LG 4K HDR OLED TV klar til IFA

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 4K HDR OLED TV klar til IFA

LG EG960V – 4K UHD OLED TV I næste uge starter IFA i Berlin, og en af de mest ventede nyheder er LG’s præsentation af et 4K-UHD OLED TV, der kommer i handlen inden jul.
    Det er modellerne EF950V (flad) og EG920V (buet), der bliver præsenteret som de første 4K-UHD OLED TV i verden, men ejere af EG960V skal dog ikke græde, da der senere på året kommer en opdatering som giver modellen HDR.
    HDR (High Dynamic Range) er det nye sort, og er det næste skridt inden for billedkvalitet på 4K-skærme.
    De nye skærme kommer naturligvis med WebOS 2.0 Smart TV, og Netflix 4K. Og vil naturligvis understøtte HDR på Netflix når der åbnes for det.
    Recordere.dk er på IFA 2015 fra onsdag i næste uge, og skal nok vende tilbage med meget mere info. Følg med på vores IFA 2015 tema.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte min 55" 950 i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

8. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hdmi 2.0a bekreftet fra Lg ....

Var utslaget for at jeg bestilte min

http://HDR content will be deliverab...ith HDMI 2.0a.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDR på OLED er ikke noen veldig god ide, med mindre man syns det er greit å ødelegge skjermen med innbrenning.
    Innbrenning er et stort nok issue på 65EG960 ved normal lysstyrke (100nits), så jeg ville vegret meg mye for å øke denne noe særlig. Du vil uansett ikke få "ekte HDR" via denne skjermen, ala det du får fra en Dolby vision HDR monitor. Da snakker vi nemlig minst 4000 nits, eller langt over 10 ganger så høy lysstyrke som 65EG960 klarer på maks !
    Sist endret av Gorm; 08-28-2015 kl 12:52

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    HDR på OLED er ikke noen veldig god ide, med mindre man syns det er greit å ødelegge skjermen med innbrenning.
    Innbrenning er et stort nok issue på 65EG960 ved normal lysstyrke (100nits), så jeg ville vegret meg mye for å øke denne noe særlig. Du vil uansett ikke få "ekte HDR" via denne skjermen, ala det du får fra en Dolby vision HDR monitor. Da snakker vi nemlig minst 4000 nits, eller langt over 10 ganger så høy lysstyrke som 65EG960 klarer på maks !
    Om skjermen ikke tåler det må det jo være en selvfølge å få dekket det på garanti når det inntreffer. Blir jo som å levere en bil med 6 gir, men du får ikke lov til å bruke det. Om du gjør det ryker garantien, da bilen ikke er bygd for at det skal brukes.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt sammenlikningen din? Ingen forbyr at du drar ut maks spenning på panelet. Prøver bare å fortelle at panelet da slites enormt mye raskere, og at man ender opp med en skjerm som minner litt om LCD-ens "dirty screen", bare at det i OLED-ens tilfelle er innbrenninger du ser. Jeg har ikke sett at noen produsent garanterer for null innbrenning på skjermer vi alle vet får innbrenning (OLED og plasma)? Nå er også en TV ment å vare vesentlig lengre enn 5 år for mange, og etter dette hjelper det lite å "reklamere".

Når det gjelder HDR, så er dette etter min mening bare en "gimmick". Ingen TV-apparat for forbrukermarkedet klarer å lever både lysstyrke og kontrast til å kunne gjengi ekte HDR. Enkelte LCD-er kan nok være i nærheten på lysstyrke, men disse har til gjengjeld ikke sortnivå til å gjenskape dynamikken nødvendig for HDR. TV produsentene utnytter kun det faktum at det per dags dato ikke finnes noen rigid standard for hva som kan kalles HDR. De som produserer materiale derimot, de gjør det på skjermer vanlig TV-apparater ikke er i nærheten av å kunne "etterligne". http://www.dolby.com/us/en/technolog...by-vision.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder HDR, så er dette etter min mening bare en "gimmick".
    Som så mye annet i dette markedet. 4K@65"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og "3D", kurvet skjerm, "smart-TV", osv ;-)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ikke til å komme konsument TVer med 4000nits på en del år da de ikke vil klare det pga strømforbruks forskrifter og varmeutvikling. De Dolby Vision HDR monitorene du snakker om har et vanvittig strømforbruk (mange kW) og er vel også vannkjølt hvis jeg ikke tar feil. De første HDR konsument TVene vil ha en maks lysstyrke på 500-1000 nits, men ikke med et 100% bilde dette vil de bare klare med et lite område på skjermen som f.eks en sol i solnedgang ol. Målet med HDR er 10000nits, men det er som sakt ikke med et 100% 100IRE bilde kun i konsentrerte områder for å kunne holde strømforbruket nede i følge forskrifter.

Men som du sier er ikke HDR på OLED en god ide pga mulig innbrenning, OLED har også begrensede lysstyrke muligheter så 10000nits på OLED er det vel lite trolig at vi ser i fremtiden. En annen ting jeg ser på som litt negativt med HDR er at de kun snakker om maks lysstyrke og ikke sortnivå som jo er mer viktig i mine øyne.

Og som du sier er HDR bare en gimmick på de skjermene som er på markedet nå og de nærmest kommende, men jeg tror vi vil se "ekte" HDR maskiner i løpet av noen år, men det er lenge til de er på Dolby Vision nivå desverre.

HDR i kinomarkedet er jo mer oppnåelig da målet der er 100nits og dette vil vel også gjelde for hjemmekinoprojektorer, problemet er hvordan de skal løse dette med de forskjellige standardene (Dolby Vision og SMTPE er vel de som kommer til å gjelde og er vel basert på det samme) og hvordan de løser dette med å komprimere 10000nits ned til 100nits på en hjemmekinoprojektor. Uansett så er det spennende å se utviklingen videre da jeg har troa på HDR en gang i fremtiden.
    Sist endret av Andreas21; 08-29-2015 kl 13:02
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder med HDR i en light version for min del og ingen av mine 5 Oled tvr har hatt noen form for inbrenning . Med fornuftig bruk de første 100-300 timene. Som blir gjort igjen før kalibrering av rs bandit/Kalibrerings mannen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser datoen er flytter tilbake fra 3.9 til 19.9 på 950 i Norge. Elkjøp satte opp prisen på 920 4k Oled med 7000 dagen nyheten om hdmi 2.0a var ute.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de fleste vet har Lg Oled volt kompensasjon mot inbrenning/ir etter 4 timers bruk på 1080p Oled og 6 timer på 4k Oled. Slår man av tv går oled tv i denne modus og Lg logoen lyses opp til denne er utført.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle OLED jeg har kalibrert viser tydelige tegn til innbrenning, og 65EG960 var intet unntak, så "magien" fungerer ikke i praksis. Det finnes kun en måte å fjerne innbrenning på, og det er å "slite" panelet såpass at tydelig innbrenning blir mindre tydelig.
    På 65EG960 var det tydelige vertikale striper i bildet i alle lyse scener. Mange av disse stripene var faktisk forårsaket av menysystemet i TV-en. Å si at du har OLED uten innbrenning betyr ett av to, at du har svært moderat spenning på panelet (under referanse lysstyrke), eller at du ikke har sett godt nok etter. Flytt rundt på et lyst grått vindu/felt på skjermen, så ser du fort at du ikke er uten innbrenning.
    65EG960 jeg kalibrerte nå sist var satt opp med baklys på 60, og dette ga lysstyrke på 29 fL. Målte forøvrig uendelig ANSI-kontrast, med 29,6 fL i hvite felt, og 0,0000 i de sorte. Gamma på 2.4, med maks deltaE på 0,4. (21-punkt gråskala) Kalibrert med PR670 (profilering) og K10A.

Prøver altså ikke "å disse" 65EG960, for hadde den vært noe mer edruelig priset, hadde jeg hentet en tvert. Blir litt som med JVC X500, det er mange områder der den er mindre god, som innbrennings-problematikk, litt colorbanding ved høyoppløst gråskala (255-punkt gråskala), "mørkere" skjerm ytterst i begge ender, ikke perfekt fargerom ved full fargeintensitet, men likevel er den blant de beste man kan få tak i. Det som redder den er selvfølgelig kontrasten, for kontrasten alene gjør bildedynamikken helt rå, og gir opplevd bildeskarphet uten sidestykke.
    Sist endret av Gorm; 08-29-2015 kl 20:37

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører in mine Oled tvr med full skjerm innhold og slår tvn av for Volt kompensasjon syklusen vær 4time. Brukte wow disk og sliders på den siste Oleden i 150 timer før kalibrering selv etter 6.5t med test patterns på Oleden under kalibrering var det null ir med sjekk med lyse farve slides. Ir på Oled er kun bruker feil.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Panasonic 4K OLED klar om få måneder
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 02-25-2015, 15:14
  2. LG 2014/2015 - LG klar med 4K OLED
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 20
    Siste melding: 01-04-2015, 20:01
  3. Lgs 55" Oled-tv Klar Fra Mai Til $7900
    By chlo in forum TV-apparater