Flat OLED TV 50-55" utrolig mye dyere enn buet..

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flat OLED TV 50-55" utrolig mye dyere enn buet..

Jeg ser elkjøp har lagt inn LG sine nye OLED TVer, begge 55".

Jeg vile gjerne ha en flat TV (har en TV vegg midt i stuen) og det er ikke lett å finne i disse dager hvor alt skal være buet...

Buet OLED 55EG920V selges for 28 000, mens flat koster 40 000...

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Woah, det var jo brutalt.

Panasonic AX900 er flat, har F.A.L.D. / Bak-LED som fungerer meget godt, IPS-panel, og generelt "plasma-aktig" ( = veldig bra) bilde.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Milzit Vis post

Jeg vile gjerne ha en flat TV (har en TV vegg midt i stuen) og det er ikke lett å finne i disse dager hvor alt skal være buet...

Det er bare koreanske produsenter som mener det skal være buet, ikke forbrukerne.
    Nå venter jeg på første virkelig gode TV i størrelse 55-60" siden Panasonic sluttet å produsere plasma. Men det ser ikke ut som det vil komme en TV med en bildekvalitet som overgår dette i uoverskuelig fremtid. Grunnen til det er at forbrukerne ikke vil betale for kvalitet (som plasma), hvorfor skal de da gjøre dette for OLED TVer?
    Dette skjønner nok kvalitetsprodusentene (Sony, Panasonic etc) . Derfor tror jeg vi venter forgjeves på noen flat OLED i noenlunde akseptabel prisklasse fra disse.

Uansett hva LG hadde tatt for en flat OLED, så vil jeg ikke ha noen TV fra dette merket. Ikke Samsung heller.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener LG har en 'billig' 1080p 55" oled ute nå til en 20k, menet og sett den på hifiklubben etc og det kan være demomaterialet fra LG som utelukkende vises men jeg ble ikke blåst av banen av bilde kvaliteten.

Joda sort var veldig bra og jevnt, men man så også at denne hadde subpar bilde prosessering.

Årets nye oled tver skulle komme i både flate og kurvede utgaver og etter hva jeg hørte skulle de flate være billigst.
    Og for en 65" uhd oled (flat) starter morroa på 65-70k kr..
    Sist endret av TorTorden; 08-07-2015 kl 01:55
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer folkens. Og prisene vil falle mye. Handler om å smøre seg litt med tålmodighet.
    Kjøper man nå blir det dyrt. Neste år er prisene kraftig redusert og enda mer året etter.

Utvalget vil også blir større og større. De fleste produsentene vil lansere OLED skjermer. De vil bruke LG panel med egen elektronikk med unntak av kanskje Samsung som har egen OLED teknologi. Og større produksjonsvolum presser prisene ned.

Så sant man ikke vasser i penger, er dette kort og godt feil tid å kjøpe OLED.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt enig med Orso.

Jeg har i det siste begynt og tenke at en projektor er litt overflødig, så den kunne sikkert ha egentlig blitt erstattet av en tv.

Men vil ikke ha mindre enn 65", helst 75" (har 50" tv i dag, og 90" lerret maks pga rommets bredde).

Oppsettet jeg har så langt er det absolutt ikke noe og si på sånn egentlig så beholder nok projektoren så lenge den duger, så kan prisene falle så kanskje jeg kan få skvist inn en god 80" oled en vakker fullmåne dag :P
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Milzit Vis post

4K på 55" vil jeg si er litt tullete, da ville jeg heller kjøpt EC930V for 20.000....
    Jeg tror personlig ikke at 4K på en såpass liten TV er noe vits og særlig ikke for 8.000kr ekstra(!).

Jeg har en 55" EC930V som jeg kanskje selger, hvis jeg blir fornøyd med sony 4k 65" (8505).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Har selv en flat Oled 2014 modell 20 punkt kalibrert helt nydelig bilde for en forskjell fra det du ser i buttikk til disse er satt riktig opp , men er på jakt etter en 4k Oled når Lg får HDR på Oledene sine. Kjøper ikke en 4k light 2015 modell. Muligens en 65"

4k Bluray har HDR og Lg 2015 4k oleds har ikke hdmi 2.0a og kan ikke oppdateres for HDR støtte over hdmi. Venter på ifa/ces 2016.
    Sist endret av vaktmestern; 08-07-2015 kl 17:36

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Absolutt enig med Orso.

Jeg har i det siste begynt og tenke at en projektor er litt overflødig, så den kunne sikkert ha egentlig blitt erstattet av en tv.

Men vil ikke ha mindre enn 65", helst 75" (har 50" tv i dag, og 90" lerret maks pga rommets bredde).

Oppsettet jeg har så langt er det absolutt ikke noe og si på sånn egentlig så beholder nok projektoren så lenge den duger, så kan prisene falle så kanskje jeg kan få skvist inn en god 80" oled en vakker fullmåne dag :P
    65" vil aldri erstatte 90" ikke en gang 75" er stort nok når du er vant til 90", og en annen ting, en TV gir aldri den samme opplevelsen som en projektor og et lerret da alle TVer vil ha refleksjoner i bildet uansett hvor matt overflaten er. Jeg har en 65" VT30 og den klarer ikke å måle seg med selv en HW55 på 100" i total opplevd bildekvalitet, TVen har selvfølgelig bedre sortnivå og kontrast/simultankontrast uten at det hjelper. Du må nok opp i størrelse og få en OLED med bedre prosessering enn billigversjonene for at du skal få et bedre bilde enn "billig" projektoren din og "billig" lerretet. Men den vil garantert ha refleksjoner og andre skavanker...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

10. Takk TorTorden takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    65" vil aldri erstatte 90" ikke en gang 75" er stort nok når du er vant til 90", og en annen ting, en TV gir aldri den samme opplevelsen som en projektor og et lerret da alle TVer vil ha refleksjoner i bildet uansett hvor matt overflaten er. Jeg har en 65" VT30 og den klarer ikke å måle seg med selv en HW55 på 100" i total opplevd bildekvalitet, TVen har selvfølgelig bedre sortnivå og kontrast/simultankontrast uten at det hjelper. Du må nok opp i størrelse og få en OLED med bedre prosessering enn billigversjonene for at du skal få et bedre bilde enn "billig" projektoren din og "billig" lerretet. Men den vil garantert ha refleksjoner og andre skavanker...
    Sier jo kanskje litt om min samsung plasma at jeg faktiskt synes hw50 i høy lampe spenning har bedre sort nivå enn tven min...Men var egentlig mest siden jeg ikke har 'dedikert' rom og det er jo ganske lite :P
    Og den billige oleden, jeg så på hifiklubben i alle fall (kostet vel 22k eller noe) er ikke aktuell, prosessering på den virket på par med min nåværende plasma.

Ja det ville mest sannsynlig blitt massiv nedgradering, mere snakk om at fanatismen i meg har dabbet av litt og at jeg tenker litt mer praktiskt.

Men skjer mye framover tenker jeg, vel ikke hos meg regner med at det jeg har holder en minst en par år til.
    Og om det fortsetter med kurvede tver og annet ubrukelig makkverk.
    Kan det heller tenke seg at jeg dropper tv i det hele tatt og heller går for ramme lerret og en laser/led projektor :-)
    Hadde f.eks epson sin ls10000 kostet samme som x500 hadde jeg kanskje vurdert den.

Til vi da eventuelt får Oled på rull og kan tapetsere med det... ( as if )

Men ja sony hw50 har kanskje skjemt meg bort litt hehe.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Det kommer folkens. Og prisene vil falle mye. Handler om å smøre seg litt med tålmodighet.
    Kjøper man nå blir det dyrt. Neste år er prisene kraftig redusert og enda mer året etter.

Utvalget vil også blir større og større. De fleste produsentene vil lansere OLED skjermer. De vil bruke LG panel med egen elektronikk med unntak av kanskje Samsung som har egen OLED teknologi. Og større produksjonsvolum presser prisene ned.

Så sant man ikke vasser i penger, er dette kort og godt feil tid å kjøpe OLED.

Er vel egentlig enig med deg, men nå har vi sagt "bare vent til neste år, prisen på OLED vil gå ned" i 2-3 år :L

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange har vel egentlig sagt siden slutten av 90 tallet "bare vent snart kommer oled"...

Jeg sluttet og holde pusten for lenge side..
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Sier jo kanskje litt om min samsung plasma at jeg faktiskt synes hw50 i høy lampe spenning har bedre sort nivå enn tven min...Men var egentlig mest siden jeg ikke har 'dedikert' rom og det er jo ganske lite :P
    Og den billige oleden, jeg så på hifiklubben i alle fall (kostet vel 22k eller noe) er ikke aktuell, prosessering på den virket på par med min nåværende plasma.

Ja det ville mest sannsynlig blitt massiv nedgradering, mere snakk om at fanatismen i meg har dabbet av litt og at jeg tenker litt mer praktiskt.

Men skjer mye framover tenker jeg, vel ikke hos meg regner med at det jeg har holder en minst en par år til.
    Og om det fortsetter med kurvede tver og annet ubrukelig makkverk.
    Kan det heller tenke seg at jeg dropper tv i det hele tatt og heller går for ramme lerret og en laser/led projektor :-)
    Hadde f.eks epson sin ls10000 kostet samme som x500 hadde jeg kanskje vurdert den.

Til vi da eventuelt får Oled på rull og kan tapetsere med det... ( as if )

Men ja sony hw50 har kanskje skjemt meg bort litt hehe.
    Laser er det som kommer til å ta over virker det som, det er vanskelig å nok lys ut av LED kilden virker det som. Hadde Sim2 Mico 150S i kinoen for en stund tilbake og den målte kun 15fl på mitt lerret, til sammeligning målte X500 ca 18fl i lav lampespenning kalibrert og ca 24 i høy noe som tilsvarer ca 700/1000 ansilumen. Laser er lettere å få mer lys ut av, Epson LS10000 har jeg ikke fått testet enda, men den måler en god del mer enn X500 etter det jeg har fått med meg.

OLED på rull til fonuftig pris er nok en god stud til vil jeg tro. Jeg kommer sannsynligvis til å gå for en laserløsning i kjellerstuen hvor jeg bruker projen til barnefilm,gaming, TV serier og en del vanlig TV så da hadde det vært fint med en lyskilde som varer i 20-40000 timer. I kinoen er det ikke så kritisk da jeg kun bruker projen der i 3-400 timer i året og nå som jeg har kjøpt med Klein K10A kan jeg kalibrere selv så ofte jeg vil så da klarer jeg meg med UHP en god stund til, ikke at laser ikke trenger rekalibrering, men den vil sannynligvis være mer stabil.

Kurvede skjermer har nok ikke så mye for seg før du kommer opp i veldig store størrelser over 75", Scott Wilkinson fra AVS hadde sett en 75" kurvet hjemme hos Joe Kane for en stund tilbake og han trekker tilbake sine kritikker av kurvede TVer etter det vistnok. Men med en så "liten" skjerm blir det en egotrip. Jeg har 3.1m kurvet lerret pga anamorphisk linse og det funker bra til alle sitteplasser, men så er jo det en god del større enn 75" da og i 16x9 har jeg ca 110" og kurvingen er meget liten.
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva ville dere har kjøpt istedenfor?
    Lavere prisklasse men Lefdahl har tilbud på Panasonic 55'' 3D Smart 4K LED-TV TX-55CXC725 til 9000 kr nå...

Evt. en Samsung UE55JU7005TXXE koster 13000, denne har 200 Hz bildepanelfrekvens, men Panasonic har 100. Gjør dette noen stor forskjell?

Edit: Ser LG UF950V som fikk 10/10 fra Tek.no 2 ganger har vært ligget på 15 000 hos Lefdahl, selv om det er 19 000 akkurat nå.
    Tror kanskje jeg vurderer den..
    Sist endret av Milzit; 08-08-2015 kl 00:51

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off-topic men bruker du forsatt VW1000ES Andreas? Er det noe betydelig forskjell fra den og den nyere/dyrere VW1100ES modellen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Off-topic men bruker du forsatt VW1000ES Andreas? Er det noe betydelig forskjell fra den og den nyere/dyrere VW1100ES modellen?
    Jeg oppgraderte min 1000 til 1100 for en tid tilbake og solgte den i februar i år, så jeg har ikke noen Sony 4K lengre. Eneste forskjellen på VW1000 og VW1100 er småting i RC (ligg mindre aggresiv og en Mastered in 4K versjon) og 1 HDMI 2.0 inngang. Nå har jeg JVC X500 i kinoen og Sony HW55 i kjellerstuen og er godt fornøyd med det.
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem LCD tvr kjøp deg en Oled om du vill ha perfect sortnivå og bilde behandling er null problem om man setter opp Oled tvn riktig med motion settings på disse, Kommentarer fra folk som har sett disse kun i buttik er bare å glemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avf og Avs forum er plassen å lese opp om Oled. Mye nyttig info.

Kjørte en del test patterns på Lg nye 4k 960 Oled på Elkjøp sin utstilling.
    Lg har gjort en del forbedringer men har et nytt problem sorte sider på 5/10 grå skala.

Flat OLED TV 50-55" utrolig mye dyere enn buet..-8990d445-8af0-472c-97cf-dba15732febe-jpg
    Sist endret av vaktmestern; 08-08-2015 kl 11:34

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg lurer på og kjøpe en oled tv denne LG 55EC930V.hører det er mye feil på den,stemmer det?er det noen som har den og kan si noe om den.ser litt på forskjellige forumer at noen har mye rødt i hvit og noen har grønnt.Eg sitter litt og vipper på 4k og da men vet ikkje helt.oled har jo et kanon bra sortnivå og kontrast som sikkert ikkje kan måle seg mot 4K tvn.men så er jo spørsmålet 4K eller oled hmm,4k blu ray spiller osv kommer i slutten av året,so wait or not to wait to buy 4K
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 07-12-2015, 15:11
  2. Svar: 4
    Siste melding: 01-23-2015, 23:42
  3. Dreamscreen acoustic buet lerret 100"
    By nugstarr in forum Lerret
    Svar: 3
    Siste melding: 08-22-2011, 21:03
  4. UTROLIG mange "unødvendige" poster nå!
    By nordic45 in forum Generell chitchat
    Svar: 3
    Siste melding: 01-26-2010, 03:43
  5. Buet skjerm kontra flat skjerm
    By _frost_ in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 05-23-2004, 18:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg