Proff Kalibrering med glowing blacks
Viser resultater 1 til 7 av 7

Proff Kalibrering med glowing blacks

Hei

Fikk min LG B6 kalibrert 3 ganger,betalte 2500kr pr kalibering,asså 5000kr,første kalibrering var no greit nok,men hadde noe black crush med en brightness på 51,men så jo bedre ut enn preset gjorde,fikk vekk denne grønne tinten,men problemet mitt var at at ikkje hadde så mye detaljer i mørket,så fikk en ny kalibrering,der brukte han brightness 54 noe som gjorde at at sort lyser opp,noe som jeg ikkje likte,men han tok ikkje betaling for nr 2 kalibrering,eg spurte seff om han skulle ha det,men han sa nei siden eg vente så lenge på at han dukket opp igjen,greit nok.

Kalibrering nr 3.her så brukte han brightness 53 og brukte gamma 2.4 på alle sammen han kalibrert,greit nok,og vi testet filmer etter det og så ikkje noe til at sort lyste opp,men i ettertid så har jeg sett på blant ant goodfellas,2001 space odessy osv og der lyser sort opp,menst på si hot fuzz der gjører det ikkje det.Og han brukte Sliding power gamma 2.4 ‐ "fake" sortnivå 0.0035nits,det sier ikkje meg så mye anyway.

Men det som er poenget er at eg har lest litt og snakket med noen som driver med kalibrering og har ISF lisens osv,og dem klarer og bevare sort uten at det lyser opp og få frem detaljer i mørket,så hvorfor kan ikkje han få det til da?han sier at min tv kan ikkje kalibrers 100% og det kan nok gått hende og at eg har rød tint i sort og siden sist så har tvn driftet veldi mye så jeg har mistet for mye blått,ja det har nok,får det ser jeg selv.Men og måtte leve med glowing blacks er jo ikkje akkurat hygglig for og si det.

så derfor blir eg litt i tvil og har sendt han Email litt for mangen ganger enn det jeg skulle ha gjort,men det er min feil.men eg vill jo ha tvn min rett og ikkje glowing blacks,men farger og anisktene deres ser veldig naturlig ut,så det sier jeg ikkje noe på
    Men han føler det at jeg driver med en form for heksejakt siden eg synest at det er noe gale med tvn etter hver kalibrering,kan godt hende jeg er for stor forlangene,eg vet ikkje.men hadde ikkje det vert for at sort lyser opp så hadde siste kalibrering vert helt kanon.

For meg betyr ikkje pengen noen ting,det er ikkje det jeg er opptatt av,alt jeg vill ha er tvn sånn som det skal vere,og med oled så er jo halve poenget sortnivået,men han sier det at eg må enten ofre sortnivået for og få frem detaljer i sort,eller ha noe black crush får og bevare sortnivået,er det rett?jeg vet ikkje som sagt fordi jeg driver ikkje med kalibrering,men vist dert er sånn,da blir jo det nesten som at eg kunne kjøpt meg en LED tv istedenfor eller bare bruke min plasma.

Det jeg mener med at sort lyser opp er at ved 0% black pattern lyser opp ved og øke lysstyrke og er ikkje sort lengre,og det ser man i mangen av filmene og.
    Sist endret av shield; 05-29-2017 kl 06:55
    LG 55B7-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    -Pioneer BDP-120-Sony BDP-S6500.Panasonic UB700

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Hva skjer om du setter brightness ned ett "klikk" eller to? Det burde flytte sortpunktet til noenlunde korrekt nivå.
    Forøvrig skjønner jeg ikke punktet med; "fake" sortnivå 0.0035nits, for det gir ikke mening på en OLED, som jo har aktuelt sortpunkt på 0,000?

Når det er sagt, så er hele 6-serien til LG feilkonstruert med tanke på "nær sort" nivåer. De har rett og slett for dårlig kontroll internt med kun en 9x9x9 LUT (Look Up Table) for farger. I tillegg er styringen av strøm på panelet for dårlig kontrollert akkurat rundt området der "diodene" tenner, og skjermene ender opp med masse banding-artefakter og gjerne grønnstikk nær sort. Dette er det heldigvis gjort noe med på 7-serien, som har fått mye bedre kontroll på panelet, og en 17x17x17 LUT - altså 4913 referansepunkter for farge, kontra 729 punkter på 6-serien
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hva skjer om du setter brightness ned ett "klikk" eller to? Det burde flytte sortpunktet til noenlunde korrekt nivå.
    Forøvrig skjønner jeg ikke punktet med; "fake" sortnivå 0.0035nits, for det gir ikke mening på en OLED, som jo har aktuelt sortpunkt på 0,000?

Når det er sagt, så er hele 6-serien til LG feilkonstruert med tanke på "nær sort" nivåer. De har rett og slett for dårlig kontroll internt med kun en 9x9x9 LUT (Look Up Table) for farger. I tillegg er styringen av strøm på panelet for dårlig kontrollert akkurat rundt området der "diodene" tenner, og skjermene ender opp med masse banding-artefakter og gjerne grønnstikk nær sort. Dette er det heldigvis gjort noe med på 7-serien, som har fått mye bedre kontroll på panelet, og en 17x17x17 LUT - altså 4913 referansepunkter for farge, kontra 729 punkter på 6-serien
    Ved brightness 51 blir det korrekt,men da får jeg noe crush igjen,alt over 51 på denne tvn så mister jeg sortnivået.

Eg mener han la til fake Sortnivå for at jeg skulle få mer detaljer frem.

Men vil du si at jeg må velge mellom å ha detaljer i sort eller og black crush da?

Jeg har lest om 7 serien og ser at den er ganske forbedret over 6 serien ja.

Edit on fake sort:fake sort får og få litt laver gamma i starten.
    Sist endret av shield; 05-29-2017 kl 07:58

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Er som regel det jeg ser på 6-serien ja, at man må velge mellom litt black crush, eller glowing black. Det er uhyre vanskelig å treffe korrekt, rett og slett fordi panelet er "feil-konstruert". Har fått det til på noen få "golden sample" paneler, men nesten alle ender opp med å måtte velge mellom to onder
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Er som regel det jeg ser på 6-serien ja, at man må velge mellom litt black crush, eller glowing black. Det er uhyre vanskelig å treffe korrekt, rett og slett fordi panelet er "feil-konstruert". Har fått det til på noen få "golden sample" paneler, men nesten alle ender opp med å måtte velge mellom to onder
    Ok.Nei da får jeg velge en av delene.blir nok en panny oled når den kommer eller 7 serien.bare det eg har lest at folk har fått frem detaljer og at sort ikkje lyser opp,fra USA og Dewayne Davis og noen andre sier at dem er det sort og detaljer i mørket.så da begynner jeg og lurer og Dewayne Davis-D-Nice på avsforum sier at man må putte low green -12 i 2ptogså high 2pt. også sette brightness med pluge pattern også ta 20pt og sette lystyrke igjen,da vill ikkje sort lyse opp.

Men vill ikkje å sette ned lysstyrken til 51 gjøre noe med kalibreringen?

men hva med det fake sort da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Vanskelig å uttale seg om noe noen andre har kalibrert, men å justere ned brightness endrer bare sortpunktet, ikke noe annet

At noen hevder at du må sette grønn bias til -12, betyr bare at de ikke skjønner veldig mye? Hvitbalansen vil jo være individuel for hvert eneste panel. Det som fungerer på hans panel, er ikke det samme på ditt.
    "Fake sort" er bare noe som er lagt inn i kalibrerings-software, og har ingen betydning så fort du endrer sortpunktet (brightness)

EDIT: å sammenlikne med amerikanske utgaver er ikke alltid enkelt, da disse "arbeider" på 60Hz, og ikke 50Hz som vi benytter. Det er ofte store opplevde forskjeller med tanke på kalibrering på de forskjellige utgavene av panelene.
    Sist endret av Gorm; 05-29-2017 kl 08:27
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Ok.tusen takk for all informasjon.da juster jeg bare brightness til 51 og sier meg ferdig med det.er jo så mye foskjellige tekniker folk bruker i kalibrering så lett og gå seg vill.

Lignende tråder

1. Proff kalibrering av TV? Hvilken muligheter i østlandsområdet?
    By AndersT2 in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 0
    Siste melding: 04-08-2016, 08:48
  2. Proff kalibrering av tv.
    By Ratatta in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 11-26-2013, 20:29
  3. prosjektor med 'Kuro blacks' ? (skuffende kino?)
    By UltimaNoctis in forum TV-apparater
    Svar: 11
    Siste melding: 05-15-2011, 14:25
  4. Svar: 0
    Siste melding: 02-24-2011, 16:49
  5. Proff / semiproff kalibrering av plasma i Trh?
    By Wintermute in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 01-08-2011, 20:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •