Pioneer 435-HDE og DVI->HDMI fra PC - problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer 435-HDE og DVI->HDMI fra PC - problemer

Hei,

Har prøvde å koble opp PC'en min til min nye Pioneer 435HDE. Fikk opplyst av Pioneer at det går utmerket å koble den opp via HDMI, med en adapterkabel, så jeg kjøpte en 6m Monster Video DVI->HDMI kabel til noen laken.

Problemet nå er at bildet overscannes og mye av oppgavelinejen på WindowsXP blir borte (regner med at tv'en fjerner det den tror ligger i overscan). På QPvision plasmaen min hadde jeg ingen slike problemer. Der koblet jeg bare DVI-DVI, 1028x768 og fikk riktig bilde på plasmaen, punkt for punkt.

Det ser ut til at HDMI inngangen på 435'en bare godtar 480p, 720p, 1080i og at bildet blir skalert til disse uansett oppløsning ut fra PC'en. Resultatet er da både stygt og uakseptablet. Hvordan får jeg bildet via HDMI til å bli pixel-by-pixel?

Hvis dette ikke går, så vurderer jeg å sende hele plasmaen tilbake, da en av bruksområdene skulle være som PC-monitor.

Har proøvd den analoge PC ingangen i front. Da virker det som det skal, men bildet er *tydelig* dårligere og mer ustabilt enn på QPvision sin 42".

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser da ikke helt poenget med å sende inn 1024 x 768 på denne skjermen. Bildet vil jo ble helt forvrengt. Skal du sende inne en oppløsning med 768 linjer så må du bruke 1366 x 768. (samme gjelder QPVision)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kommet så langt selv, men jeg har en link som kanskje kan være noe til hjelp
    http://www.avforums.com/frame.html?h...d.php?t=128702

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ser da ikke helt poenget med å sende inn 1024 x 768 på denne skjermen. Bildet vil jo ble helt forvrengt. Skal du sende inne en oppløsning med 768 linjer så må du bruke 1366 x 768. (samme gjelder QPVision)
    1024 x 768 er jo den optimale oppløsningen på denne, samt QPvision son 42". 1:1 pixel-map er jo optimalt...

1366x768 og du vil få skaleringer etc..

Problemet er at selv om jeg kjører 1024x768 som er optimalt, og burde vært 1:1 pixelmap, så forsvinner ca 15% av bildet. Utrolig teit av Pioneer at man ikke kan velge 1:1 pixelmap på in-source HDMI uten at tuner-boxen skal overscanne bildet. Er skikkelig skuffet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1024 x 768 er jo 4:3 så uansett så vil du få skalering på bildet hvis du skal ha korrekt bilde. (du må presse bildet sammens horiosntalt)

1366 x 768 er 16:9 som skjermen er og dermed vil det være den korrekte oppløsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1024 x 768 er jo 4:3 så uansett så vil du få skalering på bildet hvis du skal ha korrekt bilde. (du må presse bildet sammens horiosntalt)

1366 x 768 er 16:9 som skjermen er og dermed vil det være den korrekte oppløsningen.
    Plasma-matten er 1024x768, og det går ann å sette 16:9 i mange spill og medie-spillere, slik at du får korrekt skalering. Egentlig er det litt latterlig at de lager en 16:9 plasma-matte med 4:3 oppløsning, men sånn er det nå på sub-50".

1024x768 er det eneste som er aktuelt egentlig. Det blir for dumt å kjøre noe annet enn 1:1 pixel-mapping.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri sett noen spill som sender ut anamorphisk 4:3. Har du noen eksempler på spill som gjør det?

Vet en rekke spill som kjører letterboks (blir fordreid) og en del som kan kjøre 16:9 oppløsning. Men aldri noen som kan kjøre anamorph 1024 x 768.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stilte spørsmålet om jeg kunne koble til PC'n over HDMI til Finn Urianstad hos Pioneer. Jeg fikk beskjed om at dette ikke er mulig pga kopibeskyttelsen HDCP. Kun mulig å koble til via VGA. Det er vel mulig det finnes eller kommer grafikkort som er HDCP kompitable?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anta å kjøpe et skjermkort med komponent utgang som er HDTV kompatibel slik at man kan kjøre 720p eller 1080i vil gi det beste resultatet.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har synspunkter på om Peakman's løsning kan være greia? Jeg sliter med det samme problemet som trådstarter og har ikke fått til noe fullgod løsning ennå.

Har hatt skjermen 1 år nå og kjører fortsatt VGA....når jeg gidder. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker helt greit å få signal via HDMI porten, med DVI->HDMI adapter fra PC'en. Men denne inngangen kjører overscan og støtter ikke 1:1 pixelmapping.

Eneste løsningen er å bruke VGA..

Synes Plasmaen hakker noe forferdelig ved panorering også, og det blir bare ennå værre ved å bruke Advanced PureCinema eller vanlig PureCinema..

Kompisen min har samme skjerm, og synes ikke denne hakker på tilsvarende måte heller. Merkelige greier.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Noen som har synspunkter på om Peakman's løsning kan være greia? Jeg sliter med det samme problemet som trådstarter og har ikke fått til noe fullgod løsning ennå.

Jeg har nå testet dette hos en kompis i løpet av uken med 435 og Geforce 6600 GT. Var bare å koble til komponentkablene, velge 720P som TV output, driveren endret automatisk til 1280 x 720 på desktop. Og voila. Perfekt bilde på Pioneeren. Bikini Destination så meget bra ut. Skal prøve mer i løpet av uken med ffdshow og alt det der for å se på DVD kvalitenen.

Det er litt overscan på komponentinngangen, men det er løsning på det også fra nvidia med å kjøre litt lavere oppløsning. På HD filer er det ikke merkbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører 6800, så kan velge 720P via DVI-ut til HDMI-inn og, men som sagt, det er overscan og man får ikke 1:1 pixelmapping. For de fleste er jo ikke dette akseptabelt. Utrolig at de har valgt å bruke VGA, og ikke DVI, når DVI er bakover kompatibelt med VGA. :&

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Peakman, skjermen benytter avlange pixler, og dermed er 1024x768 den beste pixel-by-pixel konfigurasjonen. Bildet blir da selvsagt strukket, men det ser langt bedre ut enn type XXXXx768 omskalert.

Er jo videre litt merkelig, denne avlange pixelløsningen som både Pioneer, Panasonic og flere benytter. På 50"-erne får en jo "ekte" 16:9 pixelforhold.

Uansett bør jo HDMI'en fungere mot din Pioneer på XGA uten å "miste" pixler. Ser ut som det kun aksepteres "video"-signaler, mens det er "data"-signaler du ønsker plasmaen skal godta...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har nå testet dette hos en kompis i løpet av uken med 435 og Geforce 6600 GT. Var bare å koble til komponentkablene, velge 720P som TV output, driveren endret automatisk til 1280 x 720 på desktop. Og voila. Perfekt bilde på Pioneeren. Bikini Destination så meget bra ut. Skal prøve mer i løpet av uken med ffdshow og alt det der for å se på DVD kvalitenen.

Det er litt overscan på komponentinngangen, men det er løsning på det også fra nvidia med å kjøre litt lavere oppløsning. På HD filer er det ikke merkbart.
    Hvordan får du koblet til komponent kabler på dette kortet, det har vel ikke direkte komponent ut etter hva jeg klarte å se?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Peakman, skjermen benytter avlange pixler, og dermed er 1024x768 den beste pixel-by-pixel konfigurasjonen. Bildet blir da selvsagt strukket, men det ser langt bedre ut enn type XXXXx768 omskalert.
    Her er jeg totalt uenig. Det er da bedre å bruke horisontal skalering, men at proporsjonene er korrekt. For så lenge PC'n tror den er tilkoblet en 4:3 skjerm så vil alt bli strukket (sirkler blir avlange osv). Hvordan du kan syns at helt fordreid bilde er bedre enn omskalert 1366 x 768 tror jeg har med at du ikke har prøvd dette selv. Ved avspilling av mediefiler hvor kilden er anamorph er det som regel mulig å kompensere, men ellers rimelig vanskelig. (folk blir breie)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får du koblet til komponent kabler på dette kortet, det har vel ikke direkte komponent ut etter hva jeg klarte å se?
    MSI kortet har en spesiell "s-video" utgang hvor man bruker en medfølgende overgang som gir komponentutgang.

Nå skal sant sies at vi har oppdaget et problem med løsningen. Vi tror det skyldes skjermkortet for vi har testet på 2 forskjellige apparater og med 2 forskjellige pc'r men med samme skjermkort. Noen mediefiler/DVD'er gir en blinking i lysstyrken når ting beveger seg, mens andre igjen (Adult Bikini Destination) blir helt perfekt.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MSI kortet har en spesiell "s-video" utgang hvor man bruker en medfølgende overgang som gir komponentutgang.

Nå skal sant sies at vi har oppdaget et problem med løsningen. Vi tror det skyldes skjermkortet for vi har testet på 2 forskjellige apparater og med 2 forskjellige pc'r men med samme skjermkort. Noen mediefiler/DVD'er gir en blinking i lysstyrken når ting beveger seg, mens andre igjen (Adult Bikini Destination) blir helt perfekt.
    Hva er spesielt med denne S video utgangen? Jeg har et PowerColor Radeon 9800 PRO kort, vil det ikke være mulig å få til det samme med dette kortet?

...og har dere prøvd bilde med bare S-video kabel mellom pc og skjerm? Jeg tror jeg bruker dvd spilleren til film og pc'n bare til surfing og film og da er ikke bildekvaliteten kanskje det viktigste..... ops:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har flere pinner så derfor "s-video". Er vel en eller annen DIN plugg. Vil nok ikke funke på ditt kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Er jo videre litt merkelig, denne avlange pixelløsningen som både Pioneer, Panasonic og flere benytter. På 50"-erne får en jo "ekte" 16:9 pixelforhold.

Uansett bør jo HDMI'en fungere mot din Pioneer på XGA uten å "miste" pixler. Ser ut som det kun aksepteres "video"-signaler, mens det er "data"-signaler du ønsker plasmaen skal godta...
    Helt enig. Det er nøyaktig det som er problemet. HDMI inngangen godtar ikke 1:1 pixelmapping, kun "video"-signaler og overscanner så dette (slik video-signaler forøverig skal).

Peakman, omskalering er ikke aktuelt som et alternativ. En PC brukes ikke kun til å se film vettu.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •