TH-42PA20 HDTV ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TH-42PA20 HDTV ?

Oppdaget dette forumet idag, og har lest mange innlegg. Virkelig mye god informasjon som utveksles her. Trodde jeg hadde litt peiling på tv, men ser nå at jeg er skikkelig "grønn". For et par måneder siden ble jeg lei av å vente på at plasmaskjermene skulle falle mer i pris. Orket ikke å vente mer, og begynte å ta runden rundt i butikkene. Jeg er ikke istand til å vurdere tekniske spesifikasjoner, men mener å være utstyrt med normalt godt syn. Lyd og tuner kvalitet var ikke av betydning da jeg kjører det separat. Min prismessige smertegrense var 25 lapper. Var innom mange butikker over flere kvelder, og til slutt kjøpte jeg et Panasonic TH-42PA20. Dette syntes jeg ga mest format og kvalitet på bilde innenfor min prisramme. Spurte ekspeditøren om det var klar for HDTV, og svaret var ja. Viste ikke hva HDTV egentlig var da. Etter å ha lest innlegg her i forumet sitter jeg med en forståelse av at HDTV innebærer bortimot 1 mill piksler eller mer, mens mitt TV kun har halparten. I så tilfelle er jeg blitt feil opplyst av selgeren. Kan noen hjelpe meg med noen synspunkter ? Har jeg gjort en stor tabbe ? Hvordan vil dette TV håndtere et HDTV signal ?

Takk igjen for et spennende forum.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slik at selv om man ikke har full HDTV Oppløsning (som faktisk bare 1. apparat i salg har) så kan man se HDTV på enkelte skjermer, men da i nedskalert form. (akkurat som man kan se ett 4 mpixel bilde på en 17" dataskjerm)

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: TH-42PA20 HDTV ?

Sitat Opprinnelig postet av sof
    Oppdaget dette forumet idag, og har lest mange innlegg. Virkelig mye god informasjon som utveksles her. Trodde jeg hadde litt peiling på tv, men ser nå at jeg er skikkelig "grønn". For et par måneder siden ble jeg lei av å vente på at plasmaskjermene skulle falle mer i pris. Orket ikke å vente mer, og begynte å ta runden rundt i butikkene. Jeg er ikke istand til å vurdere tekniske spesifikasjoner, men mener å være utstyrt med normalt godt syn. Lyd og tuner kvalitet var ikke av betydning da jeg kjører det separat. Min prismessige smertegrense var 25 lapper. Var innom mange butikker over flere kvelder, og til slutt kjøpte jeg et Panasonic TH-42PA20. Dette syntes jeg ga mest format og kvalitet på bilde innenfor min prisramme. Spurte ekspeditøren om det var klar for HDTV, og svaret var ja. Viste ikke hva HDTV egentlig var da. Etter å ha lest innlegg her i forumet sitter jeg med en forståelse av at HDTV innebærer bortimot 1 mill piksler eller mer, mens mitt TV kun har halparten. I så tilfelle er jeg blitt feil opplyst av selgeren. Kan noen hjelpe meg med noen synspunkter ? Har jeg gjort en stor tabbe ? Hvordan vil dette TV håndtere et HDTV signal ?

Takk igjen for et spennende forum.
    En HDTV klar plasmaskjerm koster >50k (1024x768 pixels).

Tror allikevel ikke du har gjort en stor tabbe all den tid levetiden på en billig plasmaskjerm sannsynligvis er såpass kort at den er moden for skraping når HDTV blir mer tilgjengelig (primært i form av et disc basert videomedium om et par år).

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt dette med oppløsningen på en plasma. HDTV er jo 1280 * 720 og 1920 * 1080. Hvordan kan da en plasma med 1024 * 768 være klar for HD? 1024 er jo lavere enn 1280.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt dette med oppløsningen på en plasma. HDTV er jo 1280 * 720 og 1920 * 1080. Hvordan kan da en plasma med 1024 * 768 være klar for HD? 1024 er jo lavere enn 1280.
    Jeg er enig her. En 1024 x 768 er ikke etter min mening noe mer HD klar enn hva en 854 x 480 er. (bransjen vil merke alle apparater med mer enn 720 linjer som HD klar)

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "HD-klar" betyr for meg at den kan skalere HDTV-signaler slik at de kan vises. Dvs at man ikke får svart skjerm ved 720p eller 1080i signaler. Det finnes nesten ingen skjermer i dag som kan vise 1080i uten å skalere bildet, så å snakke om "full HDTV" er litt tidlig enda.

De fleste 50" plasmaskjermer har en oppløsning på 1366*768 og kan derfor vise 720p uten å skalere. Det samme gjelder en del prosjektorer. Disse er "fullt ut" klar for den nye vedtatte europeiske HDTV-standarden som er 720p.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LemonDog
    De fleste 50" plasmaskjermer har en oppløsning på 1366*768 og kan derfor vise 720p uten å skalere.
    Det er vel en liten motsigelse. :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke med svarte kanter over, under og på sidene

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HDTV klar plasmaskjerm koster >50k (1024x768 pixels).
    Hvor får du det ifra?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det lurer jeg og litt på? QPVision QPV42HD koster 30K.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke med svarte kanter over, under og på sidene
    Hvis noen av dem gjør det så er jeg enig, men jeg tror nok de skalerer opp.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende at alle skalerer opp, men i teorien kan de jo vise 1280*720 med svarte kanter på alle sider. Noen som har en 50" som kan bekrefte/avkrefte?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg er enig her. En 1024 x 768 er ikke etter min mening noe mer HD klar enn hva en 854 x 480 er. (bransjen vil merke alle apparater med mer enn 720 linjer som HD klar)
    De selger jo 480 skjermene i dag som klare for PAL, så da må vel en 768 skjerm være klar for HDTV...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det lurer jeg og litt på? QPVision QPV42HD koster 30K.
    Nåja, de er ikke noe pris på sidene deres nå og du finner vanskelig en kvalitetsskjerm fra en kjent produsent i det prisnivået du antyder. Panasonic har det beste sortnivået av det jeg har sett og en skjerm med en lysegrå gjengivelse av sort er hverken egnet til SD eller HD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •