Samsung UE55KS7005 Clouding?
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27

Gikk til innkjøp av nevnte skjerm for en liten måned siden på Lefdal.
    Første test materiale var div. filmer på BD.
    Her fikk jeg aldeles hakeslepp av bildekvaliteten, spesielt med tanke på prisen

Men etter å ha sett mye på tv via Altibox, ser jeg veldig ofte clouding (tror jeg det heter??). Dvs "metallisk"/flytende firkanter i helt sorte scener.
    Faktisk litt irriterende. (Spesielt ille på f.eks. Farmen Kjendis)
    På Netflix er problemet mindre, men har sett antydninger på siste sesong av Modern Family..

Spørsmålet mitt er da:

1. Er dette normalt?
    2. Er det tv-signalene som er problemet?
    3. Noe i innstillingene jeg kan endre på som eliminere/redusere problemet?

TV er forøvrig kalibrert etter HFK´s anbefalte verdier, og disse igjen er sammenlignet med verdiene Tek.no kom fram til i deres test, så skal være någenlunde innafor

På forhånd takk

Har sett litt på bilder på nettet, hva clouding egentlig er... Tror ikke det er det problemet mitt kalles
    Men for å forklare bedre, kan en se "firkanter" i det sorte området i en sort scene i bildet. F.eks. om en mann har på seg en helt sort t-skjorte. Ikke alltid men av og til...

Min Samsung 7505 hadde noe av det samme. Jeg klagde og fikk bytta panel. Aldri mer Samsung.

Gjaldt dette på alle kilder? Som sagt er bildet 110% på BD, 95% på Netflix, men dårligere på Altibox. Men samtidig er det ikke på alle TV sendinger jeg ser problemet. Men som sagt spesielt ille på Farmen Kjendis.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Dette er OVERHODET ikke kalibrering! Jeg har den TV'en, og de innstillingene der prøvde jeg og, men bildet var helt jævlig!

Det er jeg fult klar over, men tenkte som så at det ga et greit utgangspunkt. Hvordan kalibrerte du din TV? Skal en leie inn denne tjenesten, koster det jo raskt flere tusen.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

KALIBRERE og STILLE INN er 2 vidt forskjellige ting. Jeg har STILT INN sånn som JEG liker bildet. Har nok LITT mye farger på kanskje...

Forøvrig var det billdemodus NATURLIG som var nærmest det jeg likte. (Jeg bruker TV'en 99.99% til TV-kikking)

Satt nå på Star Wars - Force Awakens. Krystallklart bilde. Ikke antydning til noe uro. Jeg lurer på om det er kilden som er problemet, altså Altibox signalene/dekoderen. De har vel slik jeg har forstått fått noe kritikk for bildekvaliteten med dekoderne deres....?

Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Satt nå på Star Wars - Force Awakens. Krystallklart bilde. Ikke antydning til noe uro. Jeg lurer på om det er kilden som er problemet, altså Altibox signalene/dekoderen. De har vel slik jeg har forstått fått noe kritikk for bildekvaliteten med dekoderne deres....?
    Du har satt ut fra Altibox til 720p eller 1080i?

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Altibox står på 720p ja.

Jeg sliter med akkurat det samme som du beskriver i første post. Både ved bruk Altibox, Netflix og HBO får jeg dårlig bilde og "flytende firkanter" i den sorte fargen.

Har en Samsung PS63C7705 fra 2010 som har et mye bedre bilde enn min nye UE55KS8005 som jeg kjøpte sist uke. Så jeg lurer også på om Tv'en er en feilproduksjon. Er det noen mulighet for å finne ut av dette?

Vurderer å levere Tv tilbake til Expert, men hvis alle de nye tv'ene er slik finne det vel ingen alternativ som er bedre enn den jeg nå har kjøpt?

Jeg synes dette er mer enn irriterende.

Tenkte jeg skulle ringe Samsung i dag. Men tror nok den leveres inn før 30-dagers perioden har gått. Men sitter med tankene du sitter med; er alle nyere TVer med dette problemet (prisklasse <20000,- )

Fenomenet dere opplever tror jeg kan være det som heter Macro Blocking.
    At komprimeringen i sendingen/materialet viser seg som større pixelerte firkanter.
    https://www.google.no/search?q=macro...w=1366&bih=658

Så, hva kan situasjonen være.
    Vel, mange sendinger er så komprimerte at det er mye macroblocking. En god dyr tv vil kunne klare å "fjerne/glatte" ut dette.
    Det blir nevnt en C7705 tv vs en KS8005.
    C7705 var jo toppmodellen i sin tid, med meget god bildekvalitet og gode prosessorer. Det er også en 1080p tv.
    Versus KS8005 som ikke er en toppmodell, og derfor kan ventes å ikke ha så gode prosessorer som dagens toppmodell KS9505.
    Så hjelper det heller ikke at dagens generasjoner tv skal gjøre dette "møkkasignalet" på 720p om til 4k skjerm. Da er det mye som skal gjøres med bildet, kontra hvis det bare skulle fra 720p til en 1080p skerm.
    Altså, jo "billigere" tv du kjøper, jo dårligere bilde, og jo mer macroblocking og andre artefakter vil bli vist.

2 egenerfarte eksempler.
    Hadde en meget god Panasonic 720p plasma-tv i min tid. TV-bildet fra vanlig antenne var helt super. TV-en var dyr.
    Noen år senere kjøpte en 1080p LG-plasmatv som var vesentlig billigere. Den gikk rett i retur, fordi tv-en gav et elendig bilde på tv-signaler.
    Ved å fore tv-en med blu-ray klarte den seg fint, for da var det et godt materialet, og lite som skulle gjøres om på bildet. Men dårlige tv-signaler avslørte tv-en og klarte ikke å dekke over. Solgte da LG-en og kjøpte C7705 og fikk tilbake et godt antennebilde.

I de harde DVD-dager hadde Denon en 2910 og en 3910 spiller.
    Prisene var henholdsvis 5.999,- vs 9.999,-
    Jeg kjøpte "billigste" spilleren. Og ved enkelte dvd-tilfeller avslørte den disse firkantene, macro blocking. Jeg trodde først det var feil i spiller. Men da jeg var hos HiFi-klubben testet vi noen filmer jeg hadde sett macro blocking i, på 2910-spilleren vs 3910 spilleren. Og den dyre spilleren klarte å vise disse filmene uten macro blocking, hvor den billigere ikke klarte å "rette feilen".
    Fikk da levert inn 2910 og betalte mellomlegget for 3910.

Så min konklusjon.
    Etterhvert som utstyret skal prestere bedre og bedre i form av økt oppløsning og skjermstørrelser, så stiller det høyere og høyere krav til innmaten i tv som skal regne matematikk, pusse og justere bildet.
    Og her vil bildet skille seg tydelig mellom hvor det er kvalitet og dyre komponenter vs billigere utstyr.

Nå skal jeg ikke påstå at det ikke var feil på tv som ble byttet. (Tidligere i tråden). Men jeg vil påstå at disse macro blocks dere ser ikke er en feil på apparatet, men mer en for heftig oppgave for tv-en å få et dårlig 720p signal som er komprimert, til å fremstå som "feilfritt" i 4k oppløsning.

Takk for utfyllende svar. Så da er jo spørsmålet, gitt at det ikke er noe feil på panelet:

1. Vil jeg oppleve dette på tilsvarende TVer under 20000,- ?

2. Hva om jeg bytter til LG's OLED skjermer som ligger på 16999,- vil disse ha samme problemet tror du?

Snakket med Samsung og de konkluderte med at det ikke er noe galt med panelet, men signalene som er problemet. Er det muligheter for å få bedre signaler enn det Altibox leverer om dagen?

Vil eventuelt LG's LG OLED55B6V som nevnt ovenfor håndtere signalene bedre?

Det ante meg.

Snakka med Altibox på FB for en uke siden vedr signal kvalitet.
    Fikk da blant annet denne linken:

https://www.altibox.no/2016/12/15/al...klare-for-uhd/

Men jeg står i det dilemmaet om jeg skal returnere TV og prøve noe annet, eller om dette er noe jeg må leve med i den prisklassen jeg ser på.... :/

Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Takk for utfyllende svar. Så da er jo spørsmålet, gitt at det ikke er noe feil på panelet:
    1. Vil jeg oppleve dette på tilsvarende TVer under 20000,- ?
    2. Hva om jeg bytter til LG's OLED skjermer som ligger på 16999,- vil disse ha samme problemet tror du?
    Det er vanskelig å si. Noen tv-er takler dette bedre enn andre. Det må nesten prøves ut.
    Legg merke til at i butikker går ofte tv-kanaler som Discovery, Nature og diverse. Dette fordi de kanalene leverer som regel et mye bedre signal og bilde, enn om du starter TV2, TV3 og diverse. NRK pleier å levere bra bilde.

Jeg har ingen erfaring med LG sine OLED-skjermer, så der vet jeg ikke. Men husk, OLED er en ting, noe annet er "datamaskinen" i tv-en som skal gjøre signalet om til et bilde.

Har selv en 65KS7005 og en 55HU7505. Opplever at TV-bilde er bedre på den minste, har ikke forsøkt å bytte receivere. Ikke samme problem med f.eks 4k fra Netflix. Naboen har samme Tv i 55" og så mye av dette før han oppgraderte til beste oppløsning på Netflix. Har nok med komprimering å gjøre. Har ikke testet 4K BD.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Samsung UE65HU7505 clouding og hvite hjørner
    By Gurba in forum TV-apparater
    Svar: 8
    Siste melding: 10-28-2016, 21:48
  2. Svar: 24
    Siste melding: 08-19-2014, 20:23
  3. Samsung UE55D7005 LED - clouding osv
    By newman221 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 11-29-2011, 14:20
  4. Samsung LED, clouding/bleeding, når ser man det?
    By aldursil in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 04-15-2011, 22:09
  5. Samsung 6050 Clouding inbytte
    By Zathrax in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 01-22-2010, 08:07

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg