Problemer ved oppskalering av bilde.

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  8
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer ved oppskalering av bilde.

Hei.

jeg har et problem med bilde på tvn når jeg slår på oppskalering av bilde på receiveren til auto eller velger 4K.
    Når jeg setter på 4k eller auto oppskalering på reseiveren så får bilde forstyrelser på tvn der tekst står under tv sending.
    kan oppskalere bilde til 1080p:24Hz uten problemer , men 4k eller auto da får skjermen etterslep eller hva jeg skal kalle det på hele
    skjerm bredden fra bunn og opp til ca over kant tekst ved sendinger med tekst. uten tekst så går ikke forstyrelsene like høyt opp på skjermen.
    Noen som har vært borti dette ? Jeg har nå testet med to like receivere og byttet til monster hdmi kabler men med samme feil på bilde ???

Jeg har denne tvn

https://www.expert.no/tv-og-tilbehor...d-tv/p-246493/

og denne receiveren

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en philips 55 4k tv 7 serie for øyeblikket og pioneer sin sc-lx89. Har ingen problemer og forsterkeren gjør en kjempejobb med oppskaleringen. Må ha noe med et av produktene dine å gjøre.

3. Liker Glennern har likt denne posten
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennern Vis post
    Hei.

jeg har et problem med bilde på tvn når jeg slår på oppskalering av bilde på receiveren til auto eller velger 4K.
    Når jeg setter på 4k eller auto oppskalering på reseiveren så får bilde forstyrelser på tvn der tekst står under tv sending.
    kan oppskalere bilde til 1080p:24Hz uten problemer , men 4k eller auto da får skjermen etterslep eller hva jeg skal kalle det på hele
    skjerm bredden fra bunn og opp til ca over kant tekst ved sendinger med tekst. uten tekst så går ikke forstyrelsene like høyt opp på skjermen.
    Noen som har vært borti dette ? Jeg har nå testet med to like receivere og byttet til monster hdmi kabler men med samme feil på bilde ???

Jeg har denne tvn

https://www.expert.no/tv-og-tilbehor...d-tv/p-246493/

og denne receiveren

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/
    Har du undersøkt om det finnes oppdateringer til TV og receiver? Mulig det kan hjelpe deg videre som det er en "kjent feil".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt oppdateringer på tv og receiver men hjelper ikke. Har testet med to like denon receivere men får samme feil. Får ikke denne feilen
    når jeg ser netflix i 4k via smart delen i tvn. Har kjøpt Monster kabel bare for å ha prøvd det å mellom tv dekoder-receiver og mellom receiver til tvn men ingen forskjell. Har å testet med å skru av alle bildebehandlings programer på tvn men ingen forskjell der heller. Prøvd å prate med samsung på tlf men ikke mye hjelp å få der dessverre, de kan kun si en ting og det er oppdater tvn eller prøv 4k på netflix via tvn.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt oppdateringer på tv og receiver men hjelper ikke. Har testet med to like denon receivere men får samme feil. Får ikke denne feilen
    når jeg ser netflix i 4k via smart delen i tvn. Har kjøpt Monster kabel bare for å ha prøvd det å mellom tv dekoder-receiver og mellom receiver til tvn men ingen forskjell. Har å testet med å skru av alle bildebehandlings programer på tvn men ingen forskjell der heller. Prøvd å prate med samsung på tlf men ikke mye hjelp å få der dessverre, de kan kun si en ting og det er oppdater tvn eller prøv 4k på netflix via tvn.

Har du prøvd receiveren tilkoblet en annen 4K TV? Dersom feilen vedvarer, vet du at det må være receiveren som er årsaken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Har du prøvd receiveren tilkoblet en annen 4K TV? Dersom feilen vedvarer, vet du at det må være receiveren som er årsaken.

Har ikke prøvd med en annen 4 k tv. Men jeg har nå pratet med en på nettbutikken til Hifi klubben, en der sa at oppskaleringen ikke burde/ ikke skal brukes??
    Da tvn oppskalerer bilde selv.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd med en annen 4 k tv. Men jeg har nå pratet med en på nettbutikken til Hifi klubben, en der sa at oppskaleringen ikke burde/ ikke skal brukes??
    Da tvn oppskalerer bilde selv.
    Det kommer an på hvor skaleringen gjøres best. Dersom TV har den beste skaleringen, så er det det. Dersom receiveren gjør dette best bør skalering skje her. Det kommer altså an på utstyret.

For din del har du ikke noe valg. Det høres ut som om skaleringen i din receiver ikke fungerer i det hele tatt.

Enten må du akseptere at det er slik, eller så må du undersøke videre...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvn ble levert inn til expert i dag så nå er det bare å vente å se hva de finner ut. tvn blir sendt til tv verksted for måling.

Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Det kommer an på hvor skaleringen gjøres best. Dersom TV har den beste skaleringen, så er det det. Dersom receiveren gjør dette best bør skalering skje her. Det kommer altså an på utstyret.

For din del har du ikke noe valg. Det høres ut som om skaleringen i din receiver ikke fungerer i det hele tatt.

Enten må du akseptere at det er slik, eller så må du undersøke videre...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er tvn hos infocare som expert bruker for feil søk. Infocare sier de ikke får fram feilen som jeg får. Noen her som har denon avr-x2200w receiver sombruker den til å oppskalere bilde fra tv tuner?? Problemer ved oppskalering av bilde.-20160108_191147-jpg
    Sist endret av Glennern; 02-26-2016 kl 23:00

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden skulle man finne på å oppskalere bildet i receiveren? TV-apparatet gjør jo dette selv, og helt sikkert mye bedre enn det Denon receiveren presterer. Du bør sette dekoderen til å sende native (altså 1080i eller 720p, avhengig av TV-kanal), og receiveren skal bare gjøre HDMI PassThrough. Altså null prosessering, bare en ren transport av signalet gjennom receiveren

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde at når det var lagd en oppskalerings del i receiveren at den skulle kunne brukes, men ser ikke slik ut.
    Infocare finner ikke noen feil på tvn i allefall.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hvorfor i all verden skulle man finne på å oppskalere bildet i receiveren? TV-apparatet gjør jo dette selv, og helt sikkert mye bedre enn det Denon receiveren presterer. Du bør sette dekoderen til å sende native (altså 1080i eller 720p, avhengig av TV-kanal), og receiveren skal bare gjøre HDMI PassThrough. Altså null prosessering, bare en ren transport av signalet gjennom receiveren
    Gjelder dette alle TV'er og receivere/prosessorer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja
    Eneste unntakene er 4K skjermer uten prosessering, altså rene monitorer. Muligens også om man kjøper en "no name" 4K TV på ebay, hvor innmaten bare er crap?

EDIT
    PS: La for all del ikke prosesseringen skje i flere trinn. Typisk eksempel er at man ser 720P TV-sending via dekoder som er satt til å oppskalere til 1080P, og så skal TV skalere videre til 4K. TV-en gjør en bedre jobb om den får jobbe med native signalet.

15. Liker Gurba, Glennern har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har BD-spiller uten oppskalering og lar AVP'en oppskalere til 4K. Jeg regner med at TV'en også kan gjøre dette. Mulig det er innbilning, men jeg synes bildet blir bedre når jeg setter AVP til å oppskalere enn om jeg kjører signalet gjennom så TV'en gjør denne jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Jeg har BD-spiller uten oppskalering og lar AVP'en oppskalere til 4K. Jeg regner med at TV'en også kan gjøre dette. Mulig det er innbilning, men jeg synes bildet blir bedre når jeg setter AVP til å oppskalere enn om jeg kjører signalet gjennom så TV'en gjør denne jobben.
    Hmm AVP?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm AVP?
    Audio Video Processor.

19. Liker Glennern har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Audio Video Processor.

aha følte seg ikke smart :-)

21. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns du begynner å få antydninger til spydige kommentarer i mange av svarene dine nå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var på ingen måte ment spydig, derav spørsmålstegnet på slutten av setningen. Da leser du noe mellom linjene som absolutt ikke er plassert der med hensikt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var på ingen måte ment spydig, derav spørsmålstegnet på slutten av setningen. Da leser du noe mellom linjene som absolutt ikke er plassert der med hensikt
    Jeg har lagt merke til flere svar fra deg i det siste som jeg tyder som spydige.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Oppskalering av bilde via komponent??
    By roddis in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-2006, 11:54
  2. Oppskalering av bilde til 720p / 1080i
    By weva in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 01-11-2006, 10:13
  3. Svar: 1
    Siste melding: 02-12-2005, 21:59
  4. Problemer med oppskalering av PAL via DVI til 720p/1080p?
    By Jodan in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-23-2004, 09:59
  5. oppskalering av bilde
    By keysersoze in forum Generell video
    Svar: 4
    Siste melding: 07-19-2004, 21:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg