Ny 65" Budsjett 20k-30k - Side 2
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 200
    Expert kjørte kun prismatch med lagerførte produkter hos konkurrentene så da ble det ingen DX900... Men flesket til med en KD-65XD9305 og en UBD-K2500
    Forventet levering om 14 dager... [MENTION=13146]Galnes[/MENTION], når får du din?
    Sony KD-65X9305
    Samsung UBD-K8500, Get Box Micro, Intel NUC6 "Skull Canyon" (Kodi 16.1), Sony PS3 Slim
    Yamaha RX-A3020 Aventage
    MA Silver RX-8, MA RX-Centre, MA RX-FX, MA RX-W12
    Synology DS209II, Syology DS411j

Grattis

Min ble sendt fra lager i Sverige i går, forventet 31 oktober. Bestilte også xbox one s under kampanjen og har Deadpool og Batman v. Superman ultimate extended edition i UHD Blu-ray på vei fra Amazon. Satser på å ikke sovne under sistnevnte hjemme som jeg gjorde på kino

Ingen atmos receiver i denne omgang, skralt utvalg hos expert som kunne kjøpes. Satser mer på black friday

Ser at Sony slapp ny Firmware nylig: (v. 3.509, 1.2GB)
    Access Denied

Er det Android 6.0 i denne? eller 5.x something?

I release notes står det kun:

Forbedrer stabiliteten og ytelsen til UHD-avspilling via HDMI på gjeldende 4K-TV-er

Er det vits i å laste den ned eller oppdaterer jeg den med same oppdateringer via Android TV interface?
    Er det mere i pakken som oppdateres I tillegg til Android TV os? Som riktig Firmware i kretskort osv..
    Sony KD-65X9305
    Samsung UBD-K8500, Get Box Micro, Intel NUC6 "Skull Canyon" (Kodi 16.1), Sony PS3 Slim
    Yamaha RX-A3020 Aventage

Ser ikke noe om android 6.0 om den. Kun at den skal forbedre UHD over HDMI. Det er nok primært en fastvareoppdatering.

Der står også at den blir tilgjengelig via direkte nedlasting i TV etterhvert. Tolker det nesten som at de lar de som laster ned manuelt betateste oppdateringen før den slippes til alle som har TV tilkoblet nett.

Vet ikke hvordan det blir her i huset, har ikke UHD TV fra altibox, men sky-brukere i England opplever mye judder, og fixen i denne oppdateringen ser ut til å kun hjelpe frem til neste gang TV slås av.

I følge sporing er nå tv lastet opp på bil og forventet levering innen klokken 16.00
    Men tør ikke frakte den liggende, som jeg må i min lille bil, så blir neppe hentet før jeg får tak i noen med varebil

[MENTION=13146]Galnes[/MENTION] fått den i hus enda?
    Sony KD-65X9305
    Yamaha RX-A3020 Aventage

Har avtalt med noen som skal hjelpe meg å hente den i morgen
    Samt sørget for ferie i tre uker fremover fra mandag av

Fin TV, fikk et hhv jevnt panel selv om der selvsagt er noe ujevnheter. Spesielt et bittelite rundt område (6-7cm i diameter) på nedre del til venstre som er litt mørkt, men et stykke unna hjørnet. Er også litt baklysblødning i et større område over den.

Dessverre har jeg funnet 5 døde piksler til nå, tre av dem i rekke. Har ikke studert veldig nøye, kan være flere.

Fikk til HDR Blu-ray (Deadpool) via xbox one s etter litt stilling i meny. Så veldig bra ut. Ikke tatt noe kalibrering enda, kun satt til kinomodus pga fullt opp med besøk.

Sitat Opprinnelig postet av Galnes Vis post
    Fin TV, fikk et hhv jevnt panel selv om der selvsagt er noe ujevnheter. Spesielt et bittelite rundt område (6-7cm i diameter) på nedre del til venstre som er litt mørkt, men et stykke unna hjørnet. Er også litt baklysblødning i et større område over den.

Dessverre har jeg funnet 5 døde piksler til nå, tre av dem i rekke. Har ikke studert veldig nøye, kan være flere.

Fikk til HDR Blu-ray (Deadpool) via xbox one s etter litt stilling i meny. Så veldig bra ut. Ikke tatt noe kalibrering enda, kun satt til kinomodus pga fullt opp med besøk.
    Hvilket signal bruker du for å se etter ujevnheter i panelet? Et ensfarget bilde eller noe slikt?

Litt overrasket over at du har fått døde pixler, noen som vet hva Sony har som limit på døde pixler før en får ny TV på garanti? Og hvordan stiller det seg i forhold til kjøpsloven? Har ingen døde pixler på min 8år gamle Samsung..

Jeg må vente ca 14 dager enda, Expert får den ikke inn på sentrallageret før torsdag 10.11.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Sony KD-65X9305
    Yamaha RX-A3020 Aventage

Usikker om de har endret på det, men før hadde de ihvertfall 100% garanti mot pikselfeil i to år.

Så antydning til det ujevne ved filmtitting og dobbeltsjekket med ensfargede bilder, men ikke så ille at det gjør noe. Er vel bortimot umulig å få et helt jevnt panel på LCD-TVer uansett. Og stengt tatt også på OLED. Men så lenge det ikke er altfor voldsomt er det ikke noe man ser med mindre man spesifikt sitter å ser etter det :-)

Er det slik at Philips 65pus7601 er bortkastet tid og penger? Er veldig fan av Ambilight og har sett på denne modellen en stund nå, men ønsker ikke mye baklysblødning eller mye gråskimmer i sortnivået. Noe som tydeligvis mange tv-merker har felles nå om dagen. Lest endel tester og funnet en grei pris på nett. Har kjøpt toppmodell av Philips før, som nå blir brukt på "kontoret" på loftet. Selv om den nærmer seg 7 år gammel, er det fremdeles et greit bilde på den både med PS4 og på BD-spilleren. Var også innom El-kjøp på Sartor senter i går. Der annonserer de for kalibrering av tv, sjekking av pixelfeil, osv. Alt dette til kr. 999,- om jeg ikke husker feil. Har liksom mine tvil om at dette er verdt prisen hvis en greier å justere litt på tv'n selv. Noen som har et synspunkt her?

Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Er det slik at Philips 65pus7601 er bortkastet tid og penger? Er veldig fan av Ambilight og har sett på denne modellen en stund nå, men ønsker ikke mye baklysblødning eller mye gråskimmer i sortnivået. Noe som tydeligvis mange tv-merker har felles nå om dagen. Lest endel tester og funnet en grei pris på nett. Har kjøpt toppmodell av Philips før, som nå blir brukt på "kontoret" på loftet. Selv om den nærmer seg 7 år gammel, er det fremdeles et greit bilde på den både med PS4 og på BD-spilleren. Var også innom El-kjøp på Sartor senter i går. Der annonserer de for kalibrering av tv, sjekking av pixelfeil, osv. Alt dette til kr. 999,- om jeg ikke husker feil. Har liksom mine tvil om at dette er verdt prisen hvis en greier å justere litt på tv'n selv. Noen som har et synspunkt her?
    Ordet "kalibrering" er en løgn her!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Kalibrering har absolutt noe for seg, og det er ikke noe du kan gjøre ved å "justere selv", da det fordrer relativt dyrt måleutstyr samt kompetanse. Men som nordic45 sier, det du er blitt tilbudt har ingen ting med kalibrering å gjøre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

åssen utstyr og kompetanse er det dere prater om egentlig? var med Atea for et noen år siden og kalibrerte hele videoveggen til ormen lange med hva som virket som svært enkelt og rimelig utstyr koblet over com porten fra hvilken som helst laptop, det krevde to tastetrykk per skjerm og ingen kompetanse whatsoever. tok kanskje 30sek per skjerm.
    usikker på tall men installasjonen/anbudet var verdt flerfoldige millioner. får litt assosiasjoner til high end sosser som brifer om dyr og avansert kompetanse for relativt enkle oppgaver (typisk på forbruker siden), med mindre Atea som er nest størst i europa ikke vet hva de driver med heh...
    alle som jobbet med video, cisco crestron osv var også ofte på kurs med samsung hvor de får klare svar på hva som skal gjøres og ikke.. ikke minst langt mer matnyttig informasjon om produktene og fremtiden enn noen brosjyre.
    dukker du opp der med en "ekspert" i video kalibrering blir du nok fliret på dør.

fikk det samme inntrykket på omvisning hos Bergen kino. ingen fjasing om spesifikasjoner, dyre enkeltdeler eller lignende. føltes som det var masse slingringsmonn de overhode ikke brydde seg om, til forskjell fra fobrukeren som får angst av småting i den store sammenhengen..

etter litt googling ser jeg at det er denne typen Atea bruker ute i feltet.
    Amazon.com : X-Rite i1Display Pro - Display Calibration (EODIS3) : Photographic Light Meters : Camera & Photo
    Sist endret av einis; 11-06-2016 kl 22:36

Jeg må også ha et par nye HDMI kabler. Direkte fra UBDen og Yamahaen til TVen..
    (Jeg har mange noname kabler til 1080p trafikk og lyd fra UBDen og til receiver)

Har sett på denne:
    Best pris pa Monster Cable Ultra HD Platinum HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 1,5m - Sammenlign priser hos Prisjakt

Er det andre kabler som støtter 4k@60Hz i denne prisgruppen?
    Evt andre anbefalinger?
    Sony KD-65X9305
    Yamaha RX-A3020 Aventage

Så lenge de du har er high speed burde det gå bra. Om de ikke takler dataoverføringsmengden stotrer bildet eller faller helt ut. Ganske enkelt og greit.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    åssen utstyr og kompetanse er det dere prater om egentlig? var med Atea for et noen år siden og kalibrerte hele videoveggen til ormen lange med hva som virket som svært enkelt og rimelig utstyr koblet over com porten fra hvilken som helst laptop, det krevde to tastetrykk per skjerm og ingen kompetanse whatsoever. tok kanskje 30sek per skjerm.
    usikker på tall men installasjonen/anbudet var verdt flerfoldige millioner. får litt assosiasjoner til high end sosser som brifer om dyr og avansert kompetanse for relativt enkle oppgaver (typisk på forbruker siden), med mindre Atea som er nest størst i europa ikke vet hva de driver med heh...
    alle som jobbet med video, cisco crestron osv var også ofte på kurs med samsung hvor de får klare svar på hva som skal gjøres og ikke.. ikke minst langt mer matnyttig informasjon om produktene og fremtiden enn noen brosjyre.
    dukker du opp der med en "ekspert" i video kalibrering blir du nok fliret på dør.

fikk det samme inntrykket på omvisning hos Bergen kino. ingen fjasing om spesifikasjoner, dyre enkeltdeler eller lignende. føltes som det var masse slingringsmonn de overhode ikke brydde seg om, til forskjell fra fobrukeren som får angst av småting i den store sammenhengen..

etter litt googling ser jeg at det er denne typen Atea bruker ute i feltet.
    Amazon.com : X-Rite i1Display Pro - Display Calibration (EODIS3) : Photographic Light Meters : Camera & Photo

Det Atea gjorde var å koble opp en billig måleprobe for å matche lysstyrke og fargetemperatur på skjermene i videoveggen. Dette gjør de da med software som har direkte tilgang til å endre parametre i displayet. Skjermen er på ingen måte kalibrert til å møte videostandard på verken fargerom eller fargetemperatur, de er bare matchet mot hverandre for at veggen skal se ut som en sammenhengende skjerm. Når Atea trenger utstyr kalibrert mot en standard leier de inn slike som meg til å gjøre jobben. Har blant annet kalibrert en masse på sykehusene i Oslo for Atea. Ingen som flirer da.

Samme sak er det på Bergen kino. Utstyrsleverandøren har gjort avtale om kalibrering, og de bruker en måleprobe til rundt 100K (Jeti Specbos 1211). De bruker også software som kommuniserer direkte med projektoren, og prosessen er automatisert. Jeg var akkurat i sal 3 på Lillehammer kino og kalibrerte, da denne salen også leies ut/brukes til film grading, og dermed trengte mer presis kalibrering. Ingen som flirer der heller

På forbruker utstyr, slik som TV-ene vi har hjemme i stuene våre er det ingen software for automatiserte prosesser. Eneste unntaket er de aller dyreste skjermene til Panasonic, som delvis kan kalibreres via automatisert prosess med Calman kalibrering software. Du kan jo Google hva Calman lisensen koster, om den skal kunne benyttes mot forskjellig utstyr.
    Så er det også slik at skal man selge en kalibrering, så må man være sikker på at det man selger er korrekt. Det vil si at utstyret må rekalibreres relativt ofte. Proben du linker til har plast fargefiltre, og drifter alt for mye til å kunne brukes til annet en display matching. Skal den brukes til kalibrering, må den brukes i kombinasjon med et spectroradiometer, slik at det lages en offset-profil for hver skjerm.

Du spør hvilket utstyr og kompetanse som benyttes? Kompetanse er noe man opparbeider over tid, og til grunn bør det ligge en sertifisering fra enten ISF eller THX. Utstyret andre bruker kan jeg ikke svare for, men har selv brukt mye forskjellig utstyr gjennom årene. Nå kalibrerer jeg også grading-studioer, altså der de "skrur" filmmateriale til akkurat de fargene, den dynamikken og fargetemperaturen som skal til for å generere en gitt stemning i filmen. Dermed er også kravet til utstyret høyt. Ville jo vært rimelig meningsløst å bruke hundrevis av timer på å perfeksjonere scener i en film før utgivelse, og dette ikke kunne reproduseres der filmen skal vises. Derav krav til kalibrering i begge ender.
    Utstyret jeg benytter er i hovedsak følgende:
    Photo Research PR670 - spectroradiometer
    Klein K-10A - colorimeter
    Quantum Data 780 - testbilde generator
    Calman business - kalibrering software

Det fine med å jobbe med bildekalibrering, er at det er "håndfast". Det finnes bare en gitt standard som skal brukes, og det eksisterer ikke synsing, da alt kan sees av alle. Ergo finnes det ikke "kabel-nisser" innen video-kalibrering. Dyktigheten hos en kalibratør er avgjørende for hvordan standarden tilpassen lysforholdene i rommet der projektor eller TV skal benyttes.
    Nå er det selvsagt veldig mange som ikke bryr seg om hvordan det ser ut på skjermen i det hele tatt, og det finnes også de som syns at virkeligheten som referanse også er "kjedelig". Akkurat som at det finnes mange som syns lyden fra laptop-høyttalerne er helt greie som "stereoanlegg" hjemme, er det også de som ikke bryr seg om bildegjengivelse i det hele tatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Sitat Opprinnelig postet av WarMastodon Vis post
    Jeg må også ha et par nye HDMI kabler. Direkte fra UBDen og Yamahaen til TVen..
    (Jeg har mange noname kabler til 1080p trafikk og lyd fra UBDen og til receiver)

Har sett på denne:
    Best pris pa Monster Cable Ultra HD Platinum HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 1,5m - Sammenlign priser hos Prisjakt

Er det andre kabler som støtter 4k@60Hz i denne prisgruppen?
    Evt andre anbefalinger?
    Prøv noname kablene først. Om det er relativt korte kabler fungerer de sikkert fint. Får du ikke bilde, eller det oppstår "digital støy" i bildet, så må du heller vurdere alternative kabler.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Kalibrering har absolutt noe for seg, og det er ikke noe du kan gjøre ved å "justere selv", da det fordrer relativt dyrt måleutstyr samt kompetanse. Men som nordic45 sier, det du er blitt tilbudt har ingen ting med kalibrering å gjøre.
    Var bare innom Ellkøp, og der hang det en plakat med info om "kalibrering". Hadde nok aldri takket ja til slikt uansett og samtidig betalt nesten kr 1000,- for en jobb jeg kan gjøre selv. Men å få kalibrert et tv proffesjonelt er jo kanskje en tungvint og dyr affære? Ingen i Bergen som driver med slikt, så vidt jeg vet?

Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Ordet "kalibrering" er en løgn her!

Mine antagelser også. Er nok mange kunder som blir lurt av Elkjøp her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Var bare innom Ellkøp, og der hang det en plakat med info om "kalibrering". Hadde nok aldri takket ja til slikt uansett og samtidig betalt nesten kr 1000,- for en jobb jeg kan gjøre selv. Men å få kalibrert et tv proffesjonelt er jo kanskje en tungvint og dyr affære? Ingen i Bergen som driver med slikt, så vidt jeg vet?
    Det kan bli en dyr affære om det er lang reisevei ja. Er også litt av grunnen til at jeg konsekvent anbefaler 800 og 900 seriene til Panasonic, for de er veldig godt kalibrert fra fabrikk. Å få tips om tilpassing av dynamikk (sortpunkt, hvitpunkt og gamma) til lysforholdene i rommet bør ikke være noe problem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Trenger tips til ny hjemmekino på "budsjett"
    By ksjon in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 02-17-2014, 20:39
  2. CM7 - Rimelig forsterker "student" budsjett.
    By OriginalRed in forum Høyttalere
    Svar: 35
    Siste melding: 08-11-2010, 01:26
  3. Panasonic DMP-BD65. Ny "budsjett" blu-ray spiller til stor tv.
    By thamule in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-27-2010, 00:35
  4. Plasma/LCD 47"-50" (maks 8000,-) budsjett-TV
    By niccen in forum TV-apparater
    Svar: 36
    Siste melding: 02-22-2010, 22:20
  5. Innspill til første "budsjett" hifi anlegg
    By Øivind-J in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 12-29-2008, 03:56

Stikkord for denne tråden