Ny 65" - Trenger litt rådgivning

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny 65" - Trenger litt rådgivning

Hei

Lurer på å handle tv på januarsalget, men er veldig usikker. Budsjett er ca 20-22000 og har sett på følgende modeller:

Sony XE9305 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4141732

LG OLED B7 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4095123

Samsung Q8F https://www.prisjakt.no/product.php?p=4455403

Heller mest mot LG Oled, men er livredd innbrenning. Ser mye fotball, med statiske "scoreboards". Det går også mye i Disney junior, nick jr og denslags. Alle med store røde/glorete logoer. Har også lest om fargestikk i så godt som samtlige paneler i mer eller mindre grad. Kan noen berolige meg?

Er klar over at sortnivå på de to andre ikke kan måle seg med oled'n , men hvor stor forskjell er det? Hvilken av disse ville dere valgt, og evt hvorfor?
    Skal brukes i vanlig stue både på dagtid og kveldstid.

Edit: Noen som evt har forslag til andre tv jeg bør sjekke ut?

Mvh
    Per S
    Sist endret av Pesy; 12-31-2017 kl 17:01
    Sonus Faber Venere 3.0 +Venere center + Klipsch RS + EPIK Empire
    Parasound P5 + Yamaha RX-V 3067 + Parasound A21
    Squeezebox touch + Sony Blu-Ray

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett på LG OLED i flere butikker de siste ukene, så må jeg si at jeg aldri hadde turt å kjøpe OLED per nå. De innbrenningene som ustillingsmodellene viser ser ikke bra ut.
    Sitter med siste generasjon plasma fra Panasonic og blir lei meg hver gang jeg ser logo-innbrenningene som den har pådratt seg gjennom årene...
    I tillegg så hører man jo stadig om folk som må bytte paneler/TV-er på LGs OLED-modeller pga akkurat de samme skavankene som vi sleit med da vi kjøpte plasma tidligere...

3. Takk Pesy takket for denne posten
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,666
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er dette med innbrenninger litt hauset opp?
    Var hos familie i julen, og de byttet da ut sin plasma til en OLED65B7.
    Deres plasma er massemissbrukt i form av evige sportssendinger, og en playstation i hovedmenyen i evigheter.
    Så ikke noe tendenser til innbrenning i den plasmaen.
    Lille julaften var det ut med plasmaen og 65"B7 inntok stuen.
    Jeg ble dårlig i magen da jeg til stadighet gikk forbi tv-rommet hvor tv-en stod på, PS3 med en dvd i, og på skjermen ble hovedmenyen til dvd-en vist.
    Flere ganger i løpet av julen var jeg inne og skrudde av PS3 og tv. Men jevnlig hadde noen sett, eller tenkt å se en dvd, og B7 stod der med statiske menyer.

Slik har altså den plasmaen blitt misbrukt gjennom ca 10-11 år, og jeg så ikke noen stygge tendenser på den.
    Ut i romjulen da vi reiste hjem, tok jeg en vurdering av deres helt nye B7, og jeg så ikke tendenser til innbrenning på den heller.
    Og da vil jeg tro den har stått minst 3-4 timer i hovedmenyen på 1 eller 2 dvd-filmer.

B7 har jo et eller annet pixeloppfriskerprogram den kjører hver gang tv blir skrudd av.

Min anbefaling er å be folk slutte å være redd for innbrenning av tv-er.
    Kjøp og nyt den tv du vil ha. Bruk den som du vil. Og hvis du i verste tilfelle ender opp med innbrenning, så får du en "god grunn" til å skifte den ut, straks noe mer spennende er kommet på trappene.
    Ser mitt tv-forbruk begynner å nærmer seg mitt mobiltelefonforbruk.
    Hvor før jeg kunne ha tv-er til de var 8-10 år gamle, så ble det hvert 5. år, og nå har jeg byttet etter bare 2 år.
    Kommer sikkert noen spennende på tv-fronten som gjør at jeg skifter igjen i 2020. Så da lar jeg det stå til, brenne på og kose meg med den tv-en jeg har, uten frykt for det ene eller det andre.

Jeg kjørte inn min B7, hvorpå de andre i familien startet "misbruk" av sin fra første minutt. Jeg ser ikke noe forskjell på dem.
    Vi lever bare én gang. Og det er for lite tid til å sitte å bekymre seg for innbrenninger eller la vær å velge en tv som man egentlig vil ha, fordi kanskje-tenk-om-at-hvis-og men....

5. Takk Pesy takket for denne posten
    Liker Torolan har likt denne posten
    Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Jeg kjørte inn min B7, hvorpå de andre i familien startet "misbruk" av sin fra første minutt. Jeg ser ikke noe forskjell på dem.
    Vi lever bare én gang. Og det er for lite tid til å sitte å bekymre seg for innbrenninger eller la vær å velge en tv som man egentlig vil ha, fordi kanskje-tenk-om-at-hvis-og men....
    Hadde en 60" Samsung plasma frem til 2015, den hadde innbrenninger etter premier league scoreboarden i øvre venstre hjørne. Sinnsykt irriterende.... Var klar over farene da også. Kjørte ofte vaskeprogram og en del animasjonsfilmer i full skjerm for å unngå innbrenninger, men de kom uansett.

Har sett en del på oled skjermer i butikk, og ikke lagt merke til noe på dem. Mulig at det ikke er så stort et problem, kanskje de som får problemer er høylytte på forumer rundt om kring.

Spørs om jeg bare skal la det stå til som du sier, gønne på og ikke tenke mere på det.

Hvordan gikk du forresten frem for å kjøre inn skjermen din? Mindre kontrast og lysstyrke i et antall timer?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,666
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 15 filer/filmer på en minnepinne. Satte spillelisten på cycle slik at den går i evig loop mellom filene.
    Skrudde av alt av subtitles.
    Zoomet bildet maks i høyde og bredde.
    Satte tv-en til 50 på kontrast, lys, oledspenning i time 0 -24
    Satte tv-en til 67 på kontrast, lys, oledspenning i time 24-48
    Satte tv-en til 84 på kontrast, lys, oledspenning i time 48-72
    Satte tv-en til 100 på kontrast, lys, oledspenning i time 72-96.

Filene som gikk var blant annet avatar med mye blått, mad max fury road med mye rødt, planet earth med skog for grøn, en ski-film med mye hvitt, samt noen pixar-filmer som bruker alle fargene og noen vanlige spillefilmer.

8. Takk Pesy takket for denne posten
    Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,550
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok gått for OLED. 2017 panelene til LG har vært plaget med litt rødskjær og dårlig uniformitet så du bør være litt obs på dette. Alle LED skjermer er stort sett også plaget med div. problemer ang. uniformitet så det er litt gambling. Skulle jeg kjøpt en LED så ville jeg nok satset på denne: https://www.komplett.no/product/8980...rt-tv-kd65zd9#

Har hatt OLED i over ett år og aldri vært plaget med innbrenninger, og jeg ser mye på fotball og sport. I enkelte tilfeller kan du såvidt se et litt mørkere felt etter en logo men den forsvinner kjapt.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

10. Takk Pesy takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning er overhodet ikke "opphauset" hvis man bruker noen minutter til å finne både artikler og mangfoldige brukere som erfarer problemer med dette.

Det som virker som saken er at det skjer mest typisk(men ikke alltid) etter en god stunds bruk, og spesiellt med gulfarge.

http://www.avsforum.com/forum/40-ole...photos-50.html

Det er ikke rent få som erfarer problem faktisk, og tar man mørketallene med ex: situasjoner hvor man kanskje ikke ser etter dette, eller vet hva dette er så er det mange som også har fått antydninger uten at de er klar over det "enda".

https://www.rtings.com/tv/learn/perm...rn-in-lcd-oled

Ser man her så er det jo uansett selv om dette er en "ekstrem test" så ser man at oled ja.. Du ser det greit på bildene nedover artikkelen.

https://www.youtube.com/watch?v=aHAFUUUwLPo

https://www.reddit.com/r/hometheater...n_in_on_lg_c7/

Og her virker det som at tja, skal man måtte ha babysitting på tven/ kjøre timevis med screen cleaner apps for å ikke være redd for tven ? Samtidig som man skal unngå tv kanaler og alle statiske bilder som inneholder gult spesiellt ?

For meg virker det som om det er enda lurt å vente til oled modner litt til og samtidig få med HDMI 2.1 som er rundt hjørnet fremfor å gå for en dyr oled tv nå.

Det er for det meste B6 modellene som begynner å slite, men så har man jo kanskje noen mnd til og om det da kommer inn tilsvarende rapporter om 7 serien så er det jo litt kjipt.

12. Takk Pesy takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også sjekke ut Philips sin 8602, helt ny tv og den er skambra. Med det tilbudet som kjøres nå for tiden er det en no brainer siden oled har sine problemer det også..
    Men sony sin 9305 serie er og gull, nå som den er satt ned såpass mye også.
    Sony sin vil få DOLBY VISION i oppdatering som er et annet HDR format, mens philips vil få eller har fått HDR10+ som er samsung sitt nye HDR format.

Surt å sitte igjen med innbrenning hvis du er uheldig om det kommer etter en stund bruk.

De fleste lo og hånet folk som advarte om innbrenning på fjorårets modeller, men se nå. Det begynner å velte inn rapporter om innbrenning på nettopp disse.

Jeg avbestillte min oled 65C7 akkurat pga dette da jeg nødig har lyst å ta sjansen med så mye penger.

Et år eller noe sånn så har jo HDMI 2.1 og kommet skikkelig på banen og OLED kan ha modnet eller bekreftet at det ikke er noe mer risiko for innbrenning.
    Sist endret av Piokken; 01-01-2018 kl 19:08 Begrunnelse: Legge til info.

14. Takk Pesy takket for denne posten
    Liker Pesy har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Er dette med innbrenninger litt hauset opp?
    Var hos familie i julen, og de byttet da ut sin plasma til en OLED65B7.
    Deres plasma er massemissbrukt i form av evige sportssendinger, og en playstation i hovedmenyen i evigheter.
    Så ikke noe tendenser til innbrenning i den plasmaen.
    Lille julaften var det ut med plasmaen og 65"B7 inntok stuen.
    Jeg ble dårlig i magen da jeg til stadighet gikk forbi tv-rommet hvor tv-en stod på, PS3 med en dvd i, og på skjermen ble hovedmenyen til dvd-en vist.
    Flere ganger i løpet av julen var jeg inne og skrudde av PS3 og tv. Men jevnlig hadde noen sett, eller tenkt å se en dvd, og B7 stod der med statiske menyer.

Slik har altså den plasmaen blitt misbrukt gjennom ca 10-11 år, og jeg så ikke noen stygge tendenser på den.
    Ut i romjulen da vi reiste hjem, tok jeg en vurdering av deres helt nye B7, og jeg så ikke tendenser til innbrenning på den heller.
    Og da vil jeg tro den har stått minst 3-4 timer i hovedmenyen på 1 eller 2 dvd-filmer.

B7 har jo et eller annet pixeloppfriskerprogram den kjører hver gang tv blir skrudd av.

Min anbefaling er å be folk slutte å være redd for innbrenning av tv-er.
    Kjøp og nyt den tv du vil ha. Bruk den som du vil. Og hvis du i verste tilfelle ender opp med innbrenning, så får du en "god grunn" til å skifte den ut, straks noe mer spennende er kommet på trappene.
    Ser mitt tv-forbruk begynner å nærmer seg mitt mobiltelefonforbruk.
    Hvor før jeg kunne ha tv-er til de var 8-10 år gamle, så ble det hvert 5. år, og nå har jeg byttet etter bare 2 år.
    Kommer sikkert noen spennende på tv-fronten som gjør at jeg skifter igjen i 2020. Så da lar jeg det stå til, brenne på og kose meg med den tv-en jeg har, uten frykt for det ene eller det andre.

Det blir faktisk lite seriøst om du tar en vurdering på en tv som knapt har vært brukt, og deretter anbefale folk å slutte å være redd for dem ?

Som du sier at du ser etter innbrenning etter et par timer så er det jo klart at du ikke vet forskjellen på IR eller Burn in som er en stor forskjell. IR kan forekomme etter kort tids bruk av statiske bilder men de forsvinner av seg selv.
    Ellers er det og etter en viss tids bruk permanent innbrenning begynner å vise seg. Det gjentar seg i de fleste sakene hvor folk har fått dette bevist.

Som jeg har nevnt tidligere så lo folk av frykten i fjorårets modell og nå begynner det å florere med folk som begynner å få nettop dette på tven, og det etter helt vanlig tv bruk.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,666
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Piokken Vis post
    Det blir faktisk lite seriøst om du tar en vurdering på en tv som knapt har vært brukt, og deretter anbefale folk å slutte å være redd for dem ?

Som du sier at du ser etter innbrenning etter et par timer så er det jo klart at du ikke vet forskjellen på IR eller Burn in som er en stor forskjell. IR kan forekomme etter kort tids bruk av statiske bilder men de forsvinner av seg selv.
    Ellers er det og etter en viss tids bruk permanent innbrenning begynner å vise seg. Det gjentar seg i de fleste sakene hvor folk har fått dette bevist.
    Som jeg har nevnt tidligere så lo folk av frykten i fjorårets modell og nå begynner det å florere med folk som begynner å få nettop dette på tven, og det etter helt vanlig tv bruk.
    Tja.. det jeg ville frem til er at folk flest kan ta i bruk dagens OLED og ikke sitte å være redd for innbrenning.
    Når jeg skriver folk flest, så tenker jeg på folk som bruker sitt tv allsidig. Altså at den få vært innom litt forskjellige kanaler tv kanaler. Hvis det er snakk om spilling, at det ikke er kun 1 spill det blir spilt.
    Men hekk, hvis en ønsker å brenne inn et tv er det helt sikkert mulig å "missbruke" det totalt. Men det gjør jo ikke noe om en logo er brent inn hvis det kun er den kanalen en ser på. For da dekker jo logoen samme stedet

Jeg vet god forskjell på hva som er IR og BI.
    Og jeg forestiller meg at en tv er mer utsatt for IR de første dagene av sin levetid, enn når apparatet er blitt brukt allsidig over tid. (Og for å få BI, så må du ha hatt IR.)
    Jeg vet også hvordan et godt tvbilde kan se ut.

Men hekk. Gjør som Piokken anbefaler. Kjøp en ikke OLED, sett den på Vivid-mode, og synk godt ned i stolen med sikkerhet om at det "kjipe" bildet du ser på, i hvertfall ikke blir brent inn i tv-en

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det er greit Pesy at jeg skyter inn noen spørsmål så jeg slipper og lage en ny tråd.
    Jeg er i samme båt, men på et lavere budsjett.
    Ser LG sin 4k uhd 65UJ634V ligger til 8 888,- på tilbud nå. Ser ut som denne har 60HZ, vil dette bli en utfordring når man spiller eller ser på sport ?
    Hvertfall før med LCD så hadde jo dette endel og si, men jeg er usikker på hvordan det er med dagens teknologi..
    Musikk Ække Viktig !

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,176
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oekern Vis post
    Håper det er greit Pesy at jeg skyter inn noen spørsmål så jeg slipper og lage en ny tråd.
    Ser LG sin 4k uhd 65UJ634V ligger til 8 888,- på tilbud nå. Ser ut som denne har 60HZ, vil dette bli en utfordring når man spiller eller ser på sport ?
    Hvertfall før med LCD så hadde jo dette endel og si, men jeg er usikker på hvordan det er med dagens teknologi..

TV-en har veldig lav input lag og spiller du med konsoll er 60Hz nok, selve baklyset er på 120Hz så flimmer fra selve baklyset vil du normalt ikke merke, men det kan bli merkbart når lyset er svakt/nedstilt. Noen merker dette mer enn andre, og selv på høyere modeller som har samme flaskehals, 120Hz PWM. <EDIT:> Leste at på akkurat denne så er flimmer litt mer issue enn på andre med samme spec, deriblant er modellen nevnt under bedre. </EDIT>
    Et par ulemper med denne modellen er voldsom midlertidig innbrenning (image retention). For IPS panel å være har den svak innsynsvinkel, svært lik modeller med VA-panel.

Runder du opp til 10 000 får du samsung MU6195 på tilbud nå. Den er bedre på alt utenom innsynsvinkel, som er ganske lik, men i svak favør til LG. Kun relevant dersom du sitter veldig på siden ift. til TV-en. Mye bedre sortinivå, kontrast pga VA-panel kontra IPS og bedre 4K-bilde da LG-sliter litt pga pikseltypen, RGBW.

EDIT 2: Som jeg skrev til en annen på utkikk etter ny 65" i rimelig prisklasse så får man veldig mye mer TV dersom man hopper opp til f.eks. Sony XE8505, denne er helt flimmerfri, judderfri på 24p-innhold og knallgod på bevegelser. Den ligger på 12 990kr
    Sist endret av Galnes; 01-03-2018 kl 12:28 Begrunnelse: Tilleggsinfo

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes Vis post
    TV-en har veldig lav input lag og spiller du med konsoll er 60Hz nok, selve baklyset er på 120Hz så flimmer fra selve baklyset vil du normalt ikke merke, men det kan bli merkbart når lyset er svakt/nedstilt. Noen merker dette mer enn andre, og selv på høyere modeller som har samme flaskehals, 120Hz PWM. <EDIT:> Leste at på akkurat denne så er flimmer litt mer issue enn på andre med samme spec, deriblant er modellen nevnt under bedre. </EDIT>
    Et par ulemper med denne modellen er voldsom midlertidig innbrenning (image retention). For IPS panel å være har den svak innsynsvinkel, svært lik modeller med VA-panel.

Runder du opp til 10 000 får du samsung MU6195 på tilbud nå. Den er bedre på alt utenom innsynsvinkel, som er ganske lik, men i svak favør til LG. Kun relevant dersom du sitter veldig på siden ift. til TV-en. Mye bedre sortinivå, kontrast pga VA-panel kontra IPS og bedre 4K-bilde da LG-sliter litt pga pikseltypen, RGBW.

EDIT 2: Som jeg skrev til en annen på utkikk etter ny 65" i rimelig prisklasse så får man veldig mye mer TV dersom man hopper opp til f.eks. Sony XE8505, denne er helt flimmerfri, judderfri på 24p-innhold og knallgod på bevegelser. Den ligger på 12 990kr
    Tusen takk for meget god respons !
    Later til at jeg må avvente "litt" og spare meg opp mer kr.. Var allerede over budsjett på den LG´n jeg tenkte på til 8 888,- ..
    Alternativt må jeg gå ned til 55" som begynner og bli meget gunstig i pris, men med 4M til tv´n tror jeg det kan bli akkurat litt for lite..
    Låner en 60" idag som egentlig er helt perfekt i str, men det er svær få tv som blir laget i 60" har jeg funnet ut..
    Musikk Ække Viktig !

Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oekern Vis post
    Helt greit at du låner tråden litt.

Det blir nok en oled på meg etterhvert. Har vært ute i butikk og kikket på noen tv'er. De hadde ikke Sony XE9305 inne, men XE9005 var der. I tillegg fikk jeg kikket på en LG SJ850 og en Grundig oled. Gode bilder på alle tre, men fargene og sortnivå på oled'en var helt overlegent de andre. Alle apparatene var satt i sitt "film" modus og jeg fikk se både fotball via parabol, samt 4K demo materiell.

Får bare være litt forsiktig, og passe på å kjøre en del fullskjerm-innhold innimellom alle fotball og barnekanaler med glorete logoer.

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å svi av "litt" komf. peng
    By Nemoklev in forum Høyttalere
    Svar: 21
    Siste melding: 02-06-2012, 15:48
  2. Trenger litt "tips" angående effekt/musikk...
    By Danke in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 11-18-2009, 22:30
  3. Skal bygge et lite "kinorom" og trenger litt råd...
    By gautam in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 01-13-2008, 04:16
  4. Trenger litt hjelp og rådgivning til kjøp av Forsterker/reciver
    By Massemord in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 05-09-2007, 05:12
  5. 40" LCD eller 42" Plasma? Trenger litt bistand!
    By mabbutt in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 09-07-2006, 01:39

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •