CRT eller Plasma til vanlig TV-titting

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CRT eller Plasma til vanlig TV-titting

Vi har vanlig kabel-TV fra Canal Digital, og benytter i dag en vanlig CRT-TV.
    Nå har denne CRT'en takket for seg og jeg vurderer å kjøpe plasma-skjerm, men har hørt at enkelte mener at vanlig TV-titting har best kvalitet på en CRT kontra en 42" plasma!
    Er det slik at NRK1, TV2, etc blir best på CRT?

Jeg har forstått at DVD og fremtidens HDTV blir absolutt best på plasma, men altså hva med vanlig TV-titting.

Hva skal vi kjøpe?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nesten som å sammenligne epler og pærer. Kvalitesmessig er jo CRT best, men jeg mener at det blir teit å sammenligne en skjerm på 32" og en skjerm som er 12-14 tommer større. Bildet vil automatisk bli noe dårligere og siden det ikke finnes 42" CRT tv med flat billedrør så kan man ikke 100% si hvor mye dårligere plasma er. Det er også forskjellig fra TV til TV.

Personlig anbefaler jeg panasonic sin TH42PA30 eller 37" av samme. Eventuelt den nye PW7 serien.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bakprojeksjon, hvis man må opp i de store størrelsene? Det fins vel fremdeles trerørs bakprojeksjon å få tak i. Det gikk et Barco for en stund siden her på forumet, og hadde jeg ikke hatt trerørs i kjelleren og en helt grei 34" i stua, ville jeg kjøpt den. Selv ville jeg ikke hatt plasma, det er bare ikke bra nok bilde i forhold til selv et gjennomsnittlig CRT. Jeg har et Finlux-tv, og det har atskillig bedre bilde enn noen flatskjerm på samme størrelsen. Så i den klassen går det på om mor får bestemme (flat og elegant design) eller far får bestemme (bildekvalitet).

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha plasama med litt størelse på så lønner det seg nok å få en digital dekoder fra Canal Digital, det gir mye bedre bilde og lyd

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Idiss
    Skal du ha plasama med litt størelse på så lønner det seg nok å få en digital dekoder fra Canal Digital, det gir mye bedre bilde og lyd
    Jeg vurderer dette for å forbedre billedkvaliteten - kan du med digital dekoder fra CD kjøre alle kanalene via Komponent / RGBscart fra tuneren?

Og - kan du med digital dekoder se forskjellige kanaler på forskjellige TV'er (som med analogt signal) ?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Jeg vurderer dette for å forbedre billedkvaliteten - kan du med digital dekoder fra CD kjøre alle kanalene via Komponent / RGBscart fra tuneren? ?
    Ja, mener dette skal være mulig siden dekoderen har Scart ut, men har ikke digital dekoder selv, bare testa det ut hos naboen.

Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Og - kan du med digital dekoder se forskjellige kanaler på forskjellige TV'er (som med analogt signal) ?
    Hmm, nei dekoderen er kun for 1 tv siden det kun er 1 tuner i dekodere, men du kan se vanlig analogt signal på de andre tv`ene.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - analog på andre TV'er holder, men funker dette - får du både standard analog feed + alle kanaler digitalt over std. kabelen med digitaltuner fra CD ?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kvalitet ved samme betraktingsavstand

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det blir nesten som å sammenligne epler og pærer. Kvalitesmessig er jo CRT best, men jeg mener at det blir teit å sammenligne en skjerm på 32" og en skjerm som er 12-14 tommer større. Bildet vil automatisk bli noe dårligere og siden det ikke finnes 42" CRT tv med flat billedrør så kan man ikke 100% si hvor mye dårligere plasma er. Det er også forskjellig fra TV til TV.

Personlig anbefaler jeg panasonic sin TH42PA30 eller 37" av samme. Eventuelt den nye PW7 serien.
    Det jeg egentlig mener er opplevelsen av kvalitet når man f.eks sitter 3 m unna en 32 " CRT-TV, kontra å sitte på samme avstand fra f.eks Pioneer's 43" plasma (PDP-435HDE), for å se på vanlig kabel-TV.
    Blir det en dårligere opplevelse?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteavstand er vel egentlig ganske avgjørende. En vanlig CRT tv gir generelt meget bra bilde i forhold til prisen, men hvis du som i mitt tilfelle har tv`en ca. 5 meter unna så blir en 32" ganske liten. Her for litt siden testet jeg en 37" panasonic plasma hjemme hos meg, og jeg må si at det virket mye mer "riktig" Jeg kunne heller ikke se noe nevneverdig kvalitets tap i forhold til min 32" sony CRT. Faktisk så tror jeg at en 42" plasma hadde passet enda bedre. Da jeg liker å se på filmer og serier, men ikke alltid orker fordi tv`en min er for liten og projektor bildet blir rett og slett for stort ( første rad på Collosseum )
    en 42" plasma hadde rett og slett gjort meg til en tv slave :lol: :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde min økonomi tillatt det så hadde jeg byttet tvert. Fra 3 meter så vil mange apparater ha godt nok bilde som jeg kunne levd med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ble meget godt fornøyd!

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hadde min økonomi tillatt det så hadde jeg byttet tvert. Fra 3 meter så vil mange apparater ha godt nok bilde som jeg kunne levd med.
    Da ble det til at jeg kjøpte en PDP-435HDE, som jeg nå har prøvd litt på vanlig analog kabel-TV.
    Det ble fantastiske bilder, som iallefall ikke jeg har sett maken til på noe annet TV-apparat.
    Den fungerer også utmerket som PC-monitor og har en meget elegant måte å kjøre slideshow på vha digitale bilder som jeg selv har fotografert.

Nå holder jeg på å bygge om stuen med en ny vegg, hvor plasmaskjermen skal henges opp, for å etablere en hjemmekino-krok.

Da har jeg et par spørsmål:
    * Hvor får man tak i moderne design-møbler for å plassere surround-receiver, DVD-spiller, Video-spiller og TV-tuner i?
    * Denne plasmaen har som kjent en kull-svart, glossy ramme. Hadde det vært fint med en slags svak bakgrunnsbelysning bak selve skjermen, hvor lyskilden ikke er synlig forfra?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ble meget godt fornøyd!

Sitat Opprinnelig postet av Jomi
    Da ble det til at jeg kjøpte en PDP-435HDE, som jeg nå har prøvd litt på vanlig analog kabel-TV....* Denne plasmaen har som kjent en kull-svart, glossy ramme. Hadde det vært fint med en slags svak bakgrunnsbelysning bak selve skjermen, hvor lyskilden ikke er synlig forfra?
    Gratulerer med strøken plasma Det med bakgrunnsbelysning er sikkert ikke så dumt (ref. Phillips' Ambilight), men jeg ville personlig droppet det og latt skjermen bli brukt slik den initielt var tiltenkt. Hovedgrunnen er at lyset skal være bak, og jeg antar plasmaen blir varm under bruk og ekstra lys bak vil medføre ytterligere varme.

Lavvoltanlegg (hvis du hadde tenkt å bruke det) har også høy strøm som vil kunne påvirke bildet negativt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ble meget godt fornøyd!

Grattis med ny tv Jomi...fikk akkurat samma plasma'en levert i går selv!

Angående bakgrunnsbelysninga....vi har lys tapet på veggene....og med den sorte ramma rundt plasman så gir faktisk det alene en viss effekt ...jeg får ikke forklart det bedre men ...til og med madammen la merke til hvor mye behageligere det var å "følge med" på hva som skjer på tv'en...i forhold til en 42" Philips plasma som noen kjente av oss benytter

@lpher

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •