Hdmi arc spørsmål
Viser resultater 1 til 11 av 11

Hdmi arc spørsmål

Hei. Lurer på en ting ang hdmi arc. Har forstått at lyden fra TV blir sendt tilbake via arc. Oppkoblingen er som følger: Smartboks cd via hdmi til reciver, fra reciver til tv via hdmi. Lyden blir spilt ut på reciveren, ingen lyd kommer til tv'n. Så til spørsmålet. Tv'n er en smart tv så når jeg setter på youtube feks og vil ha lyden til reciveren har jeg forstått at jeg kan bruke arc, både tv og reciver har arc. Men reciveren kan jo stå å ta imot lyd fra smartboksen samtidig som smart tv'n (youtube) sender lyd via arc. Ble litt rotete detta men hva skjer, blir lyden fra tv'n og smartboksen spilt samtidig ? Nå har jeg en optisk fra tv'n for å spille/sende lyd til reciver når jeg bruker smart tv. Da må jeg selvsagt bytte lydinngang på reciver'n når jeg skal se smart tv. Vil jeg trenge det med arc ?

Sitat Opprinnelig postet av rune75 Vis post
    Hei. Lurer på en ting ang hdmi arc. Har forstått at lyden fra TV blir sendt tilbake via arc. Oppkoblingen er som følger: Smartboks cd via hdmi til reciver, fra reciver til tv via hdmi. Lyden blir spilt ut på reciveren, ingen lyd kommer til tv'n. Så til spørsmålet. Tv'n er en smart tv så når jeg setter på youtube feks og vil ha lyden til reciveren har jeg forstått at jeg kan bruke arc, både tv og reciver har arc. Men reciveren kan jo stå å ta imot lyd fra smartboksen samtidig som smart tv'n (youtube) sender lyd via arc. Ble litt rotete detta men hva skjer, blir lyden fra tv'n og smartboksen spilt samtidig ? Nå har jeg en optisk fra tv'n for å spille/sende lyd til reciver når jeg bruker smart tv. Da må jeg selvsagt bytte lydinngang på reciver'n når jeg skal se smart tv. Vil jeg trenge det med arc ?
    De fleste receivere har en dedikert inngang som tar imot ARC lyden fra TV . På min Yamaha RX A860 er det AV 4. Det går helt av seg selv når jeg setter på YouTube på min TV . Det går selvsagt an å forandre det i oppsett. Så når du ser på CD smartboksen din så bruker du jo en helt annen inngang, f.eks HDMI 2.
    Også viktig at du kobler HDMI fra receiver til riktig HDMI på TV . Det står ved inngangen. OK ?

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    De fleste receivere har en dedikert inngang som tar imot ARC lyden fra TV . På min Yamaha RX A860 er det AV 4. Det går helt av seg selv når jeg setter på YouTube på min TV . Det går selvsagt an å forandre det i oppsett. Så når du ser på CD smartboksen din så bruker du jo en helt annen inngang, f.eks HDMI 2.
    Også viktig at du kobler HDMI fra receiver til riktig HDMI på TV . Det står ved inngangen. OK ?

På reciver'n har jeg en hdmi merket OUT, di 4 andre er merket INN. Den som er merket OUT går til tv'n. Den som er merket OUT kan jeg ikke velge, kan bare velge mellom di som er merket INN. Arc lyden blir jo sendt tilbake inn i hdmi utgangen merket OUT. Det er derfor jeg lurer på om lyden fra feks youtube bare vil spille over/samtidig med lyden fra det bildet som blir sendt ut av OUT ? Jeg forstår ikke hvordan jeg skal velge lyden som kommer via arc. Kommer den automatisk når jeg setter på youtube så må jeg jo slå av den lyden som allerede sendes inn på en av hdmi INN inngangene.

Ja kun en av hdmi inngangene på tv har arc.

På reciver'n har jeg en hdmi merket OUT, di 4 andre er merket INN. Den som er merket OUT går til tv'n. Den som er merket OUT kan jeg ikke velge, kan bare velge mellom di som er merket INN. Arc lyden blir jo sendt tilbake inn i hdmi utgangen merket OUT. Det er derfor jeg lurer på om lyden fra feks youtube bare vil spille over/samtidig med lyden fra det bildet som blir sendt ut av OUT ? Jeg forstår ikke hvordan jeg skal velge lyden som kommer via arc. Kommer den automatisk når jeg setter på youtube så må jeg jo slå av den lyden som allerede sendes inn på en av hdmi INN inngangene.

Ja kun en av hdmi inngangene på tv har arc.
    Du behøver jo ikke slå av noe lyd. Bytter du inngang fra en inngang til en annen så bytter du både lyd og bilde. Selv om lyden går ut fra din CD boks så kommer den ikke videre før du byttet tilbake til den inngangen. Du kan ha lyd inn på alle innganger samtidig hvis du vil. Du velger hva du vil høre/se på.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Skal gi et eksempel. Hvis jeg ser på feks tv2 på smartboksen så kommer lyden utav høtalerene/reciveren. Hvis jeg da trykker på smart tv og feks setter på youtube så vil lyden av tv 2 fremdeles spille ut gjennom høytalerne/reciveren. Jeg kan da skru på tv-lyden og høre tv2 på reciveren og høre youtube på tv samtidig. Med arc i bruk/tilkoblet så vil jo tv lyden bli sendt tilbake til reciver inn i OUT hdmi utgangen som jeg ikke kan velge. Om lyden via arc spilles av automatisk så vil jo tv2 og youtube mates inn i reciveren samtidig.

Vil du ikke få lyd inn i reciever fra tv via ACR hvis du velger tv inngang på reciever? Du må sikker slå på at du skal bruke ACR og ikke noen av de andre inngangene.
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post
    Vil du ikke få lyd inn i reciever fra tv via ACR hvis du velger tv inngang på reciever? Du må sikker slå på at du skal bruke ACR og ikke noen av de andre inngangene.

Ja ok. Men hvis jeg allikevel nå trykke på en knapp for å velge arc så kan jeg jo like godt trykke på en knapp for å velge å bruke den optiske kabelen jeg har koblet til. Tenkte arc skulle være et lettvint alternativ. Det er kanskje bare for å spare en kabel ?

Arc er et lettvint alternativ. Men når du slår over på YouTube så må du på din receiver velge Arc kanalen . Akkurat som du velger HDMI 2 for å se på tv2. Ikke noe hokus pokus. Du lager et problem som ikke finnes. Men du bør jo holde deg til en måte å koble tv-en på. Enten ARC eller optisk. På min receiver er det samme inngang. Optisk nr 2 = AV4. Hva slags receiver har du ?

Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Arc er et lettvint alternativ. Men når du slår over på YouTube så må du på din receiver velge Arc kanalen . Akkurat som du velger HDMI 2 for å se på tv2. Ikke noe hokus pokus. Du lager et problem som ikke finnes. Men du bør jo holde deg til en måte å koble tv-en på. Enten ARC eller optisk. På min receiver er det samme inngang. Optisk nr 2 = AV4. Hva slags receiver har du ?

pioneer vsx-423.

pioneer vsx-423.
    Som du ser så står det TV på din ene optiske inngang. Du kan gjerne ha koblet på den også, lyden blir den samme når du bruker TV som signalkilde.

Fortsetter å bruke optisk til lyd, det er allerede koblet opp. Takk til alle som har svart. Nå vet jeg litt mer enn når jeg startet tråden.

Lignende tråder

1. Spørsmål ang. HDMI splitter
    By HjemmekinoPåHybelen in forum Kabler
    Svar: 6
    Siste melding: 03-13-2011, 21:27
  2. Spørsmål vdr. HDMI-splitter
    By Phaselock in forum TV-apparater
    Svar: 10
    Siste melding: 09-07-2009, 08:25
  3. Receiver & HDMI spørsmål
    By Ken25 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-27-2009, 22:33
  4. HDMI spørsmål
    By ketilie in forum Kabler
    Svar: 4
    Siste melding: 01-26-2009, 02:08
  5. Spørsmål Angående DVI, VGA og HDMI...
    By amunds in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 01-16-2009, 15:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •