Ny 65" Budsjett 20k-30k - Side 7
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 200
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Hei

Som jeg også poengterte, så er det forskjell fra skjerm til skjerm, og hvis det er kjørt colorchecker med akseptabel deltaE så er jo alt i skjønneste orden.
    Grunnen til at jeg nevnte det i det hele tatt, er fordi det er mange som ikke skjønner fargekalibrering, og gjør kalibreringen ved 100% fargeintensitet - der panelet/projektoren er tunet til å klippe signalet.

Når det gjelder BT1886, så er vi nok uenige. Det er stor forskjell på hvordan farger gjengis i skyggepartier på en gradingskjerm som er kalibrert for både BT1886 og power gamma på 2.4 (via 3D LUT). Stort sett de fleste som grader film beveger seg nå mot BT1886 av denne grunn. Og selvsagt det faktum at skal man levere til den strengeste distributøren i markedet (Netflix), så er 1886 et krav.

hehe, artig med de som tviholder på dynamic mode ja :-) Hvorfor bruke virkeligheten som referanse, når man kan gjøre om hele verden til tegnefilm
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Jeg er i hvertfall svært fornøyd slik bildet fremstår i dag. Nå skal jeg gi det noen dager og kommer behovet for en justering tar jeg bare kontakt med Capitaine, som for meg fremstod som dønn seriøs og kunnskapsrik i sitt arbeid Det jeg er helt sikker på er at bildet er mye bedre enn hva jeg opplevde før kalibreringen.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hei

Som jeg også poengterte, så er det forskjell fra skjerm til skjerm, og hvis det er kjørt colorchecker med akseptabel deltaE så er jo alt i skjønneste orden.
    Grunnen til at jeg nevnte det i det hele tatt, er fordi det er mange som ikke skjønner fargekalibrering, og gjør kalibreringen ved 100% fargeintensitet - der panelet/projektoren er tunet til å klippe signalet.

Når det gjelder BT1886, så er vi nok uenige. Det er stor forskjell på hvordan farger gjengis i skyggepartier på en gradingskjerm som er kalibrert for både BT1886 og power gamma på 2.4 (via 3D LUT). Stort sett de fleste som grader film beveger seg nå mot BT1886 av denne grunn. Og selvsagt det faktum at skal man levere til den strengeste distributøren i markedet (Netflix), så er 1886 et krav.

hehe, artig med de som tviholder på dynamic mode ja :-) Hvorfor bruke virkeligheten som referanse, når man kan gjøre om hele verden til tegnefilm
    Nja, Netflix krever heller ikke at det er mer nøyaktig enn hva en Spectracal C6 leverer på egenhånd og avg dE under 3 Som du vet, er dette et greit meter, men å kalibrere BT1886, og stå 100% inne for det med noe annet enn Klein, er litt dødfødt.

Med grading-monitorene kalibrert til BT.1886 er dette vel og greit, siden det kompenserer for forskjellig sortnivå om man bruker f.eks forskjellige monitorer (men jeg regner med at alle seriøse bruker de samme monitorene over hele fjølen, og sortnivået er som regel forhåndsdefinert) Men ved avspilling over en TV med absolutt sortnivå (evt marginalt over) er gamma 2.4 og Bt1886 det samme, + at BT.1886 uten en 3DLUT blir litt bob-bob når man ikke har justeringer ved 5/15 IRE.

Men uansett bor jeg ikke lengre unna AAmrAA at det er mulig å svippe innom en dag og ta en ettersjekk med BT1886=) (hvis han vil det, så gir han meg bare en lyd)

Sitat Opprinnelig postet av Capitaine Vis post
    Det dreper ikke sortnivået på denne TV'en. På en kantbelyst IPS-skjerm, ja, men her må man også veie opp fordeler/ulemper. 14trinn er relativt, og mye av dette er for å kompensere for tone-justeringer. Disse 14 trinnene tilsvarer kanskje 100 trinn i en typisk servicemenu. Når meteret forteller deg at alt stemmer med sat/lum-sweep og Colorchecker SG viser dE 0.7, så er man på rett vei. Alle TV'er er individuelle. Hvis ikke, hadde det ikke vært nødvendig å kalibrere.

Det er ikke så slitsomt, egentlig. Det er jo sjeldent at man får 258nits rett i trynet. Når det er sagt, så kommer HDR for fullt, og her er plutselig retinaskjærende høy lysstyrke positivt. (det er ikke 100% det samme men poenget består)

Personlig er jeg fornøyd med 170nits på min skjerm, selv om dette også er "juks": F.eks 100nits hadde vært helt uaktuelt å bruke her, selv i stummende mørke. PC-skjermen min er derimot 90nits, og det syns jeg er passe i dempet belysning, men jeg sitter jo mye nærmere denne skjermen, og jobber på den (ikke for å la meg bli underholdt).

I tillegg er det noe forskjeller fra skjerm til skjerm hvordan lysstyrken oppleves. AAmrAA sin skjerm så virkelig grå og utvasket ut når jeg kom, da er ikke rart "folk flest" foretrekker andre modus enn de "semikalibrerte" modusene. Det er nok derfor kjedene kommer unna med å "kalibrere" normalmodus ved å plotte inn kun 2-trinns gråskala fra et ark, som kommer fra en eller annen i Oslo som har brukt en kjip Spyder. Og det med alle "bildeforbedringskretser" fortsatt påslått.

Har også vært innom en bekjent av en bekjent hvor det ikke var håp overhodet. Han fortsetter å bruke dynamic på en Samsung kantbelyst TV.
    Nå har ikke jeg TV i kinoen og jeg kalibrerer stort sett projektorer, men 258nits i stummende mørke er nok alt for mye for min smak. Nå har skjermstørrelsen og sitte avstand mye å si på hvordan man opplever lyset og det er jo derfor man har mye lavere lysstyrke som referanse på projektor og lerret. Men så mye over 120nits i filmmodus på stor TV og stummende mørke tror jeg (vet ikke da jeg kun ser film på projektor med ca 60nits og 3.2m bredt lerret) vil bli slitsomt når man ser SDR materiale. Med HDR er det en helt annen sak. Men som jeg har sakt før så er det med lysstyrke en individuell preferanse og jeg kalibrerer alltid til det kunden vil hvis han/hun har noen preferanse. Hvis ikke så holder jeg meg til ca referanse på 50+nits på projektor og 100-150nits på TV hvis den klarer det da (min 65" Panasonic plasma går ikke noe særlig over 80-90nits uten at den brenner inn alt som er og det funker selv med mye lys i stuen, men det er ikke optimalt).
    Sist endret av Andreas21; 11-19-2016 kl 16:31
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    @Capitaine
    Håper du ikke misforsto, jeg mener at forskjellen på BT1886 og 2,4 power gamma er betydelig på generelt grunnlag, ikke nødvendigvis slik det er implementert på dagens TV-er. Flertallet av dagens TV-apparat som støtter BT1886 gjør det ikke uten bestemt setting med dynamisk gamma/baklys, og det er ikke alltid det er ønskelig. Man kan selvsagt ikke kalibrere BT1886 på en hvilken som helst TV, det må være kodet fra fabrikk. DX900 har dette, og da mener jeg det er greit å bruke det. 1886 gamma vil da gå ut av sort med bedre kontroll på fargetemp, og i tillegg er gamma i nedre del av gråskala plassert noe høyere enn 2,4 power gamma.
    Tror uansett ikke AAmrAA ser forskjell, da sortnivået på DX900 er ekstremt mye mørkere enn det er på grading skjermer. Sistnevnte har jo sjelden mer enn 900-1000:1 kontrast, og dermed vesentlig mer lys i mørke områder. Da blir også forskjellen på 1886 og 2,4 langt mer synlig.

Bruker selv K-10A (profilerer med PR670), og er enig i at C6 på ingen måte er bra nok til å måle display (og spesielt projektor) som har godt sortnivå. C6 er en hobby probe, og kan uansett ikke brukes når man selger en "fasit/standard". Fargefiltre i plast er rett og slett ikke til å stole på, da de drifter for mye med temperatur, luftfuktighet og aldring.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Om du er nysgjerrig [MENTION=16160]Andreas21[/MENTION] så skal du alltids få komme og fikle med min, avtale med nordpost på mandag så håper den kommer da.

Kan også være med på noe mer enn en snickers og glass cola om så er
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Om du er nysgjerrig @Andreas21 så skal du alltids få komme og fikle med min, avtale med nordpost på mandag så håper den kommer da.

Selges for kr. 27999,- hos Soundgarden nå. https://swsg.no/panasonic-tx-65dx900...page-category2

Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Selges for kr. 27999,- hos Soundgarden nå. https://swsg.no/panasonic-tx-65dx900...page-category2
    Står utsolgt når jeg klikker linken :P
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Står utsolgt når jeg klikker linken :P

DET gikk fort! Snakk om lokketilbud. Dårlig av Soundgarden.

Om du er nysgjerrig @Andreas21 så skal du alltids få komme og fikle med min, avtale med nordpost på mandag så håper den kommer da.

Det kan vi få til, jeg låner bort noe av utstyret mitt i neste uke, men vi kan få til noe uken etter. Bare kontakt meg på tlf, så kan jeg ta med minnepinnen jeg glemte hos deg sist.
    Mvh Andreas

Vel. da står den på gulvet her inne.

Ikke akkurat liten, i alle fall med tanke på leigligheten..

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		2016-11-21 12.18.15.jpg
Visninger:	57
Størrelse:	312.6 KB
ID:		122722
    Denon AVR-4520 CI

Vel. da står den på gulvet her inne.

Ikke akkurat liten, i alle fall med tanke på leigligheten..

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		2016-11-21 12.18.15.jpg
Visninger:	57
Størrelse:	312.6 KB
ID:		122722

Har du tatt den i bruk? Inntrykk?

Da har Hifi-Klubben satt ned prisen nok en gang på B6V. Denne gang ytterligere kr 2000, til 27990,- (de satte den ned forrige hel også, fra 32990 til 29990).

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...nt=LGOLED65B6V

Og jeg som seriøst vurderte å sette meg selv i gjeld og kjøpe TVen når den kostet 45000 for 1,5 måned siden.

Har enda ikke fått sett bildet
    Har enda ikke fått montert jævelskapen.

Veldig spent på hvordan dette blir.
    Om den er fantastisk eller er det bomkjøp ?
    Denon AVR-4520 CI

Sitat Opprinnelig postet av mrmarbles Vis post
    Da har Hifi-Klubben satt ned prisen nok en gang på B6V. Denne gang ytterligere kr 2000, til 27990,- (de satte den ned forrige hel også, fra 32990 til 29990).

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...nt=LGOLED65B6V

Og jeg som seriøst vurderte å sette meg selv i gjeld og kjøpe TVen når den kostet 45000 for 1,5 måned siden.
    Jeg hadde ventet, med denne utviklingen er det ikke lenge før man får de til under 20k. :-)

Jeg er fortsatt skeptisk til OLED til allround bruk da innbrenning/retention fortsatt er et problem. Ser man mye 2.35:1 filmer byr det vel også på problemer. Jeg skal kalibrere en 2016 modell i begynnelsen av desember og den er brukt en del, og det skal bli spennende å se hvordan den ser ut. Da jeg kun ser nyheter og noe casual underholdning på TV beholder jeg nok min 65" VT30 en stund til.
    Mvh Andreas

Har enda ikke fått sett bildet
    Har enda ikke fått montert jævelskapen.

Veldig spent på hvordan dette blir.
    Om den er fantastisk eller er det bomkjøp ?
    Fort deg da! ����

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg hadde ventet, med denne utviklingen er det ikke lenge før man får de til under 20k. :-)

Jeg er fortsatt skeptisk til OLED til allround bruk da innbrenning/retention fortsatt er et problem. Ser man mye 2.35:1 filmer byr det vel også på problemer. Jeg skal kalibrere en 2016 modell i begynnelsen av desember og den er brukt en del, og det skal bli spennende å se hvordan den ser ut. Da jeg kun ser nyheter og noe casual underholdning på TV beholder jeg nok min 65" VT30 en stund til.
    Jeg tror ikke den går særlig mye lavere enn 24.990,-
    Har sett på flere kvalitetstver som typisk starter på 49.990,- som nye. Dukker nedover, som regel bunner de på 29.990,- og så blir de værende der til ny modell kommer.
    Det er ikke slik at prisen kommer til å gå ned mot null, og jeg tror kanskje et kort sveip innom 25.000,- kan skje, og så vil det stabiliserer seg på 29.990 igjen, eller noe billigere.

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post

Så lavt tror jeg ikke 65" vil falle. Det er mulig å kjøpe 55" til 15k på onsdag eller torsdag på Lefdals black friday salg.

Jeg har egentlig bare lest om retention her på forumet og ikke sett noe til faktisk innbrenning. Retention er ikke veldig plagsomt for meg, med mindre det kommer etter å ha sett på hva som helst i 2 minutter. Hadde det vært tilfelle, så ville det nok vært mye mer utbredt. Jeg har lest hele forumtråden på avforums.com (den er laaang), og det var ingen som klaget på innbrenning der. Det var noen som klaget på black crush og viste til bilder fra bla. Gravity. Så viste andre forummedlemmer bilder fra samme scene i Gravity hvor alt var helt klart og tydelig (muligens ukalibrert?).

Poenget er at jeg har sett veldig lite av negative sider av TVen som vil ha noe å si for meg personlig (jeg ser derimot haugevis med fordeler). Kan også legge til at jeg har hatt Plasma fra 2005 til 2013 og hadde ingen problemer med innbrenning eller retention. Med tanke på at jeg har egentlig til gode å se noen eksemplarer av innbrenning på B6V så tror jeg ikke på det. Retention kan jeg tro på, men innbrenning, nei.

Sitat Opprinnelig postet av mrmarbles Vis post
    Så lavt tror jeg ikke 65" vil falle. Det er mulig å kjøpe 55" til 15k på onsdag eller torsdag på Lefdals black friday salg.

Jeg har egentlig bare lest om retention her på forumet og ikke sett noe til faktisk innbrenning. Retention er ikke veldig plagsomt for meg, med mindre det kommer etter å ha sett på hva som helst i 2 minutter. Hadde det vært tilfelle, så ville det nok vært mye mer utbredt. Jeg har lest hele forumtråden på avforums.com (den er laaang), og det var ingen som klaget på innbrenning der. Det var noen som klaget på black crush og viste til bilder fra bla. Gravity. Så viste andre forummedlemmer bilder fra samme scene i Gravity hvor alt var helt klart og tydelig (muligens ukalibrert?).

Poenget er at jeg har sett veldig lite av negative sider av TVen som vil ha noe å si for meg personlig (jeg ser derimot haugevis med fordeler). Kan også legge til at jeg har hatt Plasma fra 2005 til 2013 og hadde ingen problemer med innbrenning eller retention. Med tanke på at jeg har egentlig til gode å se noen eksemplarer av innbrenning på B6V så tror jeg ikke på det. Retention kan jeg tro på, men innbrenning, nei.
    Selvfølgelig kommer man til å få 65" OLED til 20k, det er bare et spørsmål om tid. Om det skjer med denne modellen er et annet spørsmål...

Black crush på LG OLED er helt vanlig hvis den ikke er kalibrert eller kalibrert dårlig, det samme gjelder for øvrig JVC projektorer også. Også spørs det også hvilken gamma man har valgt i menyen. Det er et triks for å få det til å virke som om sortnivået er bedre enn det er, ikke at det trengs på en OLED da den har uendelig on/off og ANSI kontrast.

Innbrenning kommer nok når retention kommer så lett som det gjør, men jeg har ikke sett disse modellene. @Gorm kan sikkert komme med noen innspill her...

Plasma uten innbrenning eller retention er ikke mulig uten å sette kontrasten så lavt at du ikke har lysstyrke igjen. Min 65" VT30 har innbrenning etter TV logoer så det holder og på den er kontrasten satt lavt siden den brukes mye på barne kanaler med store logoer. Ses ikke lett med vanlige bilder, men med testbilder er det lett å se.
    Mvh Andreas

Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Fort deg da! ����
    Har fått den opp nå
    og testet en par timer.
    Hovedsaklig div film klipp og netflix uhd.

Absolutt bedre enn min gamle samsung, bedre sort nivå til og med

Første jeg gjorde var og sette på THX Cinema modusen.
    Synes også faktisk bevegelser er veldig bra nå etter at jeg fant 'Custom' muligheten på interpoleringen.
    Kjører blur reduction på 1, film smooth på 3 og clear Motion er slått på, og resultatet er da på par, om ikke bedre enn Sony hw50 sin Motion flow på medium.

Så langt er THX modusen og pro 1/2 til og være sånn nogen lunde innafor
    Denon AVR-4520 CI

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Lignende tråder

1. Trenger tips til ny hjemmekino på "budsjett"
    By ksjon in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 02-17-2014, 20:39
  2. CM7 - Rimelig forsterker "student" budsjett.
    By OriginalRed in forum Høyttalere
    Svar: 35
    Siste melding: 08-11-2010, 01:26
  3. Panasonic DMP-BD65. Ny "budsjett" blu-ray spiller til stor tv.
    By thamule in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-27-2010, 00:35
  4. Plasma/LCD 47"-50" (maks 8000,-) budsjett-TV
    By niccen in forum TV-apparater
    Svar: 36
    Siste melding: 02-22-2010, 22:20
  5. Innspill til første "budsjett" hifi anlegg
    By Øivind-J in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 12-29-2008, 03:56

Stikkord for denne tråden