Plasma vil bli et nisjeprodukt i flatskjerm-markedet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma vil bli et nisjeprodukt i flatskjerm-markedet

http://www.ubergizmo.com/15/archives..._technolo.html

"There's a major shake-out coming into the Plasma Display World. It was previously thought that Plasma and LCD (Liquid Crystal Display) were going to co-exist for a long period of time, the LCD occupying the sub 42" market and Plasma taking over the rest.

Technology advances in LCD and other technologies such as Toshiba's SED (Surface-conduction Electron-emitter Display) are changing the landscape. Sharp has recently demonstrated a 65" LCD TV, quite an impressive performance that few would have thought possible just a year ago. SED will simply replace Plasma for all future displays at Toshiba.

In the short term, plasma will survive as a niche for extra-large displays (65"+). In the longer term, OLED (Organic Light Emitting Diode) is expected to be the next miracle display technology. Mass production of small size OLEDs has already started and it is only a matter of time before it can challenge all the technologies mentioned above."

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips: Plasma kom på markedet på midten av 90-tallet, men det er først nå at kvaliteten er god nok og prisene lave nok til at det er aktuellt for folk flest å kjøpe. Dersom SED/OLED følger samme linjen, så vil de ikke være aktuelle før i 2012-13. Nå kommer sikkert utviklingen til å gå litt fortere, men det er nok ikke uten grunn at Panasonic og Pioneer (som er ledende på plasmateknologi) har kjøpt opp/bygd nye plasmafabrikker. Tviler på at de ville gjort det hvis plasma skulle bort fra markedet i løpet av få år.

Når det gjelder LCD, så tror jeg det vil ta en stund før de er på nivå med plasma når det gjelder lysstyrke, innsynsvinkel og sortnivå. Bakgrunnsbelysningen i LCD-skjermer gjør at det er ganske håpløst og se på i et mørkt rom.

Jeg tror at LCD kommer til å ta over TV-markedet opp til 40", mens plasma/DLP kommer til å være alternativet over 40" i minst 3-5 år til. Sannsynligvis lenger hvis vi ser bort fra entusiastene som kommer til å bla opp for å få det nyeste.

Men, hey. Det er min mening

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flatskjerm vil være et nisjeprodukt/designprodukt på tv-markedet i mange år ennå.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foruten den høye prisen har bransjen en meget god grunn til å prøve å få folk til kjøpe plasma:
    Vanlige CRT holder godt i 10 år, mens plasma er klar for containeren etter 3-4 år...maks. På jobben har de plasma-Tv stående på hele døgnet. Tror ikke det gikk et år før de gikk fra "dårlige billedkvalitet" til "defekt".

Det er nok mange som må regne med at plasmaen de har kjøpt vil koste dem 1-2k i måneden. Kjenner eksempler på over 5k i månden.... :roll:

Robert-

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmebruk og profesjonell bruk er to vidt forskjellige ting.
    Nye plasmaskjermer er oppgitt til å vare i 60.000 timer. Med 6 timers bruk hver dag vil den holde i 10.000 dager, eller 27 år om du vil. Plasmaskjermer som "dør" etter få år har åpenbart produksjonsfeil, og siden reklamasjonstiden i Norge er på 5 år, så bekymrer jeg meg overhodet ikke.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    robertaas : Blir nesten litt provosert av din uttalelse at plasmaer holder bare i 3 til 4 år. Nå har jeg selv hatt en Samsung PS42P2S plasma i snart 2 og et halvt år, og den holder koken ennå. Har ennå ikke merket noen "forringing" i bilde kvalitet. Vet at denne plasmaen ikke akkurat er "state of the art", men er fremdeles fornøyd. Skulle gjerne likt å visst hvor du tar dine uttalelser fra.... :roll:

Enten er jeg "lite" kresen, ellers så er du av den mer "ekstreme" typen som ser "feil" i alle slags produkter. Ikke ta det ille opp, men etter å ha vært her på forumet en stund og lest en god del poster, så går du igjen med din heller "negative" holdning til plasma. Hadde kanskje vært interesant med en "poll" over hvor mange som var fornøyd/missfornøyd med sin plasma. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Flatskjerm vil være et nisjeprodukt/designprodukt på tv-markedet i mange år ennå.
    Tipper salget av flatskjermer vil ekslodere i år. Vet ikke om noen som ikke går og tenker på å kjøpe flatskjerm nå. Leste en undersøkelse som spådde at det ville bli solgt flere flatskjermer i år enn CRT.

Er visstnok ikke en eneste CRT skjerm på CES i år.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LemonDog
    Hjemmebruk og profesjonell bruk er to vidt forskjellige ting.
    Nye plasmaskjermer er oppgitt til å vare i 60.000 timer. Med 6 timers bruk hver dag vil den holde i 10.000 dager, eller 27 år om du vil.
    Panasonic oppgir at etter 60 000 timer er lysstyrken redusert til 50% av opprinnelig.

"* The time until panel brightness is reduced to half its initial level. The service life given above is intended as a guideline when displaying standard moving images. However, this time varies depending on the content of the images displayed and the usage environment."

Dette er verdier som gjelder for den aller siste generasjon av kvalitetspaneler. Bortsett fra at lysutbyttet neppe er like imponerende når det er sunket med 50% så har neppe tidligere generasjoners billigpanaler i et apparat til <20k samme levetid. I tillegg vil levetiden kunne variere noe enormt ettersom hvor ivrig man er med å justere opp hvittnivået.

Plasmaskjermer som "dør" etter få år har åpenbart produksjonsfeil, og siden reklamasjonstiden i Norge er på 5 år, så bekymrer jeg meg overhodet ikke.
    Hvis en (billig) plasmaskjerm har mistet 50% av lysutbytte etter 5 år så er det neppe noen reklamasjonsgrunn.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    robertaas : Blir nesten litt provosert av din uttalelse at plasmaer holder bare i 3 til 4 år. Nå har jeg selv hatt en Samsung PS42P2S plasma i snart 2 og et halvt år, og den holder koken ennå. Har ennå ikke merket noen "forringing" i bilde kvalitet. Vet at denne plasmaen ikke akkurat er "state of the art", men er fremdeles fornøyd. Skulle gjerne likt å visst hvor du tar dine uttalelser fra.... :roll:
    For alt vi vet kan lysutbyttet ha sunket med 20-30 prosent i løpet av denne tiden uten at du har merket noe til det. Det er jo en relativt snikende effekt vi snakker om her.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye som blir sagt her om plasma/kostnad (EKS:1k pr mnd) er desverre sant.
    Jeg eier selv en pana th42pa20. Har hatt denne i drøye 4mnd nå.
    Aparatet er bra det. Bildekvalitet er topp. Utrustning: Ja. Alt man trenger til en dagligstue tv + litt til.
    Men.....
    Det er samboeren som bruker denne. Og hun ser mye såpe dritt.
    Og hvilken kanal sender mest såpe? TV3. Og hvilken kanal har den mest glorete logoen... TV3...
    Og som alle vet. Det skjer alltid lite i øvre høyre hjørne på film/tv. Derav har jo kanal leverandørene funnet ut at her kan vi plassere vår logo.
    Noe som har ført til en KJEMPEFLOTT innbrent runding med ett 3 tall i på min knappe 4mnd gammle skjerm.

Så tilbake til holdbarhet da... Tja... Har du ikke råd til å gå ne på kaia en gang i mnd i 2år og kaste en tusing på havet så sett deg ned i sofan igjen og vent på noe bedre....

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Fra alle de plasmaene jeg har sett som ikke har holdt ett år.
    Enten er jeg "lite" kresen, ellers så er du av den mer "ekstreme" typen som ser "feil" i alle slags produkter. Ikke ta det ille opp, men etter å ha vært her på forumet en stund og lest en god del poster, så går du igjen med din heller "negative" holdning til plasma.
    Jeg ser ikke feil i alle produkter, men å ikke se feil med dagsns plasma er vanskelig. Synes du det er galt å forberede dem på at de har brukt 20-30-40-50 k på en billedkvalitet som er dårligere enn den de hadde før?

BTW Sett din plasma ved siden av en 32" CRT så ser du kanskje hva det er jeg reagerer på.

Robert-

Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma skjermer har flere svakheter, men i vår stue var det et skikkelig løft og bytte ut 32" CRT med 42" plasma. Til film bruker vi for det meste prosjektor.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Robert her.

Har vurdert plasma selv flere ganger og giret meg opp "at nå skal det bli kult med plasma", men etter å ha sett bildet (TV-signal) på mange modeller så får jeg en nedtur hver gang.

Velger mao. å beholde min 32" CRT en stund til...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Vanlige CRT holder godt i 10 år, mens plasma er klar for containeren etter 3-4 år...maks. På jobben har de plasma-Tv stående på hele døgnet. Tror ikke det gikk et år før de gikk fra "dårlige billedkvalitet" til "defekt".
    Robert-
    "Klar for containeren" betyr vel defekt. Vel, i og med at dette er innenfor reklamasjonstiden på 5 år, betyr det: Pengene tilbake, eller nytt produkt!
    Reparasjon er vel uaktuellt på en defekt plasma.

-lark

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som å reklamere på en banan fordi du har spist den opp. Tror neppe du får gjennomslag om det ikke er snakk om produksjonsfeil.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er privatkunde skulle det være lett å få gjennomslag for 5 års reklamasjonsrett. Ved firmakjøp er det en annen historie...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke reklamere om du selv har forårsaket skaden. Plasmapanelene er det DU som har slitt ned ved kontinuerlig bruk, det er ingen feil fra produsent eller leverandørs side.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke si at man skader et produkt ved å bruke det som det står i manualen.

Ifølge forbrukerrådet er såpass dyre produkter ment å vare i minst 5 år. Etter hva jeg husker var det en kunde med defekt videospiller som fikk medhold i dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •