Graderinger på 10-bits plasmaskjermer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Graderinger på 10-bits plasmaskjermer

Nok en tråd om plasma-TV og graderinger. Jaja :wink:
    Etter å ha hatt Panasonic TH-42PA30 i hus i en mnd, så er det kanskje på tide og si litt om den. Jeg er generelt meget godt fornøyd, men jeg ser en del graderinger, selv om dette er en 10-bits skjerm. Dette gjelder stort sett på TV-sendinger, og i svært liten grad på DVD.
    Denne skjermen er jo kjent for å ha lite graderinger, men det jeg egentlig lurer på er om det etterhvert kommer plasmaskjermer som ikke har graderinger i det hele tatt?

Jeg tror kildematerialet har en del av skylden. Jeg var hjemme hos mine foreldre i jula, og så der graderinger i bildet på deres 32" CRT. Dette var på enkelte TV-programmer, og det var svært tydelig på f eks PS2-spill. Ser dere graderinger på deres LCD-prosjektorer på vanlige TV-sendinger? Er dette et signalkildeproblem, eller er det bare jeg som er overfølsom for akkurat dette problemet...?

Bortsett fra graderingene, så må jeg si at dette er en super skjerm. Stort bilde, glimrende farger, bra sortnivå, enkel betjening. Følsomheten til fjernkontrollmottakeren kunne vært litt bedre, men det er ikke noe stort problem. Alt i alt tror jeg dette er den beste 42" plasmaTV'en under 30K nå for tiden, og det selv om den har "bare" 852*480 oppløsning og mangler DVI/HDMI. Panasonic PWD7 er nok hakket bedre, men den får du ikke til under 30K inkl stativ/veggfeste, tuner og diverse inngangskort.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også enkelte graderinger på Pioneer PDP-435HDE (12 bits) ved TV-signaler (digital parabol). Ingen antydninger ved DVD over HDMI. Dette skyldes nok i hovedsak at TV-signalene er såpass komprimert at det går ut over kvaliteten.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Ser også enkelte graderinger på Pioneer PDP-435HDE (12 bits) ved TV-signaler (digital parabol). Ingen antydninger ved DVD over HDMI. Dette skyldes nok i hovedsak at TV-signalene er såpass komprimert at det går ut over kvaliteten.
    Altså, det er prosesseringen i apparatet som er 10 eller 12 bit. Det skal ikke mye prosessering til før det originale 8 bit signalet fra platen eller DVB mottakeren er redusert til 5-6 reele bit, derav nødvendigheten av å innføre ekstra bit som headroom i videre prosessering (enten det er i DVD spilleren eller fixed pixel skjermen) for å unngå ytterligere forringelse av signalet.

Hvis du mister 3 bit presisjon i prosseseringen av et 8 bit signal så vil ikke 10 bit (2 ekstra) være nok til å veie opp for det tapet.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet en meget bra artikkel som beskriver dette og andre problemer med digitale TV signaler. Ganske mye å lese, men gir en meget god innføring i forskjellen på CRT, Plasma, LCD, og DLP.
    http://www.extremetech.com/article2/...1744387,00.asp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •