Hvilken plasma??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken plasma??

Jeg er i etablererfasen av livet mitt nå, står fremfor huskjøp etc. Når huset er i boks har jeg bestemt meg for å kjøpe en 42" plasma til stua/hjemmekinoen.

Er ikke så veldig godt kjent i plasmajungelen men vet at jeg skal ha minimum 1024x768 oppløsning, ellers hadde sikkert 10-bits bilde være mye bedre enn 8-bits, og økonomisk sett rundt 30.000,- kronersklassen.

Har sett på QPV's 42"HD, som har bra med innganger..

Kommer primært til å bruke den med satelitt-tuner, dvd, og vil også ha muligheten til å koble en HTPC til skjermen.

Hva er det jeg bør se etter i denne klassen av skjermer?
    Oppløsning
    Kontrastforhold
    Lysstyrken

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvilken plasma??

Sitat Opprinnelig postet av Blaa
    Er ikke så veldig godt kjent i plasmajungelen men vet at jeg skal ha minimum 1024x768 oppløsning,
    Du får enda ikke tak i 42" plasma med høyere oppløsning enn dette.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1024x1024 er standarden på dyrere 42tommere.

Jalla oppløsning, ja, men fortsatt høyere. 1024x768 er forsovet jalla det også i 16/9 format.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum
    1024x1024 er standarden på dyrere 42tommere.
    Om du sjekker så vil du se at alle skjermer med 1024x1024 egentlig er "1024x1024 ALIS" som betyr en billedoppløsning på 1024x512. Ja, to pixler gjengir samme billedpixel med ALIS. De har altså ikke engang nok oppløsning til å vise alle detaljene fra et PAL-signal. Å markedsføre ALIS-skjermene som "HD-forberedt" slik flere gjør er ren svindel.

Man får faktisk enda ikke 42" plasma med høyere billedoppløsning enn 1024x768, men skjermer på 1920x1080 kommer antagelig i løpet av året.

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt morro å lese Expert sin annonse for Plasma. De selgere PA30 sinnsykt billig (sannsynligvis med null fortjeneste eller tilogmed tap)

De poengterer at PA30 har VGA panel og at de har en Hitachi med HD panel med 1024 x 1024. At det virkelig bare er 1024 x 512 det kommer de garrantert ikke til å nevne og at folk som har sammenlignet ALIS mot VGA mener at HDTV sees best ut på VGA skjermer kommer de nok heller ikke til å nevne.

Tviler på at vi får 1920 x 1080 i 42" størrelse i løpet av neste år, men jeg håper jeg tar feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper uansett at Plasma er avlegs om ett par år. LCD kommer nok til å ta over 42" segmentet også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe med plasmaskjermer jeg aldri har forstått:

Hvorfor er pixlene ikke kvadratiske? Dette umuliggjør en 1:1 mapping.

Når det gjelder 50 tommerne med 1280x768 som markedsføres som 16:9 skjermer så er det egentlig et bredde/høde forhold på 16:10 som burde vært ideeelt.

Da bør selve skjermen fysisk også være i 16:10 format slik at en vil få svarte kanter oppe og nede ved avspilling av filmer i 16:9. Men om skjermen fysisk er i 16:9 format så vil en jo få feil, og ikke få 1:1 pixel mapping. Dette er det vel aldri noen som har kunnet gitt et svar på..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett og slett fordi de stammer fra PC bruk og at det er enklere å lage avlange plasma celler. (gjetting)

Håper at vi får se 1280 x 720 skjermer snart. Projektorprodusentene har jo skjønt det. Selv Sony.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •