[Løst] Ny FHD, eller ny UDH med HDR (anbefalinger ønskes)?

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Sted
    Oslo
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question [Løst] Ny FHD, eller ny UDH med HDR (anbefalinger ønskes)?

Tiden er overmoden for en ny TV her i huset. Jeg føler imidlertidig at jeg ikke helt ser skogen for bare trær - og valgets kvaler er om jeg skal "future-proofe" TVen med UDH og HDR nå, eller om jeg skal gå for en bra FHD. Jeg tror nok det vil gå noen år før jeg kjøper en UHD spiller og filmer fordi prisene på spesielt sistnevnte er drøy (og innholdet i seg selv er labert). Det uansett viktigste for meg er bildekvaliteten på TVen.

Kjøpet blir da i nærmeste fremtid, rett over påske. Har sett på noen produsenter og bla. Panasonic virker imponerende. Jeg har imidlertidig ingen praktisk erfaring med dagens modeller, uansett produsent. Ønsker derfor noen anbefalinger/tips med tanke på hva jeg bør gå for. Her er forøvrig spesifikasjonene jeg tenker på:

Størrelse: 55" LED (kan argumenteres ifht. sitteavstand)
    Sitteavstand: omtrent 180-200cm
    Prisklasse: maks ca. 20000,-
    Bruksområder: Film og TV-serier (bluray, noe dvd, streaming... ser ikke på "vanlig" TV, heller ikke noe gaming)
    Øvrige spesifikasjoner:
    - Flat skjerm
    - Backlit, local dimming et pluss
    - Skjermen skal stå på et bord, så det spiller ingen rolle om den er bred eller slank

Har dere gode/dårlige erfaringer med oppskalering av innhold til UHD? Gjør TVer en bra jobb med dette generelt sett?
    Finnes det i det hele tatt noen UHD TVer med HDR for den prisklassen jeg ser for meg?
    Sist endret av Parallax; 03-23-2016 kl 15:01

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppskalering fra HD til UHD er neppe noe problem lenger.
    Spesielt i prisklassen du ser i er nok prosesseringen mer enn god nok.

Om man ser noe forskjell på HD og UHD på en 55" skjerm på 2m avstand. Tja debatten på det raser enda like hardt som den er irrelevant.

Faktum er HD paneler utvikles knapt nok lenger. De som fins er gamle restvarer og tv bransjen går UHD for alle pengene og eneste midlertidig drawback er kanskje en smule høyere inputlag, noe som ikke er viktig for deg heller.

Jeg er som deg ikke helt oppdatert på tv fronten men generelt vil jeg si 2016 er første modell serien hvor UHD kan kalles ferdigstilt med støtte for UHD bd etc etc så og handle UHD hdr tv i år så får man rimelig full pakke.
    Kan dog ikke helt nevne spesifike modeller men personlig er jeg litt nysgjerrig på Panasonic 750 serien.
    Ellers er det vel bare og teste selv og rulle kronen i panel lotteriet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Sted
    Oslo
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tor,

Takk for mange gode innspill - jeg har sett det er få FHD modeller tilgjengelig, men har ikke tenkt over at det er noe som produsentene faktisk satser mindre på. Da blir valget klart for meg (i hvert fall når det gjelder type), at det blir UHD med HDR som blir veien å gå.

Må kanskje stryke "backlit" fra spesifikasjonene, og disse "UHD Premium"-greiene går nok langt over min prisklasse - men kan ikke forvente bare gull

Har begynt å se litt på produsentenes hjemmesider - siden det er vanskelig å finne mye nytt på nettbutikker / Expert / Elkjøp / osv. synes jeg.

Panasonicen du nevner virker veldig lovende, og den har også et størrelsesmessig interessant kompromiss mellom 55" og en del dyrere 65": 58". Finner den tilgjengelig på en butikk som heter Aamo her i Oslo-området. Stusser litt da jeg ikke har hørt om butikken før, og ikke klarer å finne modellen på andre butikker (hvertfal ikke via Prisguide eller Prisjakt). Kanskje den kommer inn flere plasser i de to neste ukene jeg tenker å lande på noe (men utelukker ikke å handle der).

Kom også over en Sony (55-XD8505) i samme prishøgget, som kanskje ikke er dum.

Synes det er mer utfordrende å lete etter noe tilsvarende alternativer hos LG (mye OLED) og Samsung (mye curvet, huff).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Sted
    Oslo
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett igjennom flere forskjellige modeller/produsenter i alt fra 50" til 65" har jeg landet på Panasonic 58dx750e - nettopp bestilt fra Aamo (aka Elektropluss Norge AS). Ankommer nok en uke over påsken tipper jeg.

Gleder meg! God påske forøvrig

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut. Hvis jeg skal handle tv i år så er vel dette front runner modellen for meg og. Dog 65" er absolutte minimum

Er jo vant til 90" på nesten samme avstand og det er absolutt ikke for stort...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

6. Takk Parallax takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke er desperat etter TV nå, så vil jeg anbefale denne til deg;

Sony 65 Smart LED-TV KD-65X8505CBAE - TV - Lefdal

Dette er 2015 modell, som er en knallgod TV. Denne vil nok rase i pris om ikke så alt for lenge vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør rase kraftig i pris isåfall. 2160p/30 er "avleggs". Iallefall til 22-23k.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomsol Vis post
    Bør rase kraftig i pris isåfall. 2160p/30 er "avleggs". Iallefall til 22-23k.
    Akkurat dét ble støttet gjennom en firmware-oppgradering i fjor. Sony X850C Review (XBR55X850C, XBR65X850C, XBR75X850C)

Utover det er det et lite gap mellom priset på 65", som ligger på 23k pt, og 55", som ligger på 7,7k. Fjorårets modell til 23k er for dyrt.

Lignende tråder

1. AV forsterker med 2x HDMI ut, anbefalinger ønskes.
    By Joarek in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 09-08-2014, 14:17
  2. 32" CRT TV Anbefalinger ønskes
    By norcad in forum TV-apparater
    Svar: 16
    Siste melding: 07-17-2006, 12:36
  3. Svar: 3
    Siste melding: 02-14-2006, 23:40
  4. Svar: 7
    Siste melding: 04-16-2005, 18:24
  5. Hallo :) Anbefalinger ønskes :)