valg av TV i 10tusen kroners klassen, 55", trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

valg av TV i 10tusen kroners klassen, 55", trenger hjelp

Hei alle sammen,

Skulle gjerne hatt litt hjelp til valg av 55" tv i 10 tusen kroners klassen. Mine tv kunnskaper er minimale. Begynte jakten på nytt apparat for 2 uker siden å har vært innom X antall butikker for å se. Men hver gang jeg tror jeg har bestemt meg så har jeg møtt en ny selger som har anbefalt noe annet. Har også lest utallige tester men mulig at jeg har blitt mer forvirret enn klok av det.

Det som er viktig for meg er en bra bildeopplevelse, spesielt på film og serier, men er også veldig opptatt av at tven er god å spille på. Foreløbig spilles det ps3 men ikke lenge før det blir investert i ps4. Ser ikke på sport.

Lyd er ikke noe jeg legger vekt på, har også gått vekk fra 4k da jeg har blitt fortalt at dette ikke er velfungerende på en tv i denne prisklassen eller størrelse, og at det kan være dårlig å spille på. Har ikke behov for masse apper å slikt. 3d er ikke noe jeg trenger men det gjør ingenting om det er med, men da helst med dual play da jeg har lyst å teste dette.

De jeg har sett på er:

LG 55LB670
    TV - LG 55LB670VAEN 55" LED TV - expert
    Denne er satt ned til 8999kr

SONY KDL-55W755
    Sony 55" LED Smart TV KDL-55W755CBAEP - TV" - Elkjøp
    10995kr
    Har også kommet over et par andre modeller som er satt mye ned i pris, men dette er eldre modeller (?)

LG 55LA965 9999kr
    SONY KDL-55W955 8999kr
    LG 60LA860 10999kr

Håper noen har tid til å hjelpe meg litt på veien. Tar gjerne imot andre tips også. takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette tilbud du har fått lokalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Expert har ryddesjau, ihvertfall i Oslo men vet ikke hvordan det er ellers i landet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OzzzY Vis post
    Expert har ryddesjau, ihvertfall i Oslo men vet ikke hvordan det er ellers i landet
    Jo de har det overalt, men variere jo hvilke varer de har.
    LB670 og W955 er vel 2014 modeller.
    LA modellene er fra 2013.

LB670 er en relativt bra TV hvis du vil ha IPS panel.
    Samme gjelder W955.
    W755 er også bra, men da er nå dette tilbudet bedre:

Sony Bravia KDL-55W808C - TV - Finn lavest pris, test og informasjon

Test til sistnevnte TV
    Sony KDL-55W805C (W805C) Review

W755 0g W808 har VA panel.
    Sist endret av BigBadAde; 09-26-2015 kl 00:09

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av BigBadAde Vis post
    LB670 er en relativt bra TV hvis du vil ha IPS panel.
    Samme gjelder W955.
    W755 er også bra, men da er nå dette tilbudet bedre:

Sony Bravia KDL-55W808C - TV - Finn lavest pris, test og informasjon

Test til sistnevnte TV
    Sony KDL-55W805C (W805C) Review

W755 0g W808 har VA panel.
    Hei, takk for svar
    Hva er forskjellen på IPS og VA panel da? Dette er også noe jeg har prøvd å lese meg opp på uten å finne ut hva som passer best for meg.

Å når det gjelder Sony, er det sånn at 900 klassen skal være toppmodeller i motsetning til 700 og 800?

Har faktisk lest litt om den Sonyen du foreslår, fant denne testen:
    Sony KDL50W805BBN | Lyd & Bilde

Har ikke kommet over den i de butikkene jeg har vært i. Jeg har tenkt at jeg bare skal ta med meg tven rett hjem fra butikken når jeg finner den jeg vil ha istedenfor å bestille. Av de jeg nevnte over så er det vell LB670 som jeg har vært nærmest å bare kjøpe. Det som stoppet meg var at selger ikke kunne gi meg noe ordentlig svar på hvordan tven var å spille på utenom hva han selv trodde, å det er ikke så betryggende. Har du erfaring med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IPS vs VA

Fordelen med IPS panel er de har gode innsynsvinkler. Du kan sitte lengre utenfor TV'n senter før fargene blir blassere. Men sortnivå og kontrast er dårligere.

Fordelen med VA panel er at sortnivået og kontrasten er mye bedre enn på IPS. Men der er innsynsvinklene smalere slik at du fargene blir blassere tidligere.

I en vanlig belyst stue vil du ikke se forskjellen på sortnivået så godt, men hvis du for eksempel dimmer lysene når du ser vil man se det med en gang. Sort blir da mere grått eller blått.
    Man vil også se det i mørke scener hvor ips panelen ikke klarer å skille de mørke detaljene fra hverandre like godt. Feks om en person med mørk jakke sitter i et bilsete, så vil bilsete og jakken gå i ett.
    Dette vil selvfølgelig variere litt etter hvilken TV det er også da.

VA panelene har best bildekvalitet så lenge du ikke skal sitte et stykke ut til sidene på TV'n.
    Derfor kan det være lurt å vurdere det etter hvordan TV'n er plassert i rommet.

Agående Sony så stemmer det at W955 er toppmodellen fra 2014 ja.
    Den var ikke så populær, først å frems på grunn av wedge designet og litt på grunn av at mange som kjøper toppmodeller ofte foretrekker VA panel.
    Men dette er den beste spill-TV'n, den er testet til bare 18ms input lag.
    test: https://www.avforums.com/review/sony...n-review.10150

LB670 er også en meget bra modell hvis man ønsker IPS panel. Det er omtrent samme TV som LB730 som avforums har testet her:
    https://www.avforums.com/review/lg-l...v-review.10452
    Input lag på 34ms er mer en greit nok å spille på om du ikke er harcore gamer som spiller fps spill.
    Hadde denne selv i en liten stund og spilling var ikke noe problem.

Testen du har funnet der gjelder Sony W805B. B indikerer at det er 2014 modell. Den jeg linker til er W805C, C er 2015 modeller.
    Men modellene er veldig like så meget bra kjøp for pengene. 2014 modellen har 22ms inputlag og 2015 ligger på 36ms. Forskjellen på dette er vanskelig å merke om du ikke er hardcore gamer som nevnt over.
    På 2015 modellene får du også den nye smart-TV platformen.

W805B kan du også finne som W815B og W828B

W805C finner du også som W807,W808,W809

W808C finner du nå på Siba, å de har nå butikk på i Oslo vet jeg. På Alnabru tror jeg. Så det skal da være å bare ta med seg den fra butikken?

Når det gjelder W755, så er det den samme som W8 serien men uten 3D.

Du får vurdere selv om du vil gå for en med VA eller IPS panel. Men hvis du er opptatt av å få en god bildeopplevelse på film, å kanskje liker å dimme lysene litt så er VA panel veien å gå.
    Jeg mener at W8/W755 har bedre bildet enn de andre nevnte modellene.

De du har fått tilbud på er vel utstillingsmodeller? Da synes jeg i såfall at tilbudene ikke er veldig bra. De har tross alt stått på i over et år nå.
    LB670 har de tidligere hatt på kampanje til 8000kr og W955 ble solgt for 7000kr i sommer.

Jeg hadde gått for en W8 serie hvis jeg skule valgt.

Ps. For all del ikke hør på hva selgerne sier. Med få unntak er de KUN opptatt av å selge den TV'n de har høyest fortjenteste på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vet at du kommer til å sitte mer enn ca 25 grader sideveis så ville jeg kikket mest på Tver med IPS panel. Min erfaring er at folk flest er best tjent med IPS panel da folk gjerne har sofa med forskjellige sitte posisjoner. Sitter 90 grader eller mer på siden av VA panel så blir hele bildet utvasket og fargene rare. En må som nevnt sitte i et mørkt rom for å se stor forskjell og da rett forran TVN. Da vil det være lett og se forskjell mellom IPS og VA i vanlig stue belysning-nei. Hvis avstanden blir over 3 meter på 55" ville jeg kun kikket på vanlige Full HD Tver. 4K er det lite utbytte av på over 3 meter på 55".

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rs-banditt har et poeng. Men 25 grader er å overdrive litt.
    I tilegg har kontrasten en del å si, selv om stuen er opplyst.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! takk for svar dere, tror tilogmed jeg lærte en ting eller to her nå setter pris på svar og hjelp.

Jeg kjøpte lb670 idag, den var satt ned ytterligere 2000kr nå på de 3 siste eksemplarene, altså til 6999kr så da valgte jeg å slå til.

Bildet som var på tven når jeg tok den ut av boksen var ikke mye å skryte av da, noen tips til innstillinger som kan hjelpe her? noen med erfaring fra denne tven? Fant en video på youtube av en som endret på innstillingene for å få et bedre bilde, dette var en 42". er det noen forskjell på hva som passer til en 42" og hva som passer til en 55"?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! takk for svar dere, tror tilogmed jeg lærte en ting eller to her nå setter pris på svar og hjelp.

Jeg kjøpte lb670 idag, den var satt ned ytterligere 2000kr nå på de 3 siste eksemplarene, altså til 6999kr så da valgte jeg å slå til.

Bildet som var på tven når jeg tok den ut av boksen var ikke mye å skryte av da, noen tips til innstillinger som kan hjelpe her? noen med erfaring fra denne tven? Fant en video på youtube av en som endret på innstillingene for å få et bedre bilde, dette var en 42". er det noen forskjell på hva som passer til en 42" og hva som passer til en 55"?

Grattis med ny TV til bra pris! Beste bilde på disse for du med å sette Tvn i ekspert 1/2 og justere lys,kontrast og farge via testbilde med blå filter for farge og tint alt annet rører du ikke. Å kopiere innstillinger gir i over 95% av tilfellene dårligere bilder (ref Pioneer lottery) enn urørt. Dette stemmer med mine erfaringer da jeg ikke har kommet borti en TV som har blitt bedre med å skrive av innstillinger enn å la TV stå utrørt i beste modus som er Ekspert 1/2 på LG.

Over 25 grader side syn stemmer sånn ca på de fleste panel med VA når det gjelder farge forandring på bua og bakled med VA snakker vi enda (langt) mindre vinkler som skal til. Skal ikke mange grader ut av senter på Samsung Kurva med VA panel før bildet faller HELT fra hverandre er min mening.

11. Takk BigBadAde takket for denne posten
    Liker BigBadAde har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikker i samme klasse og har i utgangspunktet havnet på to modeller
    - LG 55uf860v- Philips 55PUS8809

Begge er på tilbud til 9990 nå.

Vil nok bruke tven primært mot en Apple tv og en Get box.

Noen som har noen synspunkter på hvem som er best av disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nå en diskusjon angående VA vs IPS som den over her. Philips sin har VA panel og LG har IPS.
    Jeg mener Philips sin har best bilde. Men LG har den beste hele pakken. 9990kr er ganske bra pris på LG'n.
    Jeg ville ikke kjøpt Philips fra 2014 på grunn av at det er rapportert om MYE feil på dem. Dette vet også selgerne hso Elkjøp/Lefdal men de vil selge det uansett da de har meget høy fortjeneste på det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har uf695v modellen du kan jo bruke mine innstillinger og prøve deg fram
    kinomodus isf 1
    Baklys 50
    contrast 93
    lysstyrke 48
    farge 52
    expertkontroll alle innstillinger av
    hvitbalanse fargetemp normal
    bildealternativer
    sortnivå lav
    local dimming lav
    alt annet av
    så kjører du bildeveiviseren på orginal for å sjekke innstillingene og finjustere.

Lignende tråder

1. Beste 2D projektor i 10.000 kroners klassen?
    By Zemian in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 07-05-2012, 20:36
  2. 30k kroners klassen
    By JauJau in forum Høyttalere
    Svar: 27
    Siste melding: 06-07-2009, 21:32
  3. Ny tv i 10.000 kroners klassen
    By rikkmund in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 04-07-2007, 23:27
  4. Best value 15-20.000 kroners klassen