HDR 10 og Dolby Vision

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,058
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDR 10 og Dolby Vision

Ikke mye snakk her om disse to 4K standardene....kanskje fordi det bare er LG som tilbyr Dolby Vision i sitt sortiment. Min TV er en LG 55 UH 850 og det er opptil flere serier og filmer hos Netflix som bruker Dolby Vision standarden, f. eks Marco Polo serien som er helt utrolig å se på.
    Foreløpig er det HDR 10 standarden som brukes på 4K Ultra HD Blu-ray...regner med at Dolby Vision også kmmer her...men foreløpig kan den som sagt nytes hos Netflix...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,131
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvis Dolby Vision i tillegg til å ta hensyn til kildematerialet også kan kode inn begrensningen som foreligger i displayet automatisk hadde jo det vært gull, men selv uten en slik automatikk vil nok Dolby Vision ha klar fordel av å benytte aktiv - frame for frame - implementering av HDR nivået. Nettopp dette er jo et stort problem i dag, HDR-utgivelsene ser ut til å enten være mastret ulikt nærmest alle sammen og/eller være mastret mot 1000 nits / HDR 2-standarden eller enda verre; HDR10 og 10000 nits som jo ikke er mulig å få til i praksis for noe display p.t. Nå kan jo etterhvert HDR-aktiverte apparater og projektorer justere ned HDR-effekten til et nivå som passer lysutbyttet bedre, men ærlig talt mener jeg dette blir såpass surrete implementert p.t. at de like godt kunne latt være før de defakto kommer opp med en fungerende standard. I så måte er som nevnt Dolby Vision kanskje en versjon som vil fungere bedre? Har du noen konkrete erfaringer mtp "default" HDR og Dolby Vision HDR @classic46 ?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,058
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant på nette en test gjort av siste Mad Max film...4K Blu-ray mot stream av Dolby Vision....konklusjon var at Dolby Vision var et hakk bedre...min forståelse av Dolby Vision er at denne måten å mastre på kan implementeres tidligere i prosessen, dvs ved opptak osv....så vi får bare se hva som skjer...hadde vært interessant å se Marco Polo på Netflix på Samsung og LG ved siden av hverandre...men selvsagt vanskelig ettersom det er to forskjellige måter å vise bilder på....morsomt med ny teknologi også på billedsiden...legger også merke til at Samsung som vanlig får best kritikk...:-(
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Akkurat kjøpt meg en 65KS8005 Samsung TV. Begynner bli 7 års tid siden sist jeg brukte så mye penger på en TV og har noen spørsmål.

Når det gjelder HDR som skal være en av de mer merkverdige oppgraderingene som har komme de siste årene så lurer jeg på hvordan jeg egentlig vet at HDR er på og blir vist på TVen? Bilde er totalt sett bra på TVen, jeg har ikke gjort veldig mye endringer på instillinger enda... men er liksom ikke helt blåst av banen i forhold til min en del år eldre samsung som den gang var i samme prisklasse.

Gjør jeg noe feil? Har Nvidia Shield koblet til direkte i Tven med 30-50gb 4k matriale. Har også streamet fra Netflix/youtube via Tizen app med 4k/HDR. Hvordan vet jeg at HDR er aktivt? Og går det slå det av/på for å se forskjellen?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,058
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må inn på bilde innstilling og slå hdr. Den er av som standard. Jeg har 55. Ks 8005. Film og hdr er +++++!

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som torkild skriver, så må du nok inn på meny, bildeinnstililnger, avansert, og aktivere UHD-color.

Så senere for å sjekke om HDR er aktiv eller ikke. Når du ser en film, trykk meny, og se på innstillingene på bilde.
    Hvis tv-en automatisk har skrudd de opp til maks lys og mye kontrast, så er HDR aktiv. Hvis den ikke viser forskjell i de innstillingene, så er HDR ikke aktiv.

Selv har jeg en JS9505 som er innstilt på lys 9/20 på vanlig ikke-HDR. Når jeg spinner noe med HDR, så justerer tv-en selv lyset opp til 20/20.
    Hva verdiene er på din tv, vet jeg ikke.

Her kan du lese to eposter jeg har sendt til Samsung vedrørende da jeg ikke skjønte meg på tv-ens HDR-funksjoner.

1. Jeg forstod ikke hvorfor tv-en skrudde opp så mye lys, og spurte samsung support om det var noe gale.
    Hej Tor!
    Tack för att kontaktat Samsung Support.
    Anledningen till att tvns inställningar skrivs över temporärt medan du har en UHD film igång är på grund av HDR.
    Om filmen har HDR material kommer spelaren och tvn automatiskt skruva upp båda ljusstyrka och kontrast till max (20) för att komma upp i 1000nitz och även kunna ha det "Mörkaste" mörker möjligt. Detta händer oavsett om de inställningar du stängt av är på eller av.
    Därmed återkommer de ursprungliga inställningarna när spelaren är avstängd då inget HDR material visas.
    Dessvärre går inte att avaktivera med hjälp av någon funktion utan detta gör så att man kan få ut det allra bästa ur sin tv och spelare.
    Vi hoppas att det blir lite klarare om varför detta sker och önskar er en fortsatt trevlig dag.
    Så lurte jeg på om hvorfor vi må aktivere UHD-color, og om den må deaktiveres, eller hvilken funksjon den hadde.
    Spørsmålet var noe slikt som om ikke-UHD-materialet ville oppleves som dårligere med UHD-color aktivert, og hvis ikke, hvorfor ikke da tv-en bare var ferdig aktivert fra fabrikk.
    Takk for at du kontaktet Samsung Support.

I de flesta fallen märker du ingen skillnad om du aktiverar UHD-color för enheter som inte stödjer detta.
    Det kan dock hända att färgerna eller ljudet inte blir helt korrekt, och därför finns alternativet för att slå av detta hellre än att det alltid är på.
    Det är helt enkelt för att underlätta felsökning.
    Så konklusjonen.
    Aktiver UHD-color på din tv, og la den være aktivert.
    Din tv skrur selv opp lyset på HDR-signaler, og det er en indikator på at den viser HDR. Dette merker jeg på min Xbox One S med HDR-spill, og når jeg viser HDR-materiale fra plate, harddisk eller netflix.
    Så for å sjekke, trykk meny, og bilde og se hvilken lysstyrke din tv jobber med. Det er indikatortesten.

Og i ettertanke, hvorfor kan ikke bare Samsung i en firmware oppgradere slik at vi får et HDR-merke når vi trykker info-knappen og ser oppløsningen. Det er jo tydelig at tv-en merker når det mottas og vises HDR-signal, så da burde det være enkelt å få det bekreftet på info-stripen.

8. Takk Nexxi takket for denne posten
    Liker Nexxi har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig svar. Da skal jeg være oppmerksom på det når jeg kommer hjem idag. Enig med deg, det er på grensen til dårlig at ikke tv kan informere om det sammen med oppløsningen eksempelvis.

Leste et sted at om du kobler til en usb/hd med hdr materiale vil det komme opp en liten info boks om at det er hdr matrialet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Som torkild skriver, så må du nok inn på meny, bildeinnstililnger, avansert, og aktivere UHD-color.

Så senere for å sjekke om HDR er aktiv eller ikke. Når du ser en film, trykk meny, og se på innstillingene på bilde.
    Hvis tv-en automatisk har skrudd de opp til maks lys og mye kontrast, så er HDR aktiv. Hvis den ikke viser forskjell i de innstillingene, så er HDR ikke aktiv.

Selv har jeg en JS9505 som er innstilt på lys 9/20 på vanlig ikke-HDR. Når jeg spinner noe med HDR, så justerer tv-en selv lyset opp til 20/20.
    Hva verdiene er på din tv, vet jeg ikke.

Her kan du lese to eposter jeg har sendt til Samsung vedrørende da jeg ikke skjønte meg på tv-ens HDR-funksjoner.

1. Jeg forstod ikke hvorfor tv-en skrudde opp så mye lys, og spurte samsung support om det var noe gale.

Så lurte jeg på om hvorfor vi må aktivere UHD-color, og om den må deaktiveres, eller hvilken funksjon den hadde.
    Spørsmålet var noe slikt som om ikke-UHD-materialet ville oppleves som dårligere med UHD-color aktivert, og hvis ikke, hvorfor ikke da tv-en bare var ferdig aktivert fra fabrikk.

Så konklusjonen.
    Aktiver UHD-color på din tv, og la den være aktivert.
    Din tv skrur selv opp lyset på HDR-signaler, og det er en indikator på at den viser HDR. Dette merker jeg på min Xbox One S med HDR-spill, og når jeg viser HDR-materiale fra plate, harddisk eller netflix.
    Så for å sjekke, trykk meny, og bilde og se hvilken lysstyrke din tv jobber med. Det er indikatortesten.

Og i ettertanke, hvorfor kan ikke bare Samsung i en firmware oppgradere slik at vi får et HDR-merke når vi trykker info-knappen og ser oppløsningen. Det er jo tydelig at tv-en merker når det mottas og vises HDR-signal, så da burde det være enkelt å få det bekreftet på info-stripen.
    Hei igjen,

Da har jeg forsøkt litt til. Samsungen sier fra nå tydeligvis hvis du spiller av HDR, også via info knappen. Har Nvidia shield koblet i TVen og spiller av 2 demo filer jeg har lastet ned. Sony camp i 4k og Sony camp i 4k/HDR. Når jeg starter HDR filen kommer det opp at den spiller HDR matriale og om jeg trykker på info får jeg opp oppløsning og UHD+HDR i en firkantet boks.

Men jeg lurer på om jeg er veldig blind, for selvom jeg spiller disse filene om hverandre så sliter jeg med overbevise meg selv om at det er noe stor forskjell. Det på tross at de fleste sier at dette er et like stort hopp som fra SD til HD.

Som du beskriver går heller ikke kontrast og lysstyrke opp til max på instillinger heller.

Så jeg må innrømme at det irriterer meg litt, og at jeg må gjøre noe galt som gjør at dette ikke funker 100%.
    Sist endret av Nexxi; 11-29-2016 kl 23:15

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvis du er usikker på om du har sett HDR-bilde, så er du ikke usikker. Da vil jeg mene du ikke har sett det.

Bare så du får oppleve det, så kan vi feilsøke etterhvert.
    Last ned følgende 2 demoklipp på en USB-pen og sett i tv-boksen din.
    Spill av filene.
    Hvis du da ikke får HDR, er det noe feile innstillinger i tv, men de bør gi HDR, da de ikke går via HDMI-inngang.
    http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=151

http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=145

Viktig at du setter usb-pinnen rett i tv, og ikke går via shield eller noe, for vi risikerer at det er en innstilling på shield eller HDMI-porten på tv som ikke er aktivert.

Når du har fått sett HDR via stikken rett i tv, så kan du sette stikken i shield, og se om du mister HDR.
    Mister du det, er det mest sannsynlig snakk om innstillinger på Shield vi må korrigere.

Q: HOW DO I ENABLE HDR ON MY TV?

Most HDR TVs do not have HDR output enabled by default for HDMI. To enable HDR output from SHIELD, refer to your TV owner’s manual. Here are the settings for some of the common TVs:
    Samsung HDR TVs: Menu->Picture->Picture Options->HDMI UHD Color->On->Restart
    LG HDR TVs: Home->HDMI->Settings->Advanced->Picture->HDMI ULTRA DEEP COLOR->On->Restart
    Sony HDR TVs: Home -> Settings -> External inputs -> HDMI signal format -> HDMI [select the SHIELD input] -> Enhanced mode (TV will reboot)

Sist endret av tor rasmussen; 11-30-2016 kl 00:26

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 10-07-2015, 19:21
  2. Første tv-skærme med Dolby Vision præsenteret
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 8
    Siste melding: 04-16-2015, 17:27
  3. Dolby går all the way... Dolby Athoms
    By harman/kardon in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 21
    Siste melding: 07-02-2014, 20:26