Så stor TV må til for å utnytte 4K-oppløsningen fullt ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Så stor TV må til for å utnytte 4K-oppløsningen fullt ut

Graf viser at fleste ikke kan få utnyttet den høye oppløsningen.
    Én vanlig grunn til å ikke skaffe seg en 4K-TV ennå er mangelen på 4K-innhold, men hvorvidt oppløsningen i det hele tatt gir valuta for pengene rent kvalitetsmessig er et annet viktig spørsmål. En teknologiekspert har nå svart klart nei på dette spørsmålet.
    bloggen sin har Carlton Bale, som jobber som teknologisjef i selskapet Cummins, publisert en artikkel hvor han undersøker om 4K-oppløsning egentlig har noe betydning.
    Krever stor TV og kort avstand

Bale har i denne forbindelse utarbeidet en graf som viser hvor langt unna TV-en og hvor stor TV man trenger for å få fullt utbytte av de ulike oppløsningene, fra 480p til 4K. Grafen baserer seg blant annet på det faktum at et menneske med normalsyn kun kan oppfatte 60 piksler per grad.
    Ifølge Bales graf må man sitte svært nær TV-en, og i tillegg ha en diger TV, for å ha maksimalt utbytte av en 4K-TV. Dersom man for eksempel har en 84-tommers TV må man sitte 5,5 fot, eller cirka 1,6 meter, fra TV-en for å virkelig utnytte 4K-oppløsningen.
    I USA er den gjennomsnittlige seeravstanden visstnok på 9 foot, cirka 2,7 meter, og i et slikt scenario vil altså en 4K-TV dermed være ganske så unødvendig. Derimot får man utnyttet vanlig 1080p-oppløsning fullt ut med en mer normal seeravstand på rundt 2,4 meter og en skjermstørrelse på 60-65 tommer.
    Dette er grafen som viser hvilken skjermstørrelse og seeravstand som må til for utnytte de ulike oppløsningene fullt ut. Foto: Charlton Bale Må ha gigant-TV ved normal seeravstand

For å få utnyttet 4K-oppløsning fullt ut med en normal, gjennomsnittlig seeravstand må man ifølge Bales graf opp i en gigantisk TV på over 140 tommer, en størrelse som både praktisk og økonomisk er utenfor de flestes rekkevidde.
    Det skal nevnes at grafen selvsagt opererer med glidende overganger, og at det er mulig å observere kvalitetsforskjeller mellom en vanlig 1080p-TV og en 4K-TV også med normale seeravstander og TV-størrelser. Om man derimot ønsker full utnyttelse av 4K-oppløsningen kan det derimot se ut til at en 4K-TV faktisk er en ganske dårlig investering.
    Mer informasjon kan du finne på Carlton Bales blogg.
    8K-TV-er nok dermed enda mer unødvendige: Ikke desto mindre har 8K-oppløsningen nå ankommet »

http://www.tek.no/artikler/derfor-ha...n-4k-tv/192891

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tabellen er bare noe ordentlig sprøyt og teori og praksis viser seg å være helt forskjellig. I tillegg må vi huske på at 4K vil ta med seg mange andre kvaliteter som vil forbedre bildekvaliteten som bedre komprimering, mindre chroma subsampling, høyere bitdybde, HDR osv.

Jeg har deltatt i flere diskusjoner ang denne tabellen og etter å ha eid en 4K projektor i over 3 år vet jeg a den teoretiske avstanden for å utnytte 4K oppløsningen er helt på villspor, det er ikke noe problem å se fordelene med 4K kontra 1080p med 100" på 6m avstand eller lengre.

Og hvorfor skal vi se på diskusjonen på diskusjon.no når vi fint kan ta den her på AVForum, vil vi at AVForum skal bli bedre må vi ikke linke til eksterne diskusjonsforum. Mye mer kompetanse her enn på diskusjon.no.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss det går an å tenka seg eit scenario der ein ser vekk frå dei andre fordelane (feks HDR osv) enn oppløysing på moderne TV/PJ, altså nøyaktig lik kvalitet på biletet med unntak av oppløysinga. Kor merkbar vil då forskjellen vera?

Eg er rimeleg grøn på dette, men kanskje nokon har litt betre peiling enn meg.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den grafen spys ut i enhver tråd/blog hvor man snakker om 4k/uhd de siste fire årene av folk som ikke veit bedre.
    Jeg var en av de men en demo hos Andreas21 hvor det meste bare var oppskalert 1080p var det ikke vanskelig og se at det har noe for seg.
    Og med inntog av uhd-bd.
    Ja du trenger en tv/projektor som støtter det.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

7. Liker chrberntsen har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Den grafen spys ut i enhver tråd/blog hvor man snakker om 4k/uhd de siste fire årene av folk som ikke veit bedre.
    Jeg var en av de men en demo hos Andreas21 hvor det meste bare var oppskalert 1080p var det ikke vanskelig og se at det har noe for seg.
    Og med inntog av uhd-bd.
    Ja du trenger en tv/projektor som støtter det.
    Tror nok alle har litt rett. Grafen er ment for 'full utnyttelse av 4k', og må ikke tolkes slik at det ikke er fordeler med 4k hvis man ikke er innenfor rett avstand og størrelse.

9. Liker Gorm har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Denne tabellen er bare noe ordentlig sprøyt og teori og praksis viser seg å være helt forskjellig. I tillegg må vi huske på at 4K vil ta med seg mange andre kvaliteter som vil forbedre bildekvaliteten som bedre komprimering, mindre chroma subsampling, høyere bitdybde, HDR osv.

Jeg har deltatt i flere diskusjoner ang denne tabellen og etter å ha eid en 4K projektor i over 3 år vet jeg a den teoretiske avstanden for å utnytte 4K oppløsningen er helt på villspor, det er ikke noe problem å se fordelene med 4K kontra 1080p med 100" på 6m avstand eller lengre.
    Den tabellen gjør akkurat det den sier, forteller når oppløsningen vil gjøre betydelig forskjell. Vi må ikke "huske" hvilke andre kvaliteter 4K eventuelt har eller ta dine erfaringer for god fisk. Fakta er at i en situasjon der alle andre parametre er like, noe de sjelden er når man sammenlikner 1080 mot 4K skjermer, vil 4K oppløsning ha svært lite å si før skjermen blir svært stor, eventuelt avstanden til skjermen svært liten.

Diskusjonen rundt dette mellom entusiaster og realister opplever jeg for øvrig at er på høytalerkabel nivå. Det er vel rimelig å anta at du befinner deg i entusiast-segmentet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Den tabellen gjør akkurat det den sier, forteller når oppløsningen vil gjøre betydelig forskjell. Vi må ikke "huske" hvilke andre kvaliteter 4K eventuelt har eller ta dine erfaringer for god fisk. Fakta er at i en situasjon der alle andre parametre er like, noe de sjelden er når man sammenlikner 1080 mot 4K skjermer, vil 4K oppløsning ha svært lite å si før skjermen blir svært stor, eventuelt avstanden til skjermen svært liten.

Diskusjonen rundt dette mellom entusiaster og realister opplever jeg for øvrig at er på høytalerkabel nivå. Det er vel rimelig å anta at du befinner deg i entusiast-segmentet.
    Hvilken erfaring har du med 4K projektorer Ballis? Så vidt jeg vet ingen, du har kun sett hos Didrik ved et par anledninger. 4K oppløsningen i seg selv bidrar til en del fordeler selv på avstander lengre unna enn denne tabellen viser og det har jeg testet utallige ganger. En meget enkel måte å gjøre dette på uten å tilføre andre kvaliteter er å se VW1000/1100 med en 1080p kilde og skru RC av og på, da får du en indikasjon på hvordan 1080p og 4K ser ut i forhold til hverandre uten å tilføre andre kvaliteter. Med en 1080p projektor mot en 4K projektor og begge med native materiale vil forskjellen være litt større. Med native materiale må ingen form for prosessering tillegges som f.eks MPC på dagens JVC modeller da dette bidrear til en oppskarping av bildet, RC på Sonys 4K maskiner må heller ikke aktiveres selv om den ikke gjør mye med bildet da den blir foret med 4K native materiale.

Og den tabellen er ren teori og ikke praksis, alle som har erfaring med 4K sier det samme som meg. Sammenligningen med høyttalerkabler er helt meningsløs.
    Sist endret av Andreas21; 09-23-2015 kl 10:01
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flere kompiser enn Didrik med både 4K projektorer og 4K TVr. Men min erfaring her er ikke poenget og jeg ber deg heller ikke ta den for god fisk.

Poenget er at du avfeier en graf som illustrerer akkurat det den sier den gjør som sprøyt, når den i aller høyeste grad bør tas seriøst. Deretter drar du andre kvaliteter inn i debatten, noe som både er irrelevant og useriøst. Metodene du presenterer (skru RC av og på) er også tvilsomme.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Jeg har flere kompiser enn Didrik med både 4K projektorer og 4K TVr. Men min erfaring her er ikke poenget og jeg ber deg heller ikke ta den for god fisk.

Poenget er at du avfeier en graf som illustrerer akkurat det den sier den gjør som sprøyt, når den i aller høyeste grad bør tas seriøst. Deretter drar du andre kvaliteter inn i debatten, noe som både er irrelevant og useriøst. Metodene du presenterer (skru RC av og på) er også tvilsomme.
    Erfaring med 4K er meget relevant i denne sammenhengen og det holder ikke å kjenne mange som eier 4K maskiner.

Det med å skru RC av og på på en VW1000/1100 er en god indikasjon, men jeg ville ikke brukt denne metoden på en VW500 da linsekvaliteten på denne er mye dårligere enn VW1000/1100. Jeg avfeier grafen fordi jeg har erfaring med dette og sier at den kun er teoretisk. Hvis man kun ser på oppløsningen (ppi) er den kanskje riktig, men oppløsningen drar med seg mange andre ting som skarphet, 3D dybde osv som det ikke går an å se bort fra fordi det er ting som følger med 4K native. Derfor mener jeg at den grafen er sprøyt og jeg vil stå for det i fremtiden.

At du kaller meg for useriøs og tvilsom syns jeg er veldig useriøst av deg.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du har lagt 4K for hat og avviser at vi trenger 4K i hjemmekinosammenheng. 4K har noe for seg selv på ganske små skjermer, men jo mindre skjermen er jo mindre er fordelene.
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har på ingen måte lagt 4K for "hat", men at du tillegger meg slike egenskaper er helt i tråd med seriøsiteten din ellers. Jeg mener at som så mye annet i dette markedet er denne oppløsningen nok en gimmick, akkurat som kurvede skjermer, 3D, HDR osv.

Som grafen over viser har det forsvinnende liten verdi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt du er så seriøs da Ballis.

Å kalle 3D for en gimmick er vel rimelig på viddene da 3D fortsatt eksisterer og det lages massevis av 3D filmer og vil fortsatt gjøre det i fremtiden. Jeg personlig liker ikke 3D og unngår det for det meste, men vil ikke kalle det en gimmick for det. HDR er det veldig få som har erfaring med og det er vel litt tidlig å dra konklusjonen på at det er en gimmick enda. 4K kommer aldri til å bli en gimmick da det er kommet for å bli og i løpet av fremtiden vil 4K være over alt, og Hollywood vil etter hvert produsere det meste i 4K da stort sett alle kinoer og hjem vil ha 4K om ikke lenge.

Grafen over har forsvinnende liten verdi da det er stor forskjell på praksis og teori i dette tilfellet.
    Mvh Andreas

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg støtter Ballis i at HDR slik det foreløpig vises frem er lett å legge i gimmick-kurven, og jeg er også enig i at 3D for mange er å regne som en gimmick - men samtidig er det kanskje greit å ha i bakhodet at det meste vi driver med av avansert AV for menigmann gjerne anses som nettopp - en gimmick...

Uansett håper jeg vi kan forholde oss til sak her, dere er begge drevne debattanter her inne og begge to må en vel si er å regne som seriøse i så måte selv om en ikke alltid er enige i alt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg Lygren, men det er vel litt tidlig å kalle HDR for en gimmck da det ikke eksiterer i noen standarisert form enda.

Og mange har avvist 3D og at det kommer til å forsvinne, men 3D eksisterer i beste velgående og Hollywood produserer fortsatt massevis av 3D filmer og vil sannsynligvis gjøre det i fremtiden. Å kalle det en gimmick er kanskje å dra det litt langt, men at det er en nisje kan jeg være enig. Uansett er det meste vi driver med her inne å regne for en nisje i markedene.
    Sist endret av Andreas21; 09-23-2015 kl 13:33
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Enig med deg Lygren, men det er vel litt tidlig å kalle HDR for en gimmck da det ikke eksiterer i noen standarisert form enda.
    Joa, men hadde du sett hvordan de viste frem "HDR" på IFA i år hadde du nok kanskje vært litt mer skeptisk du også, selv om jeg nok tror begrepet - altså et mål om at et apparat skal klare å vise høyere grad av dynamikk og dermed bli foret med et signal som forutsetter dette - kan ha noe for seg... Det jeg ikke synes har noe for seg er å kjøre brightness på pluss 10 på ene TVen, og normalt / korrekt på TVen ved siden av å dermed kalle TVen med et helt normalt bilde "HDR" (som var slik samtlige med unntak av LG gjorde det på IFA i år)...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn HDR ble vist på IFA er det nok en gimmick for da var det vel kun gamma manipulasjon, men det er ikke sånn HDR er ment å være. Den som lever får se.
    Mvh Andreas

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig diskusjon dette.
    Man kan se på de opplysningene som kommer fram av grafen fra forskjellige vinkler.
    Så langt i diskusjonen så ser jeg poenget til samtlige.
    Men som forbruker av dette så vil jeg si at det er forskjell på denne teorien og bruken av 4k.
    Veldig mange som bruker teori har for ofte bare en innfallsvinkel for å vise at dem har rett.
    Sånn sett så er jo det en trygg måte å vise frem noe på,da motargumenter ofte blir litt "of case"

Nesten litt som å ta med seg bare opera musikk i butikken når man skal handle høyttaler,når man også lytter til moderne musikk.
    Man kan jo greit nok si at man da får en høyttaler som spiller utrolig bra men samtidig unnlate å nevne at det var kun på opera.

Å dra frem en test som kun viser en side av en sak og som i dette tilfellet kan virke negativt til behovet for 4k er jo renspikka propaganda i verste fall.

Selv om det kan oppfattes som off topic for noen så vil jeg si meg enig med Andreas21.
    Og jeg hører heller på en med erfaring enn en som synser.
    Det er alltid den totale opplevelsen som teller.Og tver og projektorer med 4k teknologi har flere fordeler enn bare antall pixler.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det står i første post,men hvorvidt oppløsningen i det hele tatt gir valuta for pengene rent kvalitetsmessig er et annet viktig spørsmål. En teknologiekspert har nå svart klart nei på dette spørsmålet.
    Dette stemmer ikke,nå har prisene falt så mye at det er vettig pris på 4k tv,sitter 3 m fra en 55 tom og ser 4k filmer på netflix,er stor forskjell fra full hd til 4k,suverent mye bedre bilde så gir klart mer valuta for pengene er min mening,selv på den avstanden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av bjalle Vis post
    Som det står i første post,men hvorvidt oppløsningen i det hele tatt gir valuta for pengene rent kvalitetsmessig er et annet viktig spørsmål. En teknologiekspert har nå svart klart nei på dette spørsmålet.
    Dette stemmer ikke,nå har prisene falt så mye at det er vettig pris på 4k tv,sitter 3 m fra en 55 tom og ser 4k filmer på netflix,er stor forskjell fra full hd til 4k,suverent mye bedre bilde så gir klart mer valuta for pengene er min mening,selv på den avstanden.
    Husk at forskjellen i bitrate ofte kan være vel så avgjørende for den kvaliteten du opplever som selve oppløsningen på displayet. Plasserer du med andre ord en kvalitetsmessig tilsvarende TV (med unntak av oppløsningen) Full-HD-TV rett ved siden av din 4K-TV og forer de med samme kilde (da nedskalert på Full-HD-TVen) er nok plutselig forskjellen mindre...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvor viktig er oppløsningen i HD?
    By maartn in forum Generell HTPC
    Svar: 7
    Siste melding: 10-21-2008, 22:11
  2. Hva er oppløsningen på din TV?
    By robertaas in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 02-02-2007, 11:34
  3. Svar: 14
    Siste melding: 05-10-2006, 13:47
  4. Hvordan Skalerer jeg oppløsningen på DVD spilleren?
    By _ducktales_ in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 04-29-2006, 15:45
  5. Hva er oppløsningen på TV, DVD, HD!?!?
    By sidenone in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 10-11-2005, 21:00

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •