Heve kjøpet på LG 65 B6?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heve kjøpet på LG 65 B6?

Hei, jeg slo til på en LG OLED 65 B6V noen dager før Black Friday, og har frist på meg til i morgen om jeg skal heve kjøpet innen 30 dager.

Jeg har betalt 24 000kr for den, som fortsatt virker som en god pris.

TV'en er i hus, men er ikke pakket opp. Det er gjort på 3 minutter å frakte den tilbake til butikk.

TV'en skulle i hovedsak brukes til Netflix, NRK nett-tv, og Canal Digital kabel "live-tv".

Så hvorfor lurer jeg på å heve kjøpet?
    Jeg hadde ikke tid til å lese så mye om tv'en før kjøpet, men har lest mye etterpå. Jeg får litt inntrykk av at LG OLED er fantastiske tv-panel, men at resten av TV'en ikke henger helt med. Dårlig oppskalering, og manglende oppdatering av programvare etter kort tid?

Denne modellen har kun en tuner for kabel-tv, som kan være dumt om jeg ender opp med å ikke bruke CD-boksen.

Den ble også levert i en eske som er mye større enn andre 65", fordi skjermen er svært tynn og skjør. Det passer dårlig med at jeg kommer til å bytte bolig to ganger neste året... dette kan ikke LG klandres for

TV'en kan ende opp med å stå et sted med mye lys. Er ikke f.eks. Samsung 9005 med 1000nits bedre da?

Og så er det manglende støtte for HLG da. Det er det jo mildt sagt ingen hast med, men jeg har blitt klar over nå at HDR standarden er langt fra ferdig, og frykter at TV'en er litt utdatert i løpet av kort tid. Jeg har egentlig ikke bråhast med ny tv heller, og kunne ha ventet litt. Tror vi den går under 24 000 når nye modeller lanseres?

Jeg er egentlig ikke en bilde-feinsmecker, og kommer ikke til å kjøpe 4K blu-ray. Godt mulig jeg hadde blitt fornøyd med f.eks. Samsung 9 eller 8 serien også. Men jeg ser bra mye serier på f.eks. Netflix, og synes det er ok å betale litt ekstra for å få noe bedre. Men jeg vil heller ha lite trøbbel med programvare/OS enn et *lite* hakk bedre bilde.

Det er mulig at LG ikke er så trøblete, men at forum-brukere stort sett skriver om trøbbel, uansett merke?

Eller er jeg helt på jordet når jeg vurderer å levere inn en 2016 65" OLED til 24 000?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,052
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heve kjøpet på LG 65 B6?

Jeg har en UH 850 2016 modell som har et supert grensesnitt med apper og oppdateringer og Netflix i 4K er jo helt supert. Nå også Amazon Prime med 4 K. Samsung vil jeg ikke ha...

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde beholdt den. Den får stjernekritikk i tester.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i alle fall testet den.

Oled er Oled. Er ikke noe og si på det.

Oppskalering etc er noe man kan få eksterne enheter til og ta seg av om man skulle ønske det.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår godt hva du mener med å vente på HLG osv.. Så blir det noe nytt i 2018 osv.. Tv på teknologi biten er blitt som pc, det blir "utdatert" med en gang. For min del som gikk fra en veldig bra tv i Samsung plasma Ps60E6505, merker vesentlig forskjell i bilde. Jeg var ikke helt overbevist første uka (det har jeg aldri vært ved ny tv)... Nå derimot er jeg kjempe fornøyd! Det er så deilig å kunne lene seg tilbake med et perfekt sortnivå og faktisk et blendende lyst HDR bilde. Plasmaen var nede på 0.02 i sort, noe som slår samtlige led tv'r men det manglet liksom noe.

Sjekk ut kontrastforholdet kontra led uten butikk innstillinger på tv'ne så ser du hvordan B6 herjer. Skulle jeg måtte gått for led/lcd så måtte det blitt toppmodellene til Samsung, Sony eller så klart Pana men de koster jo mer og leverer ikke bedre bildekvalitet etter mitt syn.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,338
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok ikke klart å vente mer enn noen få minutter med pakke opp og teste en 65" OLED som kom innenfor dørstokken.... Det eneste måtte vært hvis temperatur forskjellen var så stor at at det ville blitt problemer med kondensering ....

Det er klart at det pga. utvikling teknologisk kan lønne seg å vente med å kjøpe AV produkter til man faktisk trenger de, men skal man få glede av slike produkter må man vel også enkelte ganger hoppe på og faktisk bruke disse.

Samsung 9005 har nok mere nits som løfter HDR opplevelsen i lyse omgivelser, men kant led modellene har vel fremdeles individuelle problemer med clouding og lysere hjørner osv noe som kan legge en demper på opplevelsen og eiergleden på disse også.

Har inntrykk av at 4K kilder og HDR er litt i startgropa fremdeles og hver produsent har sine måter å tolke og løse dette på. Det gjør det litt vanskelig for vanlige forbrukere å sette opp og være sikker på at man får ut maks bildekvalitet av dette utstyret.

Tror du bare må følge "magefølelsen" om en retur er mest riktig for deg ut i fra de faktorene du nevner.
    Jeg hadde nok tatt i bruk TVen og prioritert å gi den gode arbeidsforhold med tanke på plassering, lys setting og valg av kilder.
    Å få noen som er dyktige til å sette opp og kalibrere samt gi den en god 4K Ultra HD spiller som tar seg av skalering vil vel kunne løfte denne B6 modellen noen hakk...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttige innspill! Det ble ikke heving av kjøpet, og kanskje får jeg montert den opp til jul

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Jeg kjøpte en Samsung UE78KS9005 på black Friday til 34kkr. Denne ble jeg utrolig skuffet over, spesielt med tanke på de strålende kritikkene 65 tommeren i samme serie har fått. Jeg hadde virkelig forventet bedre sortnivå og mindre clouding på en så dyr TV i 2016. Og kant-LED nederst på denne skjermen syntes jeg fungerte svært dårlig. Man kunne helt tydelig se det lyste i fra bunnen når det kun var lyse objekter lenger opp på skjermen.. Til og med i lyse bilder kunne dette være et problem. med fotball på skjermen, kunne gresset nederst i bilde få en annen grønnfarge enn resten...

Det kan være jeg fikk et mandagseksemplar, jeg vet ikke. Men jeg bestemte meg i allefall rimelig raskt for at dette ikke var bra nok. Så da var det bare å bite i det sure eplet og pakke beistet ned igjen. Og dette skal jeg love deg var en enorm eske. Jeg hadde tenkt å bytte til Sony KD-65XD9305 som jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg for før den store Samsungen plutselig dukket opp til nesten halv pris.
    Jeg har vært skeptisk til OLED pga alle innbrennings/retention problematikk. Men jeg valgte allikevel i stedet å bytte Samsungen inn i en LG OLED 65B6V siden sortnivå nå var så stor skuffelse med Samsungen.

Og jeg må bare si at jeg er meget godt fornøyd. Innstillingene var i utgangspunktet helt på bærtur. Men etter en runde med "DVE HD Basics" discen har dette blitt veldig bra. I tillegg har jeg slått av alle motion jumbo-mumbo innstillinger..
    Jeg har ikke sett snurten av noe retentions eller andre problemer. Antakelig er dette godt hjulpet av at jeg har dratt ned OLED Lamp til ca 30 for mørkt rom og ca 40 for lyst rom. For HDR materiale er OLED Lamp en del høyere med ca 85-90.
    Kontrast ligger på ca 80-85. Brightness ligger jevnt over på 50. Med disse innstillingene er jeg meget godt fornøyd med denne TV'n.
    Så jeg ville i allefall beholdt denne TV'n.

9. Liker Gorm har likt denne posten

Lignende tråder

1. Heve sub-signalnivået ?
    By Focalom in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 31
    Siste melding: 01-29-2011, 01:35
  2. Heve lydbildet til center
    By knuttis in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 09-23-2008, 23:42
  3. DIY senke/heve-takoppheng til pj
    By Bidda in forum DIY (Do-It-Yourself)