oled tv innstillinger
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 153

oled tv innstillinger

Hei:

Har nettopp handlet lg oled 55b6v.Kjøpte den pakka som var forhåndskalibrert i butikk.Den står nå på bildeinnstilling "øko".Men noen som har noen forslag till innstillinger? Skal brukes mest til film og tv serier.Null sport og lite spilling.

Sett den på isf dark, og slå alt av prosessering i bilde meny og i avansert bilde meny. Du kan itillegg skru enda ned på oled backlight. Da skal tven gi ett meget korrekt bilde.Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		image.jpg
Visninger:	131
Størrelse:	57.9 KB
ID:		122748

Dette er fabrikk innstillinger i isf dark modus. Meget tett på standard.

Få Oleden proff kalibrert butikk kalibrering er ikke å anbefale. Mye å hente ut.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    *Per Johnny
    Viktig å påpeke at målingen du la ut gjelder bare akkurat det panelet. Alle OLED jeg har målt på har forskjellig utgangspunkt, så det som er fasit på en skjerm, stemmer ikke på en annen. Og noen paneler måler langt bedre enn andre.
    Sist endret av Gorm; 11-29-2016 kl 10:28
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    *Per Johnny
    Viktig å påpeke at målingen du la ut gjelder bare akkurat det panelet. Alle OLED jeg har målt på har forskjellig utgangspunkt, så det som er fasit på en skjerm, stemmer ikke på en annen. Og noen paneler måler langt bedre enn andre.
    Mente ikke at han skal kopiere noen innstillinger, men guide han til den den fabrikk-modusen som sannsynligvis er mest korrekt. Du må vel også være enig om at mange nye tver ligger i området med maksimalt 3-4 delta i avvik på i beste fabrikk-modus, og det er mer enn godt nok for de aller fleste, det er det ihvertfall for meg, du skal ha bra måleutstyr og dyktig kalibratør for å rette på det, og endringen blir jo ikke veldig stor.

Har prøvd ut forskellige innstillinger på isf dark.fra innstillinger fra avforums.com og hdtv osv.Men bildet blir for mørkt og detaljer forsvinner/drukner.Mulig det er det som gir mest korrekt bilde.Men til nå er lg sin øko favoritt.
    Sist endret av gertost; 11-29-2016 kl 12:30

Sitat Opprinnelig postet av gertost Vis post
    Har prøvd ut forskellige innstillinger på isf dark.fra innstillinger fra avforums.com og hdtv osv.Men bildet blir for mørkt og detaljer forsvinner/drukner.Mulig det er det som gir mest korrekt bilde.Men til nå er lg sin øko favoritt.
    Ja, det er er helt vanlig. Jeg møter sjeldent på noen som foretrekker de korrekte innstillinger. De påpeker det du sier, det blir for mørkt, kjedelig, for lite detaljer. De foretrekker prosessering, mer lys, mere farger.

Arbeider på ett sted med mange hundre ansatte, i mine 20 år der, så har jeg ikke møtt på noen der som ville foretrekke det vi inne her kaller ett kalibrert og korrekt bilde.

Kjenner også en som installerer tver til vanlige folk for de store kjedene de siste 10 årene, han sier også det samme, ingen vil ha ett kalibrert bilde, de vil ha lystrykk og masse farger.

Skal selv sette opp en B6 ikveld. Skal ta noen målinger og se hvordan det eksemplaret er.

Hva er det som gjør at tv'er ikke er "makset" ut på bildet fra fabrikk? Er det kostnadene ved kalibrering, eller de det det at paneler må kjøres inn/forandrer seg i tiden etter det tas i bruk?

De innstillingene er ment for helt mørkt rom. Testet de på min B6 som jeg fikk idag. Kjører fra en gammel pc så måtte justere litt på hvittnivå og sortnivå innstillingene, satte også gammaen til BT1886. Ser veldig riktig og bra ut for meg med plenty lysstrykk. Men ser jo at disse oledene har en ganske aggressiv ABL, selv på om oled baklys står meget lavt. LG vil nok garantere seg mot for mange innbrenningssaker, det er sikkert. På video-avspilling så er det ikke noe stort problem, men var veldig fremtrendene hvis du bruker den som vanlig pc-monitor til vanlige pc-ting. Er likevel super fornøyd.

Har bestemt meg for å teste tven noen dager til,og så se om eg skal levere den tilbake igjen.Dette er med tanke på innbrening.Skal sjekke samsung tven til min bror om noen dager og sjekke hva eg synest om bildet der.Vet at eg samsungen gir dårligere bilde.Men kanskje da gir et godkjent bilde til mine krav.Er mye snakk om midlertidig innbrenning på oled.Sjekket for dårligt opp før eg handlet tven.Trudde problemet var borte med 2016 modellene.Fikk en liten innbrening på min pioneer tv.Den har aldri plaget meg slikt sett.Ble vant til det.Men er lei av å måtte ta forhåndsregler og slikt.Også kjipt å måtte justere ned lys styrken mye.Spesielt med tanke på sommer og ekstra lyst i stuen.Men skal gi tven noen dager og se.Er det greit å ha oled light på 100,kontrast på 85 og lys styrken på 52.Er det for høyt? Skal stille det slik at det ikkje blir så lett innbrenning.Og se om eg kan leve med et så "mørkt" bilde i stuen

Forskjellige brukere vil foretrekke forskjellig gamma og lysstyrke, og de individuelle RGBW-kabalene i LG OLED er ikke akkurat så veldig linære (i relativ forstand). ISF-modusene her som alle andre TV'er er ubrukelige, selv om de helt sikkert måler innenfor +- 4/5 dE. Justerer du bare litt på innstillingene vil TV'en bli "off" i mye større grad enn en typisk LCD vil bli. Og hvis man snakker om å justere bildet slikt at det er lyst nok den vanlige mannen i gata, så *må* det (uten å overdrive, og i den grad vi er på forum som omhandler bildekvalitet) proffkalibreres.

Visst ein tenker kun innstilling med tanke på å forhindre innbrenning.Vil td 55 i lysstyrke,80 oled lampe,og 80 i kontrast vere for høye verdier?

Er rimelig amatør når det kommer til å stille inn bilde.

Har foresten sendt mld til lg på facebook,og spurt om dette med innbrening på oled tvene deira.Men får ingen svar.Har sett på messenger at dei har lest meldingen.Synest det er dårligt at dei ivertfall ikkje kan svare.
    Sist endret av gertost; 11-30-2016 kl 21:22

LG nekter for all form for innbrening på OLED.
    selv på de første fullhd panelene som hadde TVNorge logoen permanent i hjørnet etter en halv fotballkamp nektet de for at det var innbrenning.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    LG nekter for all form for innbrening på OLED.
    selv på de første fullhd panelene som hadde TVNorge logoen permanent i hjørnet etter en halv fotballkamp nektet de for at det var innbrenning.
    Alle bildeteknologier som genererer lys på piksel nivå er er vel i utgangspunktet følsom for ujevn piksel slitasje og inn-brenninger.
    Det stemmer vel det at det du beskriver ikke er inn-brenning... Inn-brenning er en varig slitasje som reduserer lys styrken fra enkelt piksler eller områder på skjermen. Hadde en så tydelig lys reduksjon av lyse logofelt i løpet av så kort tid vært inn-brenning ville jo hele panelet mistet lysstyrken så raskt at TVen ikke kunne brukes i mer enn noen hundre timer.

Slike raske logo effekter er vel mer en form for piksel-minne, som typisk nullstiller seg når TVen slåes av (TVen kjører en automatisk piksel oppfriskning rutine) eller ved vanlig litt mer dynamisk bruk av disse piksel områdene igjen.

Ellers når det gjelder innstillinger på oled så virker det ut i fra denne tråden at det kan lønne seg å få TVen kalibrert i flere moduser som det kan veksles mellom, slik at den fungerer godt både til å vise bilde i mørke og lyse omgivelser. Ville også vært litt forsiktig med å vise statiske bilder med høye kontrast verdier, men ikke like forsiktig ved film visning der det ikke er noen statiske loger eller lignende.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Alle bildeteknologier som genererer lys på piksel nivå er er vel i utgangspunktet følsom for ujevn piksel slitasje og inn-brenninger.
    Det stemmer vel det at det du beskriver ikke er inn-brenning... Inn-brenning er en varig slitasje som reduserer lys styrken fra enkelt piksler eller områder på skjermen. Hadde en så tydelig lys reduksjon av lyse logofelt i løpet av så kort tid vært inn-brenning ville jo hele panelet mistet lysstyrken så raskt at TVen ikke kunne brukes i mer enn noen hundre timer.

Slike raske logo effekter er vel mer en form for piksel-minne, som typisk nullstiller seg når TVen slåes av (TVen kjører en automatisk piksel oppfriskning rutine) eller ved vanlig litt mer dynamisk bruk av disse piksel områdene igjen.

Ellers når det gjelder innstillinger på oled så virker det ut i fra denne tråden at det kan lønne seg å få TVen kalibrert i flere moduser som det kan veksles mellom, slik at den fungerer godt både til å vise bilde i mørke og lyse omgivelser. Ville også vært litt forsiktig med å vise statiske bilder med høye kontrast verdier, men ikke like forsiktig ved film visning der det ikke er noen statiske loger eller lignende.
    Nå spør eg sikkert dumt.Men når ca blir verdiene for høye? Er 80 på oled light,og 80 på kontrast,54 på lysstyrke for høyt?

Nå spør eg sikkert dumt.Men når ca blir verdiene for høye? Er 80 på oled light,og 80 på kontrast,54 på lysstyrke for høyt?
    ikke noe dumt spørsmål det, men jeg har dessverre ikke noe godt svar på dette. Kjenner ikke den TV du har selv, og vet ikke hvor høyt LG belaster oled panelet ut i fra de verdiene du angir.

Det vanlige er vel å bruke test kildebilder for for sette opp brightness og kontrast ut i fra hvor man fremdeles ser forskell på hvit og sort nivå verdier fra 16 til 235 ved de lysforholdene man skal bruke TVen i.

Last f.eks AVS testplata og sjekk hvordan de innstillingene du nevner fungerer på test bilder som dette
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Brightness og Contrast.png
Visninger:	104
Størrelse:	137.8 KB
ID:		122775
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Var borte hjå brodern idag og sjekka ut samsung 557005 hdr tven hans.Ble rett og slett skuffet over kvaliteten på bildet.Slik er det etter å ha levd med pioneer plasma i 8 år,og så rett på oled.Det eg merket spesielt var at det var ein del støy i sortnivået på samsungen.Men også farger og oppskalering var dårligere.Men nå har han sikkert ein god del å gå på,når da gjeldt innstillinger på samsungen.Men generelt sett var oledn mye bedre.Så tror eg mest sannsynlig kommer til å beholde oledn,visst ikkje eg skulle oppeve noen av "barnesykdommene" før angrefristen er ute.

Har ikke sett antydning til midlertidig eller fast innbrenning på min B6. Kontrast 75, lysstyrke 51 og OLED lampe 60.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-X8500H | SONY UBP-X800

Sitat Opprinnelig postet av Trond B Vis post
    Har ikke sett antydning til midlertidig eller fast innbrenning på min B6. Kontrast 75, lysstyrke 51 og OLED lampe 60.
    Det høres bra ut.Har heller ikkje merket noe innbrening her heller.Men nå er jo tven her ganske fersk.Kjører oled lampe på 28,kontrast 80,og lysttyrke på 50.Expert mørkt rom.På expert lyst rom kjører eg oled lampe 48,kontrast 80 og lysstyrke 54.

Etter å ha sett samsungen idag,so ble eg enda mere fornøyd med oledn.Samsungen ga rett og slett et dårligt bilde på film ( etter min smak).Synest faktiskt pioneer pdp lx5090 gir et bedre bilde enn samsungen,selv om den mangler 4k og hdr.Og da seie sitt Så oled er nok tingen å gå dersom man kommer fra plasma

Bare å slå av Oled tvn med fjernkontrollen etter bruk. Rensesyklus innebygd i tvn er aktivert etter 4timers bruk. Eller bruk manuell 1timers syklusen som er innebygd i tvn meny. Har hatt 0 inbrenning på alle min Oled tvr fra 980 til G6 nå.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 11-02-2015, 15:24
  2. Svar: 1
    Siste melding: 09-24-2015, 17:41
  3. Svar: 6
    Siste melding: 07-12-2015, 15:11
  4. LG: 4K OLED-TV i år, bøjeligt OLED-TV næste år
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 9
    Siste melding: 06-02-2014, 23:48