Skal kjøpe drømmeTVen: Samsung 78" 9-serie, OLED eller vente?

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe drømmeTVen: Samsung 78" 9-serie, OLED eller vente?

Hei folkens,

Jeg har hatt lyst på ny TV en god stund nå.
    Har fått et veldig bra tilbud på Samsungs 78" i 9-serien (UE78SJ9505) til 49.999kr (samme som Black Friday-tilbudet).

Veier nå plusser og minuser, men klarer ikke å bestemme meg!

Plusser:
    - Sinnsykt herlig TV
    - bra sortnivå (lokal dimming)
    - genial størrelse, blir kinofølelse i stua!
    - et veldig bra tilbud.

Minuser:
    - 50K er veeeldig mye penger å bruke på en tv.
    - Foretrekker flate skjermer
    - Liker OLED enda bedre, men vil ha minst 65" i størrelse, og det er for dyrt
    - Lite 4K-innhold
    - Hadde egentlig satt ca 30K som makspris....

Veldig i villrede nå.
    Vente til 65" OLED faller kraftig i pris?
    Fleske til nå?

Noen oppfatninger om dette? Kanskje store OLED-skjermer faller fortere i pris enn man skulle tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ces 2016 wait....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaktmestern Vis post
    Ces 2016 wait....
    Det er jo håpløst å vente på CES om man vil ha TV nå. Det meste av det som vises der kommer jo ikke før mot slutten av året oftest...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så han bør ikke vente en uke for å se om neste års modeller frister mer? Ikke engang når ett av alternativene han nevner nettop er å vente?

Gjør som vaktmestern sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venting eller ikke - det er vel et evig dilemma i elektronikkverdenen...

Jeg heller nok litt mot å vente - om ikke annet for å få med seg de siste teknologiene og kanskje se om OLED faller i pris.

Men jeg er ikke særlig i tvil altså; 9505-serien i 78 tommers utførelse virker veldig, veldig bra.
    Bør gi meg bra hjemmekino i mange år framover, men litt dyrt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Tilbudet" du har fått, er jo kampanjepris hos Elkjøp, på 9505.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomsol Vis post
    "Tilbudet" du har fått, er jo kampanjepris hos Elkjøp, på 9505.

Ja, så sannelig! Det hadde jeg ikke lagt merke til :-/

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Så han bør ikke vente en uke for å se om neste års modeller frister mer? Ikke engang når ett av alternativene han nevner nettop er å vente?

Gjør som vaktmestern sier.

Gikk for moro skyld inn på elkjøps svenske side. Der fant jeg jaggu LGs 65" OLED til 50.000 SEK.
    Det er altså snakk om 65EF950.

Regner med at denne typen prisfall også kommer til Norge om ikke alt for lenge.
    Kanskje smartest å vente på OLED-prisfall, ja. Heller mot det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tkorsvold Vis post
    Hei folkens,

Jeg har hatt lyst på ny TV en god stund nå.
    Har fått et veldig bra tilbud på Samsungs 78" i 9-serien (UE78SJ9505) til 49.999kr (samme som Black Friday-tilbudet).

Veier nå plusser og minuser, men klarer ikke å bestemme meg!

Plusser:
    - Sinnsykt herlig TV
    - bra sortnivå (lokal dimming)
    - genial størrelse, blir kinofølelse i stua!
    - et veldig bra tilbud.

Minuser:
    - 50K er veeeldig mye penger å bruke på en tv.
    - Foretrekker flate skjermer
    - Liker OLED enda bedre, men vil ha minst 65" i størrelse, og det er for dyrt
    - Lite 4K-innhold
    - Hadde egentlig satt ca 30K som makspris....

Veldig i villrede nå.
    Fleske til nå?

Noen oppfatninger om dette? Kanskje store OLED-skjermer faller fortere i pris enn man skulle tro?
    Løp og kjøp! Mener da kjøp Samsung ue78js9505. Fy flate for en TV! Kjøpte den på lørdag. Fikk prutet den fra 108.000 til 100.000 - ikke all verdens avslag kanskje. Men så til dagens gladnyhet. Elkjøp Moss ringte meg i dag og ba meg komme innom og gi de kontonummer så skulle de overføre 50.000 til meg. Som sagt så gjort, og så fikk jeg den for "kampanjeprisen" som jeg ikke visste om. Kampanjen startet jo først i dag også (selv om det var et Black Friday tilbud tidligere også som jeg gikk glipp av). Selgerene på lørdag visste ikke om at denne kampanjen skulle komme. Så hyggelig at de selv tok iniativ til å fikse saken da de fant ut. Nok om det...

Fikk den med hjem på lørdagen også, og brukt den en del nå til forskjellige ting. Blu-ray, PS4, Xbox One, GET TV og Netflix (innebygd app med noe 4K streaming også).

Fra før har jeg Sony 65 tommer X9005B, 4K, 2014 modellen som kostet 32.000. Og det er en fantastisk bra TV. Men Samsungen banker den. Ikke bare i størrelse, men i bildekvalitet. Sortnivå, kontrast er betydelig bedre på Samsung. Sonyen vinner på lyden, men ikke rart det med de gedigne høytalerne på siden som den har. Samsungen er også mye mer responsiv i bruk, raskere i alle menyer og app'er. Og Smart TV funksjonen på Samsungen er mye bedre også. Men viktigst for meg - størrelsen på bildet som faktisk nå er nær kinostørrelsen jeg søker (tidligere projektor med dedikert rom, men det går ikke lenger...), og som allerede nevnt - sortnivå og kontrast er fantatisk. Ingen clouding eller lysujevnheter av noe slag heller. Jevnt sort over hele skjermen. Back lit LED gjør seg. Sonyen derimot viste noe clouding på sorte testbilder, men ikke noe som var synlig i vanlig bruk. Men altså, denne Samsungen er det nærmest OLED jeg har sett.

For Gaming - fantastisk!! Input lag er nede på 24ms, noe som er under det halve av Sonyen! Og Sonyen var grei å game på den egentlig. Her har Samsung virkelig skjerpet seg etter å ha vært værsting i 2014 er de nå best i klassen. Oppskaleringen fra 1080p kildene PS4/Xbox One er så bra at ting blir skarpt og fint, og med stor trøkk i bildet. Ikke fått prøvd med ekte 4k gaming fra PC-kilde ennå. Men i og med at Samsungen støtter 4:4:4 fargerom i 4k i 60hz også, så blir det nok nice! Sonyen støttet "kun" 4:2:0 - dog ikke store problemet for spilling da.

Nei, det er ikke all verdens 4K kilder der ute ennå. MEN - når du får sett hvor godt denne oppskalerer 1080p til 4K så.... det er veldig veldig bra faktisk. Overraskende bra.

Jeg høres vel entusiastisk ut nå kanskje. Men jeg har også vurdert OLED lenge. Men jeg liker ikke hvordan de håndterer motion ennå - noe som er vesentlig på en TV.. Og heller ikke at spilling heller ikke er så bra på de ennå. Input lag er høy så langt jeg har fått med meg, og jeg har lest om folk som rapporterer hvordan ting ser ut til å bli "burned in" når bildet står rolig lenge, eller har lyse logoer. Dette har jeg ikke testet selv, så du får gjøre mer research om det hvis du synes disse tingene er viktige for deg. Det var det for meg. I tillegg så var 78 tommer vs 65 tommer viktig for meg. Jeg ville ha størst mulig. Og når sortnivå og kontrast ikke var så langt unna OLED'n, og banket alt annet jeg har sett (bortsett fra OLED), og motion og input lag var viktig- lett valg for min del.
    Det kommer alltid noe nytt. Sånn er det. Men mellom de to du nevner hadde jeg valgt 78 tommer Samsung, ue78js9505. Og i hvert fall til den prisen der.
    Sist endret av Potetgullmannen; 01-04-2016 kl 22:28

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tkorsvold Vis post

Fleske til nå?

Hadde tenkt å vente til OLED 4K i ca 80 tommer kom. Men kom til at det vil ta en stund (altså for lenge) før dette blir noe for vanlige mennesker. Slo derfor til på Sony 75 tommer 4K LCD til Black Friday pris - 40 laken. Den får holde til det nærmer seg "ordentlig" OLED. Avventer UHD-spillere, men Netflix synes jeg har mye bra og den oppskalerer veldig bra synes jeg. Youtube har også noe UHD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mooze Vis post
    Hadde tenkt å vente til OLED 4K i ca 80 tommer kom. Men kom til at det vil ta en stund (altså for lenge) før dette blir noe for vanlige mennesker. Slo derfor til på Sony 75 tommer 4K LCD til Black Friday pris - 40 laken. Den får holde til det nærmer seg "ordentlig" OLED. Avventer UHD-spillere, men Netflix synes jeg har mye bra og den oppskalerer veldig bra synes jeg. Youtube har også noe UHD.

Takk for gode innspill - spesielt noen gode momenter fra potetgullmannen her :-)

Nå ble jeg veldig fristet igjen.

Det er et dilemma - jeg har egentlig ventet på en kombinasjon av OLED, stor størrelse (65" er et absolutt minimum), 4K osv.

Men samtidig har OLED noen (små) ulemper også, og det er ikke godt å si hvor lang tid det tar før la oss si 70" 4K OLED er tilgjengelig til en grei pris (under 50.000kr). Tar det ett år? Tre? Jeg har allerede ventet I 8 år siden siste kjøp.

Ugh - kanskje jeg klinker til med UE78SJ9505 likevel!

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    65-70" blir jo alt for lite i denne sammenhengen mener nå jeg. Skal du brenne av så mye kroner, så teller virkelig størrelse i mine øyne! Selv har jeg en billig 75" jeg lever godt med. Hadde aldri vurdert 65" for eksempel!

Og med mange filmer i "riktig" format så forsvinner jo en del av bildet også

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG lansere fire "rimeligere" 4K OLED på ces uten at ytterlige detaljer er kjent enda

LG afslører 2016 OLED-tv med 4K, HDR, Dolby Vision, mere - FlatpanelsDK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    LG lansere fire "rimeligere" 4K OLED på ces uten at ytterlige detaljer er kjent enda

LG afslører 2016 OLED-tv med 4K, HDR, Dolby Vision, mere - FlatpanelsDK

Hmm, se der ja. Et helt kobbel OLED-tver, blant annet en 77-tommer.

Spørs om ikke ventingen til 77-tommeren faller tilstrekkelig i pris kan være verdt det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2016
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som har Samsung ue78js9505, hadde vært fint om noen hadde hatt anledning til å måle hvor bred foten på denne tven er.
    Har siklet en stund på denne og nå er det muligens slutt på motstandskraften.
    mvh. Ole

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av onkel ole Vis post
    Til dere som har Samsung ue78js9505, hadde vært fint om noen hadde hatt anledning til å måle hvor bred foten på denne tven er.
    Har siklet en stund på denne og nå er det muligens slutt på motstandskraften.
    mvh. Ole
    Foten er 120 cm bred

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at denne TVen veier ganske mye, men det frister å kjøpe nå når prisen er nede på Black Friday-pris igjen.

Er det noen som vet om Bestå TV-benk fra IKEA tåler vekten av denne TVen. I spec'en for benken står det maks vekt 50kg, og TVen veier jo litt mer enn det. I tillegg har man jo litt annet fjas som forsterkere, PS4 etc i TV-benken som veier litt.

Litt kjipt om å våkne midt på natten av et brak som kun forteller at drømme-TVen har gått i gulvet...

Hva slags møbel bruker dere som har en tilsvarende tung TV?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har gått litt tid nå: men for å gi en liten avslutning på tråden: det hele kokte ned til at jeg kjøpte en 65" LG 7-serie. 14.995kr på Lefdal.

Det er jeg i grunn fornøyd med, men noen drømme-tv ble det altså ikke.

- 50.000kr synes jeg var for mye penger å bruke på noe som ikke var OLED. (altså samsung 9505 78")
    - OLED fra 65" og oppover er for dyrt.
    - OLED ser fortsatt ut til å ha noen ulemper/barnesykdommer (innbrenning f.eks.)
    - Lite 4K-innhold gjør at jeg kan vente litt til med å kjøpe den ultimate TVen.

LGen ga meg i det minste et anstendig sortnivå og en lav pris.
    Størrelsen på 65 tommer er også ok.

Men det blir nok et bytte en gang til når min virkelige drømme-tv (OLED, minst 75 tommer) er mulig å kjøpe uten å selge en nyre...

19. Takk spdyvkng takket for denne posten

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 12-02-2015, 09:28
  2. Samsung - Kjøpe ny F6000 serie eller "gammel" ES8005
    By pokertom in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 04-14-2013, 12:39
  3. Svar: 64
    Siste melding: 01-24-2012, 13:23
  4. Skal jeg kjøpe LED tv nå, eller vente?
    By Enya in forum TV-apparater
    Svar: 12
    Siste melding: 10-11-2009, 15:18
  5. Svar: 12
    Siste melding: 02-24-2006, 15:19

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •