Spørsmål ang. kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang. kalibrering

Heisånn to ting jeg lurer på / ønsker input fra dere:

1. Jeg hjelper familien til en god venn av meg med sitt første kjøp av ordentlig hi-fi og TV. Budsjettet deres er på 200 000,- (TV, høyttalere, forsterkere osv alt inkl.) Til det budsjettet og familiensbehov anbefaler jeg en Panasonic AX900 i 65" størrelse og anbefalte proff kalibrering til den TVen. Ren idioti å ikke kalibrere skjermen om total budsjettet er på 200K spør du meg

Familien er bosatt i florø, så spørsmålet er om dere kjenner til noen dyktige som holder til på vestlandet som kan kalibrere?

2. Jeg er selv en Pioneer Kuro eier (LX5090), men kjøpte ikke ny i 2008.. jeg kjøpte brukt til 4000,- i fjor sommer, så selvom jeg har en "referanse TV" så er det ingenting som er "referanse" med mitt budsjett... panelet har typ 7000 timer på seg og jeg har ingen planer om å oppgradere før enten 55" 4K OLED fåes til "studentpris"... Eller om jeg vinner lotto... eller får drømmejobben rett etter utdannelsen........

Jeg bor i Oslo så mulighetene er store, spørsmålet er da hvor mye hadde det kostet å kalibrere? Hadde dere kalibrert dersom deres TV budsjett (teknisk sett) var under 5000?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje feil mann til og svare siden jeg ikke engang har kalibrert min hw50, men det gnager jo alltids litt i bakhodet, kanskje jeg tar det en gang ved pære bytte, men det koster jo en del, kan ikke forestille meg at en skikkelig kalibrering koster mindre enn 5000kr.

Har så langt gått igjennom avsforum sine bt709 mønstre men vanskelig og gjøre noe med farge justering når jeg verken har filtre, målere eller vet helt hva jeg roter med :-P
    Resultatet ble i alle fall litt bedre, spessielt hadde jeg satt opp med alt for mye blackcrush når jeg bare myste på egenhånd.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer franksrensen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En proff kalibrering ser jeg selv kun som en mulighet, dersom det er et dedikert lyskontrollert rom dette skal benyttes i.
    Det er mulig å benytte seg av den lokale hifi entusiasten. Jeg selv brukte nettet til kalibrering som et utgangspunkt, finjusterte selv etter dette.
    På Vestlandet, ja snakk med hifi klubben eller soundgarden.
    lykke til��

Lignende tråder

1. Spørsmål ang. kalibrering av X3
    By JustmeFW in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 11
    Siste melding: 05-10-2012, 17:05
  2. Spørsmål ang. kalibrering av X3
    By JustmeFW in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 05-06-2012, 09:13
  3. Spørsmål anngående kalibrering av pc skjerm
    By teigas in forum Kalibrering/tweaking