Ny 65" Budsjett 20k-30k - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  20
Like Like:  21
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 200
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,862
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av WarMastodon Vis post
    OK, jeg har ikke kunnskaper om dette og må kjøpe meg hjelp.

Hva må jeg gjøre for å få en kalibrering som er bra nok?
    Hvor henvender jeg meg? Hva koster det?

Jeg har mange baller i lufta og kan ikke prioritere A/V interessen med annet enn at et 6-sifret beløp er brukt på utstyr de siste 5-6 årene...
    Derfor har jeg henvendt meg til dere som er entusiaster, jeg har lært at skal en lære og finne ut av ring er ofte de som har interessen som hobby/lidenskap ofte de som har den kunnskapen jeg trenger..

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Du må kontakte en kalibratør ala Gorm Sørensen her på forumet, hvor i landet bor du? Pris må du eventuelt ta med kalibratøren.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Begynner å bli i tvil selv
    Leste denne posten på avs nå, er det cinema du bruker ?

Sitat Opprinnelig postet av BRAKKUS1, post: 24397738, member: 134282
    Ok [USER=722271]@Anton2015[/USER] I'm man enough to admit Cinema mode is not a good mode, especially with HDR, I've put in AVforum's SDR and HDR settings in pro 1 & 2, and it's miles better than what I had in Cinema, the colours were so bled out in that mode, and for whatever reason the brightness advantage I thought I had in cinema vs pro isn't actually there because the rest of the pic just isn't very accurate! I think I can finally stop messing around until I get a calibration from Vincent.

Panasonic DX902B owners thread part 2

Men en slik skjerm burde vel kanskje kalibreres ordentlig...

Håper inderlig det ikke nødvendigvis var bomkjøp for min del, tv'en skulle komme i løpet av morra dagen så får vi se :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,541
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Leste denne posten på avs nå, er det cinema du bruker ?

Panasonic DX902B owners thread part 2

Men en slik skjerm burde vel kanskje kalibreres ordentlig...

Håper inderlig det ikke nødvendigvis var bomkjøp for min del, tv'en skulle komme i løpet av morra dagen så får vi se :P
    Stiller meg 100% bak uttalelsen om Cinema. Helt ubruklig mode for min del. Skal få tvn profesjonelt kalibrert i ettermiddag. Blir jeg ikke fornøyd da, går tvn rett i retur til Expert. Har sagt jeg skal gi meg tid til å venne meg til ny tv, men jeg greier ikke bli fornøyd med den. Den har så langt ikke markert seg som så mye bedre enn min gamle Samsung. Snarere tvert i mot.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm.....
    Her er fra Flatpanels.dk
    Panasonic oplyser, at DX900 er præ-kalibreret fra fabrikken. Som udgangspunkt står DX900 indstillet i ”Standard”-profilen og selvom vi er klar over, at tv-skærme stadig primært sælges i butikker, hvor det handler om at have de mest farverige billeder, så må vi alligevel endnu engang fremhæve, at ”Standard”-profilen er hæslig. Panasonic forcerer alt indhold ind i det meget større farverum, som DX900 understøtter, og trækker dermed farverne i næsten tilfældige retninger. Hvis du køber DX900 og bruger ”Standard”-profilen, så går du i sandhed glip af en stor del af skærmens potentiale. Vær forberedt på at foretage visse ændringer.

Heldigvis har Panasonic inkluderet to THX-tilstande; THX Cinema og THX Bright Room, og de er herlige! Disse billedprofiler byder på nogle af de mest præcise fabriksindstillinger, som vi hidtil har set, og endnu vigtigere så respekterer de indholdet og det indbyggede farverum, hvilket over de kommende år vil være blive en ekstremt vigtig egenskab på skærme, der får stadig større farverum. Gamma er ikke spot-on og selvom der er en lillebitte overrepræsentation af blå i billedet, så lever THX-profilerne op til navnet.

Vi ændrede kun nogle få parametre i forbindelse med kalibreringen og du kan se resultaterne nedenfor. De fleste købere vil nok være tilfredse med THX-profilerne uden ændringer.
    Read more at http://www.flatpanels.dk/test.php?su...PGwzTyvge3F.99
    Basert på dette er min konlusjon at,
    Enten har du en skjerm med feil på, hvis THX-innstillingene ikke ser bra ut.
    Eller....du er vant til helt "feil" tv-bilde hvis THX-innstillingene oppleves som et dårlig bilde.

Jeg er spent på å høre hvordan det går etter du har hatt besøk i dag. Om det er feil på apparatet eller deg?

5. Takk AAmrAA takket for denne posten
    Liker AAmrAA har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,131
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er jo fordelen med å få TVen kalibrert opp skikkelig, da får du jo de dataene du trenger for å avgjøre om det er din subjektive vurdering eller TVens objektive ytelse som skaper problemet... Når du sier du kommer fra en Samsung-TV har jeg nok imidlertid en viss mistanke om hvor problemet ligger, men det er absolutt ingen ting å "skamme seg over" å foretrekke litt "glorete" farger, men anbefaler i så fall absolutt at du lar det nye mer nøytrale TV-bildet "sette seg" litt før vi sender i retur. Husk også at omgivelsene kan påvirke, har du f.eks. mye lys i rommet må en ofte kompensere med å velge en modus som dytter mer lys, lavere (høyere, alt ettersom en ser det...) gamma samt kanskje også dytter litt mer guffe i fargekanalene enn det som egentlig er "korrekt".

7. Takk AAmrAA takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg funderte på.

Er hva slags kilde som brukes og eventuelt om det er korrekte format instillinger ?

For eksempel et problem rundt diverse konsoller og eventuelt pc, og ja enkelte satelitt og kabel bokser er at de enten sender et 0-255 bilde og tv'n ikke automatisk kjenner dette igjen på signalet, eller vice versa.

Vil utarte seg om enten massive black crush over bilde eller at bilde utvaskes helt og sortnivået er lagt alt for høyt.

Vet ikke enda hva panasonic kaller denne innstillingen men Samsung heter den noe så enkelt som HDMI Black level og har to innstillinger.
    Normal\limited = Standard video, blueray etc (16-235)
    Full\low = Full RGB, stort sett bare brukt på PC (0-255)

Så, om tve'n er satt til 16-235 og får et 0-255 signal vil at se grått og helt ille ut.
    Det motsatte vil gi et alt for lavt sortnivå så alle skygge detaljer forsvinner.
    Sist endret av TorTorden; 11-18-2016 kl 17:14
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

9. Takk AAmrAA takket for denne posten
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,541
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Hmmmmm.....
    Her er fra Flatpanels.dk

Basert på dette er min konlusjon at,
    Enten har du en skjerm med feil på, hvis THX-innstillingene ikke ser bra ut.
    Eller....du er vant til helt "feil" tv-bilde hvis THX-innstillingene oppleves som et dårlig bilde.

Jeg er spent på å høre hvordan det går etter du har hatt besøk i dag. Om det er feil på apparatet eller deg?
    La oss håpe det ikke er meg Er i full gang med kalibreringen nå. Føler meg litt som en 5-åring på julaften

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,541
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...det er jo fordelen med å få TVen kalibrert opp skikkelig, da får du jo de dataene du trenger for å avgjøre om det er din subjektive vurdering eller TVens objektive ytelse som skaper problemet... Når du sier du kommer fra en Samsung-TV har jeg nok imidlertid en viss mistanke om hvor problemet ligger, men det er absolutt ingen ting å "skamme seg over" å foretrekke litt "glorete" farger, men anbefaler i så fall absolutt at du lar det nye mer nøytrale TV-bildet "sette seg" litt før vi sender i retur. Husk også at omgivelsene kan påvirke, har du f.eks. mye lys i rommet må en ofte kompensere med å velge en modus som dytter mer lys, lavere (høyere, alt ettersom en ser det...) gamma samt kanskje også dytter litt mer guffe i fargekanalene enn det som egentlig er "korrekt".
    Du har selvfølgelig rett i det du skriver. Tilvenning er tingen. Har fått noen glimt av hva som bor i denne TVn på BD, så vet at den kan levere strålende bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Du må kontakte en kalibratør ala Gorm Sørensen her på forumet, hvor i landet bor du? Pris må du eventuelt ta med kalibratøren.
    Jeg bor på Gjøvik. Er det en kalibratør som ønsker et oppdrag, ta gjerne kontakt!

For øvrig har jeg hatt TVen i ca ett døgn nå og 4K bildene fra Samsung UBD-K8500 er meget bra. Men med NRK i 720p fra Get boksen er tragisk dårlig. Jeg synes min 8år gamle Samsung jeg nå har byttet ut ser bedre ut....
    Har og et MediaCenter med Kodi som jeg streamer diverse 1080p materiale i BD kvalitet, noe av det er bedre men fortsatt ikke bra...
    (Kodi finnes og i Play Butikken, skal prøve å streame i appen i TVen for å se om det kan være kabler e.l. som forstyrrer)
    I Recieveren har jeg prøvd å skru på og av bildebehandling uten at det endret bildet noe...
    Jeg er rett og slett overrasket over at dette ikke er bedre da denne TVen får så mye skryt i alle testene den er med i... Får håpe jeg får napp hos en kalibratør...

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
    Sony KD-65X9305
    Samsung UBD-K8500, Get Box Micro, Intel NUC6 "Skull Canyon" (Kodi 16.1), Sony PS3 Slim
    Yamaha RX-A3020 Aventage
    MA Silver RX-8, MA RX-Centre, MA RX-FX, MA RX-W12
    Synology DS209II, Syology DS411j

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All respekt til en perfekt kalibrert tv....men.....
    Hvis en setter opp tv med grunninnstillingene som ofte blir listet opp i test/reviews, så skal en allerede der begynner å nærme seg et godt bilde.
    Så hvis noen sitter med tv, og synes bildet er "helt forferdelig" etter å ha fulgt et slikt grunnoppsett, så tviler jeg på at en profesjonell kalibrering er det som gir et "helt nytt" bilde.
    Så har vi kvalitet og komponenter.
    Husker jeg hadde et gammel 720p 42" Panasonic plasma. Et av de som var kjent som et meget bra tv i sin tid. Kostet meg vel ca 15.000 den gang. (Tror det var i 2006).
    I 2010-11 byttet jeg så til en full hd 50" plasma fra LG i prissjiktet 6.000,-
    Jeg var så skuffet over bildet på nye tv-en. Etter en liten uke gikk det rett i retur. Kjøpte så et Samsung 63" til sikker over 20.000,- og opplevd billedkvalitet var tilbake.
    Men likevel syntes jeg gamle 720" Panasonicen leverte et mye bedre bilde på vanlige tv-signaler. Nok fordi det var færre pixler, mindre prosessering og mindre skjerm.
    Så det er ikke nødvendigvis slik at nytt er bedre.

Det jeg vil frem til er at et nytt tv som en får stilt inn bort fra butikkmodus, og satt opp med fornuftige fargemodus, og diverse innstillinger, avslører allerede da hvilket potensiale som ligger i skjermen. Så er proffkalibreringen det som henter ut 100% av hva skjermen kan yte.
    Men er en ikke sånn nogen lunde entusiastisk fornøyd med bilde en har før kalibratøren kommer, så bør en ikke forvente at det er natt og dag forskjell etter endt kalibrering.
    (Selvsagt med forbehold om at ikke noen grunninnstillinger er helt på jordet innen kalibratøren slipper til).

14. Takk AAmrAA takket for denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,974
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WarMastodon Vis post
    Jeg bor på Gjøvik. Er det en kalibratør som ønsker et oppdrag, ta gjerne kontakt!

For øvrig har jeg hatt TVen i ca ett døgn nå og 4K bildene fra Samsung UBD-K8500 er meget bra. Men med NRK i 720p fra Get boksen er tragisk dårlig. Jeg synes min 8år gamle Samsung jeg nå har byttet ut ser bedre ut....
    Har og et MediaCenter med Kodi som jeg streamer diverse 1080p materiale i BD kvalitet, noe av det er bedre men fortsatt ikke bra...
    (Kodi finnes og i Play Butikken, skal prøve å streame i appen i TVen for å se om det kan være kabler e.l. som forstyrrer)
    I Recieveren har jeg prøvd å skru på og av bildebehandling uten at det endret bildet noe...
    Jeg er rett og slett overrasket over at dette ikke er bedre da denne TVen får så mye skryt i alle testene den er med i... Får håpe jeg får napp hos en kalibratør...

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
    Hvis du setter den i ISF Dark modus, og skur av all prosessering i bilde-meny og avansert bilde-meny, så skal tven være veldig korrekt. Dog så er det mange som ikke liker ett korrekt bilde. Mange vill ha overmettede farger, for lyst sort og formye lystrykk.

16. Takk Solgaard takket for denne posten
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,541
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et helt nytt TV etter kalibrering. En stor takk til Capitaine for jobben. Neste prosjekt blir å kvitte seg med RiksTV og dårlig båndbredde og heller satse på litt bedre bilder fra parabol.

Ny 65" Budsjett 20k-30k-2016-11-19-2-pngNy 65" Budsjett 20k-30k-2016-11-19-3-pngNy 65" Budsjett 20k-30k-2016-11-19-4-pngNy 65" Budsjett 20k-30k-2016-11-19-png

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,199
    Takk & like
    Nevnt
    35 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehhh, den pre-målingen der, hvilken bildemodus er den fra ??
    På alle de DX900-ene jeg har kalibrert er det kun snakk om små justeringer med utgangspunkt i "Profesjonell 2". Den pre-målingen i rapporten din stammer garantert fra TV-ens verst tenkelige utgangspunkt, og gir jo ikke et realistisk inntrykk av "beste bilde" før kalibrering.

Ellers ser den jo helt grei ut etter kalibrering :-) Savner dog saturation sweep, som gir oversikt over hvordan fargerommet responderer på forskjellige nivåer? Noen grunn til at det er brukt 2.4 power gamma fremfor BT1886? BT1886 er jo nye "referansen" for flatskjermer (gir litt bedre kontroll på farger og fergetemperatur i de mørkeste områdene).
    Sist endret av Gorm; 11-19-2016 kl 11:13
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,541
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    På alle de DX900-ene jeg har kalibrert er det kun snakk om små justeringer med utgangspunkt i "Profesjonell 2". Den pre-målingen i rapporten din stammer garantert fra TV-ens verst tenkelige utgangspunkt, og gir jo ikke et realistisk inntrykk av "beste bilde" før kalibrering.

Ellers ser den jo helt grei ut etter kalibrering :-) Savner dog saturation sweep, som gir oversikt over hvordan fargerommet responderer på forskjellige nivåer? Noen grunn til at det er brukt 2.4 power gamma fremfor BT1886? BT1886 er jo nye "referansen" for flatskjermer (gir litt bedre kontroll på farger og fergetemperatur i de mørkeste områdene).

Om jeg ikke tar feil, så er det i "Profesjonell 1".

" Profesjonell 1" har jeg fått som dagmodus og " Profesjonell 2" som nattmodus.

Mener du at det er noe med kalibreringen som kunne ha vært gjort annerledes/bedre, eller har det ikke noe å si, så lenge sluttresultatet er godkjent?

Det med gamma kan kanskje Capitaine svare på selv, da jeg vet han er innom dette forumet og denne tråden

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,862
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post

Det er jo lett å se at dette er en rapport som ikke er helt realistisk, da han ikke har gjort store justeringene i gråskalaen når man ser på tallene. Ellers ser kalibreringen bra ut, men som du sier så er det rart at bt.1886 ikke er valgt når TV´en støtter den gammakurven. Nå har ikke jeg kalibrert noen av disse, men den vil vel funke greit med 2.4 power gamma også?

Og @AAmrAA er det noen grunn til at han har kalibrert den til 258nits?
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,541
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det er jo lett å se at dette er en rapport som ikke er helt realistisk, da han ikke har gjort store justeringene i gråskalaen når man ser på tallene. Ellers ser kalibreringen bra ut, men som du sier så er det rart at bt.1886 ikke er valgt når TV´en støtter den gammakurven. Nå har ikke jeg kalibrert noen av disse, men den vil vel funke greit med 2.4 power gamma også?

Og @AAmrAA er det noen grunn til at han har kalibrert den til 258nits?
    Dette kan jeg ikke svare på, da jeg er helt overlatt til den som kalibrerer og at denne gjør ting riktig. Har bedt kalibrerer ta en titt innom tråden her, så får vi/jeg heller vente på et svar når han har tid For meg er bildet MYE bedre enn hva det var, men så har jeg jo ikke noe sammenligningsgrunnlag heller i forhold til om ting er gjort etter boken og om bildet faktisk kunne ha vært enda bedre.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,199
    Takk & like
    Nevnt
    35 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, 2.4 power gamma er greit det også, men det gir ulineær fargetemp og mer "utvaskede farger" nederst nær sort. Ikke noe "big issue", for øynene våre er jo ikke spesielt ømfintlige for farger i mørket.

Det jeg reagerte på i forhold til å kjøre saturation sweep, er at grønn saturation er økt til +14. Jeg ville tro - basert på de DX900 jeg har kalibrert - at det gir kraftig overmetning i grønt på alle nivåer under 100% fargeintensitet? Med mindre denne skjermen er veldig spesiell, og det kan jo forekomme. Dette er jo noe man ikke ser i rapporten hvis man bare måler ytterpunktene i CIE-kartet. Men kan jo være kalibratør har full kontroll på dette, og bare ikke har inkludert saturation sweep i rapporten
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er normalmodus på en ubrukt HDMI-inngang. Iogmed AAmrAA ikke hadde landet på noen spesiell modus, så ble det det normalmodusen. Det er kanskje ulik praksis på dette, men konsensus er å bruke det kunden bruker fra før for å vise aktuell før/etter-grafer og ikke en teoretisk modus som ikke er i bruk. Når det er sagt, hadde det ikke vært meg imot å inkludere 3 og 4 grafer, fra forskjellige modus, men man er jo der for å kalibrere tv'en - ikke måle tv'en som en eksersis. Uansett ble det fortalt at TV'en måler ganske OK i utgangspunktet, men at det er rom for forbedring.

Som du sikkert vet er BT.1886 det samme som gamma 2.4 når sortnivået er helt sort. Det er hva denne TV'en tilstreber i mesteparten av tiden, og lykkes godt med (med enkelte begrensninger). I tillegg har TV'en det kun 10-punkts justering, ikke 20 eller 10+1/10+2, så da er det lett for å få et for høyt nivå i overgangen mellom sort og grått. Mao vil jeg påstå at BT1886 *ikke* gir bedre kontroll på farger og temperatur i de mørkeste områdene.

Min erfaring er at BT1886 er stort sett en selvmotsigelse. På TV'er som har et litt høyt sortnivå, fører dette bare til at bildet blir enda blassere, og på TV'er som er helt sorte inkl de som er marginalt over, er det gamma 2.4 som bør brukes da man uansett sjeldent har justeringer ved 5/15 IRE.

Saturation ble sjekket og er helt i tråd med forventninger. AAmrAA har fått skjermgrabb av Colorchecker SG som viser avg. dE på 0.7, hvorav man kan telle på en hånd noen farger som er rett over 1. Stort sett referanse over hele fjøla her.

Det er ikke kalibrert nattmodus, men en generell kalibrering som funker stort sett hele døgnet, derav 258nits. Dette er fortsatt ikke for blendende i mørket, og helt i tråd med hva AAmrAA ønsket, og jeg er helt enig med han for 100-140nits blir her ubrukelig, uansett hva man måtte mene er "korrekt" eller ikke. Vi bor ikke så langt ifra hverandre, slik at en dedikert nattmodus (og evt. fremtidige touch-ups) kan alltids ordnes om det er behov for det, men for de fleste "normale" mennesker er det ikke det.

Det er ikke snakk om å gjøre forandringer i gråskalen for å gjøre forandringer. Den var OK fra esken og det er gjort justeringer for at den skal bli beinrett.
    Metning på grønt er for å kompensere for tone-innstillinger på grønt som gikk andre veien, man kan ikke se isolert på tallene for alt henger i hop.
    Sist endret av Capitaine; 11-19-2016 kl 13:37

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,862
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysstyrke er helt individuelt, men 258 nits (75fl) vil jeg tro blir ganske slitsomt i et helt mørkt rom (den vil også drepe mye av sortnivået). På dagtid derimot vil det funke bra og det er sef kunden som bestemmer dette og det var derfor jeg spurte AAmrAA hvorfor 258 nits ble valgt. Jeg personlig syns det er alt for mye selv på en TV. Å kommentere justeringer som er gjort er veldig vanskelig, men @Gorm har relativt grei erfaring og har nok kalibrert en del av disse så hans spørsmål er rimelig berettiget. 14 trinn på en justering i fagerommet må betegnes som ganske mye på en TV med et bra utgangspunkt vil jeg tro... :-)
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dreper ikke sortnivået på denne TV'en. På en kantbelyst IPS-skjerm, ja, men her må man også veie opp fordeler/ulemper. 14trinn er relativt, og mye av dette er for å kompensere for tone-justeringer. Disse 14 trinnene tilsvarer kanskje 100 trinn i en typisk servicemenu. Når meteret forteller deg at alt stemmer med sat/lum-sweep og Colorchecker SG viser dE 0.7, så er man på rett vei. Alle TV'er er individuelle. Hvis ikke, hadde det ikke vært nødvendig å kalibrere.

Det er ikke så slitsomt, egentlig. Det er jo sjeldent at man får 258nits rett i trynet. Når det er sagt, så kommer HDR for fullt, og her er plutselig retinaskjærende høy lysstyrke positivt. (det er ikke 100% det samme men poenget består)

Personlig er jeg fornøyd med 170nits på min skjerm, selv om dette også er "juks": F.eks 100nits hadde vært helt uaktuelt å bruke her, selv i stummende mørke. PC-skjermen min er derimot 90nits, og det syns jeg er passe i dempet belysning, men jeg sitter jo mye nærmere denne skjermen, og jobber på den (ikke for å la meg bli underholdt).

I tillegg er det noe forskjeller fra skjerm til skjerm hvordan lysstyrken oppleves. AAmrAA sin skjerm så virkelig grå og utvasket ut når jeg kom, da er ikke rart "folk flest" foretrekker andre modus enn de "semikalibrerte" modusene. Det er nok derfor kjedene kommer unna med å "kalibrere" normalmodus ved å plotte inn kun 2-trinns gråskala fra et ark, som kommer fra en eller annen i Oslo som har brukt en kjip Spyder. Og det med alle "bildeforbedringskretser" fortsatt påslått.

Har også vært innom en bekjent av en bekjent hvor det ikke var håp overhodet. Han fortsetter å bruke dynamic på en Samsung kantbelyst TV.
    Sist endret av Capitaine; 11-19-2016 kl 14:22

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Lignende tråder

1. Trenger tips til ny hjemmekino på "budsjett"
    By ksjon in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 02-17-2014, 20:39
  2. CM7 - Rimelig forsterker "student" budsjett.
    By OriginalRed in forum Høyttalere
    Svar: 35
    Siste melding: 08-11-2010, 01:26
  3. Panasonic DMP-BD65. Ny "budsjett" blu-ray spiller til stor tv.
    By thamule in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-27-2010, 00:35
  4. Plasma/LCD 47"-50" (maks 8000,-) budsjett-TV
    By niccen in forum TV-apparater
    Svar: 36
    Siste melding: 02-22-2010, 22:20
  5. Innspill til første "budsjett" hifi anlegg
    By Øivind-J in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 12-29-2008, 03:56

Stikkord for denne tråden