oled tv innstillinger - Side 5
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 153
    Har testet litt nå,og synest innstillingen "standard" er den beste.Oled lampe er på 80,lysstyrke på 50,men stilte kontrasten ned ifra 80 til 70.Synest bildet er veldig bra.Dei innstillingene eg har hentet ifra nettet og brukt på isf lyst rom og mørkt rom er helt ok,men det mangler litt smell i bildet.Standard gir smell i bildet og litt wow faktor,uten å bli for overdrevent.Så lenge ein ikkje har fått kalibrert tven hjemme hos seg selv,så synest eg standard er den beste innstillingen ifra fabrikk

ISF dark er den beste, smak og behage.

ISF Dark
    Oled light 28
    Kontrast 84
    Brightness 51
    Sharpness 0/0
    Color 50
    tint default
    Gamma BT1886
    Resten er standard fra fabrik utenom edge enhancer er off.
    LG 55B7-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    -Pioneer BDP-120-Sony BDP-S6500.Panasonic UB700

Sitat Opprinnelig postet av gertost Vis post
    Har testet litt nå,og synest innstillingen "standard" er den beste.Oled lampe er på 80,lysstyrke på 50,men stilte kontrasten ned ifra 80 til 70.Synest bildet er veldig bra.Dei innstillingene eg har hentet ifra nettet og brukt på isf lyst rom og mørkt rom er helt ok,men det mangler litt smell i bildet.Standard gir smell i bildet og litt wow faktor,uten å bli for overdrevent.Så lenge ein ikkje har fått kalibrert tven hjemme hos seg selv,så synest eg standard er den beste innstillingen ifra fabrikk
    Slik er det ofte i starten. En opplever "feil" bilde som bedre. Mer farger, mer skarphet, mer punch. Versus et "riktig" bilde som oppleves mer blast, mindre punch, mindre skarphet.
    Men de som venner seg til det "riktige" bilde over litt tid, går ikke tilbake til "standard"-innstilling igjen.
    Med "riktig" bilde blir farger mer naturlig, det vises flere detaljer og mer korrekt bilde. Men det tar tid å venne seg til det.

Var nylig hos en med ny LG-tv, og han foretrakk standard. Jeg så fort hvorfor han foretrakk det, og justerte tv mer riktig. Han brukte litt tid, men var enig om at "riktig" bilde nok var mer korrekt. Som han sa det. "På dagtid vil jeg nok ha standard til vanlig tv og spill. Men når jeg skal se film, bruker jeg ISF-Dark."

En slag parallell. I disse dager syter og klager "pensjonister og folk" på at Arvingane sesong 3 på NRK har så dårlig lyd på tale, og at de må tekste.
    Det samme gjorde de på Mammon i sin tid, og et par andre serier.
    Fakta er at disse seriene er spilt inn og mikset i 5.1 surround. Altså blir tale stort sett sendt til senterkanalen.
    Når så disse pensjonistene og folk flest kun bruker tv-høyttalerne, og tv-en mest sannsynlig er feil satt opp. Blir ikke tale mikset ut til tv-en venstre og høyre høyttaler.
    Så det lille de hører av tale, er tale som er bevisst "lekket" ut til sidekanalene. Deres konklusjon blir da at NRK har gjort noe feil, og må skjerpe seg, få bedre lyd, og tekste tale. De kan også i sendingen, (på tunerboks eller i tv, alt etter hva de bruker), velge om serien skal avspilles i stereo eller 5.1 surround. Enheten er mest sannsynlig satt opp til å avspille 5.1. På noen enheter kjent som "HD Lyd". Da tenker den gjense forbruker, "HD-lyd det er sikkert bra på min HD-tv". Altså feile valg og innstillinger, klagen går til NRK, som så går på lydmikserenes stolthet da de får "skylden" for at folk ikke hører tale.
    For oss med 5.1 anlegg og/eller riktig innstilt tv så er disse seriene en fryd og gammen. Sendes i 5.1 surround, tale i senter og alt er som det skal være.
    Det jeg vil frem til er at folk flest foretrekker standardinnstillinger, har ikke satt seg inn i hva som er mest riktig og derfor kjøper den tv som skriker mest fra butikkhyllen. "Se på meg, mye farger, kjempeskarp, mye lys og kjempekontrast". Så lærer de seg til å like den type bilde.

jeg har denne tvn i 65 tommer og irriterer meg over 2 ting. Det ene er black crush det andre er bildestøy i mørke områder. Er det noen som opplever det samme?
    Black crush ser man tydelig på for eks mennesker med mørkt hår hvor detaljene i håret ikke vises bare helt svart og ser helt rart ut. Det vises også godt på mennesker med mørke klær hvor klærne er helt svarte uten detaljer.
    Jeg har justert alle mulige innstillinger uten å bli fornøyd. For å redusere black crush så må jeg helt ned på gamma 1.9 men da mister bilde wow faktoren og blir kjedelig å se på.
    Det andre er støy i mørke områder. Det ser man ofte i skygger. Da kommer det støy som ser nesten ut som lilla/blått farget støy. Jeg kommer fra panasonic ST50 hvor jeg aldri hadde det problemet. Noen tips?

Jeg kjenner ikke tv-en din, men klipping av sort kan være relatert til et fargerom som er feil satt.
    Altså at tv-en "fysisk" klipper vekk detaljer i sort, og du ikke kan få de tilbake ved å justere lys og kontrast.

Det med blå/lilla støy i mørke deler høres ut som en eller annen noise-innstilling eller noe slikt.
    Hadde det selv på min projektor, hvor natt typisk ble mørk blå myggsverm.
    Satte projektor opp på nytt med noen innstilinger anbefalt av nettet, og jeg ble kvitt det blå i mørket.
    Men hvilken innstilling som gjorde det, vet jeg ikke. Men det er mulig å få det bort.
    Her må andre komme på banen.

Når det gjelder klipping i sort, skaff en kalibrerings blu-ray, og test allerede der om den klipper det som heter sortere-enn-sort.
    Få rettet opp innstilling i spiller og/eller tv slik at det ikke klipper i sort, og at du så kan justere lys og kontrast riktig etter platen.

Man er nødt til å kalibrere tv'en vha 20p-justeringene (+en dose 2punkt og brightness) for å få bukt med black crush på disse tv'ene. Og dette er det helt umulig å gjøre med det blotte øyet. Ideelt sett bør det brukes et hypersensitivt meter pga sortnivået til OLED. Black crush ser ut til å være vanlig med disse TV'ene, og siden gamma er ganske ulinær i den laveste enden, blir det umulig å justere dette vha vanlig brightness-pattern.

Har sett det samme på flere av disse modellene, hvorav jeg i ettertid har fått beskjed om at den ene fikk et lite blått stikk i 1 til 3%-området (skal ut og kikke på dette når anledningen byr seg) Dett må kalibreres vekk med 2punkts-justeringene, og så kalibrere 20punkts for å kompensere. Litt motsatt av hva man forventer, spesielt når Panasonic bruker LG sine paneler men har en mye bedre prosessering hvor det kan kalibreres nesten helt nøyaktig. Skulle bare mangle utifra prislappen men likevel

Sitat Opprinnelig postet av Capitaine Vis post
    Man er nødt til å kalibrere tv'en vha 20p-justeringene (+en dose 2punkt og brightness) for å få bukt med black crush på disse tv'ene. Og dette er det helt umulig å gjøre med det blotte øyet. Ideelt sett bør det brukes et hypersensitivt meter pga sortnivået til OLED. Black crush ser ut til å være vanlig med disse TV'ene, og siden gamma er ganske ulinær i den laveste enden, blir det umulig å justere dette vha vanlig brightness-pattern.

Har sett det samme på flere av disse modellene, hvorav jeg i ettertid har fått beskjed om at den ene fikk et lite blått stikk i 1 til 3%-området (skal ut og kikke på dette når anledningen byr seg) Dett må kalibreres vekk med 2punkts-justeringene, og så kalibrere 20punkts for å kompensere. Litt motsatt av hva man forventer, spesielt når Panasonic bruker LG sine paneler men har en mye bedre prosessering hvor det kan kalibreres nesten helt nøyaktig. Skulle bare mangle utifra prislappen men likevel
    Jeg klarte å redusere black crush litt ved å sette på 20 punkt så sette på 5 IRE og luminance til +10. Det hjalp litt. Er det noe mere jeg kan gjøre?

Sitat Opprinnelig postet av evgeny Vis post
    Jeg klarte å redusere black crush litt ved å sette på 20 punkt så sette på 5 IRE og luminance til +10. Det hjalp litt. Er det noe mere jeg kan gjøre?
    Nja, det blir jo bare ren gjetting om man ikke har kalibreringsutstyr tilgjengelig. Jeg ender som regel med brightness på 53-55, og ned på luminance, men det blir nok ikke riktig å kun stille på 5% heller, men som en quick fix mot veldig tydelig black crush, så kan det jo hende det fungerer.

Det er svært viktig med jevn gamma i nederste ende ellers vil komprimeringsartifakter og andre støykilder bli overdrevet. Det er også lurt å skru av all bildeprosessering, og sette sharpness på 0 for å se om det hjelper mot støy. Noen liker moderat sharpness-effekt, og da kan skru litt opp på sharpness til man har funnet "sin" setting uten at det introduserer altfor tydelige artifakter.

jeg har denne tvn i 65 tommer og irriterer meg over 2 ting. Det ene er black crush det andre er bildestøy i mørke områder. Er det noen som opplever det samme?
    Black crush ser man tydelig på for eks mennesker med mørkt hår hvor detaljene i håret ikke vises bare helt svart og ser helt rart ut. Det vises også godt på mennesker med mørke klær hvor klærne er helt svarte uten detaljer.
    Jeg har justert alle mulige innstillinger uten å bli fornøyd. For å redusere black crush så må jeg helt ned på gamma 1.9 men da mister bilde wow faktoren og blir kjedelig å se på.
    Det andre er støy i mørke områder. Det ser man ofte i skygger. Da kommer det støy som ser nesten ut som lilla/blått farget støy. Jeg kommer fra panasonic ST50 hvor jeg aldri hadde det problemet. Noen tips?
    Jeg hadde akkurat samme feil når jeg kjørte PS4 Proen med RGB Full-instillingen. Kom rundt problemet ved å sette Black level i TVens innstillinger til high (sto på low).

Hvordan ser det ut om du bruker den innebygde Netflix appen eller Plex appen?

Fra en fra Avforums.com:
    "That does not change the fact that there's only 2 black levels, one means Limited, the other Full, since YCBCR does not allow to change to Limited or Full, it's supposed to work always on full, your TV will have Black level to "Auto" because of that (This only appears when the signal of HDMI transmit what it's supposed to show, like on PS4)

So again, if your UHD player works on full RGB, you'll need HIGH, if it works on 16-255, you'll need LOW, on TV Programs you should use always LOW because they're emited at 16-255 always, if you always let everything in LOW, you'll kill your brightness, losing the entire "Shadow detail", it is as easy as use this video"

Det er nok av feil i det sitatet til at det helst bør forbigås i stillhet. Uansett er det ikke snakk om samme type black crush som du viser til.

Sitat Opprinnelig postet av Capitaine Vis post
    Det er nok av feil i det sitatet til at det helst bør forbigås i stillhet. Uansett er det ikke snakk om samme type black crush som du viser til.
    Vel, jeg kjenner meg veldig igjen i det her: "Black crush ser man tydelig på for eks mennesker med mørkt hår hvor detaljene i håret ikke vises bare helt svart og ser helt rart ut. Det vises også godt på mennesker med mørke klær hvor klærne er helt svarte uten detaljer."

Så for meg så høres det ut som NØYAKTIG samme problem som når jeg kjørte PS4 Proen og brukte Plex-appen der. Det samme i spill forsåvdt. Det gikk ikke an å se ting i skygger/mørke partier. Alt ble bare helt sort. Å endre innstillingen i TVen til black level: high, fikset det med en gang.

Har forøvrig ikke måttet gjort det samme fra Samsungen UHD-spilleren.

Derfor jeg også spurte om hva for kilde fyren bruker. Jeg var på vei til å levere tilbake TVen selv, og så innså jeg at det var bare én kilde som hadde dette problemet og fant løsninga.

Du må gjerne rette opp i det sitatet fra avforums, for jeg vet ikke hva som er feil med det.

Sitat Opprinnelig postet av mrmarbles Vis post
    Jeg hadde akkurat samme feil når jeg kjørte PS4 Proen med RGB Full-instillingen. Kom rundt problemet ved å sette Black level i TVens innstillinger til high (sto på low).

Hvordan ser det ut om du bruker den innebygde Netflix appen eller Plex appen?

Fra en fra Avforums.com:
    "That does not change the fact that there's only 2 black levels, one means Limited, the other Full, since YCBCR does not allow to change to Limited or Full, it's supposed to work always on full, your TV will have Black level to "Auto" because of that (This only appears when the signal of HDMI transmit what it's supposed to show, like on PS4)

So again, if your UHD player works on full RGB, you'll need HIGH, if it works on 16-255, you'll need LOW, on TV Programs you should use always LOW because they're emited at 16-255 always, if you always let everything in LOW, you'll kill your brightness, losing the entire "Shadow detail", it is as easy as use this video"
    Samme på netflix.
    Det står at mine tv signaler fra canal digital kommer i RGB 4:4:4. Hva skal jeg ha på black level?

Samme på netflix.
    Det står at mine tv signaler fra canal digital kommer i RGB 4:4:4. Hva skal jeg ha på black level?
    Ville satt black level på high med RGB 4:4:4. I hvertfall forsøkt og sett hvordan det blir da. Alternativt endre Canal Digital-dekoderen til YCBCR og så sette black level til low.

For min egen del, så har jeg ikke endret standardoppsettet på canal digital-boksen min fra min forrige Panasonic LCD-TV. Så her måtte jeg ikke gjøre noen endringer. Nå skal det også sies at jeg kanskje ser 1 time i igjennomsnitt på vanlig TV via kabel-TV, så jeg har akkurat vært så kritisk her.

Dersom du får såpass med black crush på den innebygde Netflix-appen, så ville jeg tatt og nullstilt til standardinnstillinger, og så satt til IDF Expert Night og førskt å sett på nytt på f.eks. Daredevil.

Lei en kalibratør mot a gjette innstillinger

Jeg har B6 og Samsung Uhd Blu-Ray spiller. Jeg fikk Expert til å "kalibrere" tv'en.
    Jeg vet at det ikke egentlig burde hete kalibrering, men jeg er fornøyd med bilde.

Jeg har ved en tilfeldighet funnet ut at inngangen som jeg har plugget spilleren inn i tv'en med, kunne stilles inn med HDR. Det har jeg gjort. Det blir fine bilder.

Riks-TV cammen er selvsagt ikke stilt, og heller ikke Apple-TV inngangen, da jeg har første generasjon Apple-TV.

Når jeg spiller av vanlig DVD og vanlig blu-ray på 4K uhd spilleren, må det da stilles inn noe mer?

Er det noen som har ekstra triks som kan gjøre det enda bedre?

Når det gjelder black crush så har ikke jeg det problemet på min TV. Jeg hadde det på den gamle Grundig tv'n som jeg hadde før, selv om det skulle være en god TV. Det var en 48 VLE 6425 BR.

Sitat Opprinnelig postet av Solgaard Vis post
    Jeg har B6 og Samsung Uhd Blu-Ray spiller. Jeg fikk Expert til å "kalibrere" tv'en.
    Jeg vet at det ikke egentlig burde hete kalibrering, men jeg er fornøyd med bilde.

Jeg har ved en tilfeldighet funnet ut at inngangen som jeg har plugget spilleren inn i tv'en med, kunne stilles inn med HDR. Det har jeg gjort. Det blir fine bilder.

Riks-TV cammen er selvsagt ikke stilt, og heller ikke Apple-TV inngangen, da jeg har første generasjon Apple-TV.

Når jeg spiller av vanlig DVD og vanlig blu-ray på 4K uhd spilleren, må det da stilles inn noe mer?

Er det noen som har ekstra triks som kan gjøre det enda bedre?

Når det gjelder black crush så har ikke jeg det problemet på min TV. Jeg hadde det på den gamle Grundig tv'n som jeg hadde før, selv om det skulle være en god TV. Det var en 48 VLE 6425 BR.
    Uten kalibrator ville jeg holdt meg til isf Expert og skrudd oled lampe ned.
    Jeg har isf expert dark på oled 50 og isf lyst på litt mer. Se til at andre ting er slått til min feks svartnivå lav. Ikke juster farger og slikt i det blinde.

Slå på just scan

Jeg har også lagt merke til at når jeg spiller av Blu-Ray filmer til dels også 4K UHD filmer, så er det en "aura" rundt mennesker når de beveger seg ganske raskt eller fort....
    Hvorfor skjer det?
    Kan det fjernes?

Jeg har det ikke slik med Benq W5000 projektoren min i kjellerstua. Der spiller jeg av filmer med PS3.
    Sist endret av Solgaard; 02-04-2017 kl 14:31

Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    Jeg har isf expert dark på oled 50 og isf lyst på litt mer. Se til at andre ting er slått til min feks svartnivå lav. Ikke juster farger og slikt i det blinde.

Slå på just scan
    Hva er just scan?

Min oled lampe står på 100 fra utgangspunktet - jeg synes det er fine bilder. Jeg har skrudd det ned slik som du anbefaler. Da ble det selvfølgelig mørkere. Litt i "gråesete" laget?

Hvorfor mener du at det meste må stå på lave innstillinger? Slik som sortnivå lav?

Sitat Opprinnelig postet av Solgaard Vis post
    Hva er just scan?

Min oled lampe står på 100 fra utgangspunktet - jeg synes det er fine bilder. Jeg har skrudd det ned slik som du anbefaler. Da ble det selvfølgelig mørkere. Litt i "gråesete" laget?

Hvorfor mener du at det meste må stå på lave innstillinger? Slik som sortnivå lav?
    Med just scan får du ikke overscan.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 11-02-2015, 15:24
  2. Svar: 1
    Siste melding: 09-24-2015, 17:41