeg synes det er nok av flimring (horisontalt) generelt, og flimmer-r systemet gjør dette litt bedre, men ikke nødvendigvis på dvd avspilling.

Vet du om philips og jvc, evnt andre har et slikt system?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv byttet til Philips 8719. Ikke på kampanje lenger hes elkjøp her, men prismatch med lefdal, så ble 7995.

Kjempefornøyd hittil. Philipsen har flere smarte finesser enn panasonicen, bla:

Justering av bilde er basert på tall og ikke bare på grafer som panasonic.
    Egne instillinger på av kanaler, og tv. Kan med andre ord ha en instilling for playstation, en for dvd, og en for tv.

Hvis det i tillegg ikke er noe av det lysproblemet, mener jeg at jeg har kjøpt en enormt bra tv, og vil nok bli evig philips fan.

Venter på mørket for å se på lysstyrke-greiene... spent..

Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å si fra hvordan det går, tripper på døra til Elkjøp og skal kjøpe en sånn 8719 jeg også...

Men hadde bare tenkt å betale 5995, får bestille på Internett om de ikke vil selge den i butikken på Karihaugen til den prisen lenger.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er godt fornøyd jeg. Har blitt mørkt ute nå, så fikk sett etter om det var det samme problemet med lys på denne tv'en. Det var fullstendig fraværende, noe som er knall!

Men sortnivået er ikke på nivå med panasonic, det må sies. Men sort er sort for det, bare ikke sortere enn sort.

Ellers ser jeg ingen problemer med den! Merker at det er noe mer tydelig linjeflimring enn på px10, men det er ikke noe problem. Også litt tydeligere "linjer" horisontalt, men slikt er også avhengig av mottakerforholdene. Har sett litt på dvd, og det jeg så var veldig bra.

Linjedobling kan aktiveres, hvis man heller vil leve med 50Hz flimring.
    Fullstendig rolig kan jeg ikke i det hele tatt kalle bildet, men bedre med mer nyansert flimring fra en 100hz enn fra en 50hz.

Noe som dog er litt snodig er at jeg har en stripe på ca 5cm som er mørkere enn resten av tv'en, plassert noe til venstre for senter på skjermen. Kan kanskje komme av noen tilkoblinger eller annet støy, det har jeg ikke funnet ut av ennå.

Personlig er jeg meget godt fornøyd, mye bedre bruksmessig enn panasonincen! Eneste negative i sammenligning med px10 er noe mer linjeflimmer (nesten ubetydelig) og ikke like bra sortnivå. Men da slipper man som sagt de lys feltene på sidene av skjermen, og da er det så klart verdt det.

For ikke å nevne en skikkelig sexy fjernkontroll!

Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Tv byttet til Philips 8719. Ikke på kampanje lenger hes elkjøp her, men prismatch med lefdal, så ble 7995.
    Tror de har snytt deg litt, for Elkjøp på Karihaugen har 32PW8719 fortsatt utstilt til 5.995 i butikken, i dag kl 13. Skal prøve å få hentet min senere i dag, må bare få tak i noen bærere og en stasjonsvogn først...

Men du burde jo brukt prisgarantisaken og få igjen 2000 penger av Elkjøp på Lillehammer. Kan sende deg en kopi av min kvittering som dokumentasjon

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •