What to buy? 20 til 25k i bruk på ny tv.

Sponsorer:
Takk Takk:  5
Like Like:  4
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

What to buy? 20 til 25k i bruk på ny tv.

Hei,

Jeg er ute etter å få kjøpt meg en ny tv nå, og jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å gå for 65". Jeg har også satt meg ett mål om å bruke max 25k.

Så, hva ville dere kjøpt til de summene?

Samsung UE65JU7505? LG 65UF850VEAN?

Curved/ikke curved?

Jeg tar gjerne i mot alle tips og kommentarer

Mvh
    ØS

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev i en annen tråd her.

Her:
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ONYKD65X8509CB

Hiver med link til test.

Sony X85C test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Hadde ikke vært i tvil

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten frista av den selv...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp kjører tilbud på denne tv'en denne uka Samsung Curved 65 3D Smart LED-TV UE65JS8505XXE - TV - Elkjøp Er samme modell som JS8500 i England og denne har fått veldig bra skussmål

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde gått for Samsungen etter å ha testet begge... Et lite pluss for innebygget chromecast, men ellers så var jeg ikke mye imponert over Sonyen. Trege menyer, og nektet å spille av 4k materiale jeg hadde på usb minnepenn.

Samsungen spiste den uten problemer og med det, kunne jeg nyte 4k bilde mens Sonyen sto å fortsatt ikke helt visste hva filene på usb pennen var.
    Likte heller ikke menyen på Sony. Føler jeg har grei teknisk innsikt, men når jeg i første omgang slet med å finne usb pennen da den ikke lå under source knappen, så irriterte det meg!

Liker heller ikke den fete rompa på Sonyen(som de IKKE viser på reklamebilder) Nå har de fleste Samsungtver fått One connect bokser( mye av koblingnen i egen boks separat) fra tv, så problematikken med dårlig holdbarhet på grunn av varme burde være løst.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av betrayer Vis post
    Elkjøp kjører tilbud på denne tv'en denne uka Samsung Curved 65 3D Smart LED-TV UE65JS8505XXE - TV - Elkjøp Er samme modell som JS8500 i England og denne har fått veldig bra skussmål
    Hva er forskjellen på UE65JS og UE65JU a tru? Årsmodell eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JS er suhd mens JU er uhd. J serien er 2015 modeller mens H serien var 2014 modeller. Hvis jeg ikke tar helt feil.
    Sist endret av betrayer; 09-09-2015 kl 23:40

8. Takk Suvdal takket for denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JS står fo SUHD, som noen Samsungmodeller har s-en står for subpixel som skal gi bedre sortnivå, og MYYE større fargespekter. Vi snakker 16millioner på vanlige tver kontra 1,1 milliard på en SUHD. Det vil da si skjermer som har JU i seg er 4k, men ikke har subpixel teknologi.

JS8505 er en skjerm som egentlig ikke er tatt inn i norden, da det er 9000 serien som stort sett selges her i år. Men elkjøp har vel sine triks Er nok en nedskallert utgave av 9505 skjermen til Samsung dette. Enten lavere bildeprosessering,eller noe slikt som skiller 8 og 9 serien, men iom at den er subpixel, så har den muligens samme panel. Har sett 9005 i aksjon(curved versjon), og vil klart si at om man tar seg råd til 30 lapper, så er det den beste tven i 65"
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

10. Takk Suvdal takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mye nyttig, og kanskje ikke fullt så forståelig info for en noob Men alt hjelper

Så om jeg forstår det riktig nå, så er den skjermen som det ble linket til på Elkjøp, til 20 lapper, en bedre skjerm enn det UE65JU7505 er? Sistnevnte koster jo 5k mer, så jeg må bare dobbeltsjekke at jeg forstått riktig her.

Håper smart-tv funksjonene på disse to skjermene er forholdsvis like også?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Hadde gått for Samsungen etter å ha testet begge... Et lite pluss for innebygget chromecast, men ellers så var jeg ikke mye imponert over Sonyen. Trege menyer, og nektet å spille av 4k materiale jeg hadde på usb minnepenn.

Samsungen spiste den uten problemer og med det, kunne jeg nyte 4k bilde mens Sonyen sto å fortsatt ikke helt visste hva filene på usb pennen var.
    Likte heller ikke menyen på Sony. Føler jeg har grei teknisk innsikt, men når jeg i første omgang slet med å finne usb pennen da den ikke lå under source knappen, så irriterte det meg!

Liker heller ikke den fete rompa på Sonyen(som de IKKE viser på reklamebilder) Nå har de fleste Samsungtver fått One connect bokser( mye av koblingnen i egen boks separat) fra tv, så problematikken med dårlig holdbarhet på grunn av varme burde være løst.
    Skal ikke sette dine opplevelser rundt disse to modellen i tvil her, men må komentere på noe her.

1.Enig i at Sony'en ikke er av de raskeste UI men synes ikke Samsung sine var no spesielt bedre. Mye hakking i menyene på den også, samt at det til stadighet henger seg.
    2. Sony er mer kresen på filformater ja, det har med rettigheter å gjøre.
    3. Jeg opplevde det ikke som noe problem å hente opp bilde og video fra USB, selv om det hadde vært mer logisk at den kom opp under enheter.
    4. Designet. Tar heller den fete rompa enn en curved modell. Men det er jo individuelt.

JS står fo SUHD, som noen Samsungmodeller har s-en står for subpixel som skal gi bedre sortnivå, og MYYE større fargespekter. Vi snakker 16millioner på vanlige tver kontra 1,1 milliard på en SUHD. Det vil da si skjermer som har JU i seg er 4k, men ikke har subpixel teknologi.
    Bokstaven S i SUHD står ikke for Sub-pixel. Ikke en gang Samsung sier hva den står for akkurat som bokstaven S i Galaxy S telefonene.

Quantum Dot teknologien(sub pixel) som Samsung kaller Nano-Crystal technology er ikke noe enestående som bare de har.
    Sony kom med denne teknologien allerede i 2013, men de kaller det Triluminos. LG kaller det Prime Color og Panasonic har sin egen benevnelse.

JS8505 har også HDR som står for High Dynamic Range eller Peak illuminator som Samsung selv kaller det. Igjen er ikke dette noe spesielt for Samsung. Panasonic kaller det Super Bright Panel og Sony kaller det Xtended Dynamic Range.
    Sony x8509 får HDR støtte i løpet av høsten i takt med at matrialet blir mer tilgjengelig når 4K blueray kommer.
    HDR skal gjøre at hvit blir lysere og sort mørkere samt at flere lyse og mørke detaljer skal kunne gjengis på skjermen.

Vær også oppmerksom på at TV'n bruker mer strøm når den vise HDR matrialet, JS9505 økte forbruket fra 170W til 300W når den gikk fra vanlig 4K til 4K med HDR. For den som tenker på sånt! :P

Det er ingen tvil hvilken avdeling hos Samsung som er best, det er markedsavdelingen. Det er få om noen som bruker så mye penger på markedsføring som Samsung.
    Å klare å lage så mye blest rundt en teknologi som allerede har eksistert i flere år hos konkurrerende merker er for meg meget imponerende. Men Samsung har ikke klart å produsere OLED paneler billig nok så derfor går de til det steget å lansere såkalte "SUHD" modeller, det værste er at dette markedsførsings trikset der ut til å funke.

Byggekvaliteten er man mindre opptatt av hos Samsung, så denne TV'n er også stort sett laget av plastikk. Det er godt gjort å få en så dyr TV til å virke så billig bygd.
    På byggekvalitet for Sony pluss fra meg.

Jeg mener også det er viktig å tenke på at JS8505 er edge-lit, noe som gjør den veldig utsatt for lysgjennomslag. Så en 65" kantbelyst TV til 20 000kr synes jeg er et risikoprosjekt.
    Sony og Ju7505 er iallefall direct-lit så da minsker man iallefall sjansen for lysgjennomslag betraktelig.

Jeg mener at Sony også er bedre på oppskalering og bevegelse enn begge Samsung modellene som er nevnt.
    Samsung sliter også med det såkalte "micor-stutter" problemet. Som gjør at bildet hakker i ny og ned. Legger man først merke til dette er TV'n på en måte ødelagt fordi det blir så utrolig iriterende.

Sitat Opprinnelig postet av Suvdal Vis post
    Tusen takk for mye nyttig, og kanskje ikke fullt så forståelig info for en noob Men alt hjelper

Så om jeg forstår det riktig nå, så er den skjermen som det ble linket til på Elkjøp, til 20 lapper, en bedre skjerm enn det UE65JU7505 er? Sistnevnte koster jo 5k mer, så jeg må bare dobbeltsjekke at jeg forstått riktig her.

Håper smart-tv funksjonene på disse to skjermene er forholdsvis like også?

JS8505 har som nevnt mer bildeteknologi i form av quantum dot og HDR en hva JU7505 har. Men som jeg skriver over her så er den kant-belyst og med de problemer det fører med seg. Jeg liker ikke curved, så jeg setter opp det som negativt. Hvis jeg skulle hatt Samsung sin 7serie så hadde jeg gått for Ju7005 som er den flate versjonen av JU7505.

Smart TV'n er den samme på Samsung modellene ja. Det nye Tizen systemet.

13. Takk TorTorden, Suvdal takket for denne posten
    Liker TorTorden, Suvdal, Komlo har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker @BigBadAde for og si hva jeg ønsket
    Og ja selv på avsforum ble disse samsung tvene kaldt for "superhype" UHD.
    Sist endret av TorTorden; 09-10-2015 kl 15:54
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

15. Takk BigBadAde takket for denne posten
    Liker BigBadAde har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigBadAde Vis post
    Skal ikke sette dine opplevelser rundt disse to modellen i tvil her, men må komentere på noe her.

1.Enig i at Sony'en ikke er av de raskeste UI men synes ikke Samsung sine var no spesielt bedre. Mye hakking i menyene på den også, samt at det til stadighet henger seg.
    2. Sony er mer kresen på filformater ja, det har med rettigheter å gjøre.
    3. Jeg opplevde det ikke som noe problem å hente opp bilde og video fra USB, selv om det hadde vært mer logisk at den kom opp under enheter.
    4. Designet. Tar heller den fete rompa enn en curved modell. Men det er jo individuelt.

Bokstaven S i SUHD står ikke for Sub-pixel. Ikke en gang Samsung sier hva den står for akkurat som bokstaven S i Galaxy S telefonene.

Quantum Dot teknologien(sub pixel) som Samsung kaller Nano-Crystal technology er ikke noe enestående som bare de har.
    Sony kom med denne teknologien allerede i 2013, men de kaller det Triluminos. LG kaller det Prime Color og Panasonic har sin egen benevnelse.

JS8505 har også HDR som står for High Dynamic Range eller Peak illuminator som Samsung selv kaller det. Igjen er ikke dette noe spesielt for Samsung. Panasonic kaller det Super Bright Panel og Sony kaller det Xtended Dynamic Range.
    Sony x8509 får HDR støtte i løpet av høsten i takt med at matrialet blir mer tilgjengelig når 4K blueray kommer.
    HDR skal gjøre at hvit blir lysere og sort mørkere samt at flere lyse og mørke detaljer skal kunne gjengis på skjermen.

Vær også oppmerksom på at TV'n bruker mer strøm når den vise HDR matrialet, JS9505 økte forbruket fra 170W til 300W når den gikk fra vanlig 4K til 4K med HDR. For den som tenker på sånt! :P

Det er ingen tvil hvilken avdeling hos Samsung som er best, det er markedsavdelingen. Det er få om noen som bruker så mye penger på markedsføring som Samsung.
    Å klare å lage så mye blest rundt en teknologi som allerede har eksistert i flere år hos konkurrerende merker er for meg meget imponerende. Men Samsung har ikke klart å produsere OLED paneler billig nok så derfor går de til det steget å lansere såkalte "SUHD" modeller, det værste er at dette markedsførsings trikset der ut til å funke.

Byggekvaliteten er man mindre opptatt av hos Samsung, så denne TV'n er også stort sett laget av plastikk. Det er godt gjort å få en så dyr TV til å virke så billig bygd.
    På byggekvalitet for Sony pluss fra meg.

Jeg mener også det er viktig å tenke på at JS8505 er edge-lit, noe som gjør den veldig utsatt for lysgjennomslag. Så en 65" kantbelyst TV til 20 000kr synes jeg er et risikoprosjekt.
    Sony og Ju7505 er iallefall direct-lit så da minsker man iallefall sjansen for lysgjennomslag betraktelig.

Jeg mener at Sony også er bedre på oppskalering og bevegelse enn begge Samsung modellene som er nevnt.
    Samsung sliter også med det såkalte "micor-stutter" problemet. Som gjør at bildet hakker i ny og ned. Legger man først merke til dette er TV'n på en måte ødelagt fordi det blir så utrolig iriterende.

JS8505 har som nevnt mer bildeteknologi i form av quantum dot og HDR en hva JU7505 har. Men som jeg skriver over her så er den kant-belyst og med de problemer det fører med seg. Jeg liker ikke curved, så jeg setter opp det som negativt. Hvis jeg skulle hatt Samsung sin 7serie så hadde jeg gått for Ju7005 som er den flate versjonen av JU7505.

Smart TV'n er den samme på Samsung modellene ja. Det nye Tizen systemet.
    Trodde faktisk at S-en hadde noe med dette, da de eneste skjermene somn har S i betegnelsen har nettopp Sub pixel Men potato tomato elns

Jeg vet ikke helt om jeg ville ha hatt JS 8505 da den er en nedskalert utgave av 9 serien, for hvis de ikke har gjort noe med panelet, så har de nok barbert prosessorhastigheten eller noe slikt, og da vil man kanskje oppleve en tregere tv?

Tver har vel blitt mer smak og behag, og jeg mistenker enkelte på dette forumet for å "hate" Samsung til fordel for f,eks Sony... Men smak og behag er en ting som er vanskelig å diskutere

Når det kommer til byggekvalitet, så skønner jeg ikke helt va mrBigBad snakker om... Sonyen er like plasticfantastic! (Synes den er værre) en Samsungen(både JU7505 og JS9005) Synes Samsungene er lekre, og får ingen følelse av kjip byggekvalitet.... Curved er vel kommet for å bli-også her følger resten etter- Om man liker det eller ikke får bli en smaksak. Man har iallefall mulgheten til å velge til en viss grad...

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til byggekvalitet, så skønner jeg ikke helt va mrBigBad snakker om... Sonyen er like plasticfantastic! (Synes den er værre) en Samsungen(både JU7505 og JS9005) Synes Samsungene er lekre, og får ingen følelse av kjip byggekvalitet.... Curved er vel kommet for å bli-også her følger resten etter- Om man liker det eller ikke får bli en smaksak. Man har iallefall mulgheten til å velge til en viss grad...
    Hva er det som er "plasticfantastic" med Sonyen?
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...509cb--uhd-tv/

Foten er i stål og hele rammen rundt er i børstet aluminium. En lekker TV synes jeg.
    Kjøpte lillebroren på 55" og er meget godt fornøyd med bildekvaliteten og funksjonaliteten. Når man starter opp for første gang, så får man spørsmål om å oppdatere software. Det bør man absolutt gjøre, menystyringen er lynrask etterpå. Antar det foreligger samme oppdatering for 65". En TV jeg sålangt er kjempefornøyd med.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet JS9005 og X8905, og ingen av de har dårlig byggekvalitet. Var bare noen her som kritiserte Samsungen til å være så mye kjipere bygd. Kan ikke si meg enig da begge har blast bakside, men front er aluminium på begge...

Lignende tråder

1. TV til PC-bruk
    By mrcradock in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-2009, 16:12
  2. TV for PC-bruk
    By Krizzy in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-2008, 11:54
  3. Svar: 4
    Siste melding: 01-24-2007, 16:45