Viftestøy på Sagem Axium 50" DLP-TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viftestøy på Sagem Axium 50" DLP-TV?

Jeg er bare en hårsbredd fra å kjøpe denne skjermen, men er fremdeles usikker pga viftestøy. Det ser ut som om det er stor uenighet om dette, siden noen sier den er nesten lydløs, mens andre mener at den bråker som en støvsuger. Jeg har akkurat lagt ned ganske mye jobbing for å få en nesten lydløs HTPC, og ønsker ikke å kjøpe en veldig bråkete DLP-TV.

Jeg regner med at det ikke er bare jeg her på forumet som er følsom for støy, så er det noen her som mener at Axiumen støyer så mye at det er irriterende?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bråker litt, men personlig lar eg meg ikkje irritere over det. Vurderer likevel om eg skal sjekke opp i muligheten for å skifte ut viftene med Silenx vifter om størrelse og volt stemmer overens. Eg skal sjekke opp med teknikere hos Sagem i sverige ang. dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret!

Flott om du kunne gi en tilbakemelding om det er mulig å skifte viftene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei Crusade!! Fikk du sjekket ut om disse viftene kunne byttes i sagem tv`n, er det snakk om en eller 2 vifter?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en posting hentet fra avforums.com. ( http://www.avforums.com/forums/showt...ight=vibration ) Som tidligere sagt er ikke viftestøyen på denne TVen spesielt høy. Det er vibrasjonene på enkelte eksemplarer som skaper støyen noen eiere klager over. Samme problem på HD45 og HD50 utgaven. Får du et slikt eksemplar er det sikkert lurt å bytte den inn. Håper jeg blir tilgitt for å klippe-og lime dette:

Originally Posted by andyhi-fi
    I bought a HD45 G4 from Comet last Saturday and it has started humming like a fish tank. It is not fan noise as the hum only comes on after the fan has started, just before the picture comes on. I have contacted Sagem Axium DLP TV support on 0844 441 1299 and they know about the problem. It apparently is caused by a module vibrating on the chassis it is fixed to and resonating within the cabinet. Sagem have a fix that they do at a home visit which comprises fitting anti-vibration type mounts to the module in question. This apparently fixes the hum. I am now waiting for Sagem to arrange for their Andrew Gorman to come and fit the mounts. He is a very busy man covering the UK for Sagem. I am very impressed with Sagem's response to this and hope they sort the problem as I am totally atisfied with the set otherwise.

Hi Andy,

Don't get your hopes too high. Andy Gorman has been to see my set and none of his fudges made any appreciable difference and I am currently waiting for him to get back to me with a new set. Despite what the call centre are saying there is no fix for this problem, there are just a few fudges involving foam and extra rubber feet that, in some circustances, can reduce the hum to an acceptable level. To fit AV mounts would require, in my view, a substancial re-design to the plastic mouldings that make up the inside of the set. Is this likely to be acceptable financially? I think not. However, apparently there has been a redesign of the metal base plate that makes some difference and sets to this new design should be available from France. It is one of these sets that I am waiting for, after Andy has run it at his base to check out the noise level.

This is a superb set otherwise and there is no way that I am going to change it for another make, if necessary I will live with the quietest set that Sagem can give me. It's just a shame that the quality of the picture is not matched by the build quality of the cabinet. I don't think that it is just the metal baseplate that is contributing to the hum as the back panel vibrates as well. You can feel this by touching the back of the set near the I/O ports. To feel the base plate you have to remove the speakers, but leave this to Andy as you may invalidate the warrenty if you do this.

As you stated above, Andy is currently visiting everyone that has complained to Sagem over the entire UK and is driving 300 odd miles each day, so it is going to take a while to visit everybody and these sets are still being sold. If you see him before he gets back to me try to get a status on new sets from him. I will post here if I hear anything.

Has Andy actually fixed anyones set? He claims that he has but I haven't seen any posts to that effect

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar over dette og takk for svar, men det er viftestøyen jeg lurer på og vil dempe ned da, skal ha 56" og denne er ikk utsatt for vibrasjonen det skrives om her, er bare sagem med disse 4 chippene som vibrerer....

Hd2 pluss er fri for den støyen , men viftestøy, det har de,.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke kjøp denne skjermen hvis du er allergisk mot støy!..........

Jeg kjøpte denne skjermen på nyåret. Jeg var som deg veldig usikker på om jeg skulle kjøpe da jeg hadde lest om disse støyproblemene. Jeg tok sjansen på at dette var noe som gjaldt de første eksemplarene og at de hadde fått ordnet opp i dette, og bestilte derfor en på nyåret.

Og det første jeg lå merke til var en veldig fremtredende støy. Rett og slett uakseptabel! Jeg hadde den forrige 50" fra Sagem også, og denne var lydløs i sammenligning. Jeg hadde tv-en et par uker, og støyen ble litt mindre fremtredende, men fremdeles noe jeg irriterte meg over ved normalt lyttenivå. Er litt usikker på hvor støyen kom fra, men mener hovedsaklig at fargehjulet var synderen. Jeg hørte også støy fra subwooferen.

Tok kontakt med Sagem Support i Sverige, og alt de hadde å foreslå var å gjøre en Reset på tv-en, noe som selvsagt ikke fungerte. Til slutt svarte de dette:

"Tv.en ligger innom grännsvärderna. Ljudet kan upplevas högt p.g.a högt frekvent ljud. Då kunder har uppmärksammat detta så håller vi på letar en smidig lösning på det hela."

Jeg kunne iallefall ikke akseptere dette, og leverte tv-en tilbake. Kjøpte meg istedet en 40" LCD, og er storfornøyd med det...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MagnusBF
    Klar over dette og takk for svar, men det er viftestøyen jeg lurer på og vil dempe ned da, skal ha 56" og denne er ikk utsatt for vibrasjonen det skrives om her, er bare sagem med disse 4 chippene som vibrerer....

Hd2 pluss er fri for den støyen , men viftestøy, det har de,.

Sorry, da har jeg ikke lest grundig nok. Er uansett interessert i flere tilbakemeldinger fra eiere av 50" tommeren, spesielt de som har vært i kontakt med selger/importør om dette problemet.

Newcomer Daffmaizter sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nylig fått denne tven inn i stua....og er forøvrig kjempefornøyd med den.

Kjører pc DVI--HDMI, xbox360 KOMPOINENT,dvd denon 1920 HDMI og vanlig kabel fra vegg uten dekoder

Pc og 360 fungerer helt vanvittig bra ,mens dvd og kabel blir det kanskje litt bildestøy ,men så sitter jeg litt nærme ... ca 2.5 meter.

Synes støyen fra fargehjulet (slags brummelyd) var litt irriterende, men ikke noe problem... klippet bare til ett liggeunderlag og la under .... nå er lyden betraktelig redusert og til å leve med.

Viftestøyen må jeg nesten helt bak tven for å høre.

Mkay tv altså :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 45" , 50, eller 56" da?

Newcomer Daffmaizter sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, testet å sette den på spikes, dette må jo gi den minste resonans ned til bordflaten.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gode nyheter

Jeg har gode nyheter. Etter å ha hørt brutters tv så fant jeg ut at min støyet mistenkelig mye (fargehjul brumming). Dette gjelder 50". Jeg ba avshop om bytte og de var meget profesjonelle og gjorde dette kostnadsfritt for meg. Det viste seg at den nye tv'en ikke støyer som den gamle, på langt nær. Brummingen er nesten borte. Under på den gamle var det bare en metall-plate, mens på den "nye" så var det plastikk og de har tydeligvis dempet med noe. Jeg ser endringen fysisk altså.

Jeg snakket med Sagem Sverige og de sa at en "fiks" også var på vei, men viste ikke når. Så kanskje de med samme problem også kan få dette fikset. Dette er tydeligvis en feil de har gjort på tidligere modeller.

Så dere som kjøper ny tv nå er sikret den "rolige" typen. Min var levert i desember/januar. Hvis man er hyper så kan man si at denne fortsatt støyer noe, men det er så lite at jeg gidder ikke å gjøre noe med det. Og jeg er hyper på støy. Endelig er alt perfekt!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var jo en hyggelig meld, kjøpte 56 " jeg da...håper den er ok uten brumming...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    hei Crusade!! Fikk du sjekket ut om disse viftene kunne byttes i sagem tv`n, er det snakk om en eller 2 vifter?
    Hei

Har akkurat sjekket min 50" sagem av første modell, og vifta som bråker er 92mm som gir 43cfm med luft. Denne var stille første 10 månedene, men no har den begynt å lage litt bråk. Den er rolig når tven er kald, men når det blir varmere så går den på fullt og det er på grensa til plagsomt med støy.

Rekner med det går å bytte den ut med 92mm SilenX PRO vifte, 14db utgava her flytter rundt 38 CFM. Viftene som selges no flytter litt meir luft, noke som bør være perfekt.. skal sjå om støyen her er akseptabel(lager meir lyd enn 14db pga. meir luftflyt), om ikkje det så venter eg heller på neste oppdaterte versjon av denne vifta. Bør få gjort det om 1 måneds tid om alt går etter planen og viftene bilr tilgjengelige da.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres bra ut, spørs hvor lett det blir å bytte denne da, har du undersøkt det, eventuelt sett på hvordan den sitter?
    Tror den sitter i overkant av pæra om jeg ikke tar helt feil.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sitter rett bak gitteret på venstresiden, trekker luft ut fra området rundt pære og fargehjul.

Vifta er enkel å skru laus, men heller litt usikker på kor enkelt det bilr å få ledningen løsnet og på med den nye da ledningfeste ser ut til å ligge litt lengre inne i TVen.

No skal den inn til reperasjon for ein dfekt DVI utgang, så mulig eg får godnsakket med servicefolket og får dei til å skifte vifte når dei først er igang der.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, blir spennende å høre hva de sier til det da, holdt temaet oppdatert

tydelig at viften på 45 og viften på 56 ikke er likt plasert da, på 45 sitter den nemmelig i overkant av pæra........

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Da kjem det tvmann på besøk imorgen og fikser DVI porten, har fått klarsignal på at han skal bytte vifte når tven først er åpen.

Eg kjem tilbake med rapport på kordan det fungerer.. Litt usikker på ka viftemodell som blir valgt, har SilenX iXtrema PRO liggende, 2stk 14db vifter, forrige og siste utgave som er litt forskjellig på lyd og luftflyt. frister å gå for den mest stillegående, men kanskje litt skummelt å gamble på at den kjøler nok.. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stilig, hvem firma brukte du til å gjøre dette og hvor mye ville det kostet om man bare skulle byttet vifte å betalt for det? (om man har vifte selv da

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •