4K tv med RS232?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4K tv med RS232?

Jeg sliter med å finne tv apparater som har RS232 tilkobling, tven jeg har tenkt på skal være 65" og helst av den flate utgaven.
    Grunnen til at jeg ønsker RS232 tilkobling er at jeg da kan integrere tven mot smarthuset, eksempelvis slå tven av og på og velge rett hdmi inngang, noe særlig mer enn det er neppe nødvendig. Alle ledninger hos meg skal være skjult i veggen så IR er ikke ett alternativ, IR gir vel heller ikke tilbakemelding om status, for eksempel at TVen har slått seg av.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergen77 Vis post
    Jeg sliter med å finne tv apparater som har RS232 tilkobling, tven jeg har tenkt på skal være 65" og helst av den flate utgaven.
    Grunnen til at jeg ønsker RS232 tilkobling er at jeg da kan integrere tven mot smarthuset, eksempelvis slå tven av og på og velge rett hdmi inngang, noe særlig mer enn det er neppe nødvendig. Alle ledninger hos meg skal være skjult i veggen så IR er ikke ett alternativ, IR gir vel heller ikke tilbakemelding om status, for eksempel at TVen har slått seg av.

RS232 er jo blitt relativt sjelden å se på utstyr i våre dager. Og da helst som tilkobling for verksteder, mao ikke for brukere. I den grad TV'en ville forstå signaleringen må den være tilpasset bypassing av servicemenyer og slikt vil jeg anta.

Å google "tv with rs 232 control" gir en del info, men den ser ikke fersk ut. Men kanskje denne linken kan være en start:

RC: 2012+ Samsung TV RS-232 Commands? (Page 1 of 3)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere samsung tver leveres med en såkalt "exlink" port, hvis den kan brukes for fjernstyring så er det nok en tilstrekkelig løsning.
    RS232 er langt i fra sjeldent, den levere i beste velgående, men den er ikke så vanlig i forbrukerutstyr lengre riktignok. Problemet med å fjernstyre eksempelvis med tcp-ip er ofte at det som regel ikke lar seg gjøre med apparatene i standby, mens en rs232 port gjerne er aktiv.
    Skal sjekke ut litt mer om exlink og se om det kan brukes, liker veldig godt Samsung sine tver med ekstern tilkoblingsboks, da kan jeg ha boksen i ett annet rom og slippe ledninger i stuen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel mange TV-er som støtter WOL, så IP-styring burde ikke være noe problem? RS232 er en vel døende standard uansett, og ikke bare når det gjelder forbruker-elektronikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke bruke mye tid på å argumentere, men RS232 brukes på mye utstyr også i dag. Hovedoppgaven til denne porten er blitt fjernstyring, service og en bakdør for tekniker hvis programmet i elektronikken ikke fungerer som det skal.
    WOL er jeg usikker på, har lest at man kan bruke wol hvis man deaktiverer energy saving i enkelte apparater, og det gjøres fra RS232...
    Jeg vil nok foretrekke RS232 fremfor IP uansett da det i mine øyne er enklere å implementere.

Lignende tråder

1. USB 2.0 til RS232 hunn
    By JIM1982 in forum Kabler
    Svar: 4
    Siste melding: 06-02-2011, 18:55
  2. BenQ W6000 RS232
    By Empty in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 11-22-2010, 21:06
  3. Styring av receiver over RS232
    By perjarle in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 2