Ny Tv. Er LED nå like bra som plasma på sortnivå? Er OLED for tidlig? 4k?
Viser resultater 1 til 11 av 11

Ny Tv. Er LED nå like bra som plasma på sortnivå? Er OLED for tidlig? 4k?

Ny Tv gitt følgende:
    Må være 4k pga. spill konsoll, må også kunne oppskalere ikke-4K kilder "bra" og må ha sort nivå tilsvarende en god plasma tv.
    Curved og 3D ikke aktuelt.

Avstand til TV 3,5m. Blir 55" da for puslete og 65" et bedre valg? Sier vi går for 65".

Så what to choose?
    Samsung 8000 serien, eller vil 7000 serien også duge? (Tror Samsung 8000 serien kommer på black friday)
    LG 950 serien eller 750 serien som er relativt billig (ca. 15k)?
    Andre gode valg?

Hva med OLED?
    Fremdeles kun LG som lager Oled og enda for dyrt?? Oled paneler fremdeles "dårlig" på oppskalering? Er innbrenning løst?

4k media enda svært begrenset?? selv nye filmer kommer jo ikke nødvendigvis i 4k release. (Nei, Netflix jalla 4k anses ikke som 4k kilde).

Eneste store drawback et med OLED nå er input lag på b6, men b6 faller veldig i pris for tiden.

Den har nå gått fra en lansering på litt of 60k til 28000 kroner.

Led kan være bra nå, men da må man opp i samme pris klasse.
    Samsung er vel de som har best input lag, men jeg her ikke funnet noen over middels sjiktet i Norge som ikke har verdt buet.
    Så uaktuelt for min del og.
    Og er man litt kresen på bilde er det da snakk om samsung sin quantum dot serie, FALD modellene til panasonic og Oled.
    Og dette er faktiskt ikke mange modellene av, det er som jeg finner i år kun panasonic dx900 og Sony zd9 ikke har kantbelysning og godt sort nivå og samtidig takler HDR til referanse.
    Synes samsung generelt har et uklart og totalt over saturerte farger så har gitt de opp for nå og fortsatt harper de på med kurvene skjermer.

I de siste par ukene har dx900 verdt satt ned til rundt 30k, men alle utenom budalradio.no har satt opp prisen igjen nå til 50k. Sony zd9 koster like mye.
    Sony har input lag på 45ms, panasonic dx900 max på 38 i game mode.
    Disse har også VA paneler som oppnår veldig god kontraster men lider fort av innsynsvinkel.

Lgb6 er nå da nede i nesten 25k, men har bedre sort enn noen plasma, perfekt innsynsvinkel omtrent, men et input lag på over 50ms i game mode.

Jeg har da selv kjøpt en panasonic til 33k og flytting rakkern den har et bilde.
    Men det er en skikkelig nerde tv, og for de som ønsker et nært kalibrert bilde. Som mange folk vil finne veldig svakt og farge fattig.

Dette er vel enda 10-15k over hva du har vurdert som budsjett så vet ikke om dette har hjulpet noe som helst.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Gode betraktninger, men rikitg som du sier - litt over mitt budsjett.
    Input lag har jeg ikke tenkt så mye over, er ikke "pro" gamer, men mere film interessert.

Det billigste av dine alternativer blir vel samsung 8000 serien - den har HDR og quantum dot stuff, men vil si den lille avstanden prismessig til LG sin B6 med OLED høres fristende ut.

Tro når OLED blir markedsledende på TV fronten? :-)

Ikke lett å finne ny TV i dag nei :-)

Sitat Opprinnelig postet av t0b1as Vis post
    Gode betraktninger, men rikitg som du sier - litt over mitt budsjett.
    Input lag har jeg ikke tenkt så mye over, er ikke "pro" gamer, men mere film interessert.

Det billigste av dine alternativer blir vel samsung 8000 serien - den har HDR og quantum dot stuff, men vil si den lille avstanden prismessig til LG sin B6 med OLED høres fristende ut.

Tro når OLED blir markedsledende på TV fronten? :-)

Ikke lett å finne ny TV i dag nei :-)
    Tar nok enda en stund før Oled tar helt av, LG har monopol på dette, og de liker veldig godt og kunne diktere markedet helt, så de har nok stor fortjeneste på en del av disse tvene.

Nei det er absolutt ikke lett nei.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Det har faktisk blitt VELDIG vanskelig i dag...

Bestilte en LG 65" C6 OLED tidligere i uka på expert til 24.995.-

I dag har hifiklubben tilbud på Samsung 65" 9505 til samme pris; 24.995.-...

Begge TVene er jo helt rå, men de har begge fordeler og ulemper... OLED har bedre sortnivå, innsynsvinkel og verdens beste 3D (kjekt for unga'), mens Samsungen Peaker på 1000 NITS, har bedre skyggedetaljer og lavere input lag (spiller på PS 4 Pro)..... LG får dog FW-oppgradering neste uke som gir lavere input lag uten at de har oppgitt hva den blir i antall ms....

Decisions, decisions ....

Sitat Opprinnelig postet av Quintilian Vis post
    Det har faktisk blitt VELDIG vanskelig i dag...
    Bestilte en LG 65" C6 OLED tidligere i uka på expert til 24.995.-
    I dag har hifiklubben tilbud på Samsung 65" 9505 til samme pris; 24.995.-...
    Decisions, decisions ....
    Ikke at jeg klarer å hjelpe deg, men kaster inn noen momenter.
    9505 er et knall tv. Har JS9505 selv som er eldre, og er meget fornøyd. Men..... Samsung og kvalitet på store tv-er. Forrige store Samsung-TV jeg hadde var befengt av feil, og panelet ble skiftet 2 ganger. Selvsagt kom feilen igjen, men da var tv 14 dager over garanti, og jeg fikk ikke reparert tv.
    Hver gang var det pixler som døde, fler og fler.
    Men igjen, 9505 er knallbra på bilde.

LG-OLED. Fremtiden. Er den klar for Dolby Vision? Noe som ser ut til å bli mer imponerende enn HDR-10.
    Verdens beste 3D. Trenger du verdens beste? 9505 har vel 3D den også. Og barn er mye mindre kravstore til kvalitet enn voksne, så 3D-argumentet trengs kanskje ikke.
    OLED og innbrenning? Noen mener det ikke er et tema, andre mener det er et tema.
    Ny firmware, gir raskere respons, men hvor mye raskere........

Vanskelig, vanskelig.
    Personlig tror jeg kanskje jeg hadde helt mot OLED på følgende argument. Sortnivå, slippe clouding, mer fremtidsorientert??

I verste tilfelle, hvis økonomien tillater det. Ta levering på begge, pakk pent opp, lev 1 uke med hver, og ta en MEGET kvalifisert avgjørelse på hvilken som går i retur.
    (Har HiFi-klubben åpent kjøp??)

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Ikke at jeg klarer å hjelpe deg, men kaster inn noen momenter.
    9505 er et knall tv. Har JS9505 selv som er eldre, og er meget fornøyd. Men..... Samsung og kvalitet på store tv-er. Forrige store Samsung-TV jeg hadde var befengt av feil, og panelet ble skiftet 2 ganger. Selvsagt kom feilen igjen, men da var tv 14 dager over garanti, og jeg fikk ikke reparert tv.
    Hver gang var det pixler som døde, fler og fler.
    Men igjen, 9505 er knallbra på bilde.

LG-OLED. Fremtiden. Er den klar for Dolby Vision? Noe som ser ut til å bli mer imponerende enn HDR-10.
    Verdens beste 3D. Trenger du verdens beste? 9505 har vel 3D den også. Og barn er mye mindre kravstore til kvalitet enn voksne, så 3D-argumentet trengs kanskje ikke.
    OLED og innbrenning? Noen mener det ikke er et tema, andre mener det er et tema.
    Ny firmware, gir raskere respons, men hvor mye raskere........

Vanskelig, vanskelig.
    Personlig tror jeg kanskje jeg hadde helt mot OLED på følgende argument. Sortnivå, slippe clouding, mer fremtidsorientert??

I verste tilfelle, hvis økonomien tillater det. Ta levering på begge, pakk pent opp, lev 1 uke med hver, og ta en MEGET kvalifisert avgjørelse på hvilken som går i retur.
    (Har HiFi-klubben åpent kjøp??)
    Takk for input :-)

Vet ikke om hifiklubben har åpent kjøp, men regner nesten med det... Blir dog for mye logistikktull å ta levering av begge to; spesielt mtp. at TVene må settes opp i stua, og vi har 2 kids og 2 udyr som løper tulling stort sett hele tida!

LG-tven er klargjort for Dolby Vision samt HDR10... Den er også veldig mye tynnere enn samsungen, noe som teller en del da TVen er veldig synlig i stua...

Har forstått det slik at innbrenning ikke er en issue lenger... Er visst en del innebygget beskyttelse i årets LG-modeller, samt et langt "renseprogram" man kan kjøre dersom det allikevel skulle forekomme.. Med 5 års reklamasjonsrett så kommer man også langt om uhellet er ute...

Det blir OLED nå i denne omgangen, men så har jeg jo åpent kjøp ut januar også... Så om jeg ombestemmer meg så får jeg sikkert 9505 på januarsalg ;-)

Jeg tror du blir sittende med OLED'n, jeg.
    Med forbehold det ikke er noen defekter i tven
    Denon AVR-4520 CI

Vanskelig valg?
    Kan ikke se noen fornuftige grunner til å velge noe annet enn OLED i dag. Den er klart best på det som betyr mest. Valget bør slik jeg ser det stå mellom å vente på nye OLEDer eller slå til i dag.

Eg kjøpte lg oled 55b6v til 15 000 på lefdal sist onsdag.Kjempefornøyd.Kjøpte først samsungg 55 7005 mandagen.Men har hadt ein pioneer pdp lx5090 i ca 8 år,og vært utrolig fornøyd med sortnivå og bildekvalitet.Har også synest at film ser litt rart ut på led tv.Raske bevegelser og slikt.Men det ser eg har blitt mye bedre på dei nye led tvene.Samsungen hadde bedre lysstyrke enn oledn,og litt meir detaljer i bildet pga lysstyrken.Men,oledn har bedre sortnivå og eit behagligere bilde og se på.Slapp heldigvis å reise ned igjen med samsungen,da min bror ville kjøpe den.Så da ble det rett på lefdal og handle oled.Synest og at smart tv funksjonen på lg var mye mye bedre enn samsung sitt system

Ps: eg kjøpte med forhåndskalibrering og slikt av butikk på lgen.Har hørt at det er lureri.Men dei tester jo og ut tven for feil så kanskje ikkje dumt.Ein ting som skuffet var lyden.Der må lg se seg slått av samsung.Men har uansett stereoanlegg så da gjer egentlig ingenting :P

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 04-10-2014, 20:10
  2. Sortnivå på plasma kontra crt
    By Dimacruz in forum TV-apparater
    Svar: 23
    Siste melding: 07-22-2007, 14:36
  3. LCD slått plasma i sortnivå??
    By xdim in forum TV-apparater
    Svar: 102
    Siste melding: 05-12-2007, 13:13
  4. Dårlig sortnivå på plasma og lcd...