B-b-b-b-billigplasma i hus - QPV42SDL - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 153
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dersom disse skjermene var foret med et vanlig RF TV2 antennesignal er det vel neppe mulig å bedømme kvaliteten og forskjellene mellom skjermene.

Da må man ha et signal i god kvalitet fra satelitt-tuner eller aller helst DVD.

-lark

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Dersom disse skjermene var foret med et vanlig RF TV2 antennesignal er det vel neppe mulig å bedømme kvaliteten og forskjellene mellom skjermene.

Da må man ha et signal i god kvalitet fra satelitt-tuner eller aller helst DVD.

-lark
    Enig, DVD over en god komponentkabel / digitalt for de som tar det - men hvor får man så se det - bære hjem 5-6 plasmaer og koble opp?, tror ikke det 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Det ER en Hyundai - med et QPV merke på - menyer, chassis, panel, veggfeste / fot - alt...
    Eeeeeh - var muligens litt kjapp her, de er ikke sikkert det ER en hyunday - var på Elkjøp en tur i dag, de annonserte med en HPT4250 til 17K, var å kikket for å se om alt var likt, men det var det ikke. Denne hadde mye fetere ramme, noe forskjellige menyer etc. fra QPV'en - men den sto også merket som 4240 på prisplakaten i butikken???

På Elkj hang i tillegg til 4240en(?), også Samsung 42D4S, LG42PX11ettellerannet, diverse gamle Phillipser, 37PA30 og noen flere - i flombelysing rettet mot skjermene (sic)
    Jeg stilte meg opp på ca 3 meters avstand for å forsøke å bedømme bilde, farger og graderinger opp mot SDL'en hjemme - alle var f.ø. foret med et TV2 signal.

Alle så minst like 'dårlige' ut som SDL'en, absolutt alle hadde graderinger, muligens i varierende grad - hvis noen spør meg om hvilket bilde som var best, kan jeg ikke svare - fargene varierte noe voldsomt. Den eneste skjermen som skilte seg ut var PA30'en, men dette kun med et mørkere bilde - ikke noe bedre. PA30 var lenge på lista mi - men nå ble det plutselig enormt mye ramme og 'lite bilde' sammenlignet med en tomme sølv alu rundt 42".

Hva f.... gjør en stakkars storskjermjunkie med begrenset budsjett da, kapitulerer eller ???
    Dette var ikke hos Elkøp på Tiller vel?

@lpher

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket inn bak panelet i min SDL når jeg fikk den, og der fant jeg et
    LG-mærke.

BTW, dette er sikkert et newbie-q, men hva er best/forskjellen på prog-
    scan og interlaced?

Når jg kjører prog-scan fra DVD-spilleren får jeg ikke opp color og tint
    slik som du, Wintermute, snakket om. Hvis jeg switcher til interlaced får
    jeg opp disse valgene. Hvilket skal jeg bruke?

RSy

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva f.... gjør en stakkars storskjermjunkie med begrenset budsjett da, kapitulerer eller ???
    Kjøper en 36" CRT tv.

Du får toppmodellen til Panasonic til 20 laken (med progressiv komponentvideoinngang).

Hvorfor kjøpe plasmadritt? At skjermen ikke bygger i dybden er et dårlig salgsargument IMO når bildekvaliteten suger til de grader... :evil:

Digresjon: Hadde det vært 36" CRT med HDMI og evt HD oppløsning på markedet hadde jeg løpt og kjøpt nytt med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RSy
    BTW, dette er sikkert et newbie-q, men hva er best/forskjellen på prog-
    scan og interlaced?
    Progresiv er tingen ....ihvertfall om du har dvd-spiller som kan sende PAL og NTSC progresivt ...og selvfølgelig en skjerm som støtter dette

Forskjellen...rent teknisk...kan sikkert forklares WAAAY bedre av noen som kan det bedre enn meg

@lpher

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, men prog fremfor interlaced altså....

RSy

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ulike lyd&bilde magasiner proklamerer at nå er tiden kommet for å handle en eller annen flatskjerm, det virker nesten som at de mener alle har råd til det.
    Jeg har tilnærmet ingen erfaring med store plasma/lcd skjermer, men har likevel fått med meg at de rimeligste (14lapper eller noe?) modellene ikke slår en "god gammel" crt på billedkvalitet.

Og da, for nysgjerrighetens skyld, hva er det som gjør at slike skjermer inntar de tusen hjem? Jeg forstår det slik at om en 42" plasma skal utkonkurere en god crt, så koster den fra 30 lapper og oppover. Mener journalistene i de ulike magasiner at det er disse apparatene folk flest skal kjøpe? At det er dette som vil "ta av" i år? Jeg er student, så slapp av folks, jeg føler meg ikke truffet ang. dårlig økonomi..hehe

Derfor lurer jeg på om f.eks. en 42" plasma i prisklasse mellom 14-30.000 egentlig er noe annet en noe flatt og designriktig som henger på veggen. Det MÅ være noe ved disse skjermene jeg har gått glipp av?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RSy
    Okey, men prog fremfor interlaced altså....

RSy
    Yepp...jeg for min del er en forholdsvis fersk i plasmaeier ...men jeg synes det er natt og dag på interlaced og progresivt ihvertfall

Min nåværende Pioneer spiller (DV565) sender kun NTSC progresivt..og plasma'n min (Pio PDP435HDE) vil så absolutt ha progresive signaler ...så i det siste har jeg drevet å skiftet mellom progresiv NTSC...og interlaced PAL....og det er nesten såpass at jeg ubevist vegrer meg for å se en film på en PAL-disc ...en smule overdrevet kanskje? ..men sånn er det vel en gang når alt er "nytt og spennede"

Har foresten bestilt en Pioneer DV868..som for håpentligvis kommer i løpet av uka...som kan sende både NTSC og PAl progresivt...i tillegg til at den har HDMI utgang

@lpher

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte jeg skulle skyte inn en kommentar....

Hadde LG RZ42PX21 først , og nå har jeg Panasonic TH37PA30.

Byttet på grunn av at det var veldig mye graderinger på LG'n, mest på tv sendinger (har analogt kabeltv,men ganske bra kvalitet på signalet),men også på DVD via DVI og komponent progressivt. Hudtoner var det værste,ble bare en smørje. Mange som sier den har et skrarpt bilde,noe som nok stemmer, men jeg klarte ikke leve med at den klarte hudtoner så utrolig dårlig, pluss en del graderinger, hvit røyk så helt forferdelig ut f.eks.

Bytta til 37PA30 , og er nå stor fornøyd, kommer til å beholde den. Veldig mye bedre hudtoner, hud ser ut som hud, og jeg ser sjelden graderinger. På DVD er den bare helt topp.

Hadde Action Model One før.. så som dere sikkert skjønne så er jeg litt kresen på bildekvaliteten....

PS! Action slår seff 37PA30 hinsides på bildekvalitet..

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    De ulike lyd&bilde magasiner proklamerer at nå er tiden kommet for å handle en eller annen flatskjerm, det virker nesten som at de mener alle har råd til det.

Derfor lurer jeg på om f.eks. en 42" plasma i prisklasse mellom 14-30.000 egentlig er noe annet en noe flatt og designriktig som henger på veggen. Det MÅ være noe ved disse skjermene jeg har gått glipp av?
    De tar mindre plass, og er mye større enn en vanlig CRT-tv. Grei løsning for de som absolutt ikke er interresert i projektorer, men alikevel vil leke kino. Samme folka som kjøper sølvfarget hjemmekinopakke på elkjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hvis den er så dårlig som HPT4240 så kan jeg ikke fatte å begripe at noen blir fornøyd med QPV skjermen. For den Hyundai skjermen er med god margin den dårligste skjermen jeg noensinne har sett.
    Har ikke sett Hyundai'en (live), men det vil forundre meg om det skulle være noe annet inni SDL'en når "alt" eksteriørt er likt, menyene er like etc, etc.

Jeg er dog ikke enig i at SDL'en er noe spesielt dårligere enn mye annet jeg har sett, men så har jeg også tunet oppsettet på denne i maaange timer...og sammenligningsgrunnlaget mitt er primært skjermer som henger rundt på alle mulige HIFI-sjapper & kjeder, med ymse oppkoblinger & innstillinger...
    Det jeg har sett av 42"ere der for rundt 19-20K har ikke ikke sett noe bedre ut enn SDL'en, hverken mht. farger eller graderinger
    Jeg har gjort en del service jobber for QPV: SDL er ikke den samme som HPT4240 men QPV42SD (som er utgått av sortimentet). Når sant skal sies så er vel både HTP4240 og QPV42SD OEM produkter, dvs. QPV har ikke kjøpt den av Hyndai (eller omvendt ). Menyene har veldig lite å si for de komponentene som virkelig betyr noe i en plasmaskjerm, som er scaleren og plasma panelet med tilhørende elektronikk. QPV bruker scaler fra pixelworks i alle sine modeller.

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    De tar mindre plass, og er mye større enn en vanlig CRT-tv. Grei løsning for de som absolutt ikke er interresert i projektorer, men alikevel vil leke kino. Samme folka som kjøper sølvfarget hjemmekinopakke på elkjøp.
    Nåja :?

Det finnes noen som har ordentlig hjemmekinoutsyr på lydsiden, men velger plasma for å unngå at stua ser ut som en kinosal...

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, klart det finnes unntak. Men sånn i det store og hele er det vel en overvekt av billigplasmaene som får et altiettanlegg som følgesvenn... Selv synes jeg plasma blir altfor smått til film, men jeg kunne godt tenke meg en å spille xbox på.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beh
    Jeg har gjort en del service jobber for QPV: SDL er ikke den samme som HPT4240 men QPV42SD (som er utgått av sortimentet). Når sant skal sies så er vel både HTP4240 og QPV42SD OEM produkter, dvs. QPV har ikke kjøpt den av Hyndai (eller omvendt ). Menyene har veldig lite å si for de komponentene som virkelig betyr noe i en plasmaskjerm, som er scaleren og plasma panelet med tilhørende elektronikk. QPV bruker scaler fra pixelworks i alle sine modeller.
    Ja - regnet også med at begge var OEM-produkter, ref LG-panel etc.
    Men det er interessant at du har gjort en del Service på QPV'er, jeg snakket med QPV angående Servicemeny - og han jeg snakket med påsto at SDL'en ikke hadde dette, men at en softwareoppgradering kunne fikse dette - vet du noe om dette?

Og da, for nysgjerrighetens skyld, hva er det som gjør at slike skjermer inntar de tusen hjem? Jeg forstår det slik at om en 42" plasma skal utkonkurere en god crt, så koster den fra 30 lapper og oppover. Mener journalistene i de ulike magasiner at det er disse apparatene folk flest skal kjøpe? At det er dette som vil "ta av" i år? Jeg er student, så slapp av folks, jeg føler meg ikke truffet ang. dårlig økonomi..hehe

Selv om du kjøper en Plasma til 50K får du pr. i dag ikke bedre billedkvalitet enn en god CRT, men for min egen del ser jeg uansett mye heller alle filmene mine på en 42" med noe dårligere billedkvalitet, enn en 32" med sinnsykt gode bilder - 32" er smått!. Projektor er ikke noe alternativ for meg, og plasmaen skal henge på veggen, noe som også passer utmerket. Jeg har etterhvert funnet ut at jeg ikke ønsker å kjøpe en flatskjerm med "superkvalitet" før en del ting er på plass, EU HDTV-standard implementert, HDCP fungerer godt, oppløsningen er tilpasset sendinger etc, etc.

Synes f.ø, det er morsomt at noen "vet" at de som kjøper plasma, er de samme som kjøper plastsurround anlegg på kjedebutikker... Det beste bildet får en vel i dag på en 12-14" CRT-TV, feel free...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes f.ø, det er morsomt at noen "vet" at de som kjøper plasma, er de samme som kjøper plastsurround anlegg på kjedebutikker... Det beste bildet får en vel i dag på en 12-14" CRT-TV, feel free...
    Amen..to that!

@lpher

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wintermute,
    du har hatt skjermen din i 3 uker nå. Hva er helhetsinntrykket ditt nå. Ville du heller ha brukt litt mer penger på en bedre skjerm eller ser dette fortsatt ut til å være et riktig/godt kjøp for deg?
    (14k for en skjerm er mye penger hvis den er dårlig, men det er om mulig ennå verre å bruke 30k på en skjerm hvis den ikke gir vesentlig mer seerglede.) :?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dykkern
    Wintermute,
    du har hatt skjermen din i 3 uker nå. Hva er helhetsinntrykket ditt nå. Ville du heller ha brukt litt mer penger på en bedre skjerm eller ser dette fortsatt ut til å være et riktig/godt kjøp for deg?
    [/i] mer seerglede.) :?
    Tjaaaa - vet faktisk fortsatt ikke helt hva jeg skal svare på dette, men tror nok jeg beholder den hvis jeg får gjort noe med "grønnskjæret" i bildene. Det var en tekniker innom i dag å kikket på TV'en, ja han sto foran og kikket på den, var enig i at det var noe grønt i sort - og gikk igjen 8) Vi får se hva som skjer fra Deal / QPV

Jeg kjører nå på en Pio575 progressivt over Supra komponent, og ved å justere chroma på 575'en ned to hakk er grønsken så godt som borte.

Analog kabel varierer fryktelig etter kanal / kvalitet på film/sending - noe er helt ok, andre sendinger er slett ikke bra.

Det jeg liker minst med skjermen er 1) sortnivået som ikke er "bra nok", jeg kjører trolig med litt mørkere bilder enn "normalt" for å få akseptabelt sortnivå 2) menyene som er klønete - spesielt hurtigtastene som i mange tilfeller bare åpner en meny, som du så må bla i med piltastene.

Det jeg liker er 42", design, at den er flat, pris, og at bildene fra gode DVD'er blir svært så bra etter mitt syn.

For 14K synes jeg vel den er ok - men det avhenger altså av at ikke alle er like grønne som den jeg har.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tillegg

Hei, ja.

SDL har et LG V6 panel, SD H-05 har et Samsung V3 panel, noen nevnte det antakelig tidligere her.

Ifølge teknikeren på QPV, er SDL plasmaen bedre enn sin "storebror".

Den skal visstnok hakke mindre, dvs et lite etterslep ved analoge sendinger har visst SD-tven.

SDL har DVI uten HDCP, men det er det også en DVD-spiller som har.
    Dersom man har en Samsung HD-745, og gjør denne sonefri, forsvinner også HDCP kodingen. Dette hevder flere brukere/eiere av denne på prisjakt.nu i sverige.

Dersom man klarer å kvitte seg med HDCP på DVI-utgangen og tven har DVI uten HDCP i inngangen, da kan man vel kjøre filmer over DVI? Eller venter det en overraskelse da?

Er det noen her som har en SD H-05 og kan si noe om veldig lyse bilder (røyk f.eks) og mørke bilder? Og hvordan er denne på kabel-tv?

Hadde vært fint om noen vil svare ganske fort. Jeg er på kjøpern.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål

"Den jeg har som heter: LG MZ-42PZ45v er iallefall jeg MEGET fornøyd med. Den ligger vel på rundt en 23-23 lapper ++ Dette er iallefall ett kjøp som har gitt mye seerglede i stua.."

Men dette er en plasma-skjerm og ikke en plasma tv. Er det noe problem å kjøpe en plasma skjerm og f.eks kjøre DVD over DVI? (hvis ingen av dem har HDCP)

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •