Endelig slutt på curved?
Viser resultater 1 til 5 av 5

Endelig slutt på curved?

Samsung lancerer flad Q9 topmodel

Den nye – flade – topmodel fra Samsung kombinerer LCD-panel med quantum dot-teknologi for at levere mere farvestrålende billeder i 4K HDR. Q9 sælges som en del af ”QLED” familien og er nu tilgængelig i de første danske butikker i 65 tommer.

Priser fra 40.000 kroner

Q9 er topmodellen for 2017. Samsung har i de seneste tre år insisteret på, at en topmodel skal være buet, men nu overgiver de sig endelig. Q9 er lige så flad som din væg.

Samsung lancerer Q9 i 65 tommer til en vejledende pris på 40.000 kroner og senere udvides serien med en 88 tommer model, der koster det samme som mange biler. Til prisen får man det ypperste, som Samsung kan levere i 2017. Det vil teknisk sige et LCD-panel kombineret med quantum dot-teknologi, som skal markedsføres under fanen ”QLED”.

Selvom QLED kan lyde som om, at det er relateret til OLED, så er der dog ikke mange lighedspunkter. Samsung argumenterer, at det nye navn skal repræsentere et stort skridt frem for LCD-teknologi, hvor man nu er i stand til at levere op til 2000 nits lysstyrke og en større ”farvevolumen” end nogen anden skærm på markedet. Der er dog stadig tale om et klassisk LCD-panel med kantbelysning.

Læs også: Samsungs 2017 skærme - oversigt med priser

Til skærmen har Samsung udviklet et ”no-gap” vægbeslag, så skærmen kommer helt ind til væggen. Stik tilsluttes i en ekstern boks, som forbindes til skærmen vha. et ultratyndt fiberkabel.

Q9 byder herudover på en opdateret videoprocessor, 4K-opløsning, apps via Tizen-styresystemet, dobbelt tuner, en ny fjernbetjening og understøttelse af tre HDR-formater (HDR10, HDR10+ og HLG). Samsung har valgt at ignorere Dolby Vision og har udviklet HDR10+ som et åbent alternativ til det proprietære Dolby Vision-system.

Samsung Q9 er i handlen fra denne uge. Elgiganten og HiFi Klubben er blandt de første forhandlere til at lagerføre den. Q9 vil over de kommende uger komme bredere ud og kunne opleves i butikkerne.

Priser og forhandlere:
    65” Samsung QE65Q9F

88” Samsung QE88Q9F

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?s...&id=1499404520

Tja....jeg har personlig gitt opp Samsung og "toppmodeller" når det gjelder kvalitet.
    Kjøpte toppmodellen deres i 2010, som endte i 2 panelskift underveis, og da 3. panelet røk, så var jeg 1 måned over reklamasjonsperioden og dermed fikk ingen hjelp.
    Det handlet om pixelfeil, og hele pixelstriper som sluttet å fungere.

Lot meg "overbevise" av en Samsungselger/representant på Samsungmesse hos Elkjøp i 2015 at de nye modellene var mye bedre, og at min tidligere 7705-modell hadde vært en problemtv.
    Kjøpte en buet JS9505. Ville helst ha en flat tv, men toppmodellen kom kun i buet.
    Samme samme, feil i panelet etter drøyt 1 år, sendt til service. Fikk tv-en i retur, og denne gang med "tydelig" fargeforskjell mellom venstre og høyre del av skjermen.
    Se for deg YouTube-splashscreen som er helt rød med logoen i midten. Da er venstre del av skjermen litt mer oransjerød, og høyre del mer rød.
    Og dette med et helt tydelig skille midt på skjermen, slik at det ser ut som 2 skjermer satt sammen med avvikende rødfarge i forhold til hverandre.
    Ser du til eksempel en scene med ørkensand, ser en forskjell mellom høyre og venstre side av skjermen. (F.eks The Martian eller Mad Max Fury Road)
    Long story short....jeg gidder ikke reklamere på det enda. Regner med å få feil på skjermen innen reklamasjonsutløp 2020, og vi får se hva som skjer da.

Hold dere unna Samsung sine toppmodeller. For min del har det blitt 2x 25-30.000,- i to toppmodeller, og har hatt mye med Samsung "support" å gjøre allerede.

Og buet er bare "tull" i mine øyne.
    Med 65" og 2.5m sitteavstand er det faktsisk kun personen i midten av sofaen som har beste bilde tv-en kan gi.
    Allerede 1 sitteplass ut til hver side, og en mister bildekvalitet på den siden av skjermen en sitter.

Jeg har hatt 5-6 av Samsung sine toppmodeller, og har overhodet ikke hatt noen utforventende problemer med dem. Jeg brukte angrefristen på den første UHD'en jeg kjøpte fra Samsung, men ingen problemer ellers.

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Og buet er bare "tull" i mine øyne.
    Med 65" og 2.5m sitteavstand er det faktsisk kun personen i midten av sofaen som har beste bilde tv-en kan gi.
    Allerede 1 sitteplass ut til hver side, og en mister bildekvalitet på den siden av skjermen en sitter.
    Skulle vel egentlig tro at de største vinklene man får på panelet ved å sitte ut mot sidene vil være et større problem på flate skjermer. Fordelene med buen får man vel sånn sett ikke før skjermen blir vesentlig mye større enn 65".

Det er nok riktig at vinkelen nermest den siden man forflytter seg til blir forsterket med buen, men buen er jo ikke så mange grader på skjermbuen. Vinkelen på siden lengst unna en tilsvarende flat skjerm med samme snevre innsynsvinkelkarakteristikk på LCD panele vil vel kunne bli et vel så stort problem?

Er ikke noen stort fan av buede TV skjermer selv, og en annen ting som det sjeldent ser ut bli tatt opp som et problem er den lydmessige delen av å sitte inne i en "parabol".

En buet hard TV flate vil kunne fokusere og forsterke lyden som refleksene fra veggen bak TV-titteren i sweetspot. Det merkes godt i mitt stue oppsett med en buet 65" samsung og en bakvegg i typisk stue oppsett.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Flat TV vs curved TV
    By c-v in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 07-12-2015, 20:09
  2. Samsung Curved
    By sirmat in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 06-11-2015, 12:34
  3. Curved screen, har dette noe for seg?
    By RBG in forum TV-apparater
    Svar: 11
    Siste melding: 11-11-2014, 00:25
  4. Samsung 55" Curved UHD LED TV UE55HU8505
    By nordic45 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 09-07-2014, 18:14
  5. Svar: 2
    Siste melding: 02-25-2008, 15:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder