Tips til dere som kjøper tv og skal se tv kanaler den største delen av tiden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til dere som kjøper tv og skal se tv kanaler den største delen av tiden

Husk å bruk riktig kanaltibyder.

Parabol ligger milevis fremfor alle andre på bildekvalitet om dagen.
    Fri flyt på datastrøm og ikke komprimert slik som kabel,fiber og rikstv.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Fri flyt på datastrøm"? Hva betyr dette?
    "Ikke komprimert"? Alt er jo komprimert. Eller kan du dokumentere at det er mindre komprimering på parabol?

For noen år siden så var parabol det beste valget, men tviler på at det nå er noe kvalitetsforskjell på Canal Digital fiber og parabol.

3. Liker dragmore har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    334
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke noe om canal digital fiber, men at det er dårligere bilde på rikstv enn på parabol er ihvertfall ikke vanskelig å se.
    onkyo 818+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,977
    Takk & like
    Nevnt
    33 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RiksTV skiller seg jo ut som en ekstremt dårlig løsning av flere grunner. Største problemet er at RiksTV ikke har tilgang på nok båndbredde til å kunne sende mange kanaler med god oppløsning. I stedet for å satse på et snevert utvalg kanaler med "ok" båndbredde, så har de heller en masse kanaler med utrolig dårlig båndbredde.
    Om du har parabol eller kabel-TV fra f.eks Canal Digital er ett fett. Det som sendes ut i kabelnettet er jo den samme datastrømmen som sendes opp til satellitten, og som du igjen henter inn via parabolen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med parabol og Linuxtuner kan jeg med mitt utstyr se/spille inn MINIMUM 4 kanaler på en gang. Fiber har jeg ikke prøvd, men er det mulig å se/spille inn MINIMUM 4 kanaler samtidig der? Og, om man laster ned/streamer/gamer masse, må det vel gå ut over billedkvaliteten på fiber og?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,581
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er fullt mulig med fiber også.
    Har en kammerat. Han har ett uttakt for CanalDigital fiber tv.
    Kan sette tuneren sin til å ta opp 3-5 kanaler, mens han selv ser eller streamer en ekstra kanal.
    SAMTIDIG som fra det samme uttaket går en kabel til hybelen hans, hvor en annen tuner kan ta opp 3-5 ANDRE kanaler og se på tv i tillegg.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    ... Og, om man laster ned/streamer/gamer masse, må det vel gå ut over billedkvaliteten på fiber og?
    Nei. GPON er ikke IPTV. Video og bredbånd er helt uavhengig av hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var vel tilfelle før man gikk over til digitalt? Når jeg er på besøk hos modern, så synes jeg der forbausende dårlig hvor kanalene ser ut på canal digital satellitt. Kunne sverge at det var høyere oppløsning på signalene jeg får på min canal digital box med kabelTV.

Så kan ikke si at dette er noe jeg kjenner meg igjen i. Personlig holder jeg meg unna både kabelTV, satellitt-TV, RiksTV og streaming så langt det lar seg gjøre (med mindre jeg ikke har noe valg selvsagt).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmarbles Vis post
    Dette var vel tilfelle før man gikk over til digitalt? Når jeg er på besøk hos modern, så synes jeg der forbausende dårlig hvor kanalene ser ut på canal digital satellitt. Kunne sverge at det var høyere oppløsning på signalene jeg får på min canal digital box med kabelTV.

Så kan ikke si at dette er noe jeg kjenner meg igjen i. Personlig holder jeg meg unna både kabelTV, satellitt-TV, RiksTV og streaming så langt det lar seg gjøre (med mindre jeg ikke har noe valg selvsagt).
    Holder deg unna kabel, satellitt, Riks-TV og streaming...? Hva ser du TV via da?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig fornøyd med kvaliteten etter at jeg byttet fra CD satellitt til CD kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Er veldig fornøyd med kvaliteten etter at jeg byttet fra CD satellitt til CD kabel.
    Hvilken tuner hadde du på satellitt da?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,812
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel av at satelittboksen er innstilt på feil oppløsning....som min nabo...han ble veldg fornøyd da jeg fikset oppløsning på boksen hans...Canal Digital.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte den lille hvite HD-boksen stilt inn riktig. :-)

Jeg sier ikke at bildekvaliteten nødvendigvis ble mye bedre ved overgang fra parabol til kabel, men den ble ihvertfall ikke verre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil Vis post
    Husk å bruk riktig kanaltibyder.

Parabol ligger milevis fremfor alle andre på bildekvalitet om dagen.
    Fri flyt på datastrøm og ikke komprimert slik som kabel,fiber og rikstv.
    Tørr å være så direkte å si = BULLSHIT
    Parabol, sett fra norske konsumenters øye, bruker veldig ofte samme SPTS (single program transport stream) i et MPTS mux over satelitt som kabeltv, IPTV(fiber) og noen ganger xDSL.. med andre ord.. samme datastrømmen med samme h264 bitstrømmen.
    Det er kun rikstv og teliasonera som bruker egne encodede strømmer for å kunne selv justere ned kvalitet pga DVB-T begrensgninger og ADSLv2.. Det finnes selvsagt unntak.. men generelt er det slik..
    Fiberbasert IPTV kunne selvsagt tilbydt en høyere kvalitets versjon da de har infrastruktur til dette, men det er svært kostbart og encode selv fra SDI...

En annen ting.. Det er ikke fri flyt av datastrøm (etter det jeg tolker det du skriver)... Du må skille mellom transport metode og selve innholdet.. da de har ingenting med hverandre å gjøre...
    Yamaha RX-V2067, Rotel RB-1070 Amp, Dali IKON8 Fronter, Dali Mentor 8 Senter, Popcorn Hour 410A, Rasp-pi2 ELEC Mediacenter, AppleTV2, Chromecast, Synology 16TB NAS

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    RiksTV skiller seg jo ut som en ekstremt dårlig løsning av flere grunner. Største problemet er at RiksTV ikke har tilgang på nok båndbredde til å kunne sende mange kanaler med god oppløsning. I stedet for å satse på et snevert utvalg kanaler med "ok" båndbredde, så har de heller en masse kanaler med utrolig dårlig båndbredde.
    Om du har parabol eller kabel-TV fra f.eks Canal Digital er ett fett. Det som sendes ut i kabelnettet er jo den samme datastrømmen som sendes opp til satellitten, og som du igjen henter inn via parabolen.
    Transponder antall er begrenset i det sprektrumet Rikstv opererer.. Men en liten korrigering: De forandrer ikke oppløsning per see.. mer bitrate over tid for MPTSen..
    Yamaha RX-V2067, Rotel RB-1070 Amp, Dali IKON8 Fronter, Dali Mentor 8 Senter, Popcorn Hour 410A, Rasp-pi2 ELEC Mediacenter, AppleTV2, Chromecast, Synology 16TB NAS

Lignende tråder

1. Hvor kjøper dere vinyl?
    By johime in forum Vinyl
    Svar: 6
    Siste melding: 04-15-2013, 18:17
  2. Skal bygge kino, trenger tips fra dere erfarne
    By Steini1981 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 33
    Siste melding: 12-18-2011, 18:58
  3. Hvor kjøper dere HD-DVD'er?
    By EvilDick in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 94
    Siste melding: 01-11-2008, 18:01
  4. Hvor kjøper dere HD-DVD'er?
    By EvilDick in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 2
    Siste melding: 11-08-2006, 19:38
  5. Tips fra Dere med erfaring: Ny "rimelig" tv skal k
    By Sound_sound in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 06-14-2005, 13:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine