Problemer ved oppskalering av bilde. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  8
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er det sikkert greit å ikke prøve å "tyde meg". Ellers er det bare å spørre - eller påpeke - så kan jeg sikkert oppklare

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennern Vis post
    Da er tvn hos infocare som expert bruker for feil søk. Infocare sier de ikke får fram feilen som jeg får. Noen her som har denon avr-x2200w receiver sombruer den til å oppskalere bilde fra tv tuner??
    Infocare er ett møkka firma som ikke skjønner seg på annet enn ekstremt enkle feil. Har selv en Philips TV som de ikke har greid å fikse, og fikk beskjed at jeg måtte betale for neste gang jeg klagde på feil ved TVen. Var også villig til å dra til verkstedet dem for å vise feilen (ta med bd spiller og film), men da hadde de akkurat lagt ned i Norge, og flyttet alt til Sverige.

Var også heldig at de sendte TVen tilbake uten esken, pakket inn i bobleplast. Skjermen full av fettmerket som beviste at de behandler TVen veldig dårlig. Det var også løse deler inne i TVen, hvor de heldigvis sendte en for å fikse det hjemme hos meg. De greide heller ikke å skru TVen korrekt sammen, så det er en lite sprekk i rammen rundt TVen.

Rett og slett ett møkka firma.

Eller vil jeg si meg enig med Gorm. La TVen ta seg av oppskalering. Eneste grunn til å ikke gjøre det, er hvis TVen er gammel, eller veldig billig. Har man en dyr forsterker (minst 2 klasser høyere opp hos Denon), så kan man i verste fall spare litt på TVen, og da la forsterkeren stå for oppskaleringen. Men forsterkere under 10-12.000,- så bruker produsentene heldigvis pengene på lyd, og ikke bildebehandling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2 Vis post
    Infocare er ett møkka firma som ikke skjønner seg på annet enn ekstremt enkle feil. Har selv en Philips TV som de ikke har greid å fikse, og fikk beskjed at jeg måtte betale for neste gang jeg klagde på feil ved TVen. Var også villig til å dra til verkstedet dem for å vise feilen (ta med bd spiller og film), men da hadde de akkurat lagt ned i Norge, og flyttet alt til Sverige.

Var også heldig at de sendte TVen tilbake uten esken, pakket inn i bobleplast. Skjermen full av fettmerket som beviste at de behandler TVen veldig dårlig. Det var også løse deler inne i TVen, hvor de heldigvis sendte en for å fikse det hjemme hos meg. De greide heller ikke å skru TVen korrekt sammen, så det er en lite sprekk i rammen rundt TVen.

Rett og slett ett møkka firma.

Eller vil jeg si meg enig med Gorm. La TVen ta seg av oppskalering. Eneste grunn til å ikke gjøre det, er hvis TVen er gammel, eller veldig billig. Har man en dyr forsterker (minst 2 klasser høyere opp hos Denon), så kan man i verste fall spare litt på TVen, og da la forsterkeren stå for oppskaleringen. Men forsterkere under 10-12.000,- så bruker produsentene heldigvis pengene på lyd, og ikke bildebehandling.
    Hei

Infocare er håpløse, de skjønte ikke problemet enda jeg sendte de video og bilde. Jeg syntes ikke Samsung Norge er stort bedere heller når de ikke kan svare på spørsmål ang tvn. Det eneste samsung Norge hadde å si var restart tvn og/eller kjør programvareoppgradering, men så sitter det jo svensker som svarer tlf der å. Jeg syntes bilde blir mye skarpere ved oppskalering i receiveren enn det
    tvn selv gjør men da med feil som kommer å går nederst på bilde så det kan ikke brukes. Mulig 6 serien eller 6415 ikke gjør en god jobb når det kommer til bilde oppskalering. Regningen fra infocare med frakt kom på 978kr som er bortkastet penger jaja.
    Har nå satt på UHD color på tvn uten at det bli noe problem i alle fall

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilen er ikke der når du lar TVen stå for oppskaleringen?
    Da virker det som at det er forsterkeren som har feilen.

At bildet er skarpere når forsterkeren står for oppskaleringen, så virker det som at enten forsterkeren har bedre bildebrikke, eller at det er en innstilling i Samsungen som ødelegger litt. Har akuratt bestilt min UHD TV, og leste i går igjennom manualen på den. Dette er en Panasonic TV, så det er ikke sikkert Samsungen har de samme innstillingene. Men den har valget mellom å oppskalere normalt, eller oppskalere "Pixel by 4 pixel", hvor sistnevnte skal gjøre bildet skarpere, men det er en del bildefunksjoner som da ikke vil fungere, slik som interpolering osv.

Hos meg så var det styring av baklyset som jeg har problemer med i enkelte mørke scener, hvor styringen ikke helt skjønner om den skal ha på eller av baklyset. Det hjalp å skru av en innstilling som normalt gjorde bildet litt bedre. Svaret til Philips til slutt var bare å la denne stå av. 6-serien til Samsung er nokså "billig", regner med at de har samme holdning som Philips når det kommer til å yte service der. Når jeg ringte inn feilen den første feilen med min TV (Som infocare fikset etter 3-4 hjemme besøk (etter å ha byttet all elektronikk nesten, men det var en enda verre feil å finne enn baklys feilen som kom senere)). Når jeg ringte Philips så var det liksom litt sånn "å enda en som skal klage på noe småting med TVen sin"-holdning, det var helt til han spurte om produktnummeret, og skjønte at det var en av topp modellene dems. Kunne liksom høre han endret holdning, og jeg fikk god service med en gang. Samsung er jo enda større, og selger enda flere TVer.

Hadde egentlig bestemt meg for å gå for Sony denne gangen, da de ikke bruker Infocare, (noe jeg tror Panasonic heller ikke gjør), og at Panasonic ikke akkuat var service ordienterte med min brors forrige Plasma TV (4 uker på verksted hvor de kun lot den stå til rensing for å fjerne innbrenning, noe som min bror hadde gjort i 3 uker hjemme før den bildet brant seg fast med en gang han testet den igjen. Heldigvis så skal Elkjøp ha ros her for å gi opp selv og gi han ny TV, som det dessverre var samme problem med. Hurra for dyr plasma-TV!!!!). Men får håpe det ikke er noe galt med TVen jeg får, ellers så blir det Sony resten av livet, da jeg aldri har hatt noe problem der med de 4 TVene fra dem (Valgte ikke de nå fordi de kun bruker Edge-LED på sine modeller, utenom en svin-dyr 78")

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 7505 fra Samsung, men har aldri sett noen innstilling om oppskalering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2 Vis post
    Feilen er ikke der når du lar TVen stå for oppskaleringen?
    Da virker det som at det er forsterkeren som har feilen.

At bildet er skarpere når forsterkeren står for oppskaleringen, så virker det som at enten forsterkeren har bedre bildebrikke, eller at det er en innstilling i Samsungen som ødelegger litt. Har akuratt bestilt min UHD TV, og leste i går igjennom manualen på den. Dette er en Panasonic TV, så det er ikke sikkert Samsungen har de samme innstillingene. Men den har valget mellom å oppskalere normalt, eller oppskalere "Pixel by 4 pixel", hvor sistnevnte skal gjøre bildet skarpere, men det er en del bildefunksjoner som da ikke vil fungere, slik som interpolering osv.

Hos meg så var det styring av baklyset som jeg har problemer med i enkelte mørke scener, hvor styringen ikke helt skjønner om den skal ha på eller av baklyset. Det hjalp å skru av en innstilling som normalt gjorde bildet litt bedre. Svaret til Philips til slutt var bare å la denne stå av. 6-serien til Samsung er nokså "billig", regner med at de har samme holdning som Philips når det kommer til å yte service der. Når jeg ringte inn feilen den første feilen med min TV (Som infocare fikset etter 3-4 hjemme besøk (etter å ha byttet all elektronikk nesten, men det var en enda verre feil å finne enn baklys feilen som kom senere)). Når jeg ringte Philips så var det liksom litt sånn "å enda en som skal klage på noe småting med TVen sin"-holdning, det var helt til han spurte om produktnummeret, og skjønte at det var en av topp modellene dems. Kunne liksom høre han endret holdning, og jeg fikk god service med en gang. Samsung er jo enda større, og selger enda flere TVer.

Hadde egentlig bestemt meg for å gå for Sony denne gangen, da de ikke bruker Infocare, (noe jeg tror Panasonic heller ikke gjør), og at Panasonic ikke akkuat var service ordienterte med min brors forrige Plasma TV (4 uker på verksted hvor de kun lot den stå til rensing for å fjerne innbrenning, noe som min bror hadde gjort i 3 uker hjemme før den bildet brant seg fast med en gang han testet den igjen. Heldigvis så skal Elkjøp ha ros her for å gi opp selv og gi han ny TV, som det dessverre var samme problem med. Hurra for dyr plasma-TV!!!!). Men får håpe det ikke er noe galt med TVen jeg får, ellers så blir det Sony resten av livet, da jeg aldri har hatt noe problem der med de 4 TVene fra dem (Valgte ikke de nå fordi de kun bruker Edge-LED på sine modeller, utenom en svin-dyr 78")
    Hei

Feilen er ikke der nei når tvn får ta "oppskalerina" men jeg syntes tvn gjør en dårlig jobb.
    Har prøvd å skru av/på alt mulig av bilde behandlings greier uten at det har gjort noen bedring.
    Det er ikke mulig å skru av eller på noen oppskalering på tvn. Jeg har nå satt receiveren til å oppskalere bilde fra tv tuner 1080P det
    fungerer uten problermer å bilde blir da bedere enn hva tvn klarer selv. Det er en innstilling på tvn som heter " UHD COLOR"
    men den gjør ikke bilde bedere bare fargene. Når det gjelder Innstillingen UHD color så er det noe rart som skjer der for når
    jeg setter på UHD color så blir tv lyden borte på receiveren? Men når jeg skrur UHD color av så kommer lyden tilbake på receiveren??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Det er ikke no innstilling for dette på min 6415 heller. Det har jeg spurt samsung om men de har ikke noe svar.

8. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje 7505 ikke oppskalerer automatisk. Jeg oppskalerer BD med AVP'en og kjører 2160p60 fra PC'en.

10. Liker Glennern har likt denne posten
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En TV har bare en oppløsning. Den skalerer derfor alt til denne oppløsningen, og gjør det ofte bedre enn videoprosessorene som er pakket i dagens receivere og forforsterkere. Hvis TV-en ikke prosesserte bildet selv, så ville du bare fått et bittelite (1/4) bilde når du kjører 1080 inn på en 4K TV. 720P ville bare blitt en liten "terning" midt på skjermen.

EDIT:
    Det største problemet er ofte at man har prosessering i mange ledd. Om man kjører 1080p ut av TV-dekoderen f.eks, så lider man allerede av en crapy enten deinterlacing, eller skalering (avhengig av om kildekanalen er 720p eller 1080i). Når man da i tillegg oppskalerer via receiver, og kanskje kjører enda mer prosessering (oppskarping og interpolering) i TV, så blir jo ikke nødvendigvis sluttresultatet bra. Dekoderen starter med en dårlig jobb, og alle annen prosessering er basert på denne "dårlige starten"
    Sist endret av Gorm; 03-07-2016 kl 09:19

12. Takk Glennern takket for denne posten
    Liker Gurba har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det denne du har Gurba?
    https://www.expert.no/tv-og-tilbehor/tv/samsung-ue55ju7505txxe-55-led-tv/p-246004/?q=7505

Er du fornøyd med den? Hvordan er den i forhold til store bevegelser i bilde?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har UE65HU7505. Den har bra bilde og flyt på film, men den har hvite hjørner som bare blir verre og verre. Jeg skal aldri ha Samsung TV igjen. Mistenker at den er skyld i hdcp-problemene jeg har også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har UE65HU7505. Den har bra bilde og flyt på film, men den har hvite hjørner som bare blir verre og verre. Jeg skal aldri ha Samsung TV igjen. Mistenker at den er skyld i hdcp-problemene jeg har også.
    hmm høres ikke bra ut. Hvilket merke skal du ha neste gang?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke. Det er mange år til jeg får råd til å bytte tv igjen så...

17. Takk Glennern takket for denne posten
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Oppskalering av bilde via komponent??
    By roddis in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-2006, 11:54
  2. Oppskalering av bilde til 720p / 1080i
    By weva in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 01-11-2006, 10:13
  3. Svar: 1
    Siste melding: 02-12-2005, 21:59
  4. Problemer med oppskalering av PAL via DVI til 720p/1080p?
    By Jodan in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-23-2004, 09:59
  5. oppskalering av bilde
    By keysersoze in forum Generell video
    Svar: 4
    Siste melding: 07-19-2004, 21:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg