4k tv, bare tull og elendighet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4k tv, bare tull og elendighet?

Kjøpte nylig en Samsung 6875.
    Var halveis fornøyd med tven, klart og fint bilde både på kabel tv fra get (selv om det maks er 1080i) og netflix via tv-appen.

Problemet var at jeg hadde 1080p receiver så bildet fra pc til tv ble middelmådig. Av en eller annen grunn likte den ikke nedskalering av oppløsning veldig godt, men det gikk ann å bruke tven.

Black friday handlet jeg endelig en receiver som støttet 4k. Da ble bildet fra getboksen skurrete, eller... Det ble snøete i noen sekunder og så er det bra igjen og slår seg sånn av og på, men den funker rett i tven. Der er det nok noe med receiveren og oppløsningen getboksen sender.

Så pc -> tv via receiver. Den gir nå 4k oppløsning, fett nok, men ting som feks plex så hakker menyene veldig, avspilling av film går greit, men noen ganger får jeg litt følelsen av at ting "spoler"...

Prøvde viaplay og netflix via chrome, det hakker og lipsynk er helt ute av kontroll. Er det slik at 4k bare er dritt foreløpig eller har jeg vært uheldig? Har noen få dager igjen før 30-dagers returretten går ut, så lener nok mot å levere tilbake tven.

Leverer også da tilbake receiveren siden jeg ikke lengre har bruk for den og kan likegodt bruke min 1080p receiver...

Noen flere som har liknende erfaring med 4k tver? Føler at oppløsningen er mer til bry enn det gjør godt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt sånne problemer med min Samsung 4k TV hverken med AVR eller AVP, begge med støtte for 4k. Nå bruker jeg CAM da så der er vi annerledes, men jeg bruker også PC og det fungerer helt fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blodskjegg Vis post
    Kjøpte nylig en Samsung 6875.
    Var halveis fornøyd med tven, klart og fint bilde både på kabel tv fra get (selv om det maks er 1080i) og netflix via tv-appen.

Problemet var at jeg hadde 1080p receiver så bildet fra pc til tv ble middelmådig. Av en eller annen grunn likte den ikke nedskalering av oppløsning veldig godt, men det gikk ann å bruke tven.

Black friday handlet jeg endelig en receiver som støttet 4k. Da ble bildet fra getboksen skurrete, eller... Det ble snøete i noen sekunder og så er det bra igjen og slår seg sånn av og på, men den funker rett i tven. Der er det nok noe med receiveren og oppløsningen getboksen sender.

Så pc -> tv via receiver. Den gir nå 4k oppløsning, fett nok, men ting som feks plex så hakker menyene veldig, avspilling av film går greit, men noen ganger får jeg litt følelsen av at ting "spoler"...

Prøvde viaplay og netflix via chrome, det hakker og lipsynk er helt ute av kontroll. Er det slik at 4k bare er dritt foreløpig eller har jeg vært uheldig? Har noen få dager igjen før 30-dagers returretten går ut, så lener nok mot å levere tilbake tven.

Leverer også da tilbake receiveren siden jeg ikke lengre har bruk for den og kan likegodt bruke min 1080p receiver...

Noen flere som har liknende erfaring med 4k tver? Føler at oppløsningen er mer til bry enn det gjør godt.
    Feil innstillinger. Regner med at musepekeren og hakker og hopper...?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kjøpte nylig en Samsung UE65JS8505 TV. (fikk den levert 4.desember.)
    Er ikke fornøyd med lysuniformiteten i denne skjermen, spesielt er det den blå delen som har mest avviki.

4k tv, bare tull og elendighet?-ue65js8505_blaa-png
    Hvor mye avvik er egentlig akseptabelt på en kantl ledi 2015?
    Denne feilen ses ikke i alle TV bilder, men er typsik et irritasjons moment i bilder med mye blått eller hvitt i der man vet fargen skal være jevn og ikke gå fra gult til hvitt osv.
    Hva ville dere gjort?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å hatt plasma i mange år har jeg til dags dato ikke sett noe LCD/LED-TV jeg har vært fornøyd med bilde på.

6. Liker Gorm har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er enig finnes ingen tv på markedet som slår plasma ennå

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av underwater Vis post
    er enig finnes ingen tv på markedet som slår plasma ennå
    Ikke engang Oled?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være tildels kraftig panelstøy fra en plasmaskjerm, f.eks. Kuro. Etter at jeg byttet til Samsung LED 75" har jeg vært fornøyd. Og bildekvaliteten er ikke noe dårligere, snarere tvertimot. Så plasme er nok forlengst forbigått nå.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Det kan være tildels kraftig panelstøy fra en plasmaskjerm, f.eks. Kuro. Etter at jeg byttet til Samsung LED 75" har jeg vært fornøyd. Og bildekvaliteten er ikke noe dårligere, snarere tvertimot. Så plasme er nok forlengst forbigått nå.

Tror ikke det er noen LED TV på markedet i dag som slår Kuro KRP 500 - Kuro LX 5090 - Samsung PNF8500 - Panasonic VT60/ZT60/GT60 på ren bildekvalitet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Hva byttet du fra...?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Hva byttet du fra...?
    Pioneer LX6080D. Kostet 53,5K i 2008.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror det kan svare seg å ikke bli for kategorisk i verken ene eller andre retning hva gjelder Pioneer vs. moderne LED. Pioneeren er selvsagt overlegen når det kommer til dynamikk og lysuniformitet, noe som gjør seg gjeldende spesielt når lyset er dempet. Samtidig sliter plasmaen opplagt med å levere nok effekt i helt lyse scener hvilket fører til flimring og til dels også etter min erfaring ofte fargeskjær i hvitt. Der er i motsetning til plasmaen LED-TVen svært god, men lider da til dels kraftig under lysuniformitet - som igjen gjør seg gjeldende i dempet belysning. Med andre ord; LED-TVen er nok for de aller fleste den beste løsningen i en normalt opplyst stue der en ikke slår av lyset når en ser film, mens plasmaen, spesielt da Pioneeren, fremdeles er overlegen i det lyset slås av - da med unntak av helt lyse scener... Noen liker mora; andre dattera!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke sett ord på hva det heter, eller om det har noe navn, men jeg har prøvd flere "GODE" LCD/LED-tv hjemme. Siste var Samsungs forrige toppmodell, 9005. Jeg har Samsung sin 7005 Plasma, og jeg får vondt i sjel og øyne av å se på bilder fra LCD/LED-tv'er. Rett etter jeg leverte tilbake 9005'en kjøpte jeg et billig Thomson-tv til min datter. Jeg var like fornøyd/misfornøyd med bildet på den, som jeg var på 9005. Den kostet vel 3-4.000 kr, og var ikke noe dårligere å se på for meg enn den 7-8 ganger dyrere 9005.
    Jeg syns bildet på 9005 var UTROLIG godt i butikken, men når jeg koplet det opp hjemme ble det en kjempeskuffelse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I butikken har de jo skrudd alt på full guffe pluss at det er helt andre lysforhold der. Ellers er det vel ikke usannsynlig at din 9005 ville gitt et mye bedre inntrykk hvis du hadde fått den proffkalibrert. Men det blir bare antagelser. Jeg var godt fornøyd med min Kuro, men holdt altså ikke ut panelstøyen, særlig fra lyse bilder.

Lignende tråder

1. Ny LCD på meg. Eller bare tull?
    By jan erik in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 10-20-2009, 09:04
  2. Biwiering, bare tull eller...
    By Mjusiker'n in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 05-12-2009, 18:47
  3. Tv kalibrering med pc o.l. Bare tull?
    By oddball in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 7
    Siste melding: 08-13-2007, 08:55
  4. HDMI bare tull?
    By Kelben in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 12
    Siste melding: 11-12-2006, 17:45
  5. Bare tull med BenQ 7800
    By matrox in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-21-2005, 20:29

Stikkord for denne tråden