Plasma vs. CRT (igjen). Fordeler og ulemper.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Afseth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma vs. CRT (igjen). Fordeler og ulemper.

Har lest over en god del tråder her som omhandler samme emne, men har ikke fått svar på alt jeg lurer på... så jeg prøver.

Jeg bor i ett kollektiv sammen med to andre. Om et par måneders tid flytter han ene sammen med kjæresten sin, og drar med seg både TV'n og kjøleskap. Så da må jeg ut å handle hvit og brune (mer riktig "sølv") varer. Kjøleskap er greit, men TV, derimot, er et problem. Hva søren skal jeg velge?

Jeg ser at man får tradisjonelle widescreen CRT for en slikk og ingenting nå. Man kan få toppmodellene til de fleste store produsenter til rundt 10.000 nå.

Men jeg har også lyst på plasma. Man får jo meget gode plasma til rundt 20.000, og kan sikkert få det enda billigere om et par måneders tid. Trenger imidlertid ikke en gedigen 42", 37" holder lenge for meg (vet ikke om jeg har plass til 42" på den veggen jeg tenker å henge den heller).

Spørsmålet er derfor... er det verdt å kjøpe en Plasma til ca. 20.000 fremfor en CRT widescreen til 10.000?

Hvordan er bildekvaliteten i forhold? At kvaliteten er best mulig på DVD er det som er viktigst for meg, men det skremmer meg litt at det rapporteres om elendig ytelse på tv-signaler. Hvordan er DVD kvalitet på plasma vs. CRT? Må vel kjøre scart evt. s-video fra DVD spilleren (En Toshiba SD3109, men skal bytte til DVD opptaker så fort de kommer med dual-layer).

Og hva er fordeler og ulemper med en plasma fremfor CRT? Kjenner til det med størrelse, vekt og plassering (vet ikke om jeg har plass til en widescreen CRT), men tenker på andre ting.

Tenker ikke på spesielle merker nå, kun generelt. Når jeg har bestemt meg for CRT eller plasma, får jeg komme tilbake og be om tips til hvilken produsent og hvilken TV jeg skal kjøpe meg.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma: Liten plass, elegant design.
    CRT: Totalt overlegen bildekvalitet, særlig i stabilitet og ro i bildet og sortnivå.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle kjøpt ny tv i dag så måtte eneste grunn for å velge plasma være plass og design. crt er som sagt overlegen når det gjelder bildekvalitet. Du kan få plasma med bra bildekvalitet hvis du ikke kjøper det aller billigste, men det er ikke like bra som crt. Så hvis det er bildekvalitet du vil ha så velg crt.'

Når det gjelder crt så er det ikke normalt med DVI og HDMI og det er vel kanskje ikke så vanlig med component heller. Ikke helt sikker på dette men.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....sikkert ikke feil at CRT enda gir et bedre bilde enn plasma, men det ingen ser ut til å fokusere på i den sammenheng er at en 42 " (eller 37") plasma/lcd gir en helt annet opplevelse ved filmavspilling enn en 32" CRT (jada, vet at det finnes 36" CRT også, men herregud for noen dimmensjoner...100 kg) . Jo større bilde jo bedre filmopplevelse , det er da min mening ! :-P Og en god plasma gir ikke dårlig bilde selv om en CRT ideelt sett gir bedre bildekvalitet !

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Hvis jeg skulle kjøpt ny tv i dag så måtte eneste grunn for å velge plasma være plass og design.
    ..Og det er grunnen til at min neste TV blir en plasma. Jeg skal ha en TV som tar minst mulig plass bak lerretet, og så er det jo tøft med TV på veggen (vel, jeg er i det minste ærlig ).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår meg ærlig talt ikke helt på dem som velger å kjøpe seg en gedigen, blytung CRT nå. Enig i at bildet er bra, men kjøper man i dag en plasma evt LCD av brukbar kvalitet, blir man fornøyd, også med bildet. Jeg mener du får Panasonic plasma 37 tommer i 500 serien for rundt 18 laken nå. På alle måter en bra tv, også i forhold til CRT.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, jeg er i ferd med å hive ut min enorme CRT og skaffe enten plasma eller projektor. En sånn koloss tar opp for mye plass, og ser lite elegant ut. Jeg ville gjette på at du ikke blir boende i kollektivt grusomt lenge...60 kg TV på flyttelass er lite festlig, snakker av erfaring her. Dessuten, som sagt, 42"/37" er betydelig større enn 30", størrelse på bilde er helt klart en viktig faktor når det gjelder filmopplevelse, og en 34" CRT (bruker bevisst amerikanske størrelser, det er mer korrekt i denne sammenhengen) nærmer seg 0,1 tonn, og har fremdeles mindre bilde.

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er da ikke noe problem å flytte med en CRT tv? Den er forsvinnende liten i forhold til sofaer, senger, skap, bokhyller, kjøleskap, vaskemaskin....osv. Ser heller ikke problemet med at den tar for my plass i stuen, da svært mange uansett har ett rack stående under tv'et.

Skal man ha en stor skjerm til DVD er uansett projektor den tøffeste løsningen. Og man får en svært god CRT + en god projektor for prisen av en god plasma.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttelass med en plasma uten emballasje ja. Sikkert fin hobby det. Vil nå påstå at en CRT er noe enklere å ha med å gjøre og er særdeles mer robust.

Hva skjer for øvrig med plasma-tven til 18k når OLED, SED og LED-LCD kommer for alvor? 18k i dag, verdt skolissene mine i morgen..?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner ihvertfall ikke min gamle 32" CRT etter at jeg byttet til plasma. Er veldig godt fornøyd. Blir for dumt å påstå at CRT er mye bedre så lenge man ikke får sammelignet en 37" eller 42" med en CRT på samme størrelse.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRT har nå flere ulemper kontra plasma/lcd enn design og beslaglegging av plass spør du meg. Bildet blir blant annet ikke geometrisk korrekt, slik som på flatskjermer. Følsomheten for magnetisme er heller ikke noe særlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larskr
    Jeg forstår meg ærlig talt ikke helt på dem som velger å kjøpe seg en gedigen, blytung CRT nå. Enig i at bildet er bra, men kjøper man i dag en plasma evt LCD av brukbar kvalitet, blir man fornøyd, også med bildet. Jeg mener du får Panasonic plasma 37 tommer i 500 serien for rundt 18 laken nå. På alle måter en bra tv, også i forhold til CRT.
    Nå skal det sies at plasma er ikke spesielt lette skjermer det heller da. Har bært rundt endel på en LG 50" plasma, veier vel rundt 70 kilo om jeg husker rett.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50-tommerne til pioneer veier rett i overkant av 30kg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At folk bruker penger på plasma skjønner virkelig ikke jeg, viss man først ønsker stort bilde er det jo like greit å kjøpe en prosjektor som både gir bedre bildekvalitet og flere tommer for pengene enn en plasma tv.

I en vanlig stue kan jeg likevel forstå at en prosjektor og et stort lerret kan bli litt for dominerende men da slår du heller til på en 36" crt (http://www.elgiganten.no/commerce/pr...odnr=TX-36PL35) istede for å bruke 7000kr mer på en plasma skjerm med MYE dårligere bildekvalitet som kun er 4 tommer større bare fordi den er lettere å få inn i rommet den ene dagen du flytter inn og fordi du kan henge den på veggen. Det er ihvertfall min menig. Hvordan plasma kan selge bra har jeg vanskelig for å forstå.

Spør naboen om hjelp til å få tv'en inn så er ikke det noe problem selv med en 70kg tv. Så har du mange timer med undeholdning med bra bildekvalitet i vente

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Bildet blir blant annet ikke geometrisk korrekt, slik som på flatskjermer. Følsomheten for magnetisme er heller ikke noe særlig.
    Det fins flere crt skjermer med helt flat skjerm og 16:9 format tilpassa hjemmekino. Senterhøytalere er så godt som alltid skjermet, problemet må da være forsterkere og andre komponenter i racket under men de står som oftest langt nok unna tv'en til at magnetismen ikke har noe utslag så jeg syns egentlig dette er et ganske lite problem

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Det fins flere crt skjermer med helt flat skjerm og 16:9 format tilpassa hjemmekino. Senterhøytalere er så godt som alltid skjermet, problemet må da være forsterkere og andre komponenter i racket under men de står som oftest langt nok unna tv'en til at magnetismen ikke har noe utslag så jeg syns egentlig dette er et ganske lite problem
    Det hjelper vel FINT LITE om skjermen er aldri så flat, bildet vil uansett ha problemer med geometrien, spesielt utover mot kantene. Det er faktisk verre på TV'er med flatt bilderør enn dem med buet, pga bilderøret skyter elektroner i vifteform mot fosforet. Det er diverse teknikker som skal kompensere for dette, men perfekt blir det IKKE.

Magnetisme er og blir et problem uansett åssen du vrir og vender på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper vel FINT LITE om skjermen er aldri så flat, bildet vil uansett ha problemer med geometrien, spesielt utover mot kantene. Det er faktisk verre på TV'er med flatt bilderør enn dem med buet, pga bilderøret skyter elektroner i vifteform mot fosforet. Det er diverse teknikker som skal kompensere for dette, men perfekt blir det IKKE.
    Mulig det, kjenner ikke til de tekniske detaljene her men jeg klarer ikke å se disse geometriske feilene du snakker om så da er det vel like greit å gå for crt når det gir MYE bedre bildekvalitet

Magnetisme er og blir et problem uansett åssen du vrir og vender på det.
    Ja, såklart er det et problem, men et BITTELITE et i forhold til problemet plasma har med bildekvalitet. Du bestemmer ikke avgjørelse av hvilken tv-type du skal ha utifra om den har et problem med magnetisme

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det kan være avgjørende.

Dessuten har ikke plasma så dårlig bildekvalitet som du skal ha det til.

På toppmodellene i de nye seriene fra for eksempel pioneer og panasonic får både sortnivå og fargegjengivelse på høyde med det beste fra CRT, hvis ikke bedre. Dessuten er det bedre dybdefølelse i bildene fra en flatskjerm, og som regel større skarphet og detaljrikdom, og sist men ikke minst kjører flatskjermer PROGRESSIVT i motsetning til CRT hvor man får det grusomme etterslepet og hakking ved panoreringer.

Hvis du er uenig i dette har du ikke sett en god plasma-skjerm riktig kalibrert og kjørende på skikkelig bildemateriale fra en skikkelig signalkilde.

Uansett er det ikke så veldig aktuelt å diskutere hva som gir best bilde av CRT og plasma ettersom CRT ikke er å oppdrive i den størrelsesorden plasma operer i.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|ex har tydeligvis ikke sett moderne crt-tver og snakker om tv-apparater fra 80-tallet. De fleste crt-tver kan i dag kjøres progressivt og grusomme etterslep og hakking ved panoreringer er i alle fall ikke noe JEG opplever som et problem på crt-tver innenfor et rimelig prisnivå. Nå finnes det omtrent ikke plasmaskjermer innenfor et rimelig prisnivå, slik at et sammenlikning blir temmelig vanskelig, men jeg MENER å ha sett plasmaskjermer med horrible panoreringer før :roll:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    a|ex har tydeligvis ikke sett moderne crt-tver og snakker om tv-apparater fra 80-tallet. De fleste crt-tver kan i dag kjøres progressivt og grusomme etterslep og hakking ved panoreringer er i alle fall ikke noe JEG opplever som et problem på crt-tver innenfor et rimelig prisnivå. Nå finnes det omtrent ikke plasmaskjermer innenfor et rimelig prisnivå, slik at et sammenlikning blir temmelig vanskelig, men jeg MENER å ha sett plasmaskjermer med horrible panoreringer før :roll:
    Det finnes selvsagt dårligere plasmaskjermer også. Jeg refererte til de nyeste modellene. De begynner å bli virkelig bra. Jeg har sett det meste av hva CRT har å tilby, så du trenger ikke bekymre deg for det Scirocco. Jeg er derimot litt bekymret for at dere ikke har sett så mye av hva plasma, eller for den saks skyld, flatskjermer generelt kan tilby av bildekvalitet!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •