Så stor TV må til for å utnytte 4K-oppløsningen fullt ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Så stor TV må til for å utnytte 4K-oppløsningen fullt ut

Graf viser at fleste ikke kan få utnyttet den høye oppløsningen.
    Én vanlig grunn til å ikke skaffe seg en 4K-TV ennå er mangelen på 4K-innhold, men hvorvidt oppløsningen i det hele tatt gir valuta for pengene rent kvalitetsmessig er et annet viktig spørsmål. En teknologiekspert har nå svart klart nei på dette spørsmålet.
    bloggen sin har Carlton Bale, som jobber som teknologisjef i selskapet Cummins, publisert en artikkel hvor han undersøker om 4K-oppløsning egentlig har noe betydning.
    Krever stor TV og kort avstand

Bale har i denne forbindelse utarbeidet en graf som viser hvor langt unna TV-en og hvor stor TV man trenger for å få fullt utbytte av de ulike oppløsningene, fra 480p til 4K. Grafen baserer seg blant annet på det faktum at et menneske med normalsyn kun kan oppfatte 60 piksler per grad.
    Ifølge Bales graf må man sitte svært nær TV-en, og i tillegg ha en diger TV, for å ha maksimalt utbytte av en 4K-TV. Dersom man for eksempel har en 84-tommers TV må man sitte 5,5 fot, eller cirka 1,6 meter, fra TV-en for å virkelig utnytte 4K-oppløsningen.
    I USA er den gjennomsnittlige seeravstanden visstnok på 9 foot, cirka 2,7 meter, og i et slikt scenario vil altså en 4K-TV dermed være ganske så unødvendig. Derimot får man utnyttet vanlig 1080p-oppløsning fullt ut med en mer normal seeravstand på rundt 2,4 meter og en skjermstørrelse på 60-65 tommer.
    Dette er grafen som viser hvilken skjermstørrelse og seeravstand som må til for utnytte de ulike oppløsningene fullt ut. Foto: Charlton Bale Må ha gigant-TV ved normal seeravstand