LG OLED - Fremtidens teknologi med store begrensninger?

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG OLED - Fremtidens teknologi med store begrensninger?

Hei, jeg ønsker å dele min erfaring etter kjøp av LG 55EA870V.

Kjøpte denne tv for to uker siden og har allerede byttet til en ny etter et par dager.
    Den nye tven har dessverre akkurat den samme feilen som den første.

Skjermen er meget ugjevn på farger. Venstre og høyre del av skjermen domineres av blå/lilla og i midtpartiet så er den gul/grønn.
    Dette er spesielt synlig på lyse/hvite bilder og sort/hvit film.

Fargeforskjellen er synlig uansett om man ser på menyen, tv signal eller strømmer direkte i apps. Altså den er der hele tiden.

Expert er helt enig med meg på at dette er uakseptabelt.. Men det mest skremmende her er svaret jeg fikk fra LG.

Ref. svar fra LG:

Hej,

Fenomenet du ser är en begränsning i OLED tekniken och det är inget fel på produkten. Man kan genom kalibrering av bilden begränsa fenomenet så att det inte syns så tydligt.

---

Har LG rett i dette? Ev. så bør man virkelig styre unna LG sine OLED tver.

Noen her som har noen formening om dette?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder LG OLED - Fremtidens teknologi med store begrensninger?-img_5495-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

Dette er kjent problem på OLED som er mer framtredende på forrige generasjon. På årets 4K modeller er problemet så og si borte selv uten kalibrering. Problemet blir redusert mye ved kalibrering på 870 som har problemer med farge stikk. En kan si at 870 blir "NY" etter kalibrering uten veldig synlig fargestikk. Hvit blir hvitere og fargene blir bedre. Dette gjelder for alle OLED og TV er generelt etter proff kalibrering hjemme hos deg. Det er 0 poeng å skrive av verdier. OLED bør brukes min 200 timer før kalibrering slik at skjerm har "satt seg".

3. Takk frstad takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg kommer nok ikke til å beholde denne tven da jeg syntes det er veldig plagsomt å se.
    Hadde en fra Expert som var innom og justerte tven, men den ble ikke mye bedre.
    Tror nok det uansett er vanskelig å fjerne en tone i midten men ikke i utkant og visa versa.
    Altså problemet vil alltid være der... Og hva skjer om 1-2 år, blir det enda værre?

Jeg forventer at det skal være et nærmest perfekt bilde når man kjøper en tv til over 20 tusen.
    Så derfor ble jeg litt provoset av LG sitt svar om at dette var normalt...

Hvilket tips kan noen gi meg på alternativ? Jeg har egentlig ventet i to år på en Oled som er flat og ikke buet.
    Bør jeg kanskje sette opp den gamle tvn min og vente på nye modeller neste år?

Finnes det LED tv`r som kan matche Oled i bildekvalitet?

Active
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv eid 870 og nå 950 begge 20punkt kalibrert av RS banditt. Med utmerket resultat begge gangene. Takker og bukker. Min erfaring med Lg Oled tvr er alle 1080p lg Oled tvr har selv eid 6stk har hatt grønn/gul farvestikk midt på skjermen med rosa/magneta sider. Etter kalibrering av 870 ble dette tonet ned men ikke helt borte. For min del var magneta det mest synelige feilen. Men ingen av mine 1080p Oled tvr varte lengre en 1000timer før flere og flere døde piksler ble synlige. Årets 950 er fortsatt et panel lotteri har så langt ikke sett en som ikke har noe form for grønn/gul stikk i bildet. Min ble meget bra etter kalibrering. Kalibrering anbefales på det sterkeste vil aldri fjerne feil men Oled er magisk herlig riktig satt opp av en proff.
    Sist endret av vaktmestern; 12-07-2015 kl 11:48

6. Takk frstad takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,111
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener og at disse 20-30k oled tvene er ikke nye modeller men fjorårets paneler med mange kjente problemer, uniformitet, døde piksler og utbrenning av piksler.

LG's kundebehandling på dette henger ikke på greip og eier ikke et bein og stå på hva de sier.
    De mener visst nok at man aldri skal se en hel time på samme kanalen for eksempel.
    Og påstår at de har mer reklamasjon for in brenning på LCD enn på Oled.
    Vel det er kun sant med mindre man ser de sikkert selger 1000 lcd tver per oled tv og de kun har solgt OLED I en par år.

For oss som liker godt bilde er det jo nesten et sorgens kapittel at det er LG som sitter på disse patentene.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekker man med grå skala bilder etter en 2 timers film er det enkelt å se ir fra letterbars. På min forsvinner disse ganske så fort med vanelig bruk men Oled renser bilder i stand by etter 4 timers bruk på 870/980/930 og etter 6 timers bruk på 4k 950/960

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LCD/LED med svartnivå og kontrast som OLED? JA hvis full lokal dimming!

Sitat Opprinnelig postet av frstad Vis post
    ...Finnes det LED tv`r som kan matche Oled i bildekvalitet?
    Svaret er etter min mening ja, nemlig LCD-tver med direkte LED-baklys med lokal dimming. Jeg har sammenlignet den nye LG 55EG910V med den nå over fem år gamle Philips 46pfl9705 bla i mørklagt rom og finner ingen forskjell i svarthet og kontrast. 9705en sliter riktignok bla med grå scener hvor bildet ofte kan få noe ujevn dynamisk lysstyrke. 910en vil imidlertid ved samme alder etter alt å dømme være preget av STATISK ujevn og svekket lysstyrke som følge av diodeslitasje / IR el utbrenning / innbrenning og døde og låste pixler - (har fått en slik grønn prikk allerede).
    Sist endret av Torkil; 02-19-2016 kl 06:05

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fraskriver seg ansvar for pixelfeil. fargefeil og innbrenning

På side 9 og 10 i Owners manual til EG91..92..95..96 fraskriver LG seg alt erstatningsansvar for 1) pixelfeil dvs konstant mørke eller lyse/fargete prikker, 2) ujevnheter i fargetone/lysstyrke, og det de kaller 3) "image sticking" som kan "remain for a long time or never disappear". Pixelfeil og særlig ujevnheter kjenner man jo godt fra vanlige LCD ("LED") TVer, men at OLED antakelig er tildels sterkt utsatt for innbrenning (ujevn pikselslitasje, jfr reklameskjermer) er verdt å merke seg. Det er paradoksalt at de som er mest kresne på billedkvalitet og som derfor kjøper OLED antakelig i større grad enn andre må leve med dette. Her har LG et problem mildt sagt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,761
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG kan ikke fraskrive seg noe som helst ansvar via manualen. Det må de i tilfellet gjøre via avtale inngått ved kjøpstidspunktet, ala forutsetninger for kjøp. De kan da uansett ikke tilby dårligere "deal" enn kjøpsloven.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de siste toppmodellene til LG både i kurvet og flat (husker ikke modellbetegnelsene mener det var 960 ett eller annet) i Amsterdam forrige helg og begge slet med innbrenning/retention etter kort tid med statiske bilder under kalibrering, dette var med kontrast satt etter THX standard (16-255). Ellers så er det helt rå bildekvalitet på disse...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,761
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er faktisk såpass "ille" at det er vanskelig å kjøre seriemålinger i gråskala på disse panelene, bare pga soft innbrenning/retention

EDIT: eneste jeg kjenner irriterer meg grenseløst, er at LG selv hevder at det er tilnærmet null innbrenning på deres OLED. OLED og HDR kan man med andre ord bare glemme, for med den lysstyrken har man permanent innbrenning i løpet av sekunder

Men, bildekvaliteten er likevel så rå at jeg mer enn gjerne kan leve med innbrenningsfaren, og heller ha litt lavere lysutbytte fra skjermen
    Sist endret av Gorm; 02-21-2016 kl 10:38

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at plasma var sterkt plaget med innbrenning. Har hatt flere, og de fikk tydelige merker etter NRK og TV2 logo i hjørnene.
    Har ikke sett dette på min OLED enda.

Active
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manual voltage compensation på 2016 kan kjøre prosessen når man vill og lengre fra 10min på 2013-2015 til en time nå.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Er faktisk såpass "ille" at det er vanskelig å kjøre seriemålinger i gråskala på disse panelene, bare pga soft innbrenning/retention

EDIT: eneste jeg kjenner irriterer meg grenseløst, er at LG selv hevder at det er tilnærmet null innbrenning på deres OLED. OLED og HDR kan man med andre ord bare glemme, for med den lysstyrken har man permanent innbrenning i løpet av sekunder

Men, bildekvaliteten er likevel så rå at jeg mer enn gjerne kan leve med innbrenningsfaren, og heller ha litt lavere lysutbytte fra skjermen
    Helt klart, glemte å skrive at lysutbyttet var satt til 120nits/35fl og det går fint an å sette det litt lavere for mindre innbrenningsfare.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek Vis post
    Husk at plasma var sterkt plaget med innbrenning. Har hatt flere, og de fikk tydelige merker etter NRK og TV2 logo i hjørnene.
    Har ikke sett dette på min OLED enda.
    Hvor mye lys er din satt til da? På de jeg så og kalibrerte i Amsterdam så man inbrenning/retention etter bare noen minutter med testbilder, så kanal logoer og eller 2.35:1 filmer må jo være en OLED´s værste fiende.
    Mvh Andreas

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,777
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo en enorm belastning for hele OLED-satsningen om fortsatt er tilstede... La merke til at Elkjøp slet med å bli kvitt sine 920 55" til 15K her under januarsalget, kan tyde på at folk flest bryr seg fint lite om bildekvaliteten OLED har å by på? Eller er det kanskje innbrenningsfaren som mannen i gata har fått med seg? Uansett har jo alle teknologier sine skavanker, så det gjelder jo å tilpasse bruken til disse... Dette med retention trenger jo ikke nødvendigvis være et issue mht 2.35:1-bruk på en 16:9-panel hvis selve slitasjen forholder seg stabilt? Dette var jo et issue på plasma der panalet ble svekket etter litt tids bruk, men har OLED det samme problemet??

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,093
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Så de siste toppmodellene til LG både i kurvet og flat (husker ikke modellbetegnelsene mener det var 960 ett eller annet) i Amsterdam forrige helg og begge slet med innbrenning/retention etter kort tid med statiske bilder under kalibrering, dette var med kontrast satt etter THX standard (16-255). Ellers så er det helt rå bildekvalitet på disse...
    Litt OT, men hvorfor opererer THX med 16-255, og ikke 16-"235 + litt"? Å sette kontrasten slik at hele området opp til 255 skal kunne vises, dreper potensielt en del av dynamikken. Mulig at dette ikke er et issue med OLED, men på LCD vil det kunne bety mye.

Uansett, jeg er enig i at innbrenning/retention er et kjempeissue med OLED.

Active
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ir forsvinner i løpet av få minutter på 950 4k Oled. Null problemer

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Litt OT, men hvorfor opererer THX med 16-255, og ikke 16-"235 + litt"? Å sette kontrasten slik at hele området opp til 255 skal kunne vises, dreper potensielt en del av dynamikken. Mulig at dette ikke er et issue med OLED, men på LCD vil det kunne bety mye.

Uansett, jeg er enig i at innbrenning/retention er et kjempeissue med OLED.
    Det var litt diskusjon om det på kurset og svaret var vel at man trenger litt headroom da det kan finnes noe info over 235, men jeg er helt uenig da det er svært sjelden man trenger så mye og man dreper en del av bildedynamikken med dette. Jeg har testet dette en del med min RS600 og selv om den har nok lysutbytte velger jeg å bruke Standard 16-235 og lar den heller brenne ut en meget sjelden gang (hvis noen) og bruker heller hele dynamikkområdet projektoren har å tilby.
    Mvh Andreas

22. Liker Gorm har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,790
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "
    Tack för att ni har tagit kontakt med LG support.

Självfallet kan ni använda en OLED som inte får inbränningar inom 5 år. Våra OLED TV apparater har en inbyggd kalibrerings metod som de aktiverar när TV apparaten står i Standby läget, detta gör att inbränningar motarbetas.

Självfallet beror inbränningar på hur man som kund använder TV apparaten och vi rekommenderar självfallet att ni inte har TV apparaten påslagen på en statisk bild under en längre tid då inbränningar kan förekomma. Detta är dock som skrivet, beroende på användning och den inbyggda kalibrerings funktionen hanterar detta väldigt effektivt och bra.

Vi skulle inte sälja OLED TV apparater om vi inte visste att de håller standarden för TV apparater i dagens samhälle."

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. LG klar med store OLED UltraHD TV på CES 2014.
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 01-03-2014, 21:51
  2. Fremtidens tv, nok en App store?
    By SteffenJ in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 06-30-2011, 18:07
  3. Ny teknologi - QLED (ikke Oled)
    By J.Haugen in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 12-10-2010, 15:33
  4. Svar: 2