Hva er egentlig en ekte 4K TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer humblen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er egentlig en ekte 4K TV?

Kjøpte en LG 65LA965W og en LG BP740N for litt over 2 år siden og trodde jeg var på trygg grunn når tiden kom til sendinger i 4K-formatet.
    Men så leste jeg denne artikkelen !!!:*
    HDCP 2.2 will frustrate consumers more than pirates
    TV'n min er trolig ikke en 4K tv lenger når ordinære 4K-sendinger starter - så langt jeg kan se her? Noe som heter HDCP 2.2 må være på plass i TV'n?
    Buying a 4K TV: What you need to know about HDCP 2.2, HDMI 2.0, HEVC & UHD - HardwareZone.com.sg

Så hva gjør jeg nå - selger den til en uvitende tosk?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finner jeg ikke ut de viktige specs'ene på TV'en din, men du var trolig litt for tidlig ute med å kjøpe 4K TV.

Hvis du vil se 4K-innhold fra en ekstern enhet som for eksempel en mottaker eller en UHD-spiller så må TV'en ha HDMI 2.0 og HDCP 2.2. Det er mulig den kan vise TV-sendinger i 4K når det kommer hvis du bruker CAM og Netflix har mye innhold i 4K hvis TV'en støtter det. Men det er nok ikke en ideell TV for en entusiast som vil ha 4K TV for å se UHD-filmer. Du må i tillegg ha en ny spiller for BP740N'en din er ikke UHD-kompatibel.

3. Takk humblen takket for denne posten
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være litt nerdede og svare på overskrift spørsmålet ditt. En ekte 4K TV finnes ikke, da ingen av de på markedet for normale forbrukere har 4096x2160 oppløsning, kun mulighet for å ta imot signalet og nedskalere til UHD oppløsningen som alle "4K" TVer har (3840x2160).

Men ja, du ha nok vært litt tidlig ute. Og får nok ikke spilt av noe 4K innhold hvis den ikke støtter HEVC (H.265) kodek heller. Mest sannsynlig den som kommer til å være gjeldende for UHD sendinger, men det er veldig langt unna her i Norge. Tok jo evigheter før de kom med HD-sendinger i sin tid.

Ellers så er HDCP 2.2 ett must, ellers får man kun 1080p i fra det nye UHD BD formatet.

Men kan legge til at du også mangler HDR støtte, slik at UHD BD uansett er bortkastet uten. Uten det er UHD BD filmer pr dags dato ikke merkbart bedre enn BD-versjonene, enkelte ganger er BD versjonen å foretrekke (Har testet)

5. Takk humblen takket for denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV'n har ikke Netflix, men det har blurayspilleren. Med den kan jeg abonnere på UHD-filmer og serier (ikke så mange ennå) og streame disse for visning på TV'n. Det fungerer helt fint med et svært klart og godt bilde. Dette kan jeg godt leve med fremover. Men hva når 4K sendinger starter og man bl.a. trenger HDCP 2.2? Eller må jeg ha en HDCP 2.2 klar TV hvis jeg nå kjøper en ekte 4K blurayspiller fra f.eks. Samsung for å vise 4K-filmer som nå kommer på markedet?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av humblen Vis post
    TV'n har ikke Netflix, men det har blurayspilleren. Med den kan jeg abonnere på UHD-filmer og serier (ikke så mange ennå) og streame disse for visning på TV'n. Det fungerer helt fint med et svært klart og godt bilde. Dette kan jeg godt leve med fremover. Men hva når 4K sendinger starter og man bl.a. trenger HDCP 2.2? Eller må jeg ha en HDCP 2.2 klar TV hvis jeg nå kjøper en ekte 4K blurayspiller fra f.eks. Samsung for å vise 4K-filmer som nå kommer på markedet?
    Ja alt av uhd materiale (inklusiv Netflix 4k) krever hdcp 2.2.
    Har ikke TVen dette vil du få sendt vanlig 1080p bilde fra kilde enheten.

Eneste som kan sende 4k bilde uten hdcp 2.2 er vel en pc men så fort du prøver og spille av kopi beskyttet materiale vil nok dette også kreve hdcp 2.2.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

8. Liker humblen har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Ja alt av uhd materiale (inklusiv Netflix 4k) krever hdcp 2.2.
    Har ikke TVen dette vil du få sendt vanlig 1080p bilde fra kilde enheten.

Eneste som kan sende 4k bilde uten hdcp 2.2 er vel en pc men så fort du prøver og spille av kopi beskyttet materiale vil nok dette også kreve hdcp 2.2.
    Betyr det da at Blurayspilleren min som oppgradere fra 1080p til 4K og TV'n som også oppgraderer til 4K i sum lager en 4K avspilling fra Netflix?
    Jeg får nemlig søkt opp og avspilt 4K materialet fra Netflix.... Men du mener altså at det downloades fra Netflix i 1080p siden spilleren min ikke har HDCP 2.2?

Men vil en ny 4K spiller nå kunne brukes mot 4K-TV min som altså ikke har HDCP 2.2 hdmi-innganger?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få 4k i Netflix må TV'en ha Netflix innebygget.

Du kan vel bruke spilleren, men får ikke vist 4k på TV'en så det blir temmelig bortkastet.

11. Takk humblen takket for denne posten
    Liker humblen har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    For å få 4k i Netflix må TV'en ha Netflix innebygget.

Du kan vel bruke spilleren, men får ikke vist 4k på TV'en så det blir temmelig bortkastet.
    Siden både spilleren og TV'n oppgraderer 1080p til UHD, så er det neppe mye å hente på å bytte begge til HDCP 2.2 teknologi før man starter med regulære 4K sendinger vil jeg tro? Man får heller ingen 3D i 4K-formatet pr i dag, så fornyelser til ren 4K-teknologi ser ut til være bortkastede penger pr i dag, også i lys av den flotte bildekvaliteten UHD-oppgraderingen gir meg nå.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lignende tråder

1. ekte ufo på film
    By mjau in forum Generell chitchat
    Svar: 1
    Siste melding: 06-27-2011, 11:36
  2. Få ekte HD lyd fra PC? (PCM)
    By AndersT2 in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 12-22-2008, 11:22
  3. Hva slags lydutstyr bruker de egentlig på en "ekte" kino?
    By Rinders in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 15
    Siste melding: 02-22-2008, 15:04
  4. ekte hd
    By eddie in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 3
    Siste melding: 05-27-2006, 16:06
  5. Ekte 16:9 - Tv2
    By mf in forum TV-apparater
    Svar: 16
    Siste melding: 03-04-2004, 13:21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine