Pioneer kuro vs 2017
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Pioneer kuro vs 2017

Hei jeg har hatt min 50 pioneer kuro i flere år nå og lurt på om tv er blitt mye bedre nå i 2017?
    Jeg ville nok denne gangen gått for 65"
    har sett på nye qled men er også veldig sugen på philips 7502 pga ambilight.
    men ser ut som alle anbefaler lg oled??
    Prisen for meg burde helst ligge melleom 20-30k
    takker for synspunkter

Nå er det mange serier av Kuro da, men jeg hadde den siste. Hadde den ikke lenge før jeg byttet den ut. (Det er jo som å banne i kirka å ikke like Kuro da, men jeg takler ikke hakkinga i bildet på dem). Jeg er såpass "leken" at jeg elsker Ambilight. Jeg har en Philips 7150 jeg bruker som PC-monitor og en LG C6V som TV. Skulle gjerne hatt ambilighten på LG'en...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Kommer du fra Kuro, så gå for OLED. Alt annet vil få deg til å angre, spesielt QLED (som er en vits)

Philips OLED med ambilight burde vel være midt i blinken for deg? Men den er dessverre bare 55 tommer. Kanskje det kommer en 65 etter hvert?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

ja jeg har den siste kuro visst nok.
    det jeg lurer på er jo om det er betydlig forskjell på tvene i dag eller om det er bare og vente en stund?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    En ny OLED er nok en ekstrem oppgradering fra din gamle Kuro, ikke minst i møte med 4K og HDR. Med mindre du begrenser deg til bluray, og alltid ser TV i mørket da, for til den bruken fungerer den lave lysstyrken i Kuro skjermen "OK".
    Det er mange som har tviholdt på disse gamle Pioneer plasma-skjermene veldig lenge, men nå er tiden absolutt moden for bytte. Når det er sagt - kanskje vente litt lengre - til årets OLED-skjermer faller i pris. De gir nemlig et vesentlig løft i forhold til fjorårets modeller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Tja..siste generasjons Kuro 9G + "9,5G" (KRP) er i mine øyne fortsatt den beste TV'en til vanlig HD. Om noe skulle overgå dette, måtte det vært en spesielt utvalgt (mht ytelse i 0 til ca. 5%-området) LG OLED 2017-modell med ekstern 3DLUT.

Tidens ånd nok medført at det berømte sortnivået til Kuro'er nå er gråaktig og i flere tilfeller med rødt tint. (pga. prosess som øker biasnivå etterhvert som plasmacellene eldes) Man kan få tilbake sortnivået (og i noen tilfeller overgå det) ved å tweake bias i servicemeny, men man trenger enten en spesiell fjernkontroll evt. en seriekabel til dette. Fullt av informasjon på nettet, så det er bare å søke. I servicemenyen kan du også justere ABL.

Man kan tvinge ca 160-170Nits fra en Kuro, og med ABL i praksis deaktivert så er t.o.m vintersport i skinnende sol (dvs veldig lys snø) intet problem. (uten justering av ABL blir dette som kjent en gråaktig gjørme...)

Men klart, den *enkle* løsningen er å vente litt til LG 65C7/65B7 kommer ned i pris til høsten.

Jeg skjønner ikke hva dere mangler av syn som ikke ser hakkinga i bildene på Pioneer. Jeg hadde siste KRP 500, og irriterte meg VOLDSOMT over hakking i bilder. Og, jeg jeg prøvde ALT av innstillinger for å dempe de.

Ingen hakking whatsoever på min krp. Nesten perfekt på bevegelser.

Sent from my iPhone
    Kalibrering projektor/TV Vestlandet
    Metere: JETI Specbos 1211, Klein K-10 - Backup: X-Rite i1Pro2, i1Pro
    VG: DVDO AVLab TPG, Spectracal VideoForge HDMI - VP: eeColor 3DLut box

Sitat Opprinnelig postet av Capitaine Vis post

Sent from my iPhone
    Det må være synet som er forskjellig, ellers er det bare det vanlige med at fanboys ikke innrømmer problemer med sitt eget utstyr.

Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Det må være synet som er forskjellig, ellers er det bare det vanlige med at fanboys ikke innrømmer problemer med sitt eget utstyr.
    Skjønner ikke helt motivet ditt med å forsure denne tråden, og komme med lite hyggelige insinuasjoner som grenser til personangrep.

Hvis du liker din dose med såpeopera-effekt og bildeinterpolering, så er det helt topp for deg det.

Men du trenger ikke gi slipp på vanlig skikk og bruk for det om.

Sent from my iPhone
    Kalibrering projektor/TV Vestlandet
    Metere: JETI Specbos 1211, Klein K-10 - Backup: X-Rite i1Pro2, i1Pro
    VG: DVDO AVLab TPG, Spectracal VideoForge HDMI - VP: eeColor 3DLut box

Bildeinterpolering ? Såpeopera effekt ? På min forferdelige LG UH 850 LED TV så ser folk ut som folk og fotball som fotball. Både i HD og 4K. Og de siste årene har mange kringkastere og filmskapere fått nye kameraer [emoji851][emoji851][emoji41]
    Og mange av de som lager naturprogram og serier og de som overfører sport. [emoji41][emoji851][emoji851]

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Bildeinterpolering ? Såpeopera effekt ? På min forferdelige LG UH 850 LED TV så ser folk ut som folk og fotball som fotball. Både i HD og 4K. Og de siste årene har mange kringkastere og filmskapere fått nye kameraer [emoji851][emoji851][emoji41]
    Og mange av de som lager naturprogram og serier og de som overfører sport. [emoji41][emoji851][emoji851]

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    Hei. Du ramser bare opp en del ting her, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen?

Men hvis du har stilt inn bildet ditt slik du liker det, og dette inkluderer bildeinterpolering og såpeopera-effekt i større/mindre grad, så syns jeg du skal fortsette med dette. For mannen i gata er dette synonymt med "jevne bevegelser", og er absolutt en populær funksjon som har sitt publikum. Men nå omhandlet denne tråden om noe helt annet da. Kanskje du kan starte en ny tråd hvis du har lyst å diskutere diverse bildeprosesserings-algoritmer?

Hei. Du ramser bare opp en del ting her, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen?

Men hvis du har stilt inn bildet ditt slik du liker det, og dette inkluderer bildeinterpolering og såpeopera-effekt i større/mindre grad, så syns jeg du skal fortsette med dette. For mannen i gata er dette synonymt med "jevne bevegelser", og er absolutt en populær funksjon som har sitt publikum. Men nå omhandlet denne tråden om noe helt annet da. Kanskje du kan starte en ny tråd hvis du har lyst å diskutere diverse bildeprosesserings-algoritmer?
    Neida...forøvrig ønsker jeg alle pioner fans ( inkludert min bror) en fortreffelig sommer. [emoji851][emoji851][emoji41]

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Kommer du fra Kuro, så gå for OLED. Alt annet vil få deg til å angre, spesielt QLED (som er en vits)
    Enig, 2017 versjonen av OLED er nok noe av det som gir best sortnivå og vil være en god Kuro "killer" for 4K HDR kilder osv.
    Når det gjelder Samsung sine QLED, så synes jeg de må bedømmes ut i fra en litt annen bilde filosofi enn OLED.
    For QLED er vel egentlig lysstyrke, "fargevolum" og ikke sortnivå som er styrken. svakheten er sortnivå når baklyset må lage lys til deler av bildet, samt lys og farge uniformitet slik at man ikke ser lysere hjørner og områder i bildet.
    QLED trives vel best når den brukes i lyse omgivelser, mens OLED er som plasma og kan med fordel ha dempet omgivelsebelysning ved bruk.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Sent from my iPhone
    Ikke min heller, men er vi ikke ferdig med denne saken nordic45 ? Du har gitt opp Pioneer men vi elsker den...fortsatt :-)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Når det gjelder Samsung sine QLED, så synes jeg de må bedømmes ut i fra en litt annen bilde filosofi enn OLED.
    For QLED er vel egentlig lysstyrke, "fargevolum" og ikke sortnivå som er styrken. svakheten er sortnivå når baklyset må lage lys til deler av bildet, samt lys og farge uniformitet slik at man ikke ser lysere hjørner og områder i bildet.
    QLED trives vel best når den brukes i lyse omgivelser, mens OLED er som plasma og kan med fordel ha dempet omgivelsebelysning ved bruk.
    Greit nok, men det er ikke derfor jeg mener disse skjermene er en vits. Det er rett og slett fordi de er dårlig konstruert, og ikke lar seg kalibrere spesielt godt. Man kan godt kalibrere dem slik at målinger ser greit ut, men både gamma og fargegjengivelse er fortsatt ulineært, og spesielt fine detaljer i fargeoverganger forsvinner fullstendig sammenliknet med gode skjermer fra andre leverandører. Det virker rett og slett som om fargedekoderen er helt på bærtur, og at TV-ens interne LUT i tillegg er alt for liten. Innsynsvinkelen er ekstremt dårlig, og baklyset er så ujevnt styrt (dynamisk) som det er mulig å gjøre det. "Vitsen" er relatert til navnet QLED, for her viser Samsung at de har tapt slaget, men prøver å "lure" kunder med et navn som likner OLED. Fjordårets toppmodell fra Samsung banker de nye "QLED" skjermene med god margin.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Er faktisk helt enig med deg der Gorm, de Samsung skjermene jeg har kalibrert (ikke QLED ennå) har vært så unøyaktige i uniformitet at man skal bare flytte måle-proben noen cm til siden, så får man betydelige utslag på målingene. Da blir vel en kalibrering mer som en rettesnor å regne og ikke en nøyaktig kalibrering.
    QLED er vel utledet av Quantum Dot Light‐Emitting Diodes noe som man kan mistenke er for å lure OLED kundene, da det vel er kant-led og Quantum Dot Light‐Emitting vel ligger i filtrerings lagene og ikke på diode/piksel nivå slik OLED.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Ikke min heller, men er vi ikke ferdig med denne saken nordic45 ? Du har gitt opp Pioneer men vi elsker den...fortsatt :-)
    Dere har blitt vant til feilene, det er saken.

Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Jeg skjønner ikke hva dere mangler av syn som ikke ser hakkinga i bildene på Pioneer. Jeg hadde siste KRP 500, og irriterte meg VOLDSOMT over hakking i bilder. Og, jeg jeg prøvde ALT av innstillinger for å dempe de.
    Dette med hakking på Kuro'er kunne lett fjernes. Det kom frem spesielt med utstyr som hadde små timing-feil på hz kombinert med feil innstilling. Jeg var hjemme hos mange som hadde dette problemet, og klarte alltid og fikse det på de jeg besøkte. Nå er det 3-4 år siden jeg hadde noe med Kuro å gjøre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Fot til Pioneer Kuro?
    By UltimaNoctis in forum TV-apparater
    Svar: 16
    Siste melding: 08-03-2014, 07:12
  2. Svar: 2
    Siste melding: 09-25-2013, 21:24
  3. Pioneer Kuro PDP-LX608D
    By Mooze in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 11-21-2010, 20:27