Levetid på plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Levetid på plasma?

Onkelen min advarte meg nylig mot å kjøpe en plasmaskjerm fordi den sannsynligvis bare ville holde noen få år. Er det et snev av sannhet i dette? Hvor lenge holder en plasma skjerm? takk!

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaskjermer brenner ut ganske fort hvis man ser på dårlige filmer, såpeopera eller reality TV.
    Men hvis du klarer å se på minst en time med politisk debatt i uka, så vil du øke levetiden med 20%.
    Det finnes også egne DVD plater med spesialmateriale som skal øke levetiden med hele 50%.

Men det er håp. Det finnes egne verksted som kan fylle på med ny plasma masse når skjermen dør.
    Det skal åpne flere slike i norge i løpet av 2005.

:lol: :lol: :lol:

Fra spøk til alvor.
    Dagens plasma modeller vil du leve lykkelig med i over 20 år før lysstyrken er halvert.

Dette temaet har vært diskutert mange ganger før.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Pioneer garanterer 60 000 timer på sine. Hvis den ikke står på døgnet rundt skulle den holde en del år.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det har vært diskutert før så er det altså noe i det? Var dette tilfellet med de eldre skjermene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er korrekt det som sies her at levetiden på plasmaskjermen er meget lang. Den har vært lang i mange år, og du må en 5-7 år tilbake før oppgitt halveringstid var nede i 15.000 timer, som jo også en en anstendig levetid, gitt normalt hjemmebruk. Dagens skjermer har desto bedre halveringstid, ca. 30-60.000 timer, som uansett vil vare laaaangt lenger enn du vil benytte din skjerm (10 år +++).

Det din onkel sikter til, er rett og slett en liten forvirring mhp plasmaens levetid og innbrenningsfare. Det STEMMER nemlig at plasmaskjermene er lite skikket for statiske bilder av type Windows spill med faste menyer osv. Det skal faktisk ikke så alt for mye til før plasmaskjermen kan få innbrent deler av statiske bilder. Også innbrenningsfaren er sterkt overvurdert, og en hører og ser gjerne utbrente plasmaskjermer på flyplasser o.l., og er redd for det samme skal skje hjemme. Det er selvsagt slik at en hjemme normalt ikke har skjermen på 24/7 som på en flyplass, og heller ikke kjører samme rammer på reklamene.

Uansett synes jeg det er et spørsmål/faktum som bør tas til vurdering. Jeg benytter selv en DLP delvis fordi jeg kjører en del PC på skjermen og ikke ønsker bekymre meg for innbrenning. Nå er jeg av den litt over-protektive typen når det gjelder utstyr, men generelt bør en være litt forsiktig med bruk av f.eks. Internett og lignende på plasmaskjermer over tid.

Til normalt TV-bruk derimot vil plasmaen vare og vare, no worries!

Newcomer Afseth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. innbrenning av statiske bilder. Jeg jobber på TV 2, og der fikk vi en e-post fra en mildt sagt irritert person som mente at TV 2 logoen hadde brent seg inn i hans relativt nyinnkjøpte Plasmaskjerm og gjort den ubrukelig.

Høres ikke sannsynlig ut, men kan det virkelig være tilfelle?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det kan helt klart være tilfelle hvis dette er en relativt hyppig "titter" av TV2 (og ikke zapper for mye frem og tilbake, som jo er mest normalt).

Skal ikke så alt for mye til for å brenne inn logoer av denne type på plasmaskjermer hvis de får stå stille en 4-5 timer pr. dag. En del plasmaskjermer har imidlertid en funksjon som flytter pixlene bittelitt hvert 5. minutt eller noe slikt, og dette reduserer faren for denne type innbrenning i stor grad.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis slike logoer kan brenne seg inn så vil jeg si at dette med innbrenning er ganske alvorlig og et stort problem. Er det mange skjermer som har denne pixel forsyvningen. Her i huset er det faktisk vanlig at tvn står på samme kanal ganske lenge.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De fleste nyere skjermer har dette, men en bør sjekke ved innkjøp for sikkerhets skyld!

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke SDL'en min har pixelshift - føler meg vel ganske sikker på at jeg skal kunne sende tilbake / reklamere på denne hvis den får innbrenning av TV-logoer, uansett hvilke forbehold de tar i manualen etc.

Jeg er sikker på at forbrukerombud / presse / eventuelt rettsapparat vil kaste seg over det faktum at det selges TV'er (beregnet til TV-titting) til rundt 20K som ikke kan stå på samme kanal noen timer hver dag uten å bli ødelagt.

Men Pixelshift er selvfølgelig det beste...

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere får heller legge av dere all denne TV-tittinga :lol:

en løsning er som sagt å skifte kanal innimellom. jeg ser svært lite TV, men når jeg for eksempel en gang i blant ser fotball, skifter jeg kanal i ny og ned for å unngå dette problemet.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv planer om å anskaffe plasma, og siden jeg kunne få det direkte fra en produsent, så var det ett klart førstevalg.

Men fikk beskjed av ham jeg kjenner (hos en av de store gutta) at jeg måtte holde meg unna plasma, da innbrenning er ett MYE større problem enn produsentene vil oppgi, og levetiden er mye mindre enn oppgitt.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er i hvertfall bullshit!